Page 115 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 115

re sa¤l›k alan›nda uzmanl›¤› bulunuyor. Özellikle
           ürüne yönelik çal›flmalar›m›z› sözkonusu teknopark-
           larda yürütmek istiyoruz.”
              Teknopark ‹stanbul’a yaklafl›k 2 milyon dolar› bu-
           lacak bir yat›r›m gerçeklefltirerek yüksek lisans ve
           doktora tezleri çal›flmalar›n› sözkonusu alanda yü-
           rütmek istediklerini aktaran Baç, ayr›ca üniversite
           bünyesinde yürütülen sanayi destekli projelerin bir
           k›sm›n› oraya kayd›racaklar› bilgisini veriyor.

              Yeni bölümler aç›l›yor
              Lisans, yüksek lisans düzeyinde Türkiye’nin en   Yeni YÖK yasas›na iliflkin de görüfllerini paylaflan Baç,
           kapsaml› vak›f üniversitesi olduklar›n› söyleyen    “YÖK art›k üniversitelerin her yapt›¤›n› kontrol eden
                                                              mekanizma olmaktan ç›k›p üniversitelerin önünü açacak
           Nurcan Baç, 60 lisans program›, 12 fakülte, 55 yük-  vizyonlar› gelifltirecek bir kurum olmal›. E¤itimi gerekirse
           sek lisans ve 24 tane de doktora programlar›n›n    yerli yabanc› ba¤›ms›z akredite kurulufllar denetlemeli”
           bulundu¤unu söylüyor. Yaklafl›k 1.5 y›ld›r yeni                   diye konufluyor.
           programlar eklediklerini kaydeden Baç, flu bilgileri
           veriyor: “Genetik ve Biomühendislik’in doktora   ha yak›n mezun etmeyi hedeflediklerini söylüyor.
           programlar› aç›ld›. Bu programda üniversite-sanayi  Baç, flu noktalara dikkat çekiyor: “Bunlar›n d›fl›nda
           iflbirli¤i tezleri yap›yor, uygulamaya yönelik iyi so-  yaflam boyu ö¤renmek ve ö¤rencilere bunu ö¤ret-
           nuçlar al›yoruz.  ‹stanbul Kalk›nma Ajans› destekli  mek önemli. Bir ö¤renciye 4 y›lda her fleyi ö¤retmek
           Kök Hücre Mükemmeliyet Merkezi’ni kurduk. Ayr›ca  zor. Dolay›s›yla ciddi bir formasyon, temel ilkeleri
           hem araflt›rma gelifltirme ve analiz yapan G›da, Ta-  verip ö¤renmeyi ö¤retirseniz bilmedi¤i konuya k›sa
           r›m ve Hayvanc›l›k Bakanl›¤›’na akredite Merkez La-  sürede adapte olmas›n› sa¤larsan›z. Kariyer merkez-
           boratuvar›’n› hayata geçirdik. 3 milyon dolarl›k ma-  leri bu noktada önemli. Türkiye’de ö¤renci ö¤renme-
           liyetle kurdu¤umuz Merkez Laboratuvar›’nda; kim-      den geliyor. Lise e¤itimi üniversiteye de¤il
           yasal analiz, GDO’lu ürün analizleri yap›l›-               çoktan seçmeli testte do¤ru bulmaya
           yor. Baç, gerek araflt›rma gerek e¤itim       Lisans,          odakl›yor. Yarat›c› olma noktas›nda
           baz›nda ö¤retim üyelerinin d›fl projeler   yüksek lisans         bir e¤itim sistemi yok.”
           almalar› yönünde motive etti¤ini ve
           özelikle yurtiçi ve yurtd›fl› projesi  düzeyinde Türkiye’nin en      Sanayi-üniversite kopuk
           olan ö¤retim üyelerinin yüklerini  kapsaml› vak›f üniversitesi       Nurcan Baç’a göre sanayi
           azaltt›¤›n› söylüyor. Proje alman›n  olduklar›n› söyleyen Nurcan   üniversite iflbirliksizli¤inin en
           yan›s›ra proje yazmaya da özel      Baç, 60 lisans program›,       önemli nedeni iletiflimin ek-
           önem verdi¤inin alt›n› çizen Baç,  12 fakülte, 55 yüksek lisans    sikli¤inden  kaynaklan›yor.
