Page 50 - KobiEfor_Ocak_2013
P. 50

TEfiV‹K/YATIRIM



           yaklafl›mla geniflletiyor ve yurt d›fl›nda Türkiye’ye il-  l Demir-çelik ve madencilik   yüzde 28.0
           gili duyan ülke yat›r›mc›lar›na yönelik olarak “Yeni  l Otomotiv ve makine    yüzde 16.9
           Teflvik Sistemi Tan›t›m Toplant›lar›” bafllat›yoruz. Bu  l Kimyasallar          yüzde 21.2
           toplant›lar sayesinde, Türkiye ile ilgili yat›r›m planla-  l Tar›m            yüzde 9.5
           r› olan yat›r›mc›lar›m›za ulaflarak hem ülkemizdeki  l Tekstil                 yüzde 7.0
           yat›r›m ortam›n› tan›tma hem de yeni teflvik sistemi  Bu hedeflere yönelik olarak yeni teflvik sistemi-
           ile ilgili sorular›n› cevapland›rma f›rsat› bulaca¤›z.   miz, yat›r›mc›lar›m›z›n ihtiyaçlar›na büyük ölçüde
                                                            hizmet eden önemli yenilikler getirdi. Söz konusu
              ‹thalata ba¤›ml›l›k azalmaya bafllad›          yenilikleri, üç bafll›k alt›nda toplamak mümkün:
              K›sa, orta ve uzun vadede Teflvik’in Türkiye’ye   l Cari aç›k sorununun çözümüne katk› sa¤lamak
              somut katk›s› sizce ne olacakt›r, Sistemin    üzere “Stratejik Yat›r›mlar›n Teflviki Uygulamas›”n›n,
              uygulanmas›nda görülen, düzeltilmeye          sisteme yeni bir unsur olarak eklenmesi,
              muhtaç noktalar var m›?                         l Bölgesel Teflvik Uygulamalar› kapsam›nda “il
              Ekonomik göstergeler, Türk sanayinin yap›sal dö-  gruplar›” esas›na dayanan 4 bölgeli sistem yerine “il
           nüflümüne katk› sa¤layarak s›nai alanda s›ç-          bazl›” 6 bölgeli sisteme geçilmesi, ay›rca des-
           rama yapmam›z› temin edecek yat›r›mla-     Yüzde         tek unsurlar› ve öncelikli yat›r›mlar›n des-
           ra ivedilikle ihtiyac›m›z oldu¤unu gös-                    teklenmesi aç›s›ndan daha etkili hale
           teriyor. Bakanl›¤›mca yap›lan “‹tha-  50’den fazlas› ithalatla  getirilmesi,
           lat Haritas›” çal›flmas›, 2011 y›l› so-  karfl›lanan ara mal› veya  l Ülkemizin sosyo-ekonomik aç›-
           nu itibar›yla Türk sanayinin ithala-  ürünlerin üretimine yönelik  dan görece az geliflmifl bölgesi olan
           ta ba¤›ml›l›k oran›n›n yüzde 43  bulunan, Ar-Ge içeri¤i yüksek,  6. bölgesinin, iflveren üzerinde is-
           oldu¤unu gösterdi.  Di¤er taraf-  yüksek teknolojili ve yüksek  tihdamdan kaynaklanan yüklerin
           tan 2010 y›l›nda 2010/12 tarihli                                hafifletilmesi baflta olmak üzere,
           Baflbakanl›k Genelgesi ile kuru-    katmade¤erli “Stratejik      etkili desteklerle ve yüksek destek
           lan ve baflkanl›¤›n› yürüttü¤üm    Yat›r›mlar”›, Türkiye’nin    yo¤unlu¤u ile desteklenmesi.
           ‹hracata Dönük Üretim Stratejisi      hangi bölgesinde           Bahsi geçen yenilikler do¤rultu-
           De¤erlendirme Kurulu’nca yürütülen    yap›l›rsa yap›ls›n     sunda yeni teflvik sistemimizin önce-
           Girdi Tedarik Stratejisi de 6 sektörde  destekleyece¤iz.   likli olarak sanayimizin ara mal› ithalat
           sanayimizin temel ithalat ba¤›ml›l›klar›n›               ba¤›ml›l›¤›n› azaltacak stratejik yat›r›mlar›
           ortaya koydu. Buna göre, 2012 y›l› Ocak-             ekonomimize kazand›rarak 2023 y›l› hedefleri-
           A¤ustos dönemi ithalat rakamlar› incelendi¤inde  mize ulaflmada önemli bir basamak oluflturaca¤›na
           sektörlere göre ara mal› ithalat› flöyle oldu:    inan›yorum.

                                                              Yat›r›mlar geri kalm›fl bölgelere
                                                              yöneliyor
                                                              Di¤er taraftan yeni teflvik sistemi, ülkemizin sos-
                                                            yo-ekonomik aç›dan görece az geliflmifl durumda bu-
                                                            lundu¤u tespit edilen 6. bölgesine pozitif ayr›mc›l›k
                                                            yaparak, ülke genelinde teflvik edilmeyecek yat›r›m
                                                            konular› ile enerji ve kamu yat›r›mlar› hariç olmak
                                                            üzere tüm yat›r›mlar›n, Bölgesel Teflvik Uygulamalar›
                                                            kapsam›nda sa¤lanan desteklerden yüksek yard›m
                                                            yo¤unlu¤u ile yararlanmalar›n› öngörüyor. Bunun ya-
                                                            n› s›ra, iflverenler üzerindeki istihdam maliyetlerini
                                                            azaltmak üzere bölgeye özgü yeni destek unsurlar›
                                                            gelifltirdik: Gelir Vergisi Stopaj› Deste¤i ve Sigorta
                                                            Primi Deste¤i (‹flçi Hissesi). Bu desteklerin Sigorta
                                                            Primi ‹flveren Hissesi Deste¤i ile birlikte uygulanma-
                                                            s› sonucunda, bugün bir asgari ücretli için 1.142 TL
                                                            ödeyen bir iflveren, bu desteklerden faydaland›¤› za-
                                                            man 708 TL ödeyecek. Bugünün kuruyla de¤erlendi-
                                                            rirsek iflçi bafl›na yaklafl›k 391 ABD Dolar›.
                                                              Yat›r›mc›lar›m›zdan gelen yo¤un talep üzerine ye-
                                                            ni bir uygulama olarak, 6. Bölgede yap›lacak yat›r›m-
                                                            larda, Sigorta Primi ‹flveren Hissesi Deste¤i için ge-
                                                            çerli olan “azami destek oran›” uygulamas›n› kald›r-
                                                            d›k. Mevcut durumda, 6. bölgede yat›r›m yapan ya-
                                                            t›r›mc›lar›m›z›n yararlanabilece¤i Sigorta Primi ‹flve-
                                                            ren Hissesi Deste¤inin tutar›, sabit yat›r›m tutar›n›n

           50 KobiEfor Ocak 2013
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55