Page 126 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 126

UZMAN                                         Baflar› Nedir?

                                       B      ir iflletme için baflar› nedir?  gibi birkaç dünya devi d›fl›nda, fir-
                                              Sat›fl gelirlerini artt›rma, bü-
                                                                          malar birbirlerinin ürünlerini kopya-
                                              yüme, karl›l›¤› art›rma, mali-
                                                                          l›yor, farkl› birfleyler yapm›yordu.
                                              yetleri düflürme, kaliteli
                                                                          melerde saha daralmaya bafllay›n-
                                        ürün/hizmet sunma, müflteri memnu-  Verimlilikte sa¤lanabilecek iyilefltir-
                                        niyeti, nakit ak›fl› ve iflletme serma-  ca, Japonlar ‘strateji’yi ö¤renmek
                                        yesini iyi yönetebilme  mi.... Hangi  durumunda kald›.  Öncelikle uzlafl›
                                        biri? Diyelim ki hepsinde hedefledi¤i-  kültüründen, zor seçimler yapabil-
                                        miz ya da daha iyi noktaday›z.    meye; ne pahas›na olursa olsun
                                        Ya rakipler bizden fazla sat›yor, da-  hizmet kalitesi ve müflteri memnu-
                                        ha h›zl› büyüyorsa? Demek ki pazar  niyetinden, ak›ll› hizmet sunumuna
                                        pay›m›za da bakaca¤›z.  Rakipler  geçmek durumunda kald›.
                                        bizden daha karl›, kazançlar› fazla  Sürdürülebilir baflar›, liderlerin
                                        ise... Demek ki hem büyüyüp, hem  ‘stratejik’ olmas›n› gerekli k›l›yor.
                                        kazanaca¤›z; bir de verimlili¤imizi  Uzun soluklu, sa¤l›kl› ve çevik bir
                                        art›raca¤›z. Rakiplerimiz daha yeni-  iflletme yönetim sistemini hayata
                                        likçi, yeni müflteriler, yeni pazarlar  geçiren; ‘insan ve bilgiyi’ herfleyin
                                        gelifltirme flanslar› daha yüksekse...  özüne yerlefltiren; paydafllar›n›n
             IfiIK DEL‹ORMAN             Demek ki ifl gelifltirece¤iz, fikir üre-  (toplum, çevre, hissedar, iflbirlikle-
             AYDIN                      tece¤iz; sürekli ürün, hizmet, iflbir-  ri, müflteriler, tedarikçiler, çal›flan-
                                        likleri, ifl modelleri gelifltirece¤iz.  lar gibi) beklentilerini tatmin eden;
             isikaydin@novida.com.tr    Art›k baflar›y› tan›mlamak o denli  yetkin ve sürekli geliflen bir örgüt-
             www.novida.com.tr          zor ki. Baflar› göreceli, izafi: neye  lenme sa¤layabilen ‘stratejik’ lider-
                                        göre, ne kadar? Anl›k baflar› m›? Bir  ler baflar›y› sürdürülebilir k›l›yor. Li-
                                        döneme yay›lan m›? Sürdürülebilir  derlerin çevik stratejiler kurgulaya-
                                        olan m›?                          bilmeleri için sürekli, pazar›, reka-
                                        Geçti¤imiz yüzy›lda baflar› etmenle-  beti izleyen, örgüt yetkinliklerini
               Stratejinin              ri, yat›r›m, tesisler, ekipman, ham-  yükselten, do¤ru seçimleri yapabi-
                 olmazsa                madde, envanter ve bu varl›klar›  len ve kuruluflu do¤ru yöne sevk
                                                                          edebilen kifliler olmalar› gerekiyor.
                                        nas›l yönetti¤imiz idi. Günümüzde
           olmazlar› vard›r.            ise de¤er, bunlar›n çok ötesine geç-  Stratejiyi gelifltirmek önemli; yay›l›-
                                        ti: müflteri iliflkileri yönetimi, süreç-
                                                                          m›n›, benimsenmesini ve hayata
              Her karar bir             lerin verimlili¤i, eriflim kanallar›,  geçirilmesini temin etmek çok daha
               vazgeçifltir,             kurumsal ve bireysel yetkinlikler,  önemli. ‹nsanlar›n gönül, zihin ve
                                                                          elbirli¤ini sa¤layabilmek elzem.
                                        zaman› ve bilgi teknolojilerini ne
           alternatif maliyet           denli etkili yönetti¤imiz önem ka-  Stratejinin olmazsa olmazlar› var-
           do¤urur; getirisi            zand›. Üstelik, rekabetten daha iyi  d›r: 1. Belli bir vizyon ve amaca
                                                                          do¤ru yönlendirmesi, 2. Eylemler
                                        olmak zorunlulu¤u var. Art›k, bafla-
              oldu¤u kadar              r› denkleminden hiçbir topu yere  ne olursa olsun (dönemsel küçülme
              götürüsü de               düflürme flans›m›z yok. Hem denge-  dahil), nihai büyüme ve geliflmeye
                                        li, hem h›rsl› olmak durumunday›z.
                                                                          yol açmas›, 3. Belli bir tarihte ulafl›-
                  vard›r.               Hem devinimci, hem planl› olmak   lacak hedefi haiz olmas›, 4. Aciliyet
              ‹fl ki etkileri            flart. Planl› bir biçimde, k›sa, orta  duygusuna yol açmas›, 5. Rakipler-
                                                                          den farkl› ya da daha iyi yap›lacak-
                                        ve uzun vade hedefleri ve onlara
             öngörülmüfl ve              erifltirecek stratejileri net ortaya  lar› adreslemesi, 6. Hedef kitlesinin
            bilinçli kararlar           koymam›z gerekli. Sab›rla, iradeyle  ve sunulacak de¤er önermesinin
                                                                          net olmas› ve belki de en önemlisi
                                        kâh ad›m ad›m, kâh koflarak bu he-
               al›nabilmifl              deflere ulaflmal›y›z. Üstelik yol üze-  7. Seçimler yap›lmas›n› gerekli k›l-
                                        rinde, göz ucuyla rakipleri kollaya-
                                                                          mas›. Düflük karl› ifllerden ç›kmak,
                  olsun!                rak, manevralar›m›z› yeniden yeni-  maliyet tasarruf tedbirleri gelifltir-
                                        den gözden geçirerek.             mek, yurtd›fl›na aç›lmak, belli ürün-
                                        Bak›n›z, Japonya’ya! 1980’lerde Ja-  lere odaklanmak, faaliyet alan› d›-
                                        pon ekonomisi toplam kalite ve sü-  fl›nda ifller de yapmak gibi. Her ka-
                                        rekli iyilefltirme faaliyetleri ile  rar bir vazgeçifltir, alternatif maliyet
                                        önemli at›l›mlar yapt›. Japon usulü  do¤urur; getirisi oldu¤u kadar gö-
                                        rekabette, verimlilik, hizmet kalite-  türüsü de vard›r. ‹fl ki etkileri öngö-
                                        si ve müflteri memnuniyetine odak-  rülmüfl ve bilinçli kararlar al›nabil-
                                        lan›ld›. Öte yandan, Sony, Canon  mifl olsun!

           126 KobiEfor May›s 2012
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131