Page 123 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 123
Bosna Hersek’in ihraç ürünleri
● Maden cevheri
● Mineral ürünler
● Makine ve mekanik aletler
● Odun ve odun mamülleri.
Yabanc› yat›r›mlar:
Bosna Hersek ekonomisi y›lda ortalama 788 mil-
yon Avro yabanc› sermaye çekiyor. Gelen yabanc›
yat›r›mc› sermaye Avusturya S›rbistan Slovenya, H›r-
vatistan ve Rusya a¤›rl›kl›d›r. Ülke AB’ye entegre sü-
recindedir, sa¤l›kl› finansal ve mali göstergelere sa-
hiptir, bu nedenle faiz oranlar› düflüktür. Yabanc› ya-
t›r›mlar›n tar›m sektörü a¤›rl› olmas› istenmekte ve
beklenmektedir.
Yat›r›m konular›
Önemli yat›r›m sahas› tar›md›r. Tar›mda yat›r›mla
kapasite art›r›m› yabanc› yat›r›mc›ya önemli f›rsatlar
sunmaktad›r. Tar›msal üretimde, özellikle hayvansal
ürünler üretiminde kültürel birikim yüksektir. Tar›m-
sal faaliyetin yüzde 79’u hayvansal, yüzde 21’i bitki-
seldir. Süt iflleme tesisleri ile et ürünleri üretimi ge-
liflkindir. Tar›m sektörü ile sanayi entegrasyonu ge-
liflme gündeminin bafll›ca konusudur. Suyu çok bol
bir ülke fakat sulu tar›m› düflüktür. Bu nedenle can-
l› iç talep ithalatla karfl›lanmaktad›r. G›da iflleme sa-
nayi alanlar› yat›r›m için caziptir. Sektöre yönelik ya-
t›r›mlar ayn› zamanda sanayi ile entegrasyonu sa¤-
layacak ve kapasite eksikli¤i olan alt sanayi dallar›n- Türkiye-Bosna Hersek ticareti
da da yeni kapasitelerin oluflturulmas›n› beraberin- 2010 y›l› verilerine göre Türkiye’nin Bosna Her-
de getirecektir. Arazi, toprak verimlili¤i, iklim özellik- sek’e ihracat› 224.3 milyon dolar, ihracat› ise 72.3
leri yan›nda, devlet destekleri, iflgücü temini, ücret- milyon dolar olarak gerçekleflti. Ticaret hacminin bu
ler, karl›l›k, sat›fl ve pazarlama kolayl›klar› tar›msal denli düflük olmas›n›n nedenleri üzerine gidilmelidir.
yat›r›mlara büyük avantaj kazand›r›yor. Bosna-Hersek’te yetkililer, flu anda en çok Türk ya-
t›r›mc›lar› beklemektedirler. Ülkenin yat›r›m bakirli¤i-
Turizm sektörü ne sadece bir örnek: Avrupa’n›n en zengin su potan-
Bosna Hersek turizmi de yat›r›mc›ya önemli f›rsat- siyeline sahip ülkesidir ama sulu tar›m çok az yap›l-
lar sunuyor. Alternatif turizm potansiyeli yüksektir. d›¤› kadar ülke flifle suyu dahi ithal etmektedir. Or-
Do¤a, tarih ve kültür turizmine olan ilginin artmas› ta ölçek Türk yat›r›mc›n›n ülkede nereye el atsa be-
da Bosna Hersek’in avantaj›d›r. Merkezi yönetim ve reket üretece¤i rahatl›kla söylenebilir. Örnekleri de
yerel yönetimler turizmi stratejik geliflme alan› ola- var: Saraybosna Tuzla ve Maglay gibi kentlerde bu-
rak gören politikalar uygulamaktad›rlar. Ülkenin de- lunan Türk firmalar›, halka umut verdi¤i gibi firmala-
nize 25 km’lik sahili bulunmas›, yüksek gelir gru- r›m›z da halk›n ilgisinden memnun. Türkiye’nin Bal-
bundaki ülkelere yak›nl›¤›, bozulmam›fl çevresi, k›fl kanlar’da yat›r›mlar yapmas› Bosna-Hersek’i de he-
sporlar› gelene¤i ve altyap›s› turizm sektörünün güç- yecanland›r›yor. Tuzla kentinde fiiflecam’›n, Mag-
lü yönleridir. lay’da Natron Hayat, 23 flubeli Ziraat Bankas›,
THY’nin yüzde 49’una ortak oldu¤u BH Airlines, No-
bel ‹laç gibi önemli yat›r›mlar›n bulundu¤u Bosna-
Hersek’te, geçen y›l LC Waikiki, Koton, Colins gibi
çok say›da Türk giyim firmas› da ma¤aza açt›. Paza-
r›n yüksek iç talebiTürk yat›r›mc› için fizibil bir paza-
ra girifl ortam› sunuyor.
Türk yat›r›mc› Bosna-Hersek’te, özellikle gayri-
menkul baflta olmak üzere, enerji, ulafl›m, g›da, tu-
rizm, finans, sigorta gibi alanlar› doldurmal›d›r. Bos-
na Hersek Türkiyeli ifladamlar› için mal sat›lacak bir
ülke de¤il, beraber ifl yap›lacak bir ülke olarak alg›-
lanmal›d›r.
May›s 2012 KobiEfor 123