Page 96 - KobiEfor_Mart_2013
P. 96
SEKTÖR/ENDÜSTR‹YEL OTOMASYON
“Makine emniyeti ürünle bafllar ancak do¤ru
mühendislikle sonuçlan›r!”
Pilz Genel Müdürü Yavuz Çopur,
“Makine emniyeti ürün ile bafllar
ancak do¤ru mühendislikle
sonuçlan›r. Er ya da geç makine
emniyeti konusu KOB‹’lerimizin
de gündemine girecektir.
Çabam›z bu süreyi k›saltarak
olas› kazalar› ve kay›plar›
önlemek içindir” diyor.
Emniyet otomasyonunun mucidi Pilz’in
Genel Müdürü Yavuz Çopur Türkiye sanayi-
sinde ve KOB‹’lerdeki makine emniyetinin
geldi¤i noktay› de¤erlendirdi. 1948’de Al-
manya’da kurulan Pilz, bugün itibar›yla
dünyan›n 28 ülkesinde kendi ofisleri ve 5
k›taya yay›lm›fl temsilcilikleriyle faaliyet
gösteren global bir flirket. Pilz, 1968 y›l›n-
da dünyan›n ilk çift-el emniyet rölesini pa-
zara sunarak “Emniyet Otomasyonu” kav-
ram›n› bafllatt›. ‹nsan kaynaklar›n›n yüzde Yavuz Çopur
20’sini Ar-Ge’ye ay›ran Pilz, Türkiye ve
dünya pazar›na makine ve tesis emniyeti konular›n- sistemi inceleyen herhangi bir kifli merdivenin kor-
da ileri teknolojili ürünler ve sofistike emniyet hiz- kulu¤unun olmad›¤›n› veya kay›fl-kasnak bölümünün
metleri sunuyor. aç›k kald›¤›n› görebilir” diyor. Çopur, ancak makine
Makinenin kumanda edilmesinden veya ar›zalan- emniyetinin mekanik risklerle s›n›rl› olmad›¤› konu-
mas›ndan kaynaklanan yanl›fl çal›flmalar ifl kazala- sunda uyar›yor: “Burada as›l sorulmas› gereken so-
r›n›n önemli bir bölümünü oluflturuyor. Makine nor- ru komponentlerinden biri ar›za yapt›¤›nda makine-
mal çal›fl›yorken görülmeyen bu durumlar genellik- nin kumanda sisteminin nas›l tepki verece¤idir. Biz
le kumanda sisteminin ar›zalanmas›yla veya maki- makine emniyetini iflte bu aç›dan de¤erlendiriyor ve
nenin öngörülmeyen flekilde kullan›lmas› sonucu kimselerin öngöremedi¤i kumanda sistemi kaynakl›
olufluyor. Yavuz Çopur, flunlar› anlat›yor: “Gelenek- riskleri ortaya koyuyoruz. Buna ilave olarak da ma-
sel ISG tedbirleriyle makinelerin ve kontrol sistemi- kinenin emniyet ekipmanlar›n›n kand›r›lamayaca¤›
nin bilinmezinden korunma imkan› yoktur. Baret, sistemler kurguluyoruz. Tabi ki tüm bunlar›, makine-
gözlük, çelik burunlu ayakkab› ihtiyaç halinde ça- nin otomasyon h›z›n› düflürmeden bilakis artt›rarak
l›flmayan bir acil durufl butonunun ifllevini hiçbir yapabiliyoruz.”
zaman göremez. Makine emniyetinin temeli kullan›- Büyük sanayi kurulufllar›n›n kaza maliyetlerinin
lan kumanda sisteminin makine direktifine ve stan- fark›nda olup gerekli yat›r›m› yapmaya çal›flt›klar›n›
dartlara uygunlu¤unun tespitiyle bafllar. Standart- belirten Çopur, “Ancak KOB‹’lerdeki alg› makine em-
lara uygun flekilde tasarlanmam›fl bir makinenin niyetinin lüks oldu¤u yönünde. Oysa gözden kaç›r›-
ar›zalanmas› ciddi kaza risklerini de beraberinde lan konu ifl kazas›n›n gerçek maliyetleridir. Müflteri,
getirir. Bu riskleri tespit etmek için ‘risk de¤erlen- prestij, motivasyon ve üretkenlik kay›plar› ceza ve
dirme’ çal›flmas› yap›lmal› ve riskleri azalt›c› tedbir tazminatlar›n çok ötesine ç›kabilmekte ve yap›lmas›
ve metotlara baflvurulmal›d›r.” gereken emniyet yat›r›mlar›n›n kat kat fazlas› olmak-
‹flletmelerde yap›lmaya bafllanan risk de¤erlendir- tad›r. Asl›nda konu otomobillere yap›lan kasko ile
mesi çal›flmalar›n›n genelde proses kökenli oldu¤u- benzerlik içindedir. Geçmiflte kasko yapt›rmak sor-
nu belirten Çopur, “Yani makinenin çal›flma sistemi gulan›rken bugün araçlar kasko yapt›r›lmadan trafi-
içindeki rolü sorgulan›r ve genellikle mekanik tehli- ¤e ç›km›yorlar. Er ya da geç makine emniyeti konu-
keler ele al›narak bunlara çözüm getirilir. Halbuki su KOB‹’lerimizin de gündemine girecektir. Çabam›z
mekanik tehlikeleri görmek ve risklerini ortadan kal- bu süreyi k›saltarak olas› kazalar› ve kay›plar› önle-
d›rmak için mühendis olmaya gerek yoktur. Mekanik mek içindir” diye konufluyor.
94 KobiEfor Mart 2013