Page 67 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 67

lar›m›za devam etmek ve Türkiye ekonomisine daha
           fazla katk› sa¤layabilmektir.”                          FRANCHISING NED‹R?
              Sektör çok h›zl› bir büyüme                      Franchising, bir ürün veya hizmetin imtiyaz
              trendi yakalad›                                hakk›na sahip taraf›n, belirli bir süre flart ve s›n›r-
              Son zamanlarda dünyada hizmet sektörünün çok   lamalar dahilinde iflin yönetim ve organizasyonu-
           h›zl› bir büyüme kaydetti¤inden sözeden Mustafa   na iliflkin bilgi ve destek (*know-how) sa¤lamak
           Ayd›n, sektörün büyümesine paralel, franchising sis-  sureti ile imtiyaz hakk›n› ticari ifller yürütmek üze-
           teminde de çok h›zl› bir büyüme oldu¤unu aktar›yor:  re ikinci tarafa verdi¤i imtiyazdan do¤an, uzun
           “Franchising sisteminin bu h›zl› büyümesinin neden-  dönemli ve sürekli bir ifl iliflkilerinin bütünü. ‹lk
           leri aras›nda, sistem için gerekli sermaye tutar›, giri-  uygulama yeri ABD. Franchising ile çal›flan yakla-
           flimcinin motivasyonu, sistemin standart olmas›, ka-  fl›k 60 iflkolu mevcut. Franchising uygulamalar›
           bul görmüfl bir marka ve kontrol mekanizmas›n› sa-  ürün ve marka franchisingi ve iflletme sistemi
           yabiliriz. Günümüzde müflteriler, zaman› etkin kul-  franchisingi olarak iki grupta toplan›yor.
           lanmak istemekte, dolay›s›yla en k›sa zamanda kali-  Franchise almay› düflünenler flunlara dikkat et-
           teli mal ve hizmet sat›n almay› arzu etmektedirler.  melidir: “Franchisor firma öncelikle mal ve hizme-
           Bu da kalitesini ve markas›n› kabul ettirmifl ürünle-  tini satmaya çal›flmal›d›r. Franchisor firma pazar-
           rin sat›ld›¤› ma¤azalardan al›flveriflle mümkün ol-  lama kanal› olarak öncelikle Franchisee'lerini kul-
           maktad›r. Bu aflamada franchising’in önemi bir kez  lanmal›d›r. Üretilen mal veya hizmetin haz›r bir
           daha ortaya ç›kmaktad›r. Önümüzdeki dönemlerde,   pazar› olmal›d›r. Marka iyi bilinmeli ve tan›nmal›-
           ekonomik anlamda büyük potansiyele sahip olan     d›r. Franchisor firma yeterli e¤itim, sürekli destek
           franchising sistemine daha fazla giriflimcinin dahil  ve etkili bir pazarlama sunabilmelidir. Franchisor
           olarak, kendi iflini kurmas›n› bekliyoruz. Türkiye’yi  firman›n Franchisee'leri ile iliflkileri iyi olmal›d›r.
           franchising ile önce yabanc› flirketlerin tan›flt›rm›fl ol-  Franchisee veya Franchisor taraf›ndan iflletilen
           mas›na ra¤men yerli flirketlerin de sat›fl ve hizmet  dükkanlar›n sat›fl ve maliyetlerinin detaylar› aç›k-
           a¤lar›n› geniflletmenin en güvenli yolu olarak bu sis-  l›kla verilmelidir.
           temi benimsedi¤i görülüyor.”
              Mustafa Ayd›n, franchisingin ifl modeli olarak giri-  dard›n›n yüksek tutulmas› ve operasyon/kontrol me-
           flimcilere sa¤lad›¤› faydalar› ise flöyle özetliyor:  kanizmas›n›n çok etkin kullan›lmas› gerekmektedir.”
