Page 161 - KobiEfor_Mart_2012
P. 161

‹hracat›m›z:       11.2 milyar dolar            Potansiyelimizi kullanma oran›m›z
              A盤›m›z:           9.2 milyar dolar            1243 ürün baz›nda, Türkiye’nin ihracat potansiye-
              Motorlu kara tafl›tlar›:                       lini en fazla kulland›¤› ülkeler ve potansiyel kullan-
              ‹thalat›m›z:       17.2 milyar dolar          ma oran› flöyledir:
              ‹hracat›m›z:       15.8 milyar dolar            Azerbaycan:         yüzde 80
              A盤›m›z:           1.4 milyar dolar            Irak:               yüzde 78
              Elektrikli makine ve cihazlar:                  Bulgaristan:        yüzde 77
              ‹thalat›m›z:       16.8 milyar dolar            ‹ran:               yüzde 68
              ‹hracat›m›z:        8.9 milyar dolar            Türkiye’nin ihracat potansiyelini en az kulland›¤›
              A盤›m›z:           7.9 milyar dolar          ülkeler ise flöyledir:
                                                              Kanada:             yüzde 2
              Durum ve strateji                               Hong-Kong:          yüzde 2
              Orta ve ileri teknoloji ile üretilmifl ürünler ihraca-  Japonya:     yüzde 2
           t›nda 28. s›raday›z. Toplam ihracat›m›z içinde orta  Çin:              yüzde 5
           ve ileri teknolojinin pay› yüzde 44 band›na oturmufl  ABD:              yüzde 8
           bulunmaktad›r. ‹hracat stratejimizin üç aya¤› flunlar  Hindistan        yüzde 11
           olmal›d›r:
              l Mevcut pazarlarda ürün çeflitlendirmesi        ‹hracat›m›z›n ülke ithalat›yla
              l Rekabetçi sektörler özelinde yeni pazarlar    örtüflme oranlar›
              l Geleneksel pazarlara ihracat› derinlefltirmek   Ülkelerin ithalatlar› ile Türkiye’nin ihracat› aras›nda-
               (sofistikasyon).                             ki ürün örtüflme oran›n›n en yüksek oldu¤u 10 ülke:
              Farkl› rekabetçi ürünlerle flu 3 ülke pazar›nda bü-  1. H›rvatistan:  yüzde 51
           yüdük:                                             2. Romanya:         yüzde 47
              Azerbaycan:        869 ürün                     3. Bulgaristan:     yüzde 46
              Irak:              844 ürün                     4. Polonya:         yüzde 45
              Bulgaristan:       712 ürün                     5. Portekiz:        yüzde 45
              Rekabetçi ürünlerle girip büyüdü¤ümüz ülke-pa-  6. BAE:             yüzde 44
           zar say›s›n›, uygun pazarlara odaklanarak ve gele-  7. Rusya:          yüzde 43
           neksel yal›nl›¤› k›rarak art›rmal›y›z.             8. Slovakya:        yüzde 42
                                                              9. Çek Cumhuriyeti:  yüzde 40
                                                              10. Irak:           yüzde 37

                                                              Ekonomik yap›lar›n birbirini
                                                              tamamlama ölçüsü
                                                              Türkiye ekonomisi ile birbirini tamamlay›c›l›k özel-
                                                            li¤i nedeniyle ikili ticareti gelifltirme imkan› en yük-
                                                            sek ama potansiyelin yüzde 50’den az›n› kulland›¤›-
                                                            m›z ülkeler flunlard›r:
                                                              Romanya:            yüzde 71
                                                              Ukrayna:            yüzde 50
                                                              Rusya:              yüzde 38
                                                              H›rvatistan:        yüzde 30
                                                              Macaristan:         yüzde 25
              Küresel pazar›n analizi                         Belarus:            yüzde 23
              Türkiye’nin Latin Amerika’ya ihracat› az say›da,  Polonya:          yüzde 19
           ancak geleneksel ihraç ürünlerine dayan›yor. Do¤u  Litvanya:           yüzde 16
           ve Güney Asya’daki Çin, Hong-Kong, Japonya, Viet-  Çek Cumhuriyeti:    yüzde 16
           nam, Kore, Singapur, Tayland, Endonezya ve Malez-  Slovenya:           yüzde13
           ya’ya geleneksel olmayan ürünlerle girebiliyoruz. fiu  Slovakya:        yüzde12
           ülkelere rekabetçi ürün say›s›nda yüzde 25’den faz-
           la art›flla giriyoruz: Arjantin, Tayland, Endonezya,  ‹hracat›m›zda öncelikli hedef bölgeler ve
           Hong-Kong, Bangladefl, Kolombiya, Brezilya, Ekva-   ülkeler
           tor, Peru. ABD’ye ve Kanada’ya ihracat›m›zda reka-  fiu pazarlarda ihracat pay›m›z› art›rabiliriz:
           betçi gücümüz ve ürün say›m›z azal›yor. ABD, Çin,  Avrupa: Polonya, Slovenya, Macaristan, Slovakya,
           Hong-Kong, Japonya, Hindistan, Endonezya ve Kana-  Litvanya, Çek Cumhuriyeti, Belarus, Rusya.
           da’ya ihraç etti¤imiz ürünler gelenekselden farkl›lafl-  Amerika:  Kanada, Venezuela, Peru, Kolombiya,
           makta, ileri teknoloji a¤›rl›¤› artmaktad›r. Türk ihra-  fiili, Meksika.
           catç›s› aç›s›ndan dünya genelinde en popüler alanlar  Asya: Vietnam, Çin, Filipinler, Tayland, Malezya,
           s›ras›yla Almanya, Yunanistan ve Fransa’d›r.     Japonya, Kore, Hong-Kong.
                                                                                       Mart 2012 KobiEfor 161
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166