Page 43 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 43
tedir. Son y›llarda elde edilen siyasi ve mali istikrar-
la bu geliflme sa¤lanm›flt›r ve ‘Çözüm Süreci’ ile bir- RAPORUMUZUN RUHU
likte çok daha iyi bir noktaya ulafl›labilece¤i görül-
mektedir. Bunun yan›s›ra; kamunun ulafl›m altyap›- MÜS‹AD Genel Baflkan› Nail Olpak, çözüm öne-
s›, lojistik vb. alanlarda katetti¤i mesafeler son de- rilerini s›ralad›¤› konuflmas›n› flu cümlelerle ta-
rece sevindiricidir. Di¤er taraftan; yat›r›mlar, Yeni mamlad›: “Güven ekonomisinde büyümenin fi-
Teflvik Sistemi ile yer ve sektör baz›nda oldukça ye- nansman› kapsam›nda mevcut yap›dan kaynakla-
rinde bir yaklafl›mla teflvik edilmektedir. Ancak ula- nan sorunlar› ve bu sorunlar›n çözümüne özetle
fl›lmak istenen hedefler gözönüne al›nd›¤›nda, ilave de¤indi¤im önerilerimizin ayr›nt›lar›n› raporumuz-
yat›r›mlara ve bu yat›r›mlar›n önemli bir k›sm›n› ger- da bulabilirsiniz.
çeklefltirecek olan özel sektörün yeterli finansmana Sürdürülebilir büyümenin sa¤lanmas› ve olu-
daha kolay eriflmesine ihtiyaç duyulmaktad›r. Mev- flan refah›n adil bir flekilde paylafl›lmas› için tabi
cut bankac›l›k sisteminde; iflletmeler, neredeyse kre- ki makro, mikro ve mezo politikalar›n bir eflgü-
diye ihtiyac› olmad›klar›n› ispat ettikleri takdirde ve düm içerisinde ele al›n›p uygulanmas› gerekmek-
neredeyse, sadece teminata dayal› olarak finansma- tedir. Bu, üç seviye olarak ele ald›¤›m›z analizimi-
na eriflebilmektedir. Bankac›l›k sisteminin, di¤er ti- zin detaylar›n›, yine raporumuzda bulabilirsiniz.
cari iflletmeler gibi, piyasa ekonomisi içinde kar el- l Özetle, GSYH dinamiklerini irdeleyen; basi-
de etmesi oldukça do¤ald›r. Di¤er taraftan 2001 kri- retli para politikas›, ihtiyatl› finansal regülasyon
zinde yaflananlar gibi bir olay›n tekrarlanmas› ve ve disiplinli mali politikalar› içeren, makro,
bankac›l›kta batan büyük miktarlar›n, hiç de hak et- l Ekonominin oyuncular›n› do¤rudan etkile-
medi¤i halde, netice olarak, toplumun tüm kesimle- yen; üretim politikas›, teknoloji politikas›, istih-
rine ödetilmesi de do¤ru de¤ildir. Bankalar›n da bi- dam politikas›, e¤itim politikas›, yat›r›m politika-
rer ticari iflletme olarak zarar etmeleri istenmez. An- s›, tasarruf politikalar›ndan oluflan, mikro bak›fl›n
cak mevcut uygulamalardaki gibi, birer ticari iflletme yan› s›ra,
olduklar› halde, neredeyse risk tafl›mayan bir ko- l Sektörleri de ele alan mezo düzey bir analiz-
numda, tamamen teminata dayal›, üstelik de afl›r› le, üçlü bir model kurarak, oluflturulacak politika-
teminatlamayla uygulanan bir yap›da, toplad›¤› mev- lar, ekonomimizin foto¤raf›n› bir bütün olarak
duat› üzerine masraf ve kar›n› koyarak, talep edene çekmemizi sa¤layacakt›r. Zaten hedeflenen kal-
verme olarak çal›flan sistem, piyasa ekonomisi flart- k›nma modelinin baflar›s› da, iflte bu 3 seviyeli
lar›nda, büyümeye fren etkisi yapmaktad›r. politikalar aras›ndaki güçlü iliflkiye, s›k› s›k›ya
Bu noktada, bir taraftan özel sektörün bilanço ya- ba¤l›d›r.
p›lar›ndaki fleffafl›¤›, di¤er taraftan bankalar›n da ti- Konjonktürel bir de¤erlendirme yapman›n yan›
cari hayat›n risklerini, reel sektörün tafl›d›¤› yükleri s›ra, önümüzdeki dönemde at›lmas› gereken
esas alan yeni sisteme yönelik yap›lanmaya gitmesi, ad›mlara da ›fl›k tutmaya çal›flan, MÜS‹AD bek-
gerek iflin do¤as›, gerekse büyümenin önünün aç›la- lenti ve önerilerini içeren, 2013 Türkiye Ekonomi-
bilmesi için acilen gereklidir. Sonuç olarak, gelir-gi- si Raporumuzu ve tafl›d›¤› ruhu sizlerle k›saca
der dengesi ve nakit ak›fl› do¤ru biçimlendirilmifl, bi- paylaflmaya çal›flt›m.”
lançosunu ortaya fleffafça koyan projelerin, makul
teminatlar al›narak, kaliteli ve h›zl› finansman bula- çimlendirilmifl, bilançosunu ortaya fleffafça koyan
bilmeleri, bundan sonra ülkemizin önündeki en projelerin, makul teminatlar al›narak kaliteli ve h›zl›
önemli gündem maddesidir. finansman bulabilmeleri gibi, ülkemiz için çok önem-
li, ancak flu anda neredeyse uygulanmayan bir sis-
Kamu bankalar›n›n, mevduat temi hayata geçirebilmek için, kamu bankalar›, yine
2 bankac›l›¤› kadar, yat›r›m do¤ru flekilde yönetilmek kayd›yla, kar optimizasyo-
bankac›l›¤› faaliyetlerinin de a¤›rl›k nuna yönelebilir ve bu konuda öncülük yaparak, pi-
kazanmas›: yasa yap›c› ve yönlendirici rol oynayabilirler. Devle-
Proje finansman›n›n yayg›n ve makul flekilde uy- tin de asli görevlerinden birisi budur.
gulamas›n› sa¤lamak için, sistemi di¤er unsurlarla
teflvik etmenin yan›s›ra, piyasa ekonomisi içinde,
kamu bankalar›n›n uygun rekabet flartlar›yla piyasa-
ya yönlendirilmesi de mümkündür. Devletin as›l gö-
revi, ticari kar elde etmek de¤ildir. Son y›llarda, ka-
mu bankalar›, yönetim kalitesinin artmas›na ba¤l›
olarak, klasikleflmifl görev zarar› yazma hastal›¤›n-
dan kurtulmakla kalmam›fl, ciddi flekilde kar eder
konuma gelmifltir. Kamu bankalar› için de as›l olan,
elbette zarar etmemektir, ancak, önceli¤i kar etmek,
ya da özel sektör bankalar› ile kar yar›fl› yapmak da
de¤ildir. Gelir-gider dengesi ve nakit ak›fl› do¤ru bi-
Temmuz 2013 KobiEfor 43