Page 43 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 43

tedir. Son y›llarda elde edilen siyasi ve mali istikrar-
           la bu geliflme sa¤lanm›flt›r ve ‘Çözüm Süreci’ ile bir-    RAPORUMUZUN RUHU
           likte çok daha iyi bir noktaya ulafl›labilece¤i görül-
           mektedir. Bunun yan›s›ra; kamunun ulafl›m altyap›-   MÜS‹AD Genel Baflkan› Nail Olpak, çözüm öne-
           s›, lojistik vb. alanlarda katetti¤i mesafeler son de-  rilerini s›ralad›¤› konuflmas›n› flu cümlelerle ta-
           rece sevindiricidir. Di¤er taraftan; yat›r›mlar, Yeni  mamlad›: “Güven ekonomisinde büyümenin fi-
           Teflvik Sistemi ile yer ve sektör baz›nda oldukça ye-  nansman› kapsam›nda mevcut yap›dan kaynakla-
           rinde bir yaklafl›mla teflvik edilmektedir. Ancak ula-  nan sorunlar› ve bu sorunlar›n çözümüne özetle
           fl›lmak istenen hedefler gözönüne al›nd›¤›nda, ilave  de¤indi¤im önerilerimizin ayr›nt›lar›n› raporumuz-
           yat›r›mlara ve bu yat›r›mlar›n önemli bir k›sm›n› ger-  da bulabilirsiniz.
           çeklefltirecek olan özel sektörün yeterli finansmana  Sürdürülebilir büyümenin sa¤lanmas› ve olu-
           daha kolay eriflmesine ihtiyaç duyulmaktad›r. Mev-  flan refah›n adil bir flekilde paylafl›lmas› için tabi
           cut bankac›l›k sisteminde; iflletmeler, neredeyse kre-  ki makro, mikro ve mezo politikalar›n bir eflgü-
           diye ihtiyac› olmad›klar›n› ispat ettikleri takdirde ve  düm içerisinde ele al›n›p uygulanmas› gerekmek-
           neredeyse, sadece teminata dayal› olarak finansma-  tedir. Bu, üç seviye olarak ele ald›¤›m›z analizimi-
           na eriflebilmektedir. Bankac›l›k sisteminin, di¤er ti-  zin detaylar›n›, yine raporumuzda bulabilirsiniz.
           cari iflletmeler gibi, piyasa ekonomisi içinde kar el-  l Özetle, GSYH dinamiklerini irdeleyen; basi-
           de etmesi oldukça do¤ald›r. Di¤er taraftan 2001 kri-  retli para politikas›, ihtiyatl› finansal regülasyon
           zinde yaflananlar gibi bir olay›n tekrarlanmas› ve  ve disiplinli mali politikalar› içeren, makro,
           bankac›l›kta batan büyük miktarlar›n, hiç de hak et-  l Ekonominin oyuncular›n› do¤rudan etkile-
           medi¤i halde, netice olarak, toplumun tüm kesimle-  yen; üretim politikas›, teknoloji politikas›, istih-
           rine ödetilmesi de do¤ru de¤ildir. Bankalar›n da bi-  dam politikas›, e¤itim politikas›, yat›r›m politika-
           rer ticari iflletme olarak zarar etmeleri istenmez. An-  s›, tasarruf politikalar›ndan oluflan, mikro bak›fl›n
           cak mevcut uygulamalardaki gibi, birer ticari iflletme  yan› s›ra,
           olduklar› halde, neredeyse risk tafl›mayan bir ko-   l Sektörleri de ele alan mezo düzey bir analiz-
           numda, tamamen teminata dayal›, üstelik de afl›r›  le, üçlü bir model kurarak, oluflturulacak politika-
           teminatlamayla uygulanan bir yap›da, toplad›¤› mev-  lar, ekonomimizin foto¤raf›n› bir bütün olarak
           duat› üzerine masraf ve kar›n› koyarak, talep edene  çekmemizi sa¤layacakt›r. Zaten hedeflenen kal-
           verme olarak çal›flan sistem, piyasa ekonomisi flart-  k›nma modelinin baflar›s› da, iflte bu 3 seviyeli
           lar›nda, büyümeye fren etkisi yapmaktad›r.        politikalar aras›ndaki güçlü iliflkiye, s›k› s›k›ya
              Bu noktada, bir taraftan özel sektörün bilanço ya-  ba¤l›d›r.
           p›lar›ndaki fleffafl›¤›, di¤er taraftan bankalar›n da ti-  Konjonktürel bir de¤erlendirme yapman›n yan›
           cari hayat›n risklerini, reel sektörün tafl›d›¤› yükleri  s›ra, önümüzdeki dönemde at›lmas› gereken
           esas alan yeni sisteme yönelik yap›lanmaya gitmesi,  ad›mlara da ›fl›k tutmaya çal›flan, MÜS‹AD bek-
           gerek iflin do¤as›, gerekse büyümenin önünün aç›la-  lenti ve önerilerini içeren, 2013 Türkiye Ekonomi-
           bilmesi için acilen gereklidir. Sonuç olarak, gelir-gi-  si Raporumuzu ve tafl›d›¤› ruhu sizlerle k›saca
           der dengesi ve nakit ak›fl› do¤ru biçimlendirilmifl, bi-  paylaflmaya çal›flt›m.”
           lançosunu ortaya fleffafça koyan projelerin, makul
           teminatlar al›narak, kaliteli ve h›zl› finansman bula-  çimlendirilmifl, bilançosunu ortaya fleffafça koyan
           bilmeleri, bundan sonra ülkemizin önündeki en    projelerin, makul teminatlar al›narak kaliteli ve h›zl›
           önemli gündem maddesidir.                        finansman bulabilmeleri gibi, ülkemiz için çok önem-
                                                            li, ancak flu anda neredeyse uygulanmayan bir sis-
                   Kamu bankalar›n›n, mevduat               temi hayata geçirebilmek için, kamu bankalar›, yine
              2    bankac›l›¤› kadar, yat›r›m               do¤ru flekilde yönetilmek kayd›yla, kar optimizasyo-
                   bankac›l›¤›  faaliyetlerinin de a¤›rl›k   nuna yönelebilir ve bu konuda öncülük yaparak, pi-
                   kazanmas›:                               yasa yap›c› ve yönlendirici rol oynayabilirler. Devle-
              Proje finansman›n›n yayg›n ve makul flekilde uy-  tin de asli görevlerinden birisi budur.
           gulamas›n› sa¤lamak için, sistemi di¤er unsurlarla
           teflvik etmenin yan›s›ra, piyasa ekonomisi içinde,
           kamu bankalar›n›n uygun rekabet flartlar›yla piyasa-
           ya yönlendirilmesi de mümkündür. Devletin as›l gö-
           revi, ticari kar elde etmek de¤ildir. Son y›llarda, ka-
           mu bankalar›, yönetim kalitesinin artmas›na ba¤l›
           olarak, klasikleflmifl görev zarar› yazma hastal›¤›n-
           dan kurtulmakla kalmam›fl, ciddi flekilde kar eder
           konuma gelmifltir. Kamu bankalar› için de as›l olan,
           elbette zarar etmemektir, ancak, önceli¤i kar etmek,
           ya da özel sektör bankalar› ile kar yar›fl› yapmak da
           de¤ildir. Gelir-gider dengesi ve nakit ak›fl› do¤ru bi-
                                                                                     Temmuz 2013 KobiEfor 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48