Page 106 - KobiEfor_Mart_2013
P. 106

UZMAN                                   Sat›fl Zor ‹fltir-1


                                     “Ü       RETMED‹⁄‹N MALI SATMA,     oldu¤unu saptay›n. Bunlar›n sizinle sü-
                                              HERKES SATIfi ODAKLI DÜ-
                                                                         rekli ifl yapmalar› için teflvik unsurlar›
                                                                         yarat›n. fiirketinizi tekrar tekrar sat›fl
                                              fiÜNMEL‹” diyoruz. Peki bu-
                                              nu nas›l baflaraca¤›z? Önce  (müflteri ba¤l›l›¤›, müdavimli¤i) düflün-
                                      sat›fl ifli hakk›nda bir fikir sahibi olmal›-  cesi çevresinde yap›land›r›n. Sat›fl gücü-
                                      y›z. Evet, sat›fl zor ifltir, ama umutsuz  nüzün müflteri ihtiyaçlar›n› teflhis konu-
                                      olmay›n; her ifl kolay olana kadar zor-  sunda daha genifl düflünebilmesine ve
                                      dur, ifller tekrarland›kça kolaylafl›r.  uygulama becerisi kazanmas›na yard›m-
                                      At yar›fl›nda koflan bir at, burun fark› ile  c› olun. Müflteri iliflkilerini gelifltirme ça-
                                      ikinci gelen attan 10 kat daha fazla ödül  l›flmalar›n›z› bir süreç olarak ele al›n.
                                      al›r. Bu o at›n di¤erlerinden 10 kat da-  Yeni müflteriler kazanma ve var olanla-
                                      ha h›zl› oldu¤u anlam›na gelmez. ‹ki kat  r› elde tutman›n yan›nda, yitirdi¤imiz
                                      m› h›zl›? HAYIR! Arada sadece bir burun  müflteriler içinde birfleyler yapmay› dü-
                                      fark› vard›r.                      flünmeliyiz. Daha önce bizimle çal›flm›fl
                                      ABD’de yap›lan bir araflt›rmada, detayl›  bir müflteriye sat›fl yapma olas›l›¤› her
                                      sat›fl e¤itimi verilen bir grup sat›c› ile  zaman olabilir ve yenisini kazanmaktan
                                      hiç sat›fl e¤itimi almam›fl bir grup sat›-  daha kolayd›r. Eski müflterilerinizin bir
                                      c›n›n performanslar› karfl›laflt›r›l›yor. Bir  listesini yap›n. Bu müflterilerle iliflkiye
                                      hafta sonra:                       geçerek “do¤rudan pazarlama” sürecini
                                      A) Her iki grupta da en baflar›l› yüzde  bafllat›n. Bu kiflilerin sizin için ne kadar
           MEM‹fi YILMAM               20 afla¤› yukar› ayn› sat›yor. Toplam sa-  kârl› bir pazar olabilece¤ini gördü¤ü-
                                      t›fl›n yüzde 80’ini yap›yorlar. Di¤erlerin-  nüzde epeyce flafl›racaks›n›z.
           Uzman E¤itmen/             den 16 kat daha fazla sat›yorlar.
           Yönetim Dan›flman›          B) En baflar›l› yüzde 20’nin yüzde 20’si  MÜfiTER‹N‹N ‹STEKLER‹N‹ YÖNETEN
                                      yani en baflar›l› yüzde 4’ü, alttaki yüzde  KAVRAMLAR
           memis@yilmam.com           80’in ortalamas›ndan 32 kat daha fazla  Benzer Fiyatl› Ürünlerden Daha Kaliteli.
                                      sat›yorlar.                        Benzer Kalitedeki Ürenlerden Daha
                                      C) En baflar›l› yüzde yüzde 20’nin yüzde  Ucuz. Benzersiz ve Farkl› Ürünler. Çevik-
                                      20’sinin yüzde 20’si yani en baflar›l›  lik (H›zl› Etki-Esnek Tepki-Çabuk Yan›t).
                                      yüzde 0.8’i alttaki yüzde 80’in ortala-  Kendi Tarz›na Uygun Özel Ürünler. Bun-
            Sat›fl zor ifltir,          mas›ndan 50 kat daha fazla sat›yorlar.  lar›n anlam›: Teslim sürelerini k›salt, da-
                                                                         ha yüksek kalitede ürün/hizmet daha
            ama umutsuz               Peki bu yüzde 20’leri, yüzde 80’lerden  ucuza sun, ürün ve hizmeti müflterinin
                                      ay›ran farklar nelerdir? En tepedeki sa-  kendine özgü ihtiyaçlar›na göre olufltur,
               olmay›n;               t›c›lar, ortalama sat›c›lardan çok farkl›  söz verdi¤in zamanda teslim et ve müfl-
         her ifl kolay olana           de¤iller. Sadece HAYAT‹ ALANLARDA ya  teriye 1. s›n›f  (5 y›ld›zl›) hizmet ver.
