Page 115 - KobiEfor_Mayis_2013
P. 115

UZMAN                               Rekabet Üstünlü¤ü:
                                                   Süreçlerle Yönetim


                                     B     ir iflletmede de¤iflim, insan davra-  katlice ve yak›ndan bakmal›y›z. Eski ifle
                                                                         yaramayan süreçleri terk etmeli, yeni ifle
                                           n›fllar›, süreçler ve kültürel de¤i-
                                           flimlerle sa¤lan›r. ‹flletmede rahat-
                                                                         yarayan süreçler oluflturmal›y›z.
                                      l›k söz konusu ise öncelikle insan dav-  Süreçler bir iflletmenin çal›flma tarz›n›
                                      ran›fllar› ve kültürün de¤ifltirilmesi gere-  gösteren pencerelerdir. Süreç ak›fl fle-
                                      kir. E¤er iflletme rekabet etmekte zorla-  malar›ndan iflletmenin içine bakt›¤›n›z-
                                      n›yorsa süreçlere odaklanmak ve verim-  da; gizli kalm›fl birçok f›rsat, çok daha
                                      siz süreçlerden kurtulmak, iyi giden sü-  etkin bir performans vaat eden yepyeni
                                      reçleri iyilefltirmek gerekir. ‹nsan davra-  f›rsatlar görebilirsiniz. Varolan ifl yapma
                                      n›fllar›n› de¤ifltirmek 6-18 ay al›rken kül-  yöntemleri ve süreçlerinizi derinlemesi-
                                      türel de¤iflim 3-5 y›l süre alabilir. Davra-  ne inceledi¤inizde çarp›c› bulufllara imza
                                      n›fllar› de¤ifltirmenin en etkili yolu sü-  atabilirsiniz.
                                      reçlerle yönetimdir. Süreçleri de¤ifltirdi-  Süreç yönetimi neyi sa¤lar? Müflterilerin
                                      ¤inizde bunlara ba¤l› olarak davran›fllar  ihtiyaçlar›n› karfl›lama becerinizi art›r›r.
                                      da de¤iflecektir. Bunun yan›nda iflletme-  Hatalar› ölçmenize ve azaltman›za, daha
                                      lerde verimlilik süreçlerin etkili yönetimi  etkili süreçler yaratma f›rsatlar› bulman›-
                                      ile elde edilir. Süreç, girdileri ç›kt›lara  za yard›mc› olur. ‹fle yeni bafllayan çal›-
           MEM‹fi YILMAM               dönüfltüren birbirleriyle iliflkili veya etki-  flanlar›n süreçleri bafltan sona ö¤renme-
           Uzman E¤itmen/             leflimli faaliyetler tak›m›d›r.     lerine, ifle ve iflletmeye daha k›sa za-
           Yönetim Dan›flman›          ‹flletmelerde süreçlerle yönetim neden  manda al›flmas›na yard›mc› olur. Depart-
                                      önemlidir? ‹flletmelerde bürokrasi (k›r-  manlar, görevler, sorumluluklar, s›n›rlar
           memis@yilmam.com           tasiyecilik) birden oluflmaz, zamanla ve  aras›nda iliflkileri netlefltirir. ‹flletmenin
                                      iflletme hantallaflt›kça artar.  Bürokrasi  üretkenli¤ini artt›r›r. Bürokrasiyi (k›rtasi-
                                      nedeniyle süreçler bir süre sonra flifl-  yecili¤i) yok eder. ‹flin s›rr›, süreçlerle
                                      mifl, verimsiz, esnek olmayan, etkisiz  yönetimin ad›mlar›ndad›r. Süreçler
          Süreç yönetimi,             hale dönüflür. Süreçleri iyilefltirirsek;  önemli ölçüde iflletmenin kaderini belir-
           baflar›ya giden             rekabetçi olabiliriz, müflterilere yan›t  ledi¤ine göre, çok çabuk hareket etme-
                                      verme süremiz azalabilir, h›z›m›z ve za-  liyiz. Süreçler müflteri odakl› bir iflletme
           en k›sa yoldur.            man›nda teslim performans›m›z artabi-  haline gelmenin temel kurallar›n› ortaya
           Bir iflletmenin             lir. Yat›r›m›n getirisi ve karl›l›¤›m›z ar-  koyar.  fiirketinizi rekabette öne ç›kacak
