Page 61 - KobiEfor_Nisan_2013
P. 61
UZMAN KOB‹’ler ve Yönetim Kalitesi
T ürkiye geneline bakt›¤›m›zda de¤erindedir. 2023 hedeflerinde belirti-
ekonomi hayat›ndaki iflletmele-
len 500 milyar USD hedefi için en az
rin içinde KOB‹’ler büyük bir
100.000 ihracatç› firmaya ihtiyaç bulun-
a¤›rl›k oluflturuyor. Ülkemizdeki
ler pazar› mevcut potansiyelin en az 4
iflletmelerin yaklafl›k yüzde 98’i maktad›r. Bugün geliflmekte olan ülke-
KOB‹ olarak tan›mlan›yor. Türkiye’de kat› kadar büyüyecektir.
1.5 milyon iflyeri bulunmaktad›r. Bunla- KOB‹’ler ihracatta; katmade¤eri daha
r›n yaln›zca 1209 tanesi 500 ve üzeri yüksek ürün ihracat›, cari a盤a olumlu
çal›flan say›s› olan büyük iflletmeler gu- katk›lar›, esnek olmalar›n›n getirdi¤i
rubunda yer almaktad›r. Yine bir baflka avantajlar›, ülkenin standartlar›n›n ve
araflt›rmaya göre dünyadaki flirketlerin kalite yap›s›n›n geliflmelerine katk›lar›,
yüzde 80’i aile flirketleridir. Bu da¤›l›m d›fl pazar aç›l›m› ile iç pazar krizlerinde
içerisinde: dengeleme ve azaltma katk›lar› ile bir
l ‹talya’da en büyük 100 flirketin 43’ü, kald›raç olarak görülmeli ve gelifltiril-
l Fransa’da en büyük 100 flirketin melidir. Bunu yaparken d›fl pazar›n ca-
26’s›, zibesine kap›larak ifl plan›n› bozma,
l Almanya’da en büyük 100 flirketin ürün hizmet kalitesini düflürme, finans-
17’si aile flirketleridir. man sorunlar› ve ihracat garantilerini
Aile flirketlerinin ülkedeki tüm flirketle- gözden kaç›rma gibi risklerle tan›flma-
re oran› ise ‹talya’da yüzde 99, Alman- y› ö¤renecek ve karfl›l›klar›n› gelifltire-
ya’da yüzde 80, ülkemizde ise yaklafl›k ceklerdir.
A. HAMD‹ DO⁄AN yüzde 90’›d›r. Gerek KOBi’ler, gerekse Dünya pazarlar›ndaki cazibe ve art›fl
aile flirketleri ekonomide böylesi a¤›r- gözden kaç›r›lmamal›d›r. Bu art›fl›n na-
KalDer
l›kl› pay sahibi iflletmeler konumunda- s›l karfl›lanaca¤› denkleminin bir tara-
Yönetim Kurulu Baflkan› d›rlar. ‹stihdam ve di¤er göstergelerde f›nda KOB‹ ve aile iflletmelerinin bafla-
de önemli pozisyon alm›fllard›r. r›l› büyümeleri ve sürdürülebilirlikleri
KOB‹’lerimiz istihdam›n içinde yüzde yer almaktad›r.
77.8 paya sahipler. 2009-2011 y›llar› Rekabet edebilir teknolojilere ulaflma.
aras›nda ihracat içinde ki paylar› yüzde Rekabet edebilir ölçeklere varan bü-
60’a, ithalattaki paylar› yüzde 40’a yüklükleri yakalama.
ulaflm›flt›r. KOB‹ ve aile flirketleri için Rekabet edebilir yönetim anlay›fl›n› uy-
sürdürülebilirlik ve baflar› kavramlar›- gulama.
KOB‹’ler için n›n alt›nda çok önemli bir yap›sal an- Denklemin çözüm taraf›nda yer alan
KOSGEB ile lay›fl yaklafl›m› yatmaktad›r. Bunun ad› bafll›klard›r.
‘KURUMSALLAfiMA’d›r. Bunu baflarabi-
KalDer olarak uzun bir süredir KOB‹’ler-
imzalad›¤›m›z len iflletmeler kal›c› olabilmektedir. Ti- de bu de¤iflimi yaratmaya çal›fl›yoruz.
Önce fark›ndal›k yaratma yönünde ça-
pik örneklerinden biri 400 y›ll›k varl›-
iflbirli¤i protokolü ¤›yla Krupp, 100 y›ll›k geçmifli ile Miel- l›flmalar yaparak, Anadolu’yu da kapsa-
le’dir. Geride b›rakt›¤›m›z y›l, ülkemiz- yan bir bölgesel yay›l›m stratejisi olufl-
e¤itim aflamas›nda de bulunuflunun 100. y›l›n› kutlayan turduk. Çok say›da Anadolu flehrimizde
Bosch bir baflka örnektir. KOB‹’lerde bilgilendirme toplant›lar› düzenledik.
finans deste¤i ise hem ülkemizde, hem de dünyada Bu bölgelerde yaln›zca KOB‹’ler de¤il,
sa¤lama yönünde örnekler bulabilmek zordur. Sorunlar aile flirketlerinde de önemli bafllang›ç-
demetini açt›¤›m›zda KOB‹’ler için ku-
lar yap›ld›. Yöresel olma özelli¤ini ve
önemli bir ad›m rumsallaflma bafll›¤› alt›nda temelde ölçek boyutunu küresel boyuta tafl›m›fl
yönetim kalitesi ve yetkinli¤i ile ilgili baz› iflletmeler KalDer ve Mükemmellik
oldu. KalDer’in bafll›klar›n oluflturdu¤u küme ile karfl› Modeli ile tan›flt›lar. Özde¤erlendirme-
karfl›ya kal›yoruz. lerini yapt›lar. ‹yilefltirme alanlar›n› be-
KOB‹’ler için WEF verilerine göre küresel rekabet en- lirleyip çözümlere odakland›lar. D›fl
deksi s›ralamas›nda 43’üncü s›rada bu- gözlem ve de¤erlendirme ile tan›flt›lar.
“Mükemmellik lunan ülkemizde s›ralama faktörleri ifl- K›yaslama f›rsatlar›n›, yenileflim (ino-
Yolculu¤u” letmelerimiz için de benzer noktalarda- vasyon) süreçlerini tan›d›lar.
d›r. Neden benzer tan›m›n› söylemekte-
KOB‹’ler için KOSGEB ile imzalad›¤›-
sürecektir. yiz? Çünkü iflletmeler daha dinamik, çe- m›z iflbirli¤i protokolü e¤itim aflama-
vik olmalar› gereken do¤al bir ay›klan- s›nda finans deste¤i sa¤lama yönün-
KOB‹’ler ülkemizin ma sürecinin içindedirler. Her iflletme de önemli bir ad›m oldu. KalDer’in
ister büyük, ister küçük, ister özel, ister KOB‹’ler için “Mükemmellik Yolculu-
büyüme kamu kategorisinde olsun bir yönetim ¤u” sürecektir. Yap›lan araflt›rmalar
çabalar›nda modelini uygulamal›d›rlar. Bu model KOB‹’lerin bu süreçte büyük iflletmele-
re göre yaklafl›k yüzde 30 oran›nda
dünya geliflim sürecindeki geliflmeleri
en önemli kapsayan uyumlu bir model olmal›d›r. genel performans aç›s›ndan daha ba-
flar›l› olduklar›n› göstermektedir. KO-
KOB‹ ve aile iflletmelerini art›k yöresel
ortaklardan boyutlarda de¤il, küresel boyutlarda B‹’ler ülkemizin büyüme çabalar›nda
de¤erlendirme ve gelifltirme ba¤lam›n- en önemli ortaklardan biridir. Bu ne-
biridir. da kurgulamal›y›z. Buna mecburuz. Tür- denle hepimizin gündeminde her za-
kiye’nin bugün ihraç etti¤i ürünlerin kg man bulunmas› gereken maddelerden
de¤eri 1.5 USD, Almanya’n›n 4.5 USD biri olmal›d›r.
62 KobiEfor Nisan 2013