Page 71 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 71
flan sektörün ihracat› 2010 y›l›nda 742 milyon dolar Türkiye’nin yükünü istif
iken 2011 y›l›nda 1.457 milyon dolara ulaflm›fl. Div- makinalar› tafl›yacak
rifl, sektörün 2016 y›l›nda Avrupa’n›n en büyük 3. Türkiye ‹stif Maki-
pazar› olaca¤›n›n tahmin edildi¤ini söylüyor. Güncel nalar› Avrupa’n›n en
rakamlar› paylaflan Divrifl, 2011 -2012 y›l› Nisan ay› büyük 10. sektörü
karfl›laflt›rmas›na göre yüzde 10,4 büyüme ile top- konumunda. Sektör
lamda 3 bin 561 adet ifl makinas› sat›fl›n›n gerçek- 2010 y›l›nda 1 milyar
lefltirildi¤ini aç›kl›yor. dolarl›k ticaret hac-
A¤›r ifl makinesi verilerini de paylaflan Divrifl, “48 mine ulaflt›. 2011 y›-
y›lda 111 bin adet a¤›r ‹fl makinas› sat›fl› gerçekleflti. l›nda kesin rakamlar
7 yafl s›n›r›nda 59 bin 600 adet a¤›r ifl makinas› kul- belli olmamakla be-
lan›l›yor. 40 y›ld›r Türkiye’de ifl makinalar› ‹malat› ya- raber 1.2 milyar dolar
p›lmakta” diye konufluyor. Cüneyt Divrifl’e göre ül- ticaret hacmine ula-
kenin, ekonominin geliflimini ve düzeyini ortaya ko- fl›lmas› bekleniyor.
yan en büyük göstergelerden birisi ifl makinalar› sek- Sektörün ilk ve tek
törü. Ülkelerin ekonomik ve sosyal alanda kalk›nma- derne¤i olan ‹stif Ma-
s›n› sa¤lamak için yap›lmas› zorunlu olan yol, su, kinalar› Distribütörle- R›zanur
elektrik, baraj, köprü, iletiflim a¤lar›, s›nai ve evsel ri ve ‹malatç›lar› Der- Meral
at›klar için alt yap› ve bütün bu alt yap› üzerine ku- ne¤i (‹SDED) Baflkan-
rulacak yerleflim alanlar› ve bu alanlar içinde bulunan l›¤›n› yürüten R›zanur
sosyal hizmet ve sanayi yap›lar›, ekonomik girdi sa¤- Meral, sektörün; forklift, vinç, raf, raf ve depo ekip-
layacak yer alt› ve yer üstü madenlerinin ifllenmesi, manlar›, personel yükselticiler, kald›rma ekipman ve
tafl›nmas› vb. daha birçok ifllerin h›zl› bir flekilde ger- üniteleri, konveyörler, intralojistik sistemlerinden
çeklefltirilmesi ancak ifl makinalar› ile mümkün olu- olufltu¤unu hat›rlat›yor. Türkiye’nin geliflmesinde
yor. Dolay›s›yla, bir ülkenin ekonomik ve sosyal yön- öncü ve gizli rolün ifl ve istif makinalar›n›n üzerinde
den kalk›nm›fll›¤›, sahip oldu¤u ifl makinalar›n›n say› oldu¤unu belirten Meral, “Dolay›s›yla kalk›nman›n
ve niteli¤ine bak›larak görülebilir. Divrifl, “Bu ba¤- gücü sektörümüzden geçmekte” diyor. Rakamlarla
lamda; ülkemizde ekonomik ve sosyal refah›n bir tür- güncel bilgiler veren Meral, 2011 y›l›n›n 2012 Nisan
lü ça¤dafl düzeye eriflemedi¤inin bir nedeni de sahip ay› karfl›laflt›rmas›na göre ‹stif Makinalar› sektörü-
oldu¤umuz ifl makinalar›n›n türü, say›s› ve kalitesin- nün yüzde 1.3 büyüme ile toplamda 3 bin 100 adet
deki yetersizliktir denilebilir. Sahip oldu¤umuz ifl ma- makina sat›fl› gerçeklefltirdi¤ini hat›rlat›yor. 2010 y›-
kinalar›n›n; say› olarak geliflmifl ülkelerin 1/5’i kadar l›nda ihracat› 168 milyon dolar olarak gerçekleflen
ve nitelik olarak yüzde 60’›nden fazlas›n›n ömürleri- sektörün, 2011 y›l› rakamlar› ise 219 milyon dolara
ni tamamlam›fl olmas› bu alandaki geri kalm›fll›¤›m›- ulaflt›. ‹hracatta büyüme yüzde 30’u aflm›fl oldu. ‹t-
z›n bir göstergesidir” diyor. halatta ise 2010 y›l› 757 milyon dolar iken, 2011 y›-
SEKTÖRDE ÇÖZÜM BEKLEYEN SORUNLAR
Tamamen yat›r›mlara yönelik faaliyet gösteren dürülmesi gerekmektedir. Ülkemizi hurda çöplü¤ü-
ifl ve inflaat ekipmanlar› sektörünün en önemli so- ne döndürecek, insan sa¤l›¤› ve güvenli¤ine ayk›-
runlar› aras›nda flu noktalar dikkat çekiyor: ‹kinci r›, çevreye zararl›, eski teknoloji, AB güncel norm
El ‹thalat. Cüneyt Divrifl konuyu flöyle detayland›- ve standartlar›na ayk›r›, verimi düflük, kullan›m
r›yor: “Türkiye’de 42 kalem ifl makinalar› sat›l- maliyeti yüksek, yedek parças› olmayan, sat›fl son-
makta, bunlar›n 38’inin 2. elinin ithalat›na izin ve- ras› hizmetlerin verilemeyece¤i, müflterinin ma¤-
rilmekte, ülke ihtiyac›n› karfl›layabilecek kapasite- dur olaca¤› yap›lanmalardan kesinlikle uzak durul-
de yerli üretimi olan ve ciddi yat›r›mlar yap›lan 4 mas› gerekmektedir.”
ana kalem ürünün (beko-loder, ekskavatör, yükle- Sektörün üzerindeki vergi yüküne de itiraz eden
yici ve forkliftler) 2. el kullan›lm›fl›n›n ithalat› ya- sektör temsilcileri, Türkiye içerisindeki 2. el ifl ma-
sak. Devletin bu deste¤inin ve yasa¤›n Türkiye AB kinalar›n›n vergisinin yüzde 18’den yüzde 1’e dü-
üyesi olana kadar devam etmesi politikas›n›n sür- flürülmesi gerekti¤ini belirtiyor.
Haziran 2012 KobiEfor 71