                                      da SATIfiIN HAYAT‹ FONKS‹YONLARI de-
            kadar zordur,             di¤imiz Efi‹KLERDE farkl›lar. Tepede  Hizmete duyarl›, hizmet odakl› ekono-
                                      olan ve en çok satan sat›c›lar›n di¤erle-
                                                                         mide üstün nitelikli hizmet sunan flir-
                  ifller               rinden yüzde 100, 80, 50 daha iyi olma-  ketlerin kazançlar›: Müflterilerini yüzde
                                      lar› gerekmez.  Sadece sat›fl›n hayati  50 daha uzun süre ellerinde tuttuklar›n-
           tekrarland›kça             fonksiyonlar›nda yüzde 2, 3, 4 daha iyi  da, yüzde 30 daha düflük sat›fl ve pa-
              kolaylafl›r.             olmalar› baflar›l› olmalar› için yeterli  zarlama maliyeti, yüzde 10 daha fazla
                                      oluyor.
                                                                         sat›fl geliri, yüzde 12 net kâr art›fl› elde
           En önemli sat›fl            SATIfi YAPMANIN ALTIN KURALLARI     ederler. Müflteriler memnun oldu¤u za-
                                                                         man çal›flanlar yapt›klar› iflten daha faz-
             becerilerinin            Müflteriler ile ba¤lar oluflturmak (‹liflki  la tatmin duymakta ve kuruluflta kalma
          bafl›nda ürün ya             Pazarlamas›) kalite hareketinin temelini  olas›l›klar› artmaktad›r. Bir iflletmenin
                                                                         amac› “para kazanmak” t›r. Bu amac›n›
                                      teflkil eder. Yüksek müflteri beklentileri,
           da hizmetinizin            giderek artan rekabet, müflteriye özel  “do¤ru iflleri do¤ru dürüst yaparak”
                                      yaklafl›mlar›n benimsenmesini zorunlu  gerçeklefltirir. ‹fl yapman›n amac›, “müfl-
        de¤erini müflteriye            k›lm›flt›r. Günümüzde bir müflteri sizin,  teri kazanmak ve müflteriyi elde tut-
           alg›latabilmek             onun arkadafl›, dostu oldu¤unuza ve  mak” t›r. Yüzde 95’lik bir müflteri elde
                                                                         tutma yüzdesinin de¤eri, yüzde 80’lik
                                      onun yarar›na uygun davranaca¤›n›za
            geliyor. Fiyat›           inanmad›kça ve size güvenmedikçe siz-  bir ba¤l›l›k oran›na göre üç kattan daha
                                      den sat›n almayacakt›r. Sat›c› kendisi
                                                                         fazlad›r.
         düflürerek yap›lan            ile bar›fl›k oldukça, sat›fl için gerekli ruh  En önemli sat›fl becerilerinin bafl›nda
                                      haline ve psikolojisine sahip olunca  ürün ya da hizmetinizin de¤erini müflte-
              sat›fl sat›fl             müflteri bunu kolayl›kla anlayacakt›r.  riye alg›latabilmek geliyor. Ürününüzün
               de¤ildir,              Sat›c› ruhu olmayan ve kendini sat›c›  de¤erini müflterinize alg›latamad›¤›n›z-
                                      olarak görmeyen sat›flç›lar sat›fl yap-
                                                                         da, elinizde sadece fiyat silah› kal›r. Fi-
         çünkü onu herkes             makta zorlanacakt›r.               yat› düflürerek yap›lan sat›fl sat›fl de¤il-
                                                                         dir, çünkü onu herkes yapabilir. Önü-
               yapabilir.             MÜfiTER‹YE DAHA YAKIN OLMAK ‹Ç‹N    müzdeki ay müflteriyi memnun etmenin
                                      YEN‹ YAKLAfiIMLAR                   7 yolunu, eski ve yeni sat›fl yaklafl›m›n›
                                      En iyi (kazand›ran) müflterinizin,  kimler  ifllemeyi düflünüyorum.
          104 KobiEfor Mart 2013
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111