Page 120 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 120

UZMAN                         Stratejik Konumlanma: Endüstri
                                                Dinamiklerini Yorumlamak

                                       fi    eker tad›nda Bir Ramazan      da segmentlere de satma arzusunda
                                            Bayram› geçirmifl oldu¤unuzu
                                                                          olacakt›r. Kurulufllar da birden fazla
                                                                          rol oynamakta. Örne¤in; Apple gibi
                                            umar›z!
                                              Kurulufllar›n, endüstri dina-  bir markan›n tedarikçileri aras›nda,
                                            miklerini do¤ru okuma ve yo-  Sony, Samsung Electronics, Toshiba,
                                        rumlayabilmeleri, stratejik olarak  Panasonic gibi kendi markalar›, üre-
                                        nas›l konumlanacaklar›n› belirleme-  tim ve sat›fl kanallar› yan›s›ra App-
                                        leri aç›s›ndan önem tafl›r. ‘Endüstri’  le’a sa¤lay›c›l›k da yapan birçok bü-
                                        demiflken, ilintili birkaç tan›mda  yük firmay› bulmak mümkün. Sony
                                        netleflelim:                       örne¤in; Apple iPod’a bir yandan
                                          Türk Dil Kurumu (TDK), ‘hammad-  içerik ya da flarj ürünleri sa¤larken
                                        deleri ifllemek, enerji kaynaklar›n›  bir yandan da kendi gelifltirdi¤i MP3
                                        yaratmak için kullan›lan yöntemlerin  çalarlarla rekabeti göze almakta.
                                        ve araçlar›n bütünü’nü, ‘endüstri’  Tam anlam›yla, içiçe geçmifl bir ‘a¤’!
                                        olarak tan›mlamakta. Endüstri için-  Her canl›n›n, kuruluflun ya da ol-
                                        de ayn› ifli yapan topluluklara ise  gunun bir yaflam döngüsü oldu¤u
                                        ‘sektör’ denmekte. Genel kullan›m-  gibi, endüstrilerin de ‘yaflam  dön-
             IfiIK DEL‹ORMAN             da ise endüstri ile sektör içiçe geç-  gü’leri vard›r. Kurulufl aflamas›nda
             AYDIN                      mifl durumda; örne¤in otomotiv, ha-  küçük ad›mlarla yola ç›kan iflletme-
             isikaydin@novida.com.tr    vac›l›k, ilaç, bankac›l›k endüstrisi ya  ler, gittikçe emekleme, aya¤a kalk-
                                        da sektörü de denilmekte. TDK,    ma ve ard›ndan da geliflme dönem-
             www.novida.com.tr
                                        ‘segment’i ise ‘bir yap› veya bütü-  lerine geçer. Çalkant›l› blu¤ ça¤›, er-
                                        nün do¤al veya yapay olarak s›n›r-  genlik ve olgunluk dönemlerini geri-
                                        lanm›fl her bir bölümü’ fleklinde ifa-  de b›rak›nca, düflüfl, küçülme ve yok
                                        de etmekte. Pazar segmentleri, da-  olma dönemlerine girerler.
              Her canl›n›n,             ha ziyade demografik veriler, co¤ra-  Endüstri yaflam döngüsünü alg›la-
            kuruluflun ya da             fi kesimleme ya da ortak müflteri  mak önemlidir, ancak tek bafl›na ye-
                                        gereksinimlerine göre ele al›n›r. Ör-  terli de¤ildir. Döngünün aflamalar›n›,
               olgunun bir              ne¤in, ’25 yafl üstü kullan›c›lar’, ‘Ka-  s›ras›n› ve h›z›n› etkileyen birçok di-
            yaflam döngüsü               radeniz çay üreticileri’ ya da ‘ticari  namik sözkonusudur. Örne¤in yeni-
                                        araçlar’ segmenti gibi...         likçi ürün veya hizmetleriyle endüs-
              oldu¤u gibi,                ‹çinde faaliyet gösterilen endüs-  triye girifl yapan, düflük fiyatla daha
            endüstrilerin de            trinin yap›s›n› ve yaflam döngüsünü  fazla de¤er sunabilen kurulufllar ola-
                                                                          bilece¤i gibi, büyük oyuncular›n ra-
                                        alg›lamak ve bunlar›, de¤iflen koflul-
          ‘yaflam döngü’leri             lar, e¤ilim ve dinamiklerle ba¤daflt›-  dikal olarak oyundan çekilmesi gibi
                                        rarak yorumlamak gerekir. fiöyle ki:  unsurlar da önemli etkenlerdir.
            vard›r. Endüstri              Her endüstrinin,  ‘oyuncular›’ söz  Bak›n çok de¤il, daha bundan
                  yaflam                 konusudur: Kanun ve standard ko-  20-30 y›l önce dünyan›n farkl› ülke-
                                        yucular, etkileyiciler, müflteriler, ta-  lerine ba¤lanabilmek için saatlerce
               döngüsünü                mamlay›c› ürün ya da hizmet sa¤la-  bekledi¤imiz ve ciddi mebla¤lar
                alg›lamak               yanlar, tedarikçiler ve rekabet gibi.  ödedi¤imiz dönemlerden, h›zla mo-
                                        Oyuncular›n davran›fl ve eylemleri
                                                                          bil cep telefonlar›na ve hatta inter-
           önemlidir, ancak             ise  ‘endüstriyel  dinamikler’i etkiler.  net telefonlar›na geçifli yaflamakta-
                                        Endüstriler kendi içlerinde ‘a¤’ biçi-  y›z. Müzik dinlemek için plak, teyp,
           tek bafl›na yeterli           minde ifller. Müflteriler, sizden ürün  CD kulland›¤›m›z günler çok da
                 de¤ildir.              ya da hizmet sat›n al›rken salt sizin  uzakta de¤il. Günümüzde, çevrimiçi
                                                                          müzik endüstrisi ile dünyan›n her
                                        ürün ya da hizmetinizi de¤erlendir-
                Döngünün                mez asl›nda; ayn› zamanda di¤er ra-  yan›ndan müzi¤e an›nda eriflim
              aflamalar›n›,              kiplerin ürün ve hizmetleriyle de k›-  mümkün art›k. Foto¤raf tab ettirme
                                        yaslar ya da tamamlay›c› ürün ve  gibi bir ifllevi, dijital foto¤raf maki-
           s›ras›n› ve h›z›n›           hizmetlerle birlikte ele al›rlar. Örne-  nalar› ile ve hatta cep telefonumuz-
                                        ¤in; ayakkab›, aksesuar gibi sektör-  dan gerçeklefltirir hale geldik. Nano-
            etkileyen birçok            lerdeki tasar›mc› ve üreticiler, ayn›  teknoloji birçok de¤iflime yol açt›¤›
                 dinamik                zamanda tekstil ve konfeksiyon sek-  gibi, ‘ütü’yü de yak›nda tarihe gö-
                                        törlerindeki ak›m ve geliflmelerin de  mecek. Farkl› h›z ya da biçimde de
             sözkonusudur.              fark›nda olmak durumunda. Öte     olsa; inifl ç›k›fllar ya da geri dönüfl-
                                        yandan tedarikçiler, size sunacaklar›  ler yaflansa da ‘yaflam döngüsünün
                                        ürün ve hizmetleri, baflka müflteri ya  aflamalar›’ baki.
           120 KobiEfor Eylül 2012
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125