Page 126 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 126
UZMAN Baflar› Nedir?
B ir iflletme için baflar› nedir? gibi birkaç dünya devi d›fl›nda, fir-
Sat›fl gelirlerini artt›rma, bü-
malar birbirlerinin ürünlerini kopya-
yüme, karl›l›¤› art›rma, mali-
l›yor, farkl› birfleyler yapm›yordu.
yetleri düflürme, kaliteli
melerde saha daralmaya bafllay›n-
ürün/hizmet sunma, müflteri memnu- Verimlilikte sa¤lanabilecek iyilefltir-
niyeti, nakit ak›fl› ve iflletme serma- ca, Japonlar ‘strateji’yi ö¤renmek
yesini iyi yönetebilme mi.... Hangi durumunda kald›. Öncelikle uzlafl›
biri? Diyelim ki hepsinde hedefledi¤i- kültüründen, zor seçimler yapabil-
miz ya da daha iyi noktaday›z. meye; ne pahas›na olursa olsun
Ya rakipler bizden fazla sat›yor, da- hizmet kalitesi ve müflteri memnu-
ha h›zl› büyüyorsa? Demek ki pazar niyetinden, ak›ll› hizmet sunumuna
pay›m›za da bakaca¤›z. Rakipler geçmek durumunda kald›.
bizden daha karl›, kazançlar› fazla Sürdürülebilir baflar›, liderlerin
ise... Demek ki hem büyüyüp, hem ‘stratejik’ olmas›n› gerekli k›l›yor.
kazanaca¤›z; bir de verimlili¤imizi Uzun soluklu, sa¤l›kl› ve çevik bir
art›raca¤›z. Rakiplerimiz daha yeni- iflletme yönetim sistemini hayata
likçi, yeni müflteriler, yeni pazarlar geçiren; ‘insan ve bilgiyi’ herfleyin
gelifltirme flanslar› daha yüksekse... özüne yerlefltiren; paydafllar›n›n
IfiIK DEL‹ORMAN Demek ki ifl gelifltirece¤iz, fikir üre- (toplum, çevre, hissedar, iflbirlikle-
AYDIN tece¤iz; sürekli ürün, hizmet, iflbir- ri, müflteriler, tedarikçiler, çal›flan-
likleri, ifl modelleri gelifltirece¤iz. lar gibi) beklentilerini tatmin eden;
isikaydin@novida.com.tr Art›k baflar›y› tan›mlamak o denli yetkin ve sürekli geliflen bir örgüt-
www.novida.com.tr zor ki. Baflar› göreceli, izafi: neye lenme sa¤layabilen ‘stratejik’ lider-
göre, ne kadar? Anl›k baflar› m›? Bir ler baflar›y› sürdürülebilir k›l›yor. Li-
döneme yay›lan m›? Sürdürülebilir derlerin çevik stratejiler kurgulaya-
olan m›? bilmeleri için sürekli, pazar›, reka-
Geçti¤imiz yüzy›lda baflar› etmenle- beti izleyen, örgüt yetkinliklerini
Stratejinin ri, yat›r›m, tesisler, ekipman, ham- yükselten, do¤ru seçimleri yapabi-
olmazsa madde, envanter ve bu varl›klar› len ve kuruluflu do¤ru yöne sevk
edebilen kifliler olmalar› gerekiyor.
nas›l yönetti¤imiz idi. Günümüzde
olmazlar› vard›r. ise de¤er, bunlar›n çok ötesine geç- Stratejiyi gelifltirmek önemli; yay›l›-
ti: müflteri iliflkileri yönetimi, süreç-
m›n›, benimsenmesini ve hayata
Her karar bir lerin verimlili¤i, eriflim kanallar›, geçirilmesini temin etmek çok daha
vazgeçifltir, kurumsal ve bireysel yetkinlikler, önemli. ‹nsanlar›n gönül, zihin ve
elbirli¤ini sa¤layabilmek elzem.
zaman› ve bilgi teknolojilerini ne
alternatif maliyet denli etkili yönetti¤imiz önem ka- Stratejinin olmazsa olmazlar› var-
do¤urur; getirisi zand›. Üstelik, rekabetten daha iyi d›r: 1. Belli bir vizyon ve amaca
do¤ru yönlendirmesi, 2. Eylemler
olmak zorunlulu¤u var. Art›k, bafla-
oldu¤u kadar r› denkleminden hiçbir topu yere ne olursa olsun (dönemsel küçülme
götürüsü de düflürme flans›m›z yok. Hem denge- dahil), nihai büyüme ve geliflmeye
li, hem h›rsl› olmak durumunday›z.
yol açmas›, 3. Belli bir tarihte ulafl›-
vard›r. Hem devinimci, hem planl› olmak lacak hedefi haiz olmas›, 4. Aciliyet
‹fl ki etkileri flart. Planl› bir biçimde, k›sa, orta duygusuna yol açmas›, 5. Rakipler-
den farkl› ya da daha iyi yap›lacak-
ve uzun vade hedefleri ve onlara
öngörülmüfl ve erifltirecek stratejileri net ortaya lar› adreslemesi, 6. Hedef kitlesinin
bilinçli kararlar koymam›z gerekli. Sab›rla, iradeyle ve sunulacak de¤er önermesinin
net olmas› ve belki de en önemlisi
kâh ad›m ad›m, kâh koflarak bu he-
al›nabilmifl deflere ulaflmal›y›z. Üstelik yol üze- 7. Seçimler yap›lmas›n› gerekli k›l-
rinde, göz ucuyla rakipleri kollaya-
mas›. Düflük karl› ifllerden ç›kmak,
olsun! rak, manevralar›m›z› yeniden yeni- maliyet tasarruf tedbirleri gelifltir-
den gözden geçirerek. mek, yurtd›fl›na aç›lmak, belli ürün-
Bak›n›z, Japonya’ya! 1980’lerde Ja- lere odaklanmak, faaliyet alan› d›-
pon ekonomisi toplam kalite ve sü- fl›nda ifller de yapmak gibi. Her ka-
rekli iyilefltirme faaliyetleri ile rar bir vazgeçifltir, alternatif maliyet
önemli at›l›mlar yapt›. Japon usulü do¤urur; getirisi oldu¤u kadar gö-
rekabette, verimlilik, hizmet kalite- türüsü de vard›r. ‹fl ki etkileri öngö-
si ve müflteri memnuniyetine odak- rülmüfl ve bilinçli kararlar al›nabil-
lan›ld›. Öte yandan, Sony, Canon mifl olsun!
126 KobiEfor May›s 2012