Page 57 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 57

Teknolojik dönüflüm sa¤layacak yat›r›mlara öncelik
                 TÜS‹AD: Sorunları giderecek                tan›nd› ve bu sektörlere yo¤unlafl›ld›. Faiz deste¤i
                                                            tutarlar› 3.,4.,5.,6. bölgelerde artt›. Baflka bölgeler-
                        Yeni Teflvik Sistemi, ülkemiz ekono-
                      misinin sürdürülebilir büyüme patika-  de ve seçilmifl baflka yat›r›mlara da uygulanmak üze-
                      s›na girmesinin önündeki yap›sal so-  re 5. ve 6. Bölge destekleri ‘kriter’ yap›ld›. Bu böl-
                      runlar› gidermeye yönelik stratejik bir  gelerde çal›flan›n asgari ücretine denk gelen yükle-
                      yaklafl›m getirmektedir. Baflta altyap›  rin tamam›na yak›n›n› devlet üstlendi, gelir vergisi
                      sektörleri olmak üzere, tüm sektörler-  stopaj› kald›r›ld›. Baz› desteklerin oran› OSB’de ve
                      de üretkenli¤in artt›r›lmas›n›, giriflimci-  kümelerde yat›r›mlar için yükseltildi.
             li¤i, ölçek ekonomilerini, Ar-Ge ve yenilikçili¤i ve  Hangi bölgeye hangi destekler
             bölgesel kalk›nmay› içeren yeni teflvik sisteminin
             bu ihtiyac› büyük ölçüde karfl›layacak bir yap› arz  Teflvik sistemi bölgesel kalk›nma esas›na dayand›-
             etti¤ine inan›yoruz. Yeni teflvik sistemini, özellik-  r›ld›¤› için destek araçlar›n› bölgeler aras› geliflmifllik
             le dört aç›dan olumlu buluyoruz:               fark›n› azaltacak yönde da¤›tm›fl bulunmaktad›r. Han-
               1) Küçükten ortaya ve ortadan büyük ölçe¤e   gi bölgede hangi destek araçlar›n›n kullan›labilece¤i
             geçifl baflta olmak üzere ölçek ekonomisi ve kü-  afla¤›daki (2) no’lu tablodan izlenebilmektedir.
             melenmeyi teflvik etmesi,
               2) Bölgesel kalk›nma ve geliflme aç›s›ndan da-        DESTEK ARAÇLARININ
             ha ayr›ml› ve esnek bir yap›ya dayal› olmas›,    2
               3) Bölge ve il s›n›flamas›n›n dinamik ve objek-       BÖLGESEL DA⁄ILIMI
             tif de¤erlendirmelere daha yatk›n bir sistem üze-
             rine infla edilmifl olmas›,                        Destek unsurlar›     1.  2. 3. 4. 5. 6.
               4) Ar-Ge, yenilikçilik ve teknolojik geliflimi ve  KDV istisnas›     *   *   *  *  *   *
             dönüflümü teflvik etmesi.                          Gümrük muafiyeti     *   *   *  *  *   *
                                                              Vergi indirimi       *   *   *  *  *   *
              Yenilikler                                      ‹flveren prim deste¤i  *  *   *  *  *   *
              Yeni Teflvik Sistemi önemli yenilikler getiriyor.  Faiz deste¤i               *  *  *   *
           Bunlardan baflta geleni, halen ortalama yüzde 43    Yat›r›m yeri tahsisi  *  *   *  *  *   *
           olan ithalata ba¤›ml›l›k oran›n› düflürecek yat›r›mla-  Gelir vergisi stobaj›              *
           r›n ‘Stratejik Yat›r›m’ olarak tan›mlanmas› ve destek  ‹flçi prim deste¤i                  *
           kapsam›na al›nmas›d›r. Eski sistemde olmayan bir
           di¤er yenilik ‘Yat›r›m ‹ndirimi’nin getirilmesidir. Böl-  Stratejik yat›r›mlar
           gesel harita de¤ifltirildi ve illerin pozisyonlar› yeni-  Yeni Teflvik Sistemi’nin stratejik amaçlar›ndan bi-
           den belirlendi. ‹llerin bölge aidiyetine, 2-3 y›lda bir  ri de üretimin ithalata ba¤›ml› olmas›n› azaltacak ni-
           düzenlenmek üzere esneklik kazand›r›ld›. Eski sis-  telikteki yat›r›mlar› ‘stratejik’ yat›r›m olarak nitelen-
           temdeki azalan destek oranlar› ve süreleri yenilendi.  dirmesi ve bu tür yat›r›mlara yo¤un destek vermesi-
              Desteklenen yat›r›m konular› gözden geçirildi.  dir. Ayn› zamanda yap›sal dönüflüm öngören strate-

                                        TÜRK‹YE TEfiV‹K BÖLGELER‹























            BÖLGELER:   1   2    3    4    5   6

                                                                                       May›s 2012 KobiEfor 57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62