Page 120 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 120
UZMAN Stratejik Konumlanma: Endüstri
Dinamiklerini Yorumlamak
fi eker tad›nda Bir Ramazan da segmentlere de satma arzusunda
Bayram› geçirmifl oldu¤unuzu
olacakt›r. Kurulufllar da birden fazla
rol oynamakta. Örne¤in; Apple gibi
umar›z!
Kurulufllar›n, endüstri dina- bir markan›n tedarikçileri aras›nda,
miklerini do¤ru okuma ve yo- Sony, Samsung Electronics, Toshiba,
rumlayabilmeleri, stratejik olarak Panasonic gibi kendi markalar›, üre-
nas›l konumlanacaklar›n› belirleme- tim ve sat›fl kanallar› yan›s›ra App-
leri aç›s›ndan önem tafl›r. ‘Endüstri’ le’a sa¤lay›c›l›k da yapan birçok bü-
demiflken, ilintili birkaç tan›mda yük firmay› bulmak mümkün. Sony
netleflelim: örne¤in; Apple iPod’a bir yandan
Türk Dil Kurumu (TDK), ‘hammad- içerik ya da flarj ürünleri sa¤larken
deleri ifllemek, enerji kaynaklar›n› bir yandan da kendi gelifltirdi¤i MP3
yaratmak için kullan›lan yöntemlerin çalarlarla rekabeti göze almakta.
ve araçlar›n bütünü’nü, ‘endüstri’ Tam anlam›yla, içiçe geçmifl bir ‘a¤’!
olarak tan›mlamakta. Endüstri için- Her canl›n›n, kuruluflun ya da ol-
de ayn› ifli yapan topluluklara ise gunun bir yaflam döngüsü oldu¤u
‘sektör’ denmekte. Genel kullan›m- gibi, endüstrilerin de ‘yaflam dön-
IfiIK DEL‹ORMAN da ise endüstri ile sektör içiçe geç- gü’leri vard›r. Kurulufl aflamas›nda
AYDIN mifl durumda; örne¤in otomotiv, ha- küçük ad›mlarla yola ç›kan iflletme-
isikaydin@novida.com.tr vac›l›k, ilaç, bankac›l›k endüstrisi ya ler, gittikçe emekleme, aya¤a kalk-
da sektörü de denilmekte. TDK, ma ve ard›ndan da geliflme dönem-
www.novida.com.tr
‘segment’i ise ‘bir yap› veya bütü- lerine geçer. Çalkant›l› blu¤ ça¤›, er-
nün do¤al veya yapay olarak s›n›r- genlik ve olgunluk dönemlerini geri-
lanm›fl her bir bölümü’ fleklinde ifa- de b›rak›nca, düflüfl, küçülme ve yok
de etmekte. Pazar segmentleri, da- olma dönemlerine girerler.
Her canl›n›n, ha ziyade demografik veriler, co¤ra- Endüstri yaflam döngüsünü alg›la-
kuruluflun ya da fi kesimleme ya da ortak müflteri mak önemlidir, ancak tek bafl›na ye-
gereksinimlerine göre ele al›n›r. Ör- terli de¤ildir. Döngünün aflamalar›n›,
olgunun bir ne¤in, ’25 yafl üstü kullan›c›lar’, ‘Ka- s›ras›n› ve h›z›n› etkileyen birçok di-
yaflam döngüsü radeniz çay üreticileri’ ya da ‘ticari namik sözkonusudur. Örne¤in yeni-
araçlar’ segmenti gibi... likçi ürün veya hizmetleriyle endüs-
oldu¤u gibi, ‹çinde faaliyet gösterilen endüs- triye girifl yapan, düflük fiyatla daha
endüstrilerin de trinin yap›s›n› ve yaflam döngüsünü fazla de¤er sunabilen kurulufllar ola-
bilece¤i gibi, büyük oyuncular›n ra-
alg›lamak ve bunlar›, de¤iflen koflul-
‘yaflam döngü’leri lar, e¤ilim ve dinamiklerle ba¤daflt›- dikal olarak oyundan çekilmesi gibi
rarak yorumlamak gerekir. fiöyle ki: unsurlar da önemli etkenlerdir.
vard›r. Endüstri Her endüstrinin, ‘oyuncular›’ söz Bak›n çok de¤il, daha bundan
yaflam konusudur: Kanun ve standard ko- 20-30 y›l önce dünyan›n farkl› ülke-
yucular, etkileyiciler, müflteriler, ta- lerine ba¤lanabilmek için saatlerce
döngüsünü mamlay›c› ürün ya da hizmet sa¤la- bekledi¤imiz ve ciddi mebla¤lar
alg›lamak yanlar, tedarikçiler ve rekabet gibi. ödedi¤imiz dönemlerden, h›zla mo-
Oyuncular›n davran›fl ve eylemleri
bil cep telefonlar›na ve hatta inter-
önemlidir, ancak ise ‘endüstriyel dinamikler’i etkiler. net telefonlar›na geçifli yaflamakta-
Endüstriler kendi içlerinde ‘a¤’ biçi- y›z. Müzik dinlemek için plak, teyp,
tek bafl›na yeterli minde ifller. Müflteriler, sizden ürün CD kulland›¤›m›z günler çok da
de¤ildir. ya da hizmet sat›n al›rken salt sizin uzakta de¤il. Günümüzde, çevrimiçi
müzik endüstrisi ile dünyan›n her
ürün ya da hizmetinizi de¤erlendir-
Döngünün mez asl›nda; ayn› zamanda di¤er ra- yan›ndan müzi¤e an›nda eriflim
aflamalar›n›, kiplerin ürün ve hizmetleriyle de k›- mümkün art›k. Foto¤raf tab ettirme
yaslar ya da tamamlay›c› ürün ve gibi bir ifllevi, dijital foto¤raf maki-
s›ras›n› ve h›z›n› hizmetlerle birlikte ele al›rlar. Örne- nalar› ile ve hatta cep telefonumuz-
¤in; ayakkab›, aksesuar gibi sektör- dan gerçeklefltirir hale geldik. Nano-
etkileyen birçok lerdeki tasar›mc› ve üreticiler, ayn› teknoloji birçok de¤iflime yol açt›¤›
dinamik zamanda tekstil ve konfeksiyon sek- gibi, ‘ütü’yü de yak›nda tarihe gö-
törlerindeki ak›m ve geliflmelerin de mecek. Farkl› h›z ya da biçimde de
sözkonusudur. fark›nda olmak durumunda. Öte olsa; inifl ç›k›fllar ya da geri dönüfl-
yandan tedarikçiler, size sunacaklar› ler yaflansa da ‘yaflam döngüsünün
ürün ve hizmetleri, baflka müflteri ya aflamalar›’ baki.
120 KobiEfor Eylül 2012