Page 114 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 114
UZMAN ‹fl Zekâs›
fl zekâs›, ifl uzmanl›¤› ve yetkinli¤i, stra- (araba bayisinin, tek marka araba satmas› ve
‹ tejik düflünce, müflteri taleplerini dinle- servis hizmeti vermesi) kural› vard›. 2003’te
yip önceden eylemde bulunmak, müflteri
bu kural kald›r›ld› ve bayiler art›k istedikleri
taleplerini karfl›layabilmek için planlama
yapmak, müflterilerin yönlendirdi¤i ürünler, araba markas›n› satar duruma geldiler. ‹ste-
yen servisler de müracaat edip koflullar› yeri-
hizmetler, çözümler gelifltirmek, gelecek ne getirdiklerinde yetkili servis olabiliyorlar.
için iflletmeyi iyilefltirecek f›rsatlardan ya- Bu durum telekom, finans gibi sektörleri de
rarlanmak vb. konulara verdi¤imiz tepkiler- etkiledi.
den oluflur. ‹flletme d›fl› bask›lar kadar iflletme içi bask›-
‹flletme hayat›nda kesin olan fleylerden birisi larda ifl zekâs›n› sergileme ihtiyac›n› do¤uru-
de de¤iflimin sabit olmas›d›r. De¤iflim tek bir yor. ‹flletmede çal›flanlar›n iflletmeyle girdik-
konuya inisiyatife, karara ba¤l› ve s›n›rl› de- leri psikolojik antlaflmalarda bir kayma olufl-
¤ildir. Günümüz ifl ortam›nda kontrollü de¤i- maya bafllad›. Bu psikolojik kontrat ilk olarak
flimler yerine, arka arkaya s›n›rlar› da belli ol- 1960’lar›n bafllar›nda kullan›lmaya baflland›,
mayan de¤iflimler beklenmelidir. H›zl› geliflen 1990’lar›n bafl›ndaki ekonomik krizden sonra
teknolojik de¤iflimler, küreselleflme ve artan popülaritesini daha da artt›rd›. Her iki tara-
rekabet, ço¤u ifl ortam›ndaki ifl manzaras›n› f›n (çal›flan ve iflveren) birbirlerine karfl› olan
de¤ifltirmifltir. Finans sektöründen bir flirket yükümlülüklerinin alg›lanmas› psikolojik kon-
yöneticisi; “5 y›ld›r bu iflletmedeyim ve de¤i- trat olarak ifade edilmifl.
flimin olmad›¤› bir an bile olmad›. fiirket için- Charles Handy bu konuda flunlar› söylüyor:
de ve d›fl›nda her türlü de¤iflikler meydana “Art›k insanlar yaflamak için çal›flm›yor, in-
geldi” demektedir. Bu tür ortamlarda önder- sanlar iflletmelerinden paradan daha çok
lik, h›zl› bir durum ve çevre taramas› yapmak fley beklemeye bafllad›lar. Çal›flanlar daha
ifl zekâs› alan›na giriyor. çok; dünyaya, kendisine özgü ne verebili-
MEM‹fi YILMAM OECD tahminleri flu flekilde olmufltur. OECD rim sorusunu, ifllerinde bir anlam aramaya
ülkeleri aras›nda üretim sektörlerinin yüzde bafllad›lar.”
Uzman E¤itmen/ 20’ye geriledi¤i ve hizmet sektörlerinin de ‹flletmenin De¤iflmesi ‹çin De¤iflimi Güdüle-
Yönetim Dan›flman› yüzde 75 oran›na geldi¤ini söylemekte. Tek- yen Güçler: Hissedar talepleri, serbestlefltir-
nolojik geliflmelerdeki h›zlanma özellikle in- me, k›s›tlay›c› kurallar›n kald›r›lmas›, küresel-
memis@yilmam.com ternet, sat›nalma kal›plar›nda ve müflteri bek- leflme, teknoloji, rekabet, birleflmeler, flirket
lentilerinde de¤iflikliklere yol açt›. E-ticaret ittifaklar›, çal›flanlar›n de¤iflen hayat tarzlar›,
gibi organizasyonlar talebe göre al›p satma ifl yaflam dengesi aray›fllar›, psikolojik sözlefl-
sayesinde tüketiciler aras›nda popülerlik ka- meler.
zand›. Amazon gibi perakendeciler de sanal
al›flverifl deneyimi yaratarak al›fl-verifl sistem- ‹fl ortam›ndaki de¤iflimler:
lerini dönüfltürdü. Ayn› zamanda da al›flveri- l ‹flin do¤as› de¤iflti. Daha çok çal›flan kifli-
fli kiflisellefltirip, basitleflmesini sa¤lad›. ler part time veya sözleflmeli hale geldiler.
Tüketicilerin beklenti ve arzular› sürekli de¤i- Kat› ifl tan›mlamalar› ortadan kalkt›. Bunun
‹fl zekâs› yüksek fliyor. Pazarlamadaki yafl ile ilgili düflünceler yerine ifllevsellik uygulanmaya baflland›. Flex-
de¤iflti, daha yafll› gruplar daha önemli hale
Time (Esnek Zaman) kavram› ortaya ç›kt›.
önderler, gelmeye bafllad›. Örne¤in ‹ngiltere’nin yüzde l ‹flletmeler küçüldü ve katmanlar› azald›.
Yal›nl›k daha az fleyle, daha çok fley üretme
20’si 60 yafl üstü insanlardan olufluyor. Ve
iflletmelerini 50 yafl üstü kifliler toplam varl›klar›n yüzde anlam›na geldi. Bu yüzden çal›flanlar art›k
75’ine sahipler. Ancak flu an ço¤u tüketici
daha çok sorumluluk üstleniyorlar.
al›flverifl yönünden zaman fakiri durumuna l Teknoloji ve finans, rekabet avantaj› olarak
de¤iflim geldi. 1996’da Amerikal›lar’›n al›flverifl mer- önemini yitirmeye bafllad›. insan sermayesi
kezlerinde geçirdi¤i zaman 7 saatten 2 saate daha kritik konuma geldi.
dalgalar›nda düflmüfltür. Teknolojideki geliflmeler, güm- l Geleneksel iflletme yap›lar› daha ak›flkan
rüklerdeki geliflmeler, s›n›rlar›n kalmas› küre- hale geldiler. ‹flletmeler genel anlamda birbi-
dengeli bir selleflmenin boyutlar›n› giderek büyüttü. rini tamamlayan tak›mlar üstüne kurulmaya
baflland›. Yeni yönetim yöntemleri gerekme-
Böylesi bir ifl ortam›nda ifl zekâs› kilit rol oy-
yönetim tarz›yla nuyor. ‹nternet yeni kanallar aflt›, organizas- ye baflland›.
l fiu an ki Y kufla¤› (35 Yafl alt›) gençler he-
yonlar, iflletmeler kendilerini yeniden yap›-
gelece¤e land›r›yorlar. Artan rekabete tepki olarak ço- yecan, bir gruba ait olma ve ifl d›fl›nda da bir
¤u iflletme stratejik iflbirli¤i ve partnerlikler
hayatlar›n›n olmas›n› istiyorlar. Annelerinin,
gelifltirdi. Bu birleflmeler tüketici taleplerine babalar›n›n oldu¤u gibi hayatlar› boyu bir ifl
baflar›l› bir tam donan›ml› cevap verebilmek ve riski pay- ile ilgilenmek istemiyorlar. Herhangi bir ifllet-
laflmak için küçük iflletmeler için faydal› bir meninde bunlar› onlara verebilece¤ine de
flekilde tarz oldu. fiirketler yeni ürünler gelifltirebil- inanm›yorlar. Ve daha çok insani, insanca
mek, süreçlerini iyilefltirebilmek için aralar›n- davran›lmay› bekliyorlar.
tafl›yabiliyor. da kaynaklar›n› paylafl›yorlar. l Gençler flu anki ortam›, egoya dayal›, ben
merkezci, kontrol odakl› olarak görüyorlar.
Dell Computer bu yönde pazarda bir devrim
yaratm›flt›r. ‹ster iflletmeler, isterse kiflisel Gerçekte gençler, eflitlikçi, tak›m ruhu olan,
kullan›c›lar bilgisayar almak istediklerinde daha relax, daha sosyal ifl ortamlar› ar›yorlar.
online bilgisayar alabiliyorlar. Buradaki amaç Kendileri olabilecekleri, onlara anlam katan
ifli basit tutmak. Rakipleri benzer kalitede bir bir ifl ortam›nda çal›flmak istiyorlar. ‹flletme-
ürünü daha ucuza yapabiliyorsa Dell Compu- lerde dinlenmek, geri bildirim almak –ver-
ter o ürünü üretmiyor. mek, takdir edilmek, tan›nmak, ö¤renme un-
‹nternet kullan›m›n›n artmas›yla, artan reka- surlar›n›n kilit unsurlar oldu¤u iflletmelerde
bet, de¤iflen hayat tarzlar›, tüketici talepleri- çal›flmak istiyorlar.
ni de artt›rd›. Özellikle nifl pazarlara yönelik
talepleri, kifliye özel ürünleri ve hizmetleri. ‹fl zekâs› bu sayd›¤›m alanlarda hayati rol oy-
Örne¤in tatil sektöründe uzun paketler yeri- nuyor. ‹fl zekâs› yüksek önderler böylesi or-
ne, kiflilerin kendileri ayarlayabilece¤i k›sa k›- tamlar› bir tehdit de¤il, bir f›rsat olarak görü-
sa tatil imkânlar› olufltu. yor ve iflletmelerini de¤iflim dalgalar›nda
De¤iflimin di¤er bir güdüleyicisi ise kurals›z- dengeli bir yönetim tarz›yla, gelece¤e baflar›-
laflma. Otomotiv sektöründe blog muafiyeti l› bir flekilde tafl›yabiliyorlar.
114 KobiEfor Eylül 2012