Page 44 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 44

RAPOR



              3    Bankac›l›k sisteminin proje
                   finansman› için teflvik edilmesi:
                    Ticari krediler noktas›nda talep s›k›nt›s›
           olmayan mevcut bankac›l›k sisteminin, yukar›da
           bahsetti¤imiz, ticari hayat için normal olan, ancak
           bankac›l›¤›n mevcut çal›flma sistemine göre daha
           fazla risk tafl›yan modele yönlendirilebilmesi için, pi-
           yasa koflullar› içinde önerilen sistemin de teflvik
           edilmesi gerekebilir. Bu noktada, ‘Melek Yat›r›mc›’la-
           ra sermaye sa¤layan iflletmelerdeki uygulamadan
           yola ç›karak, proje finansman›n›n, bankac›l›k sistemi
           için, pozitif bir ayr›mc›l›kla teflvik edilmesi gibi uygu-
           lamalar da düflünülebilir.

                  Kamu projelerinin finanse edilebilir
             4     ölçeklere bölünmesi ve projelerin
                  gerçeklefltirilmesinde taban›n
                  geniflletilmesi:
              Kamu projelerinin daha küçük ölçeklerde ihale
           edilmesi, hem projeleri daha kolay finanse edilebilir
           hale getirebilir, hem de ihaleleri daha genifl bir yel-  rün bu yat›r›mlarda daha fazla rol üstlenmesi gere-
           pazedeki iflletmelere açarak, kamunun ve projenin  ¤ini do¤urmaktad›r. Ancak, bu yat›r›mlarda da, orta
           gerçekleflmesinin riskini azaltabilir. Di¤er taraftan,  büyüklükteki iflletmeler, büyük ölçek engeli ile kar-
           ülkemizin gurur kayna¤› olan ve neredeyse çok k›sa  fl›laflmaktad›r. Örne¤in, yak›n döneme kadar, özellik-
           zaman dilimlerinde pefl pefle ilan edilen ve uygula-  le enerji üretim tesisleri özellefltirmelerinde hakim
           maya al›nan büyük ölçekli projeler, çok büyük dilim-  olan anlay›fla ba¤l› olarak, küçük güçteki santraller
           ler halinde de¤il, parçalanarak hayata geçirilerek, ül-  teker teker sat›fla ç›kart›lm›fl ve piyasaya birçok ye-
           kemizin bu yat›r›mlar› yapabilen güzide flirketlerinin  ni oyuncu girebilmiflti. Yeni yaklafl›m ise, orta ve bü-
           say›s›n›n artmas› sa¤lanmal›d›r. Bu strateji, gerek re-  yük güçteki santralleri birlefltirerek, birkaç bin
           fah›n adil paylafl›m›, gerekse büyümeyi alta do¤ru  MW’l›k portföyler oluflturmak ve daha büyük yat›r›m-
           yayarak, belirli bir teknolojik olgunlu¤a sahip, ancak  c›lar› piyasaya almak fleklindedir. Yukar›da aç›klad›-
           çok büyük projeler için yeterli kayna¤a henüz sahip  ¤›m›z gerekçeler paralelinde, orta ölçekli yat›r›mc›la-
           olamam›fl iflletmelerin de, ekonomiden daha fazla  r›m›z için de f›rsat eflitli¤i sa¤lanmas› ve buna uygun
           pay almalar›n›n yolunu açabilecektir. Bu durumda,  portföylerin oluflturulmas› oldukça önemlidir.
           söz konusu iflletmelerin de finanse edebilece¤i yap›-
           lar›n yayg›nlaflt›r›lmas›yla, büyümenin, özellikle be-  6  Büyük ölçekli portföy
           lirli büyüklükteki projelerde, belirli say›da iflletme   özellefltirmelerinde, kademeli
           üzerinden de¤il, daha dengeli flekilde hayata geçiril-   uygulama
           mesi sa¤lanacakt›r. Bunun yan› s›ra, yine özellikle    Yine burada, büyük ölçekli portföy özellefltir-
           büyük ölçekli projelerde, daha fazla yat›r›mc›n›n pro-  melerinde, bildi¤iniz üzere kamunun elindeki hisse-
           je yapma yetene¤ini artt›rmas›, buna ba¤l› olarak  lerin tamam› blok yöntemle elden ç›kar›lmaktad›r.
           uluslararas› arenada da söz sahibi olmalar›n›n önü-  Bunun yerine, kademeli bir hisse devri opsiyonu da
           nün aç›lmas› mümkün olabilecektir. Ayr›ca, bu tür  göz önünde bulundurulabilir. Bu uygulamayla, ka-
           ihalelere teklif sunan konsorsiyumlarda, bir orta¤›n  mu-özel sektör ortakl›¤› bir müddet daha devam et-
           ifl bitirmesinin yeterli görülmesi ve bu yolla daha ge-  mifl olacakt›r. AB ülkelerindeki büyük özellefltirme-
           nifl kat›l›ml› konsorsiyumlara imkan tan›nmas›, refa-  lerde de, bu flekildeki uygulamalara s›kl›kla rastla-
           h›n yayg›nlaflt›r›lmas›na hizmet edecektir. Bu strate-  mak mümkündür. Ve son olarak;
           ji, büyümenin s›n›rl› say›daki iflletmeye ba¤l› olmas›-
           n›n getirebilece¤i risklerin azalt›lmas› ve daha az     Kamu-özel sektör iflbirliklerinin
           riskle proje ortaya konulmas› aç›s›ndan, oldukça   7    daha fazla etkin k›l›nmas›:
           önemlidir.                                                Ülkemizin, orta ve uzun vadeli büyüme
                                                                hedeflerini yakalayabilmesi için, yeterli serma-
                  Enerji yat›r›mlar›nda,                    ye birikimi oluflmas›na da katk› sa¤lamak amac›yla,
             5     orta büyüklükteki iflletmelerin de        özel sektörün tek bafl›na girmeyece¤i alanlardaki
                  önünün aç›lmas›:                          büyük yat›r›mlar ve altyap› projelerinde, daha makul
                   Bildi¤iniz gibi, ülkemizde 2023’e kadar  proje büyüklükleriyle, kamu–özel sektör iflbirlikleri-
           enerji yat›r›mlar›n›n yaklafl›k 150 milyar dolara ulafl-  nin etkinlikle yap›lmas› ve önündeki mevzuat engel-
           mas› beklenmektedir. Bir enerji krizinin yaflanmama-  lerinin kald›r›larak, sürecin h›zland›r›lmas›n›n gerekli
           s› için, öngörülen bu yat›r›m büyüklü¤ü, özel sektö-  oldu¤unu düflünüyoruz.”

           44 KobiEfor Temmuz 2013
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49