Page 84 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 84
UZMAN ‘Kalite’nin Gelece¤indeki Beklentiler
G ünümüzün en önemli yetilerinden Küresel ortamda iyi vatandafllar olma
biri gelecek beklentilerini karfl›la-
beklentisi geliflmektedir. Uluslararas›
makt›r. Bunun için de gelecekte
olabilecekler konusunda bilgi sahibi ol- anlaflmalar›n ötesinde küresel ve birey-
sel bir bilinç oluflmaktad›r.
mak ve haz›rl›kl› olmak becerisini ka- Gelecekte, flimdilerde “olsa iyi olur”
zanmak gerekmektedir. Yönetim ve yö- diye bak›lan konular önem kazanacak
netim kalitesi aç›s›ndan dünyam›zdaki ve etkinlikleri artan faktörler haline ge-
gidiflat do¤rultusunda yöntemlerin, mo- leceklerdir. Karbon ayak izi, at›k yöne-
dellerin gelifltirilmesi süreci t›pk› ürün timi gibi konular ve k›smen gönüllülük-
ve hizmetlerin gelifltirilmesi süreci gibi le yürütülen baz› faaliyetler gelecekte
ifllemektedir. Bu yaz›da kalitenin gele- bir zorunluluk haline gelecektir. Esasen
ce¤i konusunda beklentiler ile ilgili pek çok ülkede yasal süreç flimdiden
ASQ ve EFQM’de yap›lan çal›flmalardan ifllemektedir.
derledi¤im bilgileri sizlerle paylaflmak Büyük bir olas›l›kla gelecekte yüksek
istiyorum. Organizasyonlar›n kalitesin- bir gösterge, küresel bir “Endeks”, tü-
de gelecekte etkin olabilecek en önem- ketici seçeneklerini, vergi oranlar›n› et-
li befl faktöre de¤inerek gelece¤i plan- kileyecektir. Böyle bir endeksin ortaya
lama konusuna yaklafl›rsak; ç›k›fl›n›n uzun sürmeyece¤ini düflünen-
lerdenim. Kurulufllar›n borsa de¤erleri
1. Karmafl›kl›k (Complexity): veya itibarlar› bu parametrelerde ko-
Günümüzde ve gelecekte ekonomik ifl numland›r›lacakt›r.
A. HAMD‹ DO⁄AN ve sosyal modellerdeki geliflmeler bir
organizasyonun sürdürülebilirli¤ini ve 4. Kalite stratejik düzeyde müflteri
KalDer gelifltirilmesini zorlaflt›rmaktad›r. Yafla- odakl›d›r ve kal›c› olma trendini geliflti-
Yönetim Kurulu Baflkan› nan finansal kriz, bunlar›n ekonomik ve rerek sürdürecektir.
siyasi topluluklara yans›malar› uzun sü- Gelecekte de müflteri ihtiyaçlar›n› ve
redir dünya gündemini etkilemektedir. onlar› anlamay›, öngörmeyi ve karfl›la-
Arap ülkelerindeki geliflmeler, AB top- may› kapsayan bir önemde olmaya de-
lulu¤unda ülkeler ve topluluk boyutun- vam edecektir. Baflar›l› flirket yap›s›nda
daki dalgalanmalar ve benzeri geliflme- “deneyim yönetimi” kavram› oluflacak
ler bir karmafl›kl›k ortam› yaratm›flt›r. ve hizmet ve üretimin her aflamas›nda-
Üretim ve hizmetlerin küresel tedariki, ki deneyimden yararlan›lacakt›r. Burada
bu karmafl›kl›ktan ortaya ç›kan önemli müflteri deneyimleri ve bu bilginin flir-
sonuçlar›n bafl›nda gelmektedir. Elbet- ketlerce de¤erlendirilebilir hale gelmesi
Kalite, kal›c› olma te ki bu sonuç ile ba¤lant›l› olarak ar- önem kazanacakt›r.
trendini tan ve h›zlanan rekabet süreci de önem 5. Ürün ve hizmet kalitesi önemlidir.
tafl›maktad›r.
gelifltirerek Buna karfl›n ülkelerde korumac›l›k Ancak sürdürülebilirlik için “Yönetim
ak›mlar› tepki olarak ortaya ç›kacak ve
Kalitesi” daha önemli olmaya devam
sürdürecek. yerli mal› kampanyalar› gündeme gele- edecektir.
cektir.
Ürün kalitesi çabuk de¤ifltirilebilir nite-
Ürün ve hizmet Böylesi küresel karmafl›k bir piyasada, liktedir. Ancak bilindi¤i gibi “Yönetim
do¤ru zamanda do¤ru kararlar alabilen kalitesi”nin oluflturulmas› zaman al›c›d›r.
kalitesi önemlidir ve karmafl›kl›ktan do¤ru sentezleri ç›- Sonuçlar birçok geliflmeyi etkileyecek-
kartabilen organizasyonlar hayatta kal- tir. Örne¤in yenileflim (inovasyon) kav-
ancak may› baflaracaklard›r. ram›, teknoloji, nano-teknoloji gibi ge-
liflmelerle ça¤r›fl›m yapsa da ayn› za-
sürdürülebilirlik 2. Çeviklik (Agility): manda süreçler ve ifl modeli yenileflimi-
De¤iflen ekonomik ve sosyal faktörlere ne de yans›yacakt›r. Afl›r› derecede es-
için “Yönetim uyum sa¤layabilmek için organizasyonla- nek ve uyum sa¤layabilen süreçlere ih-
r›n ola¤andan daha h›zl› ve çevik hareket tiyaç duyulacakt›r.
Kalitesi” daha da edebilme yetkinlikleri bulunmal›d›r. ‹fl modellerinde de birden fazla yerde
Bugüne de¤in hep f›rsatlar›n de¤erlen- bulunan yönetim tak›mlar›n› destekle-
önemli olmaya dirilmesinde h›zl› davranmaktan söz yen ifl modellerinin yarat›lmas› gerekli-
ederiz. Do¤rudur. Ancak f›rsatlarda ol- li¤i artacakt›r.
devam edecek. du¤u kadar zorluklar›n afl›lmas›nda da ‘Nerede? Nas›l yap›lacakt›r?’ gibi konu-
daha çevik olunmas› gereklili¤i paylafl›- larda yenileflim beklenmelidir.
lan bir sonuçtur. Geç al›nan kararlar f›r- Tamamen iflletme içi al›nan kararlar te-
satlar› bile zorluklara dönüfltürebilir. darik zinciri ve paydafl katk›lar›na kar-
H›zl› de¤iflimlere h›zl› ve çevik yan›tlar fl›n zorluklar do¤abilecektir. Küreselli¤e
gerekmektedir. karfl› yerel üretim faktörleri iflin içine
girecektir. ‹fl sistemleri de¤iflecektir.
3. Etik Olmak ve Sosyal Sorumluluklar Kalitenin gelece¤indeki beklentiler bu-
(Ethics & Social Responsibility): günden yans›malar›n› gördü¤ümüz ve
Etik olmak ve sosyal sorumluklar› pay- alg›lad›¤›m›z konulard›r. Ço¤unu bili-
laflmak yönünde küresel beklentiler gi- yorduk diyebilirsiniz. Zaten Kalite Uz-
derek artmaktad›r. fiirketlerden çevreyi manlar›n› da farkl› k›lan özellik budur.
daha çok korumalar› beklenmektedir. Harry S.Hertz *, Paul Borawski*
84 KobiEfor A¤ustos 2012