Page 63 - KobiEfor_Nisan_2013
P. 63
HABER
Ne ararsan internette var
Ticaret @’lefliyor
Türkiye e-ticaret pazar›n›n finansal hacmi 30 milyar TL’nin üzerinde gerçekleflti.
2012’de gerçekleflen ifllem adedi ise 171 milyon 431 bin oldu.
Sektörün 2015 y›l›nda 62 milyar TL seviyesine ulaflmas› bekleniyor.
F ark›nda olsak da olmasak Hakan re¤i, sat›n al›nan ürünün 7
da e-ticaret hepimizi kufla-
gün içinde koflulsuz iade hak-
Orhun
k› var. Bunun d›fl›nda birçok
t›yor. Oluflan bu yeni sek-
tör ayn› zamanda sonsuz
sitede müflteri odakl› ek uy-
bir inovasyon ve giriflimci-
lik alan› sunuyor. e-ticaret sektö- gulamalar da mevcut.
Bu noktada iki konuya
rünün de¤iflik boyutlar›n› Elektro- özellikle de¤inmek istiyorum.
nik Ticaret ‹flletmecileri Derne¤i Dünyadaki örneklere bakt›¤›-
(ET‹D) Yönetim Kurulu Baflkan› m›zda e-ticarette vergi avan-
Hakan Orhun ile konufltuk. taj›na sahip olan ülkelerin da-
ha h›zl› ve sa¤l›kl› geliflmeler
Türkiye’de bugün e-ticaret kaydetti¤ini görüyoruz. ‹zle-
hacmi tahminen nedir; 2013 nebilirli¤in son derece kolay
y›l›nda ulaflaca¤› hacim ne oldu¤u sektörümüzü büyüt-
kadar olabilecektir; e-ticaret meye yönelik teflvikler artt›k-
Türkiye’de hangi sektörlere ça, devlet için de önemli bir
hangi oranlarda gelir kayna¤› yarat›lm›fl ola-
yo¤unlaflm›flt›r? cakt›r.
Hakan Orhun: Bankalararas› Bir di¤er konu da e-devlet
Kart Merkezi’nin verilerine göre, projeleri. E-devlet projelerinin
2012 y›l› sonunda Türkiye e-ticaret hayata bir an önce geçmesi
pazar›n›n finansal hacmi 30 milyar TL’nin üzerinde ve bunlar›n kimilerinin kiflilere internet kullan›m›n›
gerçekleflti. 2012’de gerçekleflen ifllem adedi ise 171 zorunlu k›lmas› sektör için çok önemli.
milyon 431 bin oldu. Sektörün gösterdi¤i h›zl› büyü-
meye paralel olarak, 2015 y›l›nda hacmin 62 milyar KOB‹’lerin e-ticaret yoluyla ihracatç› olabilmeleri
TL seviyesine ulaflaca¤› tahmin ediliyor. aç›s›ndan ET‹D’in kurumsal vizyonu ve
E-ticaret sektörünün ülkemizdeki iki amiral gemi- çal›flmalar› nelerdir, bu konuda KOB‹’lerde
si giyim ve elektronik diyebiliriz. Ancak art›k sektö- gördü¤ünüz ve telafisi gereken eksikler ve
rümüz çok geniflledi ve ne ararsan›z internetten ala- zaaflar nelerdir?
biliyorsunuz. Adetsel büyüklükte art›k giyim, elektro- Hakan Orhun: E-ticarete katma de¤er sa¤layan,
nik ürünleri geçti. Ancak h›rdavat, g›da gibi kimi alt sektörü büyütme yönünde çal›flmalarda bulunan ve
k›r›l›mlar da h›zla büyüyor. kullan›c› deneyimine pozitif katk› sa¤layan her firma-
ya ayn› yaklafl›m› sergiliyoruz. Elbette nispeten daha
E-ticarette yaflanan sorunlar nelerdir ? küçük ölçekli firmalar için biraz yönlendirici bir rol
Hakan Orhun: Bugün ülkemizde e-ticaretin daha üstleniyoruz diyebiliriz; ancak hedefimiz hep birlikte
h›zl› bir geliflme kaydetmesinin önündeki aç›k ara en çal›flarak Türkiye’deki e-ticaret sektörünü daha iyi
büyük engelin sitelere duyulan ‘güven’ oldu¤unu yerlere getirmek.
söyleyebiliriz. Tüketicilerin “Siparifl etti¤im ürün ge- Firman›n ölçe¤i fark etmeksizin çok net bir biçim-
lir mi, sipariflim gecikir mi” gibi kayg›lar› pek çok de ifade etmeliyiz ki, e-ticaret için çok iyi bir ifl pla-
kullan›c›n›n e-ticaretten uzak durmas›na neden ola- n› ile bafllamak ön flart. Ancak, do¤ald›r ki ilk gün-
biliyordu. ET‹D üyeleri gibi iflini lay›k›yla yapan flir- den her fleyi öngörebilmek de mümkün de¤il. Pozi-
ketlerin ço¤almas› bu önyarg›y› günden güne yok tif ve negatif yönlerde gidiflat için B ve C planlar›n›n
ediyor. haz›r olmas›, beklenmeyen bir sat›fl patlamas› ya da
E-ticaret, tüketici haklar›n›n en üst seviyede ko- beklenen ölçüde gerçekleflmeyen sat›fllara haz›r
rundu¤u bir sektör. Yasal olarak müflteri haklar› bir- olunmas› gerekiyor. ‹flin alt›n anahtar› büyük düflü-
çok ülkenin de ilerisinde bulunuyor ve bizler de za- nüp küçük bafllamakt›r. Küçük bafllama durumunda
ten bunlar› kusursuz uyguluyoruz. Örne¤in, yasa ge- bile yüzde 100 müflteri memnuniyeti esast›r.
64 KobiEfor Nisan 2013