Page 128 - KobiEfor_Aralik_2012
P. 128

UZMAN                               Pazarl›k Teknikleri

                                          fladam›n›n en önemli görevi uyufl-  karar vermesi için bask› alt›na almak
                                       ‹  mazl›ktan kaç›nmak, kendini deza-  karfl› taraf›n kulland›¤› bir pazarl›k tek-
                                                                          ni¤idir. Lütfen bu tuza¤a düflmeyin. Bu
                                          vantajl› bir duruma sokmamakt›r.
                                          ‹flletmemizi para kazanmak için aç-  genellikle insanlar› baflka durumlarda
                                        t›k. Tüm etkinliklerimizi bu amac› ger-  yapmayacaklar› fleyleri yapmaya zorlar.
                                        çeklefltirmek için kullanmal›y›z. Bu ne-  Biri üzerinizde bask› kurmaya çal›fl›yor
                                        denle pazarl›k etmesini bilmek gere-  ve size zaman vermiyorsa dikkatli
                                        kir. Her gün sat›c›larla, müflterilerle za-  olun.
                                        ten pazarl›k halindeyiz. Pazarl›k bafl-  Pazarl›k hilelerini bilin, kullanmay›n,
                                        kalar›ndan yararlanma, baflkalar›n›n  ama karfl› taraf›n hilelerinden kendini-
                                        haklar›na tecavüz etmek de¤ildir. Ra-  zi koruyun, onun hilelerine kanmay›n.
                                        kibi s›k›flt›rmak, yok etmek de de¤il-  Bu hileleri teflhis etti¤inizi karfl› tarafa
                                        dir. Önemli olan pazarl›k etti¤imiz ki-  fark ettirmelisiniz. Pazarl›k yapanlar-
                                        flilerle iliflkimizi sürdürmeye devam et-  dan biri makul di¤eri sald›rgan olabilir.
                                        mek ve bunu yaparken de en iyi flart-  Bu yöntem karfl› taraf› y›pratmak için
                                        lar› elde etmektir.               kullan›l›r.
                                        Pazarl›k yaparken kazan/ kazan ilkesi-  Aldat›c› Tarih: Erken tarihte karar ver-
                                        ni, karfl›l›kl› fayda anlay›fl›n› gözönüne  mesi için karfl› taraf› bask› alt›na almak
                                        almal› ve her iki taraf›n da karl› ç›kma-  amac›yla kullan›l›r. Ak›lc› pazarl›kç› bu
                                        s›na dikkat etmeliyiz. Böyle yapmay›  bask›ya talip olmayarak, aldat›c› tarih-
             MEM‹fi YILMAM               baflard›¤›m›zda insanlar bizim iflletme-  le kolayca bafl edebilir. “Bilmiyorum,
             Uzman E¤itmen/             mizde çal›flmak için s›raya girecekler-  siz de benim gibi bu sorunu bir an ön-
             Yönetim Dan›flman›          dir. Baflkalar›n›n kayb›yla kazanmaya  ce çözüme kavuflturmak istiyorsunuz;
                                        çal›flmamal›y›z. Mal al›rken kazan›r›z,  ama baz› fleyleri incelemem gerekiyor.
             memis@yilmam.com           ama karfl› taraf› öldürmemek flart›yla.   Ben sizi arar›m.”
                                        Pazarl›k aflamas›nda her iki taraf›n da  Kiflisel Sald›r›lar: Karfl› taraf di¤erinin
                                        yarar›na olacak bir sonuca ulaflmay› is-  kiflisel bir sald›r›ya tepki vermesini
                                        temeliyiz. Her pazarl›kta avantajl› ç›k-  sa¤layarak dikkatini da¤›t›r.
                                        may› sabit fikir haline getirdi¤imizde  Karar Verme Yetkisinin Olmamas›: Sa-
                                        bir süre sonra mal satacak müflteri ve-  t›fl eleman› “müdür”e dan›flmadan her-
                 Pazarl›k               ya mal alacak sat›c› bulamay›z. Pazar-  hangi bir konuda anlaflmay› ret eder.
             hilelerini bilin,          l›k yapacak kifli genelde kendi duru-  Böylece kendisini herhangi bir yüküm-
                                                                          lülük alt›na sokmam›fl, esneklik kazan-
                                        muna odaklan›r. Karfl› taraf› yok saya-
              kullanmay›n,              rak herkese yararl› olacak bir uzlaflma  m›fl olur. Bu nedenle gerçek anlam›yla
                                                                          karar verme yetkisine sahip kifli ile pa-
                                        zemini oluflturamay›z. ‹fle insanlar› pa-
                ama karfl›               zarl›ktan ay›rmakla bafllamal›y›z. Taraf-  zarl›k yapmakta ›srar etmeliyiz.
                                        s›zl›¤›m›z› korumal›y›z. Sadece kendi  Ev Ödevinizi Çal›fl›n: Mümkün olan di-
                  taraf›n               durumumuz üzerinde de¤il, karfl› tara-  ¤er alternatiflerin listesi olmadan ciddi
               hilelerinden             f›n menfaatleri üzerinde de durmal›, bi-  bir pazarl›¤a girmeyin. Pazarl›¤a girme-
                                        raz dikkatli davranarak kendinize zarar  den önce benzer ürün veya hizmeti ne-
          kendinizi koruyun,            getirmeden karfl› taraf› da tatmin ede-  reden temin edebilece¤inizi ö¤renin.
            onun hilelerine             cek bir yol bulabiliriz.  Karfl› taraf›n  ‹yi ‹liflkilere Girin: Pazarl›klar›n gelifle-
                                                                          bilece¤i gerçe¤ini dikkate alarak karfl›
                                        gerçekte ne istedi¤ini çok iyi anlamal›-
                kanmay›n.               y›z. Daha çok sorunlara de¤il, çözüm-  tarafla iliflkinizi daima s›cak tutun. Bu
                                                                          size insanlarla sorunlar› birbirinden
                                        lere odaklanmal›y›z.
                Bu hileleri                                               ay›rabilme özelli¤i kazand›r›r. Asla kar-
                                        Pazarl›k Aflamalar›: Analiz,       fl›ndakinin zekas›n› ve duygular›n› sor-
            teflhis etti¤inizