Page 84 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 84

UZMAN                   ‘Kalite’nin Gelece¤indeki Beklentiler

                                       G    ünümüzün en önemli yetilerinden  Küresel ortamda iyi vatandafllar olma
                                            biri gelecek beklentilerini karfl›la-
                                                                          beklentisi geliflmektedir. Uluslararas›
                                            makt›r. Bunun için de gelecekte
                                        olabilecekler konusunda bilgi sahibi ol-  anlaflmalar›n ötesinde küresel ve birey-
                                                                          sel bir bilinç oluflmaktad›r.
                                        mak ve haz›rl›kl› olmak becerisini ka-  Gelecekte, flimdilerde “olsa iyi olur”
                                        zanmak gerekmektedir. Yönetim ve yö-  diye bak›lan konular önem kazanacak
                                        netim kalitesi aç›s›ndan dünyam›zdaki  ve etkinlikleri artan faktörler haline ge-
                                        gidiflat do¤rultusunda yöntemlerin, mo-  leceklerdir. Karbon ayak izi, at›k yöne-
                                        dellerin gelifltirilmesi süreci t›pk› ürün  timi gibi konular ve k›smen gönüllülük-
                                        ve hizmetlerin gelifltirilmesi süreci gibi  le yürütülen baz› faaliyetler gelecekte
                                        ifllemektedir. Bu yaz›da kalitenin gele-  bir zorunluluk haline gelecektir. Esasen
                                        ce¤i konusunda beklentiler ile ilgili  pek çok ülkede yasal süreç flimdiden
                                        ASQ ve EFQM’de yap›lan çal›flmalardan  ifllemektedir.
                                        derledi¤im bilgileri sizlerle paylaflmak  Büyük bir olas›l›kla gelecekte yüksek
                                        istiyorum. Organizasyonlar›n kalitesin-  bir gösterge, küresel bir “Endeks”, tü-
                                        de gelecekte etkin olabilecek en önem-  ketici seçeneklerini, vergi oranlar›n› et-
                                        li befl faktöre de¤inerek gelece¤i plan-  kileyecektir. Böyle bir endeksin ortaya
                                        lama konusuna yaklafl›rsak;        ç›k›fl›n›n uzun sürmeyece¤ini düflünen-
                                                                          lerdenim. Kurulufllar›n borsa de¤erleri
                                        1. Karmafl›kl›k (Complexity):      veya itibarlar› bu parametrelerde ko-
                                        Günümüzde ve gelecekte ekonomik ifl  numland›r›lacakt›r.
             A. HAMD‹ DO⁄AN             ve sosyal modellerdeki geliflmeler bir
                                        organizasyonun sürdürülebilirli¤ini ve  4. Kalite stratejik düzeyde müflteri
             KalDer                     gelifltirilmesini zorlaflt›rmaktad›r. Yafla-  odakl›d›r ve kal›c› olma trendini geliflti-
             Yönetim Kurulu Baflkan›     nan finansal kriz, bunlar›n ekonomik ve  rerek sürdürecektir.
                                        siyasi topluluklara yans›malar› uzun sü-  Gelecekte de müflteri ihtiyaçlar›n› ve
                                        redir dünya gündemini etkilemektedir.  onlar› anlamay›, öngörmeyi ve karfl›la-
                                        Arap ülkelerindeki geliflmeler, AB top-  may› kapsayan bir önemde olmaya de-
                                        lulu¤unda ülkeler ve topluluk boyutun-  vam edecektir. Baflar›l› flirket yap›s›nda
                                        daki dalgalanmalar ve benzeri geliflme-  “deneyim yönetimi” kavram› oluflacak
                                        ler bir karmafl›kl›k ortam› yaratm›flt›r.  ve hizmet ve üretimin her aflamas›nda-
                                        Üretim ve hizmetlerin küresel tedariki,  ki deneyimden yararlan›lacakt›r. Burada
                                        bu karmafl›kl›ktan ortaya ç›kan önemli  müflteri deneyimleri ve bu bilginin flir-
                                        sonuçlar›n bafl›nda gelmektedir. Elbet-  ketlerce de¤erlendirilebilir hale gelmesi
          Kalite, kal›c› olma           te ki bu sonuç ile ba¤lant›l› olarak ar-  önem kazanacakt›r.
                 trendini               tan ve h›zlanan rekabet süreci de önem  5. Ürün ve hizmet kalitesi önemlidir.
                                        tafl›maktad›r.
              gelifltirerek              Buna karfl›n ülkelerde korumac›l›k  Ancak sürdürülebilirlik için “Yönetim
                                        ak›mlar› tepki olarak ortaya ç›kacak ve
                                                                          Kalitesi” daha önemli olmaya devam
              sürdürecek.               yerli mal› kampanyalar› gündeme gele-  edecektir.
                                        cektir.
                                                                          Ürün kalitesi çabuk de¤ifltirilebilir nite-
            Ürün ve hizmet              Böylesi küresel karmafl›k bir piyasada,  liktedir. Ancak bilindi¤i gibi “Yönetim
                                        do¤ru zamanda do¤ru kararlar alabilen  kalitesi”nin oluflturulmas› zaman al›c›d›r.
          kalitesi önemlidir            ve karmafl›kl›ktan do¤ru sentezleri ç›-  Sonuçlar birçok geliflmeyi etkileyecek-
                                        kartabilen organizasyonlar hayatta kal-  tir. Örne¤in yenileflim (inovasyon) kav-
                  ancak                 may› baflaracaklard›r.             ram›, teknoloji, nano-teknoloji gibi ge-
                                                                          liflmelerle ça¤r›fl›m yapsa da ayn› za-
           sürdürülebilirlik            2. Çeviklik (Agility):            manda süreçler ve ifl modeli yenileflimi-
                                        De¤iflen ekonomik ve sosyal faktörlere  ne de yans›yacakt›r. Afl›r› derecede es-
             için “Yönetim              uyum sa¤layabilmek için organizasyonla-  nek ve uyum sa¤layabilen süreçlere ih-
                                        r›n ola¤andan daha h›zl› ve çevik hareket  tiyaç duyulacakt›r.
          Kalitesi” daha da             edebilme yetkinlikleri bulunmal›d›r.  ‹fl modellerinde de birden fazla yerde
                                        Bugüne de¤in hep f›rsatlar›n de¤erlen-  bulunan yönetim tak›mlar›n› destekle-
            önemli olmaya               dirilmesinde h›zl› davranmaktan söz  yen ifl modellerinin yarat›lmas› gerekli-
                                        ederiz. Do¤rudur. Ancak f›rsatlarda ol-  li¤i artacakt›r.
            devam edecek.               du¤u kadar zorluklar›n afl›lmas›nda da  ‘Nerede? Nas›l yap›lacakt›r?’ gibi konu-
                                        daha çevik olunmas› gereklili¤i paylafl›-  larda yenileflim beklenmelidir.
                                        lan bir sonuçtur. Geç al›nan kararlar f›r-  Tamamen iflletme içi al›nan kararlar te-
                                        satlar› bile zorluklara dönüfltürebilir.  darik zinciri ve paydafl katk›lar›na kar-
                                        H›zl› de¤iflimlere h›zl› ve çevik yan›tlar  fl›n zorluklar do¤abilecektir. Küreselli¤e
                                        gerekmektedir.                    karfl› yerel üretim faktörleri iflin içine
                                                                          girecektir. ‹fl sistemleri de¤iflecektir.
                                        3. Etik Olmak ve Sosyal Sorumluluklar  Kalitenin gelece¤indeki beklentiler bu-
                                        (Ethics & Social Responsibility):  günden yans›malar›n› gördü¤ümüz ve
                                        Etik olmak ve sosyal sorumluklar› pay-  alg›lad›¤›m›z konulard›r. Ço¤unu bili-
                                        laflmak yönünde küresel beklentiler gi-  yorduk diyebilirsiniz. Zaten Kalite Uz-
                                        derek artmaktad›r. fiirketlerden çevreyi  manlar›n› da farkl› k›lan özellik budur.
                                        daha çok korumalar› beklenmektedir.  Harry S.Hertz *, Paul Borawski*
           84 KobiEfor A¤ustos 2012
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89