Page 63 - KobiEfor_Nisan_2013
P. 63

HABER



                                         Ne ararsan internette var

                       Ticaret @’lefliyor





              Türkiye e-ticaret pazar›n›n finansal hacmi 30 milyar TL’nin üzerinde gerçekleflti.
                       2012’de gerçekleflen ifllem adedi ise 171 milyon 431 bin oldu.
                    Sektörün 2015 y›l›nda 62 milyar TL seviyesine ulaflmas› bekleniyor.

          F       ark›nda olsak da olmasak  Hakan                              re¤i, sat›n al›nan ürünün 7
                  da e-ticaret hepimizi kufla-
                                                                               gün içinde koflulsuz iade hak-
                                            Orhun
                                                                               k› var. Bunun d›fl›nda birçok
                  t›yor. Oluflan bu yeni sek-
                  tör ayn› zamanda sonsuz
                                                                               sitede müflteri odakl› ek uy-
                  bir inovasyon ve giriflimci-
           lik alan› sunuyor. e-ticaret sektö-                                 gulamalar da mevcut.
                                                                                 Bu noktada iki konuya
           rünün de¤iflik boyutlar›n› Elektro-                                  özellikle de¤inmek istiyorum.
           nik Ticaret ‹flletmecileri Derne¤i                                   Dünyadaki örneklere bakt›¤›-
           (ET‹D) Yönetim Kurulu Baflkan›                                       m›zda e-ticarette vergi avan-
           Hakan Orhun ile konufltuk.                                           taj›na sahip olan ülkelerin da-
                                                                               ha h›zl› ve sa¤l›kl› geliflmeler
              Türkiye’de bugün e-ticaret                                       kaydetti¤ini görüyoruz. ‹zle-
              hacmi tahminen nedir; 2013                                       nebilirli¤in son derece kolay
              y›l›nda ulaflaca¤› hacim ne                                       oldu¤u sektörümüzü büyüt-
              kadar olabilecektir; e-ticaret                                   meye yönelik teflvikler artt›k-
              Türkiye’de hangi sektörlere                                      ça, devlet için de önemli bir
              hangi oranlarda                                                  gelir kayna¤› yarat›lm›fl ola-
              yo¤unlaflm›flt›r?                                                  cakt›r.
              Hakan Orhun: Bankalararas›                                         Bir di¤er konu da e-devlet
           Kart Merkezi’nin verilerine göre,                                   projeleri. E-devlet projelerinin
           2012 y›l› sonunda Türkiye e-ticaret                                 hayata bir an önce geçmesi
           pazar›n›n finansal hacmi 30 milyar TL’nin üzerinde  ve bunlar›n kimilerinin kiflilere internet kullan›m›n›
           gerçekleflti. 2012’de gerçekleflen ifllem adedi ise 171  zorunlu k›lmas› sektör için çok önemli.
           milyon 431 bin oldu. Sektörün gösterdi¤i h›zl› büyü-
           meye paralel olarak, 2015 y›l›nda hacmin 62 milyar  KOB‹’lerin e-ticaret yoluyla ihracatç› olabilmeleri
           TL seviyesine ulaflaca¤› tahmin ediliyor.           aç›s›ndan ET‹D’in kurumsal vizyonu ve
              E-ticaret sektörünün ülkemizdeki iki amiral gemi-  çal›flmalar› nelerdir, bu konuda KOB‹’lerde
           si giyim ve elektronik diyebiliriz. Ancak art›k sektö-  gördü¤ünüz ve telafisi gereken eksikler ve
           rümüz çok geniflledi ve ne ararsan›z internetten ala-  zaaflar nelerdir?
           biliyorsunuz. Adetsel büyüklükte art›k giyim, elektro-  Hakan Orhun:  E-ticarete katma de¤er sa¤layan,
           nik ürünleri geçti. Ancak h›rdavat, g›da gibi kimi alt  sektörü büyütme yönünde çal›flmalarda bulunan ve
           k›r›l›mlar da h›zla büyüyor.                     kullan›c› deneyimine pozitif katk› sa¤layan her firma-
                                                            ya ayn› yaklafl›m› sergiliyoruz. Elbette nispeten daha
              E-ticarette yaflanan sorunlar  nelerdir ?      küçük ölçekli firmalar için biraz yönlendirici bir rol
              Hakan Orhun: Bugün ülkemizde e-ticaretin daha  üstleniyoruz diyebiliriz; ancak hedefimiz hep birlikte
           h›zl› bir geliflme kaydetmesinin önündeki aç›k ara en  çal›flarak Türkiye’deki e-ticaret sektörünü daha iyi
           büyük engelin sitelere duyulan ‘güven’ oldu¤unu  yerlere getirmek.
           söyleyebiliriz. Tüketicilerin “Siparifl etti¤im ürün ge-  Firman›n ölçe¤i fark etmeksizin çok net bir biçim-
           lir mi, sipariflim gecikir mi” gibi kayg›lar› pek çok  de ifade etmeliyiz ki, e-ticaret için çok iyi bir ifl pla-
           kullan›c›n›n e-ticaretten uzak durmas›na neden ola-  n› ile bafllamak ön flart. Ancak, do¤ald›r ki ilk gün-
           biliyordu. ET‹D üyeleri gibi iflini lay›k›yla yapan flir-  den her fleyi öngörebilmek de mümkün de¤il. Pozi-
           ketlerin ço¤almas› bu önyarg›y› günden güne yok  tif ve negatif yönlerde gidiflat için B ve C planlar›n›n
           ediyor.                                          haz›r olmas›, beklenmeyen bir sat›fl patlamas› ya da
              E-ticaret, tüketici haklar›n›n en üst seviyede ko-  beklenen ölçüde gerçekleflmeyen sat›fllara haz›r
           rundu¤u bir sektör. Yasal olarak müflteri haklar› bir-  olunmas› gerekiyor. ‹flin alt›n anahtar› büyük düflü-
           çok ülkenin de ilerisinde bulunuyor ve bizler de za-  nüp küçük bafllamakt›r. Küçük bafllama durumunda
           ten bunlar› kusursuz uyguluyoruz. Örne¤in, yasa ge-  bile yüzde 100 müflteri memnuniyeti esast›r.

           64 KobiEfor Nisan 2013
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68