           “Franchising sistemi, yat›r›mc›ya, marka sahibinin y›l-  Ayd›n, Türkiye’de franchising sistemine özgü kanun-
           larca kurumsallaflmak için çal›flt›¤› bilgi birikimini kul-  lar›n bulunmad›¤›n› her iki taraf›n da rekabet kanu-
           lanarak bulundu¤u bölgede f›rsat eflitli¤i yaratarak,  nu çerçevesinde korundu¤unu ifade ediyor.
           yat›r›mc›n›n ciddi bir yat›r›m yapmada bilgi birikimini
           kullanarak bir ifl sahibi olmas›n› sa¤lamakt›r. F›rsat  Dünya Franchise sektörü ‹stanbul’da
           eflitli¤i yaratmas› ve ifl olanaklar› sa¤lamas› ekonomi-  toplan›yor
           nin tam istihdam seviyesine yaklaflmas›na ve ekono-  Mustafa Ayd›n, Ekonomi Bakan› Zafer Ça¤layan’›n
           mide önemli ölçüde geliflmelere yard›mc› olacakt›r.  himayelerinde, 12-15 Eylül 2012’de UFRAD evsahipli-
           Bunun yan›nda firmalar bu sistemle sadece yurtiçin-  ¤inde düzenlenecek 36. Dünya Franchise Konseyi
           de de¤il, yurtd›fl›nda da markalar›n› tan›tma f›rsat›  Toplant›s›’n›n 50 ülkenin Franchise Derne¤i baflkan-
           bularak ülkeye döviz giriflini de sa¤layacakt›r.”  lar›n› ‹stanbul’da buluflturaca¤›n› aç›kl›yor: “11 Eylül
                                                            2012 tarihinde, UFRAD’›n Yönetim Kurulu üyesi oldu-
              Özel kanun yok,                               ¤u Avrupa Franchise Federasyonu Yönetim Kurulu
              sektör rekabet kanununa tabi                  Toplant›s› da yine UFRAD’›n evsahipli¤inde gerçekle-
              Franchising al›n›rken ve verilirken risk almamak  flecektir. Ayn› tarihlerde efl zamanl› olarak 300’ün
           için franchiser ve franchisee’nin dikkat edece¤i hu-  üzerinde Franchise markas›n›, binlerce yat›r›mc›y› ve
           suslar ise flöyle: “UFRAD olarak franchise veren zin-  onbinlerce ziyaretçiyi biraraya getiren UFRAD’›n des-
           cirlerin ülkemiz ekonomisine kal›c› fayda sa¤lamas›  tekledi¤i 21. Franchising Fuar› olan ve MedyaFors or-
           için franchise sistemlerini tam kurmalar›n› ve do¤ru  ganizasyonu ile düzenledi¤imiz, KobiEfor’un da ba-
           iflletmelerini gerekli görüyoruz, bunun için en önem-  s›n sponsoru oldu¤u 10. Bayim Olur Musun? Franc-
           li unsur do¤ru e¤itimleri ve franchise sistemini do¤-  hising Fuar› gerçeklefltirilecektir. 13 Eylül 2012 tari-
           ru uygulayabilecek ekipleri oluflturmak ve e¤itmek  hinde gerçekleflecek Fuar aç›l›fl›, 50’yi aflk›n ülkenin
           gerekir. Biz sektörü ‹stanbul Ayd›n Üniversitesi iflbir-  Dernek Baflkanlar›n›, dünyan›n ve ülkemizin önde
           li¤iyle kurdu¤umuz UFRAD Franchise Akademisi e¤i-  gelen yat›r›mc›lar› ve Franchise markalar›n› biraraya
           timlerimizle destekliyoruz, sistem de¤erlendirme  getirerek Türkiye’de son y›llarda gerçekleflen en
           program›yla markalar›m›z› dünya standartlar›na tafl›-  önemli ‘Ekonomik Zirve’lerinden birine evsahipli¤i
           yoruz. Franchise veren markalar›n öncelikle konsept-  yapacakt›r. UFRAD Franchise Derne¤i olarak uzun za-
           lerini  do¤ru oturtup müflterilerin istek ve ihtiyaçla-  mand›r yürütülen yo¤un çal›flmalar›m›z sonunda ger-
           r›na göre markalar›n› gelifltirmeleri gerekmektedir.  çekleflecek ‘FRANCHISE ISTANBUL 2012’ etkinlikleri-
           Franchise sisteminin baflar›l› olmas› için kalite stan-  mizi sizlerle paylaflmaktan büyük gurur duyuyoruz.”
                                                                                        Eylül 2012 KobiEfor 67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72