                                      tar.  ‹fl süreçlerini anlama ve inceleme
                                                                         flekilde konumland›r›r. Süreçlerle reka-
               gelece¤i               becerisi, iflletmeyi rakiplerinden farkl›  betçi bir flirket yap›s› oluflturman›n en
                                      k›lman›n önemli bir yoludur. ‹flletme,  h›zl› yöntemlerinden biridir.
            süreçlerinde              süreçlerin kazand›rd›¤› de¤eri müflteri-  Rekabetçi bir flirketin belirleyici özellik-
               sakl›d›r.              lere sergileme gücü kazan›r. Sürecin  leri nedir? H›z, kalite ve maliyet üstün-
                                      flirket için önemi ve tek bir süreç de¤i-  lü¤ü, yüksek enerji düzeyi. ‹flletme ya-
        Yar›n›n sonuçlar›n›,          fliminin bile flirkete ne kazand›raca¤›  p›s›n› oluflturan süreçler rekabet için
         bugünün ifl yap›fl             görülür. Süreçlerin sahipleri belli olur,  gerekli enerjiyi sa¤layacak flekilde sü-
                                      yetki ve sorumluluklar, s›n›rlar netleflir,  rekli gelifltirilir. Kurumsal enerji üretilir,
                tarz›n›z              beyaz alanlar (kimsenin sahip ç›kmad›-  korunur ve yönlendirilir. fiirketiniz bu
            (süreçleriniz)            ¤› ifller) ortaya ç›kar.            özelliklere sahip mi? Nas›l anlars›n›z?
                                                                         Süreçlerinize bak›n›z. Üretim ve müflte-
                                      Süreç yönetimi, baflar›ya giden en k›sa
               belirler.              yoldur. Bir iflletmenin gelece¤i süreçle-  rilere hizmet tarz›n›za bak›n›z. Süreçle-
                                      rinde sakl›d›r. Yar›n›n sonuçlar›n›, bugü-  riniz etkin ve verimli mi? Süreçleriniz
         Stratejiniz do¤ru,           nün ifl yap›fl tarz›n›z (süreçleriniz) belir-  çeflitli ifllerin aras›ndaki s›n›rlardan ke-
         insanlar becerikli,          ler. Stratejiniz do¤ru, insanlar becerikli,  sintiye u¤ramadan ak›yor mu? Etkileyici
                                      ama süreçleriniz kötüyse rekabet arena-  biçimde müflterinin ifline yar›yor mu? ‹n-
          ama süreçleriniz            s›nda ifliniz zor demektir.         sanlar›n zaman ve becerilerini etkili bi-
               kötüyse                Giderek karmafl›klaflan piyasalarda ba-  çimde içine al›yor mu? Hissedarlar için
                                      flar›l› olmak için üretimi h›zland›rmal›,  de¤er yarat›yor mu? Dinamik, maliyet
                rekabet               maliyetleri adamak›ll› düflürmeliyiz. Da-  etkinli¤i bulunan hayranl›k verici bir sis-
             arenas›nda               ha etkin, daha verimli, daha esnek sü-  tem oluflturuyor mu?
                                                                         Bak›fl aç›n›z› (paradigma) de¤ifltirin.
                                      reçlerle rekabet gücümüzü artt›rabiliriz.
               ifliniz zor             Rekabette baflar› için en fazla umut, sü-  Süreçlerle yönetim yeni bir bak›fl aç›s›
                                      reç iyilefltirmelerinde yat›yor. Birdenbire  kazanman›z› gerektirir. ‹flinizle farkl›
              demektir.               ortaya ç›kan yenilikçi rakiplerin do¤ur-  aç›dan ilgilenmelisiniz. ‹flinizin ilerleyi-
                                      du¤u rekabetle flafl›r›p kal›yoruz. Sürek-  flini sa¤lamak için daha fazla sorumlu-
                                      li daha fazlas›n› bekleyen müflterilerimiz  luk almal›s›n›z.
                                      piyasa riskimizi sürekli artt›r›yor. O hal-  Önümüzdeki ay: Süreçlerle Yönetimde
                                      de ifllerimizi nas›l yürütece¤imize dik-  Eylemler.

          114 KobiEfor May›s 2013
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120