Page 114 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 114

UZMAN                                          ‹fl Zekâs›

                                         fl zekâs›, ifl uzmanl›¤› ve yetkinli¤i, stra-  (araba bayisinin, tek marka araba satmas› ve
                                       ‹ tejik düflünce, müflteri taleplerini dinle-  servis hizmeti vermesi) kural› vard›. 2003’te
                                         yip önceden eylemde bulunmak, müflteri
                                                                          bu kural kald›r›ld› ve bayiler art›k istedikleri
                                         taleplerini karfl›layabilmek için planlama
                                        yapmak, müflterilerin yönlendirdi¤i ürünler,  araba markas›n› satar duruma geldiler. ‹ste-
                                                                          yen servisler de müracaat edip koflullar› yeri-
                                        hizmetler, çözümler gelifltirmek, gelecek  ne getirdiklerinde yetkili servis olabiliyorlar.
                                        için iflletmeyi iyilefltirecek f›rsatlardan ya-  Bu durum telekom, finans gibi sektörleri de
                                        rarlanmak vb. konulara verdi¤imiz tepkiler-  etkiledi.
                                        den oluflur.                       ‹flletme d›fl› bask›lar kadar iflletme içi bask›-
                                        ‹flletme hayat›nda kesin olan fleylerden birisi  larda ifl zekâs›n› sergileme ihtiyac›n› do¤uru-
                                        de de¤iflimin sabit olmas›d›r. De¤iflim tek bir  yor. ‹flletmede çal›flanlar›n iflletmeyle girdik-
                                        konuya inisiyatife, karara ba¤l› ve s›n›rl› de-  leri psikolojik antlaflmalarda bir kayma olufl-
                                        ¤ildir. Günümüz ifl ortam›nda kontrollü de¤i-  maya bafllad›. Bu psikolojik kontrat ilk olarak
                                        flimler yerine, arka arkaya s›n›rlar› da belli ol-  1960’lar›n bafllar›nda kullan›lmaya baflland›,
                                        mayan de¤iflimler beklenmelidir. H›zl› geliflen  1990’lar›n bafl›ndaki ekonomik krizden sonra
                                        teknolojik de¤iflimler, küreselleflme ve artan  popülaritesini daha da artt›rd›.  Her iki tara-
                                        rekabet, ço¤u ifl ortam›ndaki ifl manzaras›n›  f›n (çal›flan ve iflveren) birbirlerine karfl› olan
                                        de¤ifltirmifltir. Finans sektöründen bir flirket  yükümlülüklerinin alg›lanmas› psikolojik kon-
                                        yöneticisi; “5 y›ld›r bu iflletmedeyim ve de¤i-  trat olarak ifade edilmifl.
                                        flimin olmad›¤› bir an bile olmad›. fiirket için-  Charles Handy bu konuda flunlar› söylüyor:
                                        de ve d›fl›nda her türlü de¤iflikler meydana  “Art›k insanlar yaflamak için çal›flm›yor, in-
                                        geldi” demektedir. Bu tür ortamlarda önder-  sanlar iflletmelerinden paradan daha çok
                                        lik, h›zl› bir durum ve çevre taramas› yapmak  fley beklemeye bafllad›lar. Çal›flanlar daha
                                        ifl zekâs› alan›na giriyor.        çok; dünyaya, kendisine özgü ne verebili-
             MEM‹fi YILMAM               OECD tahminleri flu flekilde olmufltur. OECD  rim sorusunu, ifllerinde bir anlam aramaya
                                        ülkeleri aras›nda üretim sektörlerinin yüzde  bafllad›lar.”
             Uzman E¤itmen/             20’ye geriledi¤i ve hizmet sektörlerinin de  ‹flletmenin De¤iflmesi ‹çin De¤iflimi Güdüle-
             Yönetim Dan›flman›          yüzde 75 oran›na geldi¤ini söylemekte. Tek-  yen Güçler: Hissedar talepleri, serbestlefltir-
                                        nolojik geliflmelerdeki h›zlanma özellikle in-  me, k›s›tlay›c› kurallar›n kald›r›lmas›, küresel-
             memis@yilmam.com           ternet, sat›nalma kal›plar›nda ve müflteri bek-  leflme, teknoloji, rekabet, birleflmeler, flirket
                                        lentilerinde de¤iflikliklere yol açt›. E-ticaret  ittifaklar›, çal›flanlar›n de¤iflen hayat tarzlar›,
                                        gibi organizasyonlar talebe göre al›p satma  ifl yaflam dengesi aray›fllar›, psikolojik sözlefl-
                                        sayesinde tüketiciler aras›nda popülerlik ka-  meler.
                                        zand›. Amazon gibi perakendeciler de sanal
                                        al›flverifl deneyimi yaratarak al›fl-verifl sistem-  ‹fl ortam›ndaki de¤iflimler:
                                        lerini dönüfltürdü. Ayn› zamanda da al›flveri-  l ‹flin do¤as› de¤iflti. Daha çok çal›flan kifli-
                                        fli kiflisellefltirip, basitleflmesini sa¤lad›.   ler part time veya sözleflmeli hale geldiler.
                                        Tüketicilerin beklenti ve arzular› sürekli de¤i-  Kat› ifl tan›mlamalar› ortadan kalkt›. Bunun
            ‹fl zekâs› yüksek            fliyor. Pazarlamadaki yafl ile ilgili düflünceler  yerine ifllevsellik uygulanmaya baflland›. Flex-
                                        de¤iflti, daha yafll› gruplar daha önemli hale
                                                                          Time (Esnek Zaman) kavram› ortaya ç›kt›.
