Page 79 - KobiEfor_Ekim_2013
P. 79
2012’de sadece yüzde 2.1 oran›nda büyüme elde
eden BT sektörünün 2013 y›l› büyüme beklentisi ise 2023 için olmazsa olmazlar
yüzde 4.1 olarak aç›kland›. Bulut biliflim, sosyal
medya, mobil ve bilgi yönetimi gibi konularda flir- TÜB‹SAD, Bilgi Teknolojileri, Telekomünikasyon
ketlerin yapacaklar› yat›r›mlar›n gelecekteki kaderle- ve Yeni Medya alanlar›nda faaliyet gösteren flir-
rini belirleyebilece¤ine dikkat çekilen raporda PC, ketlerin güçlü ortak sesini temsil etmektedir. Tür-
tablet, ak›ll› telefon ve yaz›c› gibi cihaz harcamalar›- kiye biliflim sektöründe yüzde 95’in üzerinde bir
n›n ise 2013’te 2012 y›l›na k›yasla yüzde 7.9 oran›n- paya sahip olan 200'den fazla TÜB‹SAD üyesi,
da artarak 718 milyar dolara eriflece¤inin alt› çizildi. Türkiye'de y›ll›k 40 milyar dolarl›k ticaret hacmini
Türkiye Biliflim Derne¤i yönetiyor. Sektörün güçlü temsilcisi TÜB‹SAD’a
Turhan (TBD) Baflkan› Turhan Men- göre Türkiye’nin büyüme vizyonu olan 2023 he-
Mentefl deflerine biliflim sektörü dahil edilmeden ulaflmak
tefl, Türkiye’de enflasyonu,
cari a盤› ve ithalat› önlemeye çok zor. Ancak 10 y›lda hedeflenen at›l›m›n ger-
yönelik olarak al›nan önlem- çeklefltirilmesiyle katma de¤erli hizmetler olarak
lerin büyümeyi ve iç piyasay› nitelendirilen bilgi teknolojilerinin bugün yüzde
yavafllatt›¤›n› söylüyor. Men- 30 olan pay› 2023 de yüzde 46 olacak, çal›flan sa-
tefl, “Son birkaç y›ld›r büyü- y›s› 130 binlerden 400 binlere ihracat› ise 40 mil-
me oran›n›n düflmesi fleklin- yar dolara ulaflacak. Bu hedeflere ulafl›lmas› için
de bir durum yaflayan Türki- politika önerileri ise flöyle:
ye’de bilgi ve iletiflim tekno- l B‹TS stratejisi, büyüme stratejisinin ayr›lmaz
lojileri (B‹T) bu y›l da fazla bir bir parças› olarak kabul edilmeli,
büyüme göstermedi. Türkiye l Sektöre yönelik güçlü yasal altyap›
Biliflim Derne¤i (TBD) olarak oluflturulmal›,
B‹T sektörünün büyüklü¤ü- l B‹TS’e dayal› istihdam yarat›lmas›na dönük
nün 2013 sonunda 33 milyar e¤itim politikas› gelifltirilmeli,
dolar› bulaca¤›n› tahmin edi- l Küresel rekabetçi B‹TS için hizmet ve yaz›l›m
yoruz” diye konufltu. ihracat› desteklenmeli,
l Rekabetçi, yayg›n ve ucuz iletiflim altyap›
B‹T’in büyümesinde ve hizmetleri sa¤lanmal›,
K‹K’in sorumlulu¤u yüksek l B‹TS’in ifl dünyas›na nüfuzu art›r›lmal›,
Turhan Mentefl’e göre biliflim sektörünün geliflimi l Ar-Ge ve yenilikçilik desteklenmeli,
ve dura¤anl›ktan kurtulmas› yönünde kamu ve özel l Giriflimci kültürün güçlendirilebilmesi için
sektöre düflen görevler bulunuyor. Mentefl, Türkiye giriflim sermayesinin oluflumu h›zland›r›lmal›,
B‹T sektörünün zay›f yanlar›n› flöyle s›ral›yor: l B‹TS’ten al›nan vergiler büyümeyi teflvik
l Yüksek vergi oranlar› edecek, derinleflmeyi sa¤layacak ve ihracat›
l Giriflim sermayesi ve ortakl›klar› eksikli¤i güçlendirecek flekilde de¤ifltirilmeli ve
l Düzenlemelerin öngörülebilirli¤i vergi yükü azalt›lmal›,
l Üniversite-sanayi iflbirli¤inin yetersizli¤i l Hizmet ve altyap›larda etkin rekabet ortam›
l Bürokrasinin yavafl ifllemesi tesis edilmeli ve yeni teknolojilere dayal›
l ‹hale Kurumu’nun fiyat odakl› ihale politikalar› B‹TS altyap›lar›n›n kurulmas› için uygun
l Fikri mülkiyet haklar› ile ilgili ihlaller ortam yarat›lmal›d›r.
l Teflviklerin yetersizli¤i,
l ‹fl yap›fl kültürü ve ifl planlama eksikli¤i
Mentefl, Türkiye’de öncelikle ve acil olarak mini-
mum 30 y›ll›k hedefler ve Türkiye’ye özgü biliflim
modeli belirlenmesi gerekti¤ini düflünüyor. Buna gö-
re yap›lmas› gerekenleri Mentefl, flöyle anlat›yor:
l Planlama ve organizasyon yapmal›.
l ‹stihdam ve lojistik sa¤lamal›.
l Teknolojik dönüflümünü tamamlayabilmek için
h›zla gerekli reformlar› gerçeklefltirmeli.
l Katma de¤eri yüksek olan biliflimde, ülke ola-
rak baflar›l› olunmal›.
l Türkiye, genç nüfusunu, co¤rafi konumunu, güç-
lü ekonomisini, küresel pazarda mutlaka avantaja
çevirmeli.
l Özellikle sektör olarak güçlü ve sürdürülebilir
bir siyasi/idari sahiplenmeyle, tek muhatap ile sek-
töre öncelik verilmeli.
Ekim 2013 KobiEfor 79