Page 57 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 57
Teknolojik dönüflüm sa¤layacak yat›r›mlara öncelik
TÜS‹AD: Sorunları giderecek tan›nd› ve bu sektörlere yo¤unlafl›ld›. Faiz deste¤i
tutarlar› 3.,4.,5.,6. bölgelerde artt›. Baflka bölgeler-
Yeni Teflvik Sistemi, ülkemiz ekono-
misinin sürdürülebilir büyüme patika- de ve seçilmifl baflka yat›r›mlara da uygulanmak üze-
s›na girmesinin önündeki yap›sal so- re 5. ve 6. Bölge destekleri ‘kriter’ yap›ld›. Bu böl-
runlar› gidermeye yönelik stratejik bir gelerde çal›flan›n asgari ücretine denk gelen yükle-
yaklafl›m getirmektedir. Baflta altyap› rin tamam›na yak›n›n› devlet üstlendi, gelir vergisi
sektörleri olmak üzere, tüm sektörler- stopaj› kald›r›ld›. Baz› desteklerin oran› OSB’de ve
de üretkenli¤in artt›r›lmas›n›, giriflimci- kümelerde yat›r›mlar için yükseltildi.
li¤i, ölçek ekonomilerini, Ar-Ge ve yenilikçili¤i ve Hangi bölgeye hangi destekler
bölgesel kalk›nmay› içeren yeni teflvik sisteminin
bu ihtiyac› büyük ölçüde karfl›layacak bir yap› arz Teflvik sistemi bölgesel kalk›nma esas›na dayand›-
etti¤ine inan›yoruz. Yeni teflvik sistemini, özellik- r›ld›¤› için destek araçlar›n› bölgeler aras› geliflmifllik
le dört aç›dan olumlu buluyoruz: fark›n› azaltacak yönde da¤›tm›fl bulunmaktad›r. Han-
1) Küçükten ortaya ve ortadan büyük ölçe¤e gi bölgede hangi destek araçlar›n›n kullan›labilece¤i
geçifl baflta olmak üzere ölçek ekonomisi ve kü- afla¤›daki (2) no’lu tablodan izlenebilmektedir.
melenmeyi teflvik etmesi,
2) Bölgesel kalk›nma ve geliflme aç›s›ndan da- DESTEK ARAÇLARININ
ha ayr›ml› ve esnek bir yap›ya dayal› olmas›, 2
3) Bölge ve il s›n›flamas›n›n dinamik ve objek- BÖLGESEL DA⁄ILIMI
tif de¤erlendirmelere daha yatk›n bir sistem üze-
rine infla edilmifl olmas›, Destek unsurlar› 1. 2. 3. 4. 5. 6.
4) Ar-Ge, yenilikçilik ve teknolojik geliflimi ve KDV istisnas› * * * * * *
dönüflümü teflvik etmesi. Gümrük muafiyeti * * * * * *
Vergi indirimi * * * * * *
Yenilikler ‹flveren prim deste¤i * * * * * *
Yeni Teflvik Sistemi önemli yenilikler getiriyor. Faiz deste¤i * * * *
Bunlardan baflta geleni, halen ortalama yüzde 43 Yat›r›m yeri tahsisi * * * * * *
olan ithalata ba¤›ml›l›k oran›n› düflürecek yat›r›mla- Gelir vergisi stobaj› *
r›n ‘Stratejik Yat›r›m’ olarak tan›mlanmas› ve destek ‹flçi prim deste¤i *
kapsam›na al›nmas›d›r. Eski sistemde olmayan bir
di¤er yenilik ‘Yat›r›m ‹ndirimi’nin getirilmesidir. Böl- Stratejik yat›r›mlar
gesel harita de¤ifltirildi ve illerin pozisyonlar› yeni- Yeni Teflvik Sistemi’nin stratejik amaçlar›ndan bi-
den belirlendi. ‹llerin bölge aidiyetine, 2-3 y›lda bir ri de üretimin ithalata ba¤›ml› olmas›n› azaltacak ni-
düzenlenmek üzere esneklik kazand›r›ld›. Eski sis- telikteki yat›r›mlar› ‘stratejik’ yat›r›m olarak nitelen-
temdeki azalan destek oranlar› ve süreleri yenilendi. dirmesi ve bu tür yat›r›mlara yo¤un destek vermesi-
Desteklenen yat›r›m konular› gözden geçirildi. dir. Ayn› zamanda yap›sal dönüflüm öngören strate-
TÜRK‹YE TEfiV‹K BÖLGELER‹
BÖLGELER: 1 2 3 4 5 6
May›s 2012 KobiEfor 57