Page 82 - KobiEfor_Ekim_2013
P. 82

SEKTÖR/B‹L‹fi‹M




           yararlanam›yor. Ayr›ca yap›lan çal›flmalar›n izlene-
           memesi de önemli bir sorun. Türkiye’nin, rekabetçi
           gücünü art›rmak, büyümesini sa¤lamak, daha çok
           katma de¤er üretip B‹T ürün ve hizmetlerinin daha
           fazla kullan›lmas› ve teknoloji üretebilmek için Ar-Ge
           harcamalar›n›n art›r›lmas›na ihtiyaç var. Ar-Ge yat›-
           r›mlar› ve a¤lar› ile iflgücünün niteli¤i güçlendirilme-
           li. Ar-Ge ve yenilikçili¤i gelifltirmek için de özel sek-
           tör, kamu, STK ve üniversite iflbirli¤iyle güçlü bir ya-
           p› oluflturulmal›. Ar-Ge çal›flmalar› çok ciddi olarak
           desteklenmeli. Evrensel hizmet, Ar-Ge fonlar›n› kul-
           lanarak; ticarileflen Ar-Ge yat›r›mlar› ve inovatif flir-
           ketleri destekleyecek fonlar, sektöre kulland›r›lmal›  665 milyon TL, savunma sanayi 261 milyon TL, do-
           ve giriflimcilik desteklenmeli.                   nan›m 147.8 milyon TL.
                                                              ‹hracat a¤›rl›kl› olarak yaz›l›m ve servis ihracat› ola-
              Biliflim sektöründe 2023’ün yükünü             rak gerçekleflti. Yaz›l›m ve servis gelirlerinin ihracat›n-
              yaz›l›m tafl›yacak                             daki art›fl› sevindirici bulan sektör temsilcileri ise ge-
                                     Türkiye’nin 2023 he-   linen aflamay› yeterli bulmuyor. Geliflmifl ülkelerde
                                     deflerinde,  biliflim   Bilgi Teknolojileri (BT) harcamalar›n›n yüzde 70-80’lik
                                       sektöründe yüzde     k›sm› hizmetler ve yaz›l›m kalemlerinden yüzde 20-
                                       50 yerli ürün kulla-  30’luk k›sm› ise donan›m kalemlerinden oluflurken,
                                        n›m›, 50 milyar do-  Türkiye’de durum bunun tam tersi yönünde. Hem Tür-
                                        lar ihracat ve bu-  kiye’de Bilgi ve ‹letiflim Teknolojileri Sektörü’nün
                                        nun 10 milyar do-   (B‹TS) Gayr›safi Yurt ‹çi Has›la (GYS‹H) içindeki pay›
                                     larl›k bölümünün yaz›-  artmal›, hem de yaz›l›m ve servis sektörünün B‹TS içe-
                            l›m sektörü olmas› öngörülüyor.  risindeki pay› artmal›d›r. Türkiye’de B‹TS’in GSY‹H’e
                            Yaz›l›m; geliflme potansiyeli    oran› yüzde 3.5-4 seviyesindedir, bu oran yüzde 6.5’a
                                      yüksek, yat›r›m ihti-  getirilmelidir. Dünya ticareti içinde, B‹TS ürün ticareti-
                                       yac› düflük, küresel  nin pay› yüzde 13-14 civar›ndad›r, Türkiye’de ise bu
                                   pazara girmeye olanak    oran sadece yaklafl›k yüzde 3’tür.
                           sa¤layan bir sektör. Yaz›l›m sek-
                   törünün Ar-Ge statüsünde say›lmas›, kritik
           sektör olarak desteklenmesi gerekiyor. Sektörde risk
           sermaye fonlar›n›n devletçe kurdurulmas› ve yaz›l›-
           ma odaklanm›fl desteklerin sunulmas› sektör temsil-
           cilerince bekleniyor. Birçok ülkede kalk›nmada stra-
           tejik önemi olan sektörlerden biri olarak gösterilen
           yaz›l›m sektörünün hak etti¤i yere gelebilmesi için
           daha çok gidilmesi gereken yol var. Baflta ABD, Al-
           manya, Irak, Kazakistan olmak üzere çeflitli ülkelere
           ihracat gerçeklefltiren Türk yaz›l›m sektörü, milyar-
           larca dolarl›k yaz›l›m ihracat› yapan Hindistan, Ame-
           rika ve ‹srail gibi ülkelerle boy ölçüflemese de geli-
           flerek büyümeye devam ediyor. Türkiye’ye özel ulu-
           sal yaz›l›m modeli her kesimden yetkililerin kat›l›-
           m›yla tasarlanmal›. Yaz›l›m sektöründe ihtiyaçlar,
           ulusal kaynaklar› destekleyecek flekilde karfl›lanmal›
           ve sektörlere özel yaz›l›mlar gelifltirilmeli. Yaz›l›m ve  BULUT B‹L‹fi‹M-TÜRK‹YE
           hizmet sektörünü destekleyecek politikalar olufltu-  ‘Bulut Biliflim’ isimlendirmesi, iflletmelerin ve kifli-
           rulmal›. Yaz›l›m sektörünün ihtiyaç duydu¤u temel  lerin “veri saklama’ ihtiyac›n›, kendi kontrolü d›fl›n-
           eksiklikler giderilmeli, teknopark veya serbest böl-  da bir alanda çözmesi anlam›na geliyor. Böylece ifl-
           gelerde uygulanan avantajlar yaz›l›mc›lara tan›nmal›  letme içi biliflim yat›r›m›nda verimlilik sa¤lan›yor.
           ve uygun flartlarda finans olanaklar› yarat›lmal›.  Sektör yeni, giriflimcili¤e en aç›k 4 biliflim alan›n-
                                                            dan biri olarak gözüküyor. Bulut biliflim sunucular›-
              Sektörde ihracat 1 milyar dolar› aflt›         n›n yat›r›m› h›zla art›yor. Büyük bir alt-sektör oluflu-
              TÜB‹SAD verilerine göre 2011 y›l›nda 732.5 mil-  yor. 2012 y›l›nda sektör, 109 milyar dolarl›k ek yat›-
           yon TL olan ihracat 2012 y›l›nda yüzde 23’lük bir  r›mla yaklafl›k 1.1 trilyon dolarl›k hacim yaratt›.
           art›flla 1.08 milyar TL olarak gerçekleflti, ihracat›n  Sektörün dünya görünümü flöyledir:
           alt k›r›l›mlar› ise flöyle olufltu; yaz›l›m ve hizmet  Microsoft ve IDC araflt›rmas›na göre sektör

            82 KobiEfor Ekim 2013
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87