Page 71 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 71

flan sektörün ihracat› 2010 y›l›nda 742 milyon dolar  Türkiye’nin yükünü istif
          iken 2011 y›l›nda 1.457 milyon dolara ulaflm›fl. Div-  makinalar› tafl›yacak
          rifl, sektörün 2016 y›l›nda Avrupa’n›n en büyük 3.  Türkiye ‹stif Maki-
          pazar› olaca¤›n›n tahmin edildi¤ini söylüyor. Güncel  nalar› Avrupa’n›n en
          rakamlar› paylaflan Divrifl, 2011 -2012 y›l› Nisan ay›  büyük 10. sektörü
          karfl›laflt›rmas›na göre yüzde 10,4 büyüme ile top-  konumunda. Sektör
          lamda 3 bin 561 adet ifl makinas› sat›fl›n›n gerçek-  2010 y›l›nda 1 milyar
          lefltirildi¤ini aç›kl›yor.                       dolarl›k ticaret hac-
            A¤›r ifl makinesi verilerini de paylaflan Divrifl, “48  mine ulaflt›. 2011 y›-
          y›lda 111 bin adet a¤›r ‹fl makinas› sat›fl› gerçekleflti.  l›nda kesin rakamlar
          7 yafl s›n›r›nda 59 bin 600 adet a¤›r ifl makinas› kul-  belli olmamakla be-
          lan›l›yor. 40 y›ld›r Türkiye’de ifl makinalar› ‹malat› ya-  raber 1.2 milyar dolar
          p›lmakta” diye konufluyor.  Cüneyt Divrifl’e göre ül-  ticaret hacmine ula-
          kenin, ekonominin geliflimini ve düzeyini ortaya ko-  fl›lmas› bekleniyor.
          yan en büyük göstergelerden birisi ifl makinalar› sek-  Sektörün ilk ve tek
          törü. Ülkelerin ekonomik ve sosyal alanda kalk›nma-  derne¤i olan ‹stif Ma-
          s›n› sa¤lamak için yap›lmas› zorunlu olan yol, su,  kinalar› Distribütörle-          R›zanur
          elektrik, baraj, köprü, iletiflim a¤lar›, s›nai ve evsel  ri ve ‹malatç›lar› Der-       Meral
          at›klar için alt yap› ve bütün bu alt yap› üzerine ku-  ne¤i (‹SDED) Baflkan-
          rulacak yerleflim alanlar› ve bu alanlar içinde bulunan  l›¤›n› yürüten R›zanur
          sosyal hizmet ve sanayi yap›lar›, ekonomik girdi sa¤-  Meral, sektörün; forklift, vinç, raf, raf ve depo ekip-
          layacak yer alt› ve yer üstü madenlerinin ifllenmesi,  manlar›, personel yükselticiler, kald›rma ekipman ve
          tafl›nmas› vb. daha birçok ifllerin h›zl› bir flekilde ger-  üniteleri, konveyörler, intralojistik sistemlerinden
          çeklefltirilmesi ancak ifl makinalar› ile mümkün olu-  olufltu¤unu hat›rlat›yor. Türkiye’nin geliflmesinde
          yor. Dolay›s›yla, bir ülkenin ekonomik ve sosyal yön-  öncü ve gizli rolün ifl ve istif makinalar›n›n üzerinde
          den kalk›nm›fll›¤›, sahip oldu¤u ifl makinalar›n›n say›  oldu¤unu belirten Meral, “Dolay›s›yla kalk›nman›n
          ve niteli¤ine bak›larak görülebilir.  Divrifl, “Bu ba¤-  gücü sektörümüzden geçmekte” diyor.  Rakamlarla
          lamda; ülkemizde ekonomik ve sosyal refah›n bir tür-  güncel bilgiler veren Meral, 2011 y›l›n›n 2012 Nisan
          lü ça¤dafl düzeye eriflemedi¤inin bir nedeni de sahip  ay› karfl›laflt›rmas›na göre ‹stif Makinalar› sektörü-
          oldu¤umuz ifl makinalar›n›n türü, say›s› ve kalitesin-  nün yüzde 1.3 büyüme ile toplamda 3 bin 100 adet
          deki yetersizliktir denilebilir. Sahip oldu¤umuz ifl ma-  makina sat›fl› gerçeklefltirdi¤ini hat›rlat›yor. 2010 y›-
          kinalar›n›n; say› olarak geliflmifl ülkelerin 1/5’i kadar  l›nda ihracat› 168 milyon dolar olarak gerçekleflen
          ve nitelik olarak yüzde 60’›nden fazlas›n›n ömürleri-  sektörün, 2011 y›l› rakamlar› ise 219 milyon dolara
          ni tamamlam›fl olmas› bu alandaki geri kalm›fll›¤›m›-  ulaflt›. ‹hracatta büyüme yüzde 30’u aflm›fl oldu. ‹t-
          z›n bir göstergesidir” diyor.                   halatta ise 2010 y›l› 757 milyon dolar iken, 2011 y›-


                            SEKTÖRDE ÇÖZÜM BEKLEYEN SORUNLAR

             Tamamen yat›r›mlara yönelik faaliyet gösteren  dürülmesi gerekmektedir. Ülkemizi hurda çöplü¤ü-
           ifl ve inflaat ekipmanlar› sektörünün en önemli so-  ne döndürecek, insan sa¤l›¤› ve güvenli¤ine ayk›-
           runlar› aras›nda flu noktalar dikkat çekiyor: ‹kinci  r›, çevreye zararl›, eski teknoloji, AB güncel norm
           El ‹thalat. Cüneyt Divrifl konuyu flöyle detayland›-  ve standartlar›na ayk›r›, verimi düflük, kullan›m
           r›yor: “Türkiye’de  42 kalem ifl makinalar› sat›l-  maliyeti yüksek, yedek parças› olmayan, sat›fl son-
           makta, bunlar›n 38’inin 2. elinin ithalat›na izin ve-  ras› hizmetlerin verilemeyece¤i, müflterinin ma¤-
           rilmekte, ülke ihtiyac›n› karfl›layabilecek kapasite-  dur olaca¤› yap›lanmalardan kesinlikle uzak durul-
           de yerli üretimi olan ve ciddi yat›r›mlar yap›lan 4  mas› gerekmektedir.”
           ana kalem ürünün (beko-loder, ekskavatör, yükle-  Sektörün üzerindeki vergi yüküne de itiraz eden
           yici ve forkliftler) 2. el kullan›lm›fl›n›n ithalat› ya-  sektör temsilcileri, Türkiye içerisindeki 2. el ifl ma-
           sak. Devletin bu deste¤inin ve yasa¤›n Türkiye AB  kinalar›n›n vergisinin yüzde 18’den yüzde  1’e dü-
           üyesi olana kadar devam etmesi politikas›n›n sür-  flürülmesi gerekti¤ini belirtiyor.

                                                                                    Haziran 2012 KobiEfor 71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76