           bunun için performans de¤erlendir-                                 Baç, flu bilgileri veriyor: “Bir-
           meleri yapt›¤›n› dile getiriyor.     ve 24 tane de doktora        çok sanayi kuruluflu bizim ne-
                                                    programlar›n›n          ler yapabilece¤imiz konusunda
              Ö¤renmeyi ö¤retiyoruz                  bulundu¤unu           fikir sahibi de¤il. Üniversite ola-
              Yeditepe Üniversitesi, tüm fakültele-    söylüyor.         rak biz de yeterince kendimizi tan›-
           rinde; e¤itim ve araflt›rmay› oda¤›na alarak                 tam›yoruz. Ayr›ca flunu da görmek la-
           mükemmeliyeti hedefliyor. “Her alanda dünya             z›m: do¤rudan sanayi destekli projeler yap-
           standartlar›nda e¤itim yapan ve yapmay› amaçlayan  mak Türkiye’de bir al›flkanl›k de¤il. O al›flkanl›¤›
           kurum olmak istiyoruz” diyen Baç, ‹ngilizce’nin e¤i-  kazand›rmak laz›m. Türkiye’de TÜB‹TAK ve SAN-
           tim dili olmas› nedeniyle ö¤rencilerin daha etkin ol-  TEZ arac›l›¤›yla projeler yürüyor. ABD’de örne¤in
           du¤unu söyledi. Ayn› zamanda yeni ticaret alanlar›  bir sanayi kuruluflu bir proje için ilgili üniversiteye
           göz önüne al›nd›¤›nda aralar›nda Çince, Rusça, Ja-  baflvurabiliyor, ortak proje yürütebiliyor. Bu tür
           ponca dahil 20 farkl› dili seçmeli olarak sunduklar›-  yaklafl›m bizde eksik.”
           n›n alt›n› çizen Baç, üniversite olarak en kuvvetli ol-  Türkiye’de KOB‹’lerin Ar-Ge çal›flmalar›nda ölçek-
           duklar› alanlar› ise; sa¤l›k, mühendislik, iflletme, ti-  lerinden kaynakl› olarak yetersiz kald›¤›n›; a¤›rl›kl›
           cari bilimler olarak özetliyor. Uluslararas› standart-  belli ölçekteki kurulufllar›n Ar-Ge çal›flmalar›na yo-
           larda e¤itim vermenin kendileri için önemli oldu¤u-  ¤unlaflt›klar›n› hat›rlatan Baç, özellikle kendi Ar-Ge
           nun alt›n› çizen Baç, Difl Hekimli¤i Fakültesi, ‹ktisa-  çal›flmas›n› yapabilecek seviyede olan kurulufllar›
           di ve ‹dari Bilimler Fakültesi, Mühendislik Fakültesi,  üniversitelere davet ediyor. Baç,  sözkonusu iflbirli-
           Eczac›l›k Fakültesi’nin dünyan›n önde gelen kurum-  ¤i ile hem sanayicinin Ar-Ge maliyetinin düflece¤ini
           lar›nca akredite oldu¤unun alt›n› çiziyor. Ayn› za-  hem de ö¤rencilerin sektörle iflbirli¤i içinde yetiflme-
           manda uygulamal› alanlarda sektörle iç içe olacak  siyle nitelikli insan gücü sorununa da çözüm sa¤la-
           çal›flmalara a¤›rl›k verdiklerini dile getiren Baç,  öze-  naca¤›n› aktar›yor. Baç, gelinen aflamada umutlu ol-
           likle lisans bitirme tezleriyle ö¤rencileri sektöre da-  du¤unu paylafl›yor.
                                                                                    Temmuz 2013 KobiEfor 115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120