                 önderler,              gelmeye bafllad›. Örne¤in ‹ngiltere’nin yüzde  l  ‹flletmeler küçüldü ve katmanlar› azald›.
                                                                          Yal›nl›k daha az fleyle, daha çok fley üretme
                                        20’si 60 yafl üstü insanlardan olufluyor. Ve
              iflletmelerini             50 yafl üstü kifliler toplam varl›klar›n yüzde  anlam›na geldi. Bu yüzden çal›flanlar art›k
                                        75’ine sahipler. Ancak flu an ço¤u tüketici
                                                                          daha çok sorumluluk üstleniyorlar.
                                        al›flverifl yönünden zaman fakiri durumuna  l Teknoloji ve finans, rekabet avantaj› olarak
                 de¤iflim                geldi. 1996’da Amerikal›lar’›n al›flverifl mer-  önemini yitirmeye bafllad›. insan sermayesi
                                        kezlerinde geçirdi¤i zaman 7 saatten 2 saate  daha kritik konuma geldi.
              dalgalar›nda              düflmüfltür. Teknolojideki geliflmeler, güm-  l Geleneksel iflletme yap›lar› daha ak›flkan
                                        rüklerdeki geliflmeler, s›n›rlar›n kalmas› küre-  hale geldiler. ‹flletmeler genel anlamda birbi-
               dengeli bir              selleflmenin boyutlar›n› giderek büyüttü.   rini tamamlayan tak›mlar üstüne kurulmaya
                                                                          baflland›. Yeni yönetim yöntemleri gerekme-
                                        Böylesi bir ifl ortam›nda ifl zekâs› kilit rol oy-
            yönetim tarz›yla            nuyor. ‹nternet yeni kanallar aflt›, organizas-  ye baflland›.
                                                                          l fiu an ki Y kufla¤› (35 Yafl alt›) gençler he-
                                        yonlar, iflletmeler kendilerini yeniden yap›-
                 gelece¤e               land›r›yorlar. Artan rekabete tepki olarak ço-  yecan, bir gruba ait olma ve ifl d›fl›nda da bir
                                        ¤u iflletme stratejik iflbirli¤i ve partnerlikler
                                                                          hayatlar›n›n olmas›n› istiyorlar. Annelerinin,
                                        gelifltirdi. Bu birleflmeler tüketici taleplerine  babalar›n›n oldu¤u gibi hayatlar› boyu bir ifl
               baflar›l› bir             tam donan›ml› cevap verebilmek ve riski pay-  ile ilgilenmek istemiyorlar. Herhangi bir ifllet-
                                        laflmak için küçük iflletmeler için faydal› bir  meninde bunlar› onlara verebilece¤ine de
                  flekilde               tarz oldu. fiirketler yeni ürünler gelifltirebil-  inanm›yorlar. Ve daha çok insani, insanca
                                        mek, süreçlerini iyilefltirebilmek için aralar›n-  davran›lmay› bekliyorlar.
              tafl›yabiliyor.            da kaynaklar›n› paylafl›yorlar.    l Gençler flu anki ortam›, egoya dayal›, ben
                                                                          merkezci, kontrol odakl› olarak görüyorlar.
                                        Dell Computer bu yönde pazarda bir devrim
                                        yaratm›flt›r. ‹ster iflletmeler, isterse kiflisel  Gerçekte gençler, eflitlikçi, tak›m ruhu olan,
                                        kullan›c›lar bilgisayar almak istediklerinde  daha relax, daha sosyal ifl ortamlar› ar›yorlar.
                                        online bilgisayar alabiliyorlar. Buradaki amaç  Kendileri olabilecekleri, onlara anlam katan
                                        ifli basit tutmak. Rakipleri benzer kalitede bir  bir ifl ortam›nda çal›flmak istiyorlar. ‹flletme-
                                        ürünü daha ucuza yapabiliyorsa Dell Compu-  lerde dinlenmek, geri bildirim almak –ver-
                                        ter o ürünü üretmiyor.            mek, takdir edilmek, tan›nmak, ö¤renme un-
                                        ‹nternet kullan›m›n›n artmas›yla, artan reka-  surlar›n›n kilit unsurlar oldu¤u iflletmelerde
                                        bet, de¤iflen hayat tarzlar›, tüketici talepleri-  çal›flmak istiyorlar.
                                        ni de artt›rd›. Özellikle nifl pazarlara yönelik
                                        talepleri, kifliye özel ürünleri ve hizmetleri.  ‹fl zekâs› bu sayd›¤›m alanlarda hayati rol oy-
                                        Örne¤in tatil sektöründe uzun paketler yeri-  nuyor. ‹fl zekâs› yüksek önderler böylesi or-
                                        ne, kiflilerin kendileri ayarlayabilece¤i k›sa k›-  tamlar› bir tehdit de¤il, bir f›rsat olarak görü-
                                        sa tatil imkânlar› olufltu.        yor ve iflletmelerini de¤iflim dalgalar›nda
                                        De¤iflimin di¤er bir güdüleyicisi ise kurals›z-  dengeli bir yönetim tarz›yla, gelece¤e baflar›-
                                        laflma. Otomotiv sektöründe blog muafiyeti  l› bir flekilde tafl›yabiliyorlar.
           114 KobiEfor Eylül 2012
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119