Page 161 - KobiEfor_Mart_2012
P. 161
‹hracat›m›z: 11.2 milyar dolar Potansiyelimizi kullanma oran›m›z
A盤›m›z: 9.2 milyar dolar 1243 ürün baz›nda, Türkiye’nin ihracat potansiye-
Motorlu kara tafl›tlar›: lini en fazla kulland›¤› ülkeler ve potansiyel kullan-
‹thalat›m›z: 17.2 milyar dolar ma oran› flöyledir:
‹hracat›m›z: 15.8 milyar dolar Azerbaycan: yüzde 80
A盤›m›z: 1.4 milyar dolar Irak: yüzde 78
Elektrikli makine ve cihazlar: Bulgaristan: yüzde 77
‹thalat›m›z: 16.8 milyar dolar ‹ran: yüzde 68
‹hracat›m›z: 8.9 milyar dolar Türkiye’nin ihracat potansiyelini en az kulland›¤›
A盤›m›z: 7.9 milyar dolar ülkeler ise flöyledir:
Kanada: yüzde 2
Durum ve strateji Hong-Kong: yüzde 2
Orta ve ileri teknoloji ile üretilmifl ürünler ihraca- Japonya: yüzde 2
t›nda 28. s›raday›z. Toplam ihracat›m›z içinde orta Çin: yüzde 5
ve ileri teknolojinin pay› yüzde 44 band›na oturmufl ABD: yüzde 8
bulunmaktad›r. ‹hracat stratejimizin üç aya¤› flunlar Hindistan yüzde 11
olmal›d›r:
l Mevcut pazarlarda ürün çeflitlendirmesi ‹hracat›m›z›n ülke ithalat›yla
l Rekabetçi sektörler özelinde yeni pazarlar örtüflme oranlar›
l Geleneksel pazarlara ihracat› derinlefltirmek Ülkelerin ithalatlar› ile Türkiye’nin ihracat› aras›nda-
(sofistikasyon). ki ürün örtüflme oran›n›n en yüksek oldu¤u 10 ülke:
Farkl› rekabetçi ürünlerle flu 3 ülke pazar›nda bü- 1. H›rvatistan: yüzde 51
yüdük: 2. Romanya: yüzde 47
Azerbaycan: 869 ürün 3. Bulgaristan: yüzde 46
Irak: 844 ürün 4. Polonya: yüzde 45
Bulgaristan: 712 ürün 5. Portekiz: yüzde 45
Rekabetçi ürünlerle girip büyüdü¤ümüz ülke-pa- 6. BAE: yüzde 44
zar say›s›n›, uygun pazarlara odaklanarak ve gele- 7. Rusya: yüzde 43
neksel yal›nl›¤› k›rarak art›rmal›y›z. 8. Slovakya: yüzde 42
9. Çek Cumhuriyeti: yüzde 40
10. Irak: yüzde 37
Ekonomik yap›lar›n birbirini
tamamlama ölçüsü
Türkiye ekonomisi ile birbirini tamamlay›c›l›k özel-
li¤i nedeniyle ikili ticareti gelifltirme imkan› en yük-
sek ama potansiyelin yüzde 50’den az›n› kulland›¤›-
m›z ülkeler flunlard›r:
Romanya: yüzde 71
Ukrayna: yüzde 50
Rusya: yüzde 38
H›rvatistan: yüzde 30
Macaristan: yüzde 25
Küresel pazar›n analizi Belarus: yüzde 23
Türkiye’nin Latin Amerika’ya ihracat› az say›da, Polonya: yüzde 19
ancak geleneksel ihraç ürünlerine dayan›yor. Do¤u Litvanya: yüzde 16
ve Güney Asya’daki Çin, Hong-Kong, Japonya, Viet- Çek Cumhuriyeti: yüzde 16
nam, Kore, Singapur, Tayland, Endonezya ve Malez- Slovenya: yüzde13
ya’ya geleneksel olmayan ürünlerle girebiliyoruz. fiu Slovakya: yüzde12
ülkelere rekabetçi ürün say›s›nda yüzde 25’den faz-
la art›flla giriyoruz: Arjantin, Tayland, Endonezya, ‹hracat›m›zda öncelikli hedef bölgeler ve
Hong-Kong, Bangladefl, Kolombiya, Brezilya, Ekva- ülkeler
tor, Peru. ABD’ye ve Kanada’ya ihracat›m›zda reka- fiu pazarlarda ihracat pay›m›z› art›rabiliriz:
betçi gücümüz ve ürün say›m›z azal›yor. ABD, Çin, Avrupa: Polonya, Slovenya, Macaristan, Slovakya,
Hong-Kong, Japonya, Hindistan, Endonezya ve Kana- Litvanya, Çek Cumhuriyeti, Belarus, Rusya.
da’ya ihraç etti¤imiz ürünler gelenekselden farkl›lafl- Amerika: Kanada, Venezuela, Peru, Kolombiya,
makta, ileri teknoloji a¤›rl›¤› artmaktad›r. Türk ihra- fiili, Meksika.
catç›s› aç›s›ndan dünya genelinde en popüler alanlar Asya: Vietnam, Çin, Filipinler, Tayland, Malezya,
s›ras›yla Almanya, Yunanistan ve Fransa’d›r. Japonya, Kore, Hong-Kong.
Mart 2012 KobiEfor 161