Page 104 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 104

UZMAN                                Tepkilerimiz ve Biz

                                       U    yar› karfl›s›nda her canl›,    lifllere, paras›zl›¤a, itibars›zlaflt›r-
                                            uyar›ya karfl› bir yan›t verir.
                                                                          maya, her türlü yenilen veya at›-
                                            Uyaran›n fliddeti, yo¤unlu¤u
                                        ve uyar› biçimi uyar›ya verilen   lan kaz›klara v.s. durumlar›nda
                                                                          her zaman seçme ve farkl› davran-
                                        tepkinin de yönünü belli eder.    ma seçeneklerimiz var ve bu seçe-
                                        Bu olaya etki-tepki ilkesi ad› da  nekler de bizi zenginlefltiren,
                                        verilir.                          ayakta tutan, farkl› zaferlere götü-
                                        Fiziksel uyar›larda etki-tepki nes-  ren, nefes ald›ran, onurland›ran
                                        neye ve o nesneye uygulanan       olgulard›r.
                                        kuvvetle do¤ru orant›l›d›r. Örne-  Önemli olan bize ne oldu¤u de¤il;
                                        ¤in bir topu bir duvara att›¤›n›zda  bizim bu olanlar karfl›s›nda ald›¤›-
                                        att›¤›n›z h›zla duvardan geri gelir.  m›z tav›r ve bu tav›r sonras› orta-
                                        Tabii topun ayn› h›zla at›lan yere  ya koydu¤umuz davran›fllard›r.
                                        gelmesi için duvar›n düzeyinin    Burada önemli olan da davran›fl-
                                        düzgün ve pürüzsüz olmas› koflu-   lar›m›z›n kalitesi, yüceli¤i ve efl-
                                        lu aran›r.                        sizli¤i; bizim bireysel kalitemizi
                                        ‹nsanlararas› iliflkilerde bu karma-  ortaya koyacakt›r.
             Prof. Dr.                  fl›kt›r. Bir insana istenmeyen bir  “Daha da özetlersek asla “kurban
             TURGAY B‹ÇER               davran›fl yapal›m; örne¤in tokat   de¤iliz.” Olaylar karfl›s›nda bazen
                                                                          seçeneksiz kalsak da farkl› düflün-
                                        att›¤›m›z› düflünelim. O insan ken-
             turgay@marmara.edu.tr      disine at›lan tokat karfl›s›nda ne  me, davranma ve hatta reddetme
                                        yapabilir? Top örne¤inden yola ç›-  seçeneklerimiz hep bulunmakta-
                                        karsak insan›n bize karfl› tokat at-  d›r. Bizim o seçenekleri görmeyifli-
                                        mas› beklenir ama bu seçenek ol-  miz veya fark›nda olmay›fl›m›z on-
          Tepki veremeyen               mayabilir. Tokat at›lan kiflinin kifli-  lar›n yokoldu¤u anlam›nda de¤il-
          fley, varl›k; canl›            li¤i, içinde bulundu¤u durum, to-  dir. Sadece o, ana kör noktalarda-
                                        kad› atan kiflinin fiziksek özellikle-  d›r veya düflüncemizin d›fl›ndad›r.
          olmayan varl›kt›r.            ri, statüsü veya ortam›, tokat at›-  Bilgiyle, tecrübeyle, derin düflün-
          Tepki vermek bir              lan kiflinin kendi seçenekleri dola-  ceyle; farkl› düflünme ve davran-
                                                                          ma yetileri kazanarak olaylara ver-
                                        y›s›yla tepkisi çok çeflitlilik göste-
             “canl› olma”               rebilir. Dolay›s›yla insan iliflkilerin-  di¤imiz tepkileri seçme ve belirle-
            göstergesidir.              de tepkiler çok seçmeli, karmafl›k-  me yetene¤i kazanabiliriz. Bu da
                                        t›r. Ayn› zamanda süreklilik gös-  bizim zorluklara karfl› verdi¤imiz
        Önemli olan kaliteli            termeyebilir. Bugün size yap›lan  savafl›n bir ödülü olabilecektir.
           ve bol seçenekli             bir fleye baflka zamanda farkl› bir  Tepki veremeyen fley, varl›k; canl›
                                        tepki veya tepkiler verebilirsiniz.  olmayan varl›kt›r. Tepki vermek
         tepkiler verebilme             Hatta tepkisiz kalarak da tepki   bir “canl› olma” göstergesidir.
                  yetisi                vermek yine bir seçenektir.       Önemli olan kaliteli ve bol seçe-
          kazanabilmektir.              Demek istedi¤im flu ki biz insan-  nekli tepkiler verebilme yetisi ka-
                                        lar, her durumda “seçme haklar›”
                                                                          zanabilmektir. Her insano¤lu da
          Her insano¤lu da              olan varl›klar›z. Bize yap›lan fley-  bu yetiye do¤ufltan sahiptir. ‹n-
                                        lerden çok biz o fleylere nas›l tep-  sanlar baflar›l› olabilmek için her
         bu yetiye do¤ufltan             ki verece¤imizi seçebiliriz. Hayat›n  türlü yetiyle do¤arlar veya o yeti-
          sahiptir. ‹nsanlar            ac›mazs›zl›¤›na, krizlere, terk edi-  leri ö¤renebilir; gelifltirebilirler…
         baflar›l› olabilmek
             için her türlü

           yetiyle do¤arlar
            veya o yetileri
              ö¤renebilir;
          gelifltirebilirler…






           104 KobiEfor A¤ustos 2013
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109