Page 61 - KobiEfor_Nisan_2013
P. 61

UZMAN                           KOB‹’ler ve Yönetim Kalitesi

                                       T     ürkiye geneline bakt›¤›m›zda  de¤erindedir. 2023 hedeflerinde belirti-
                                             ekonomi hayat›ndaki iflletmele-
                                                                          len 500 milyar USD hedefi için en az
                                             rin içinde KOB‹’ler büyük bir
                                                                          100.000 ihracatç› firmaya ihtiyaç bulun-
                                             a¤›rl›k oluflturuyor. Ülkemizdeki
                                                                          ler pazar› mevcut potansiyelin en az 4
                                             iflletmelerin yaklafl›k yüzde 98’i  maktad›r. Bugün geliflmekte olan ülke-
                                        KOB‹ olarak tan›mlan›yor. Türkiye’de  kat› kadar büyüyecektir.
                                        1.5 milyon iflyeri bulunmaktad›r. Bunla-  KOB‹’ler ihracatta; katmade¤eri daha
                                        r›n yaln›zca 1209 tanesi 500 ve üzeri  yüksek ürün ihracat›, cari a盤a olumlu
                                        çal›flan say›s› olan büyük iflletmeler gu-  katk›lar›, esnek olmalar›n›n getirdi¤i
                                        rubunda yer almaktad›r. Yine bir baflka  avantajlar›, ülkenin standartlar›n›n ve
                                        araflt›rmaya göre dünyadaki flirketlerin  kalite yap›s›n›n geliflmelerine katk›lar›,
                                        yüzde 80’i aile flirketleridir. Bu da¤›l›m  d›fl pazar aç›l›m› ile iç pazar krizlerinde
                                        içerisinde:                       dengeleme ve azaltma katk›lar› ile bir
                                        l ‹talya’da en büyük 100 flirketin 43’ü,  kald›raç olarak görülmeli ve gelifltiril-
                                        l   Fransa’da en büyük 100 flirketin  melidir. Bunu yaparken d›fl pazar›n ca-
                                          26’s›,                          zibesine kap›larak ifl plan›n› bozma,
                                        l Almanya’da en büyük 100 flirketin  ürün hizmet kalitesini düflürme, finans-
                                          17’si aile flirketleridir.       man sorunlar› ve ihracat garantilerini
                                        Aile flirketlerinin ülkedeki tüm flirketle-  gözden kaç›rma gibi risklerle tan›flma-
                                        re oran› ise ‹talya’da yüzde 99, Alman-  y› ö¤renecek ve karfl›l›klar›n› gelifltire-
                                        ya’da yüzde 80, ülkemizde ise yaklafl›k  ceklerdir.
             A. HAMD‹ DO⁄AN             yüzde 90’›d›r. Gerek KOBi’ler, gerekse  Dünya pazarlar›ndaki cazibe ve art›fl
                                        aile flirketleri ekonomide böylesi a¤›r-  gözden kaç›r›lmamal›d›r. Bu art›fl›n na-
             KalDer
                                        l›kl› pay sahibi iflletmeler konumunda-  s›l karfl›lanaca¤› denkleminin bir tara-
             Yönetim Kurulu Baflkan›     d›rlar. ‹stihdam ve di¤er göstergelerde  f›nda KOB‹ ve aile iflletmelerinin bafla-
                                        de önemli pozisyon alm›fllard›r.   r›l› büyümeleri ve sürdürülebilirlikleri
                                        KOB‹’lerimiz istihdam›n içinde yüzde  yer almaktad›r.
                                        77.8 paya sahipler. 2009-2011 y›llar›  Rekabet edebilir teknolojilere ulaflma.
                                        aras›nda ihracat içinde ki paylar› yüzde  Rekabet edebilir ölçeklere varan bü-
                                        60’a, ithalattaki paylar› yüzde 40’a  yüklükleri yakalama.
                                        ulaflm›flt›r. KOB‹ ve aile flirketleri için  Rekabet edebilir yönetim anlay›fl›n› uy-
                                        sürdürülebilirlik ve baflar› kavramlar›-  gulama.
              KOB‹’ler için             n›n alt›nda çok önemli bir yap›sal an-  Denklemin çözüm taraf›nda yer alan
              KOSGEB ile                lay›fl yaklafl›m› yatmaktad›r. Bunun ad›  bafll›klard›r.
                                        ‘KURUMSALLAfiMA’d›r. Bunu baflarabi-
                                                                          KalDer olarak uzun bir süredir KOB‹’ler-
             imzalad›¤›m›z              len iflletmeler kal›c› olabilmektedir. Ti-  de bu de¤iflimi yaratmaya çal›fl›yoruz.
                                                                          Önce fark›ndal›k yaratma yönünde ça-
                                        pik örneklerinden biri 400 y›ll›k varl›-
          iflbirli¤i protokolü           ¤›yla Krupp, 100 y›ll›k geçmifli ile Miel-  l›flmalar yaparak, Anadolu’yu da kapsa-
                                        le’dir. Geride b›rakt›¤›m›z y›l, ülkemiz-  yan bir bölgesel yay›l›m stratejisi olufl-
         e¤itim aflamas›nda              de bulunuflunun 100. y›l›n› kutlayan  turduk. Çok say›da Anadolu flehrimizde
                                        Bosch bir baflka örnektir. KOB‹’lerde  bilgilendirme toplant›lar› düzenledik.
            finans deste¤i              ise hem ülkemizde, hem de dünyada  Bu bölgelerde yaln›zca KOB‹’ler de¤il,
          sa¤lama yönünde               örnekler bulabilmek zordur. Sorunlar  aile flirketlerinde de önemli bafllang›ç-
                                        demetini açt›¤›m›zda KOB‹’ler için ku-
                                                                          lar yap›ld›. Yöresel olma özelli¤ini ve
           önemli bir ad›m              rumsallaflma bafll›¤› alt›nda temelde  ölçek boyutunu küresel boyuta tafl›m›fl
                                        yönetim kalitesi ve yetkinli¤i ile ilgili  baz› iflletmeler KalDer ve Mükemmellik
            oldu. KalDer’in             bafll›klar›n oluflturdu¤u küme ile karfl›  Modeli ile tan›flt›lar. Özde¤erlendirme-
                                        karfl›ya kal›yoruz.                lerini yapt›lar. ‹yilefltirme alanlar›n› be-
              KOB‹’ler için             WEF verilerine göre küresel rekabet en-  lirleyip çözümlere odakland›lar. D›fl
                                        deksi s›ralamas›nda 43’üncü s›rada bu-  gözlem ve de¤erlendirme ile tan›flt›lar.
            “Mükemmellik                lunan ülkemizde s›ralama faktörleri ifl-  K›yaslama f›rsatlar›n›, yenileflim (ino-
               Yolculu¤u”               letmelerimiz için de benzer noktalarda-  vasyon) süreçlerini tan›d›lar.
                                        d›r. Neden benzer tan›m›n› söylemekte-
                                                                          KOB‹’ler için KOSGEB ile imzalad›¤›-
               sürecektir.              yiz? Çünkü iflletmeler daha dinamik, çe-  m›z iflbirli¤i protokolü e¤itim aflama-
                                        vik olmalar› gereken do¤al bir ay›klan-  s›nda finans deste¤i sa¤lama yönün-
         KOB‹’ler ülkemizin             ma sürecinin içindedirler. Her iflletme  de önemli bir ad›m oldu. KalDer’in
                                        ister büyük, ister küçük, ister özel, ister  KOB‹’ler için “Mükemmellik Yolculu-
                 büyüme                 kamu kategorisinde olsun bir yönetim  ¤u” sürecektir. Yap›lan araflt›rmalar
              çabalar›nda               modelini uygulamal›d›rlar. Bu model  KOB‹’lerin bu süreçte büyük iflletmele-
                                                                          re göre yaklafl›k yüzde 30 oran›nda
                                        dünya geliflim sürecindeki geliflmeleri
               en önemli                kapsayan uyumlu bir model olmal›d›r.  genel performans aç›s›ndan daha ba-
                                                                          flar›l› olduklar›n› göstermektedir. KO-
                                        KOB‹ ve aile iflletmelerini art›k yöresel
              ortaklardan               boyutlarda de¤il, küresel boyutlarda  B‹’ler ülkemizin büyüme çabalar›nda
                                        de¤erlendirme ve gelifltirme ba¤lam›n-  en önemli ortaklardan biridir. Bu ne-
                  biridir.              da kurgulamal›y›z. Buna mecburuz. Tür-  denle hepimizin gündeminde her za-
                                        kiye’nin bugün ihraç etti¤i ürünlerin kg  man bulunmas› gereken maddelerden
                                        de¤eri 1.5 USD, Almanya’n›n 4.5 USD  biri olmal›d›r.
           62 KobiEfor Nisan 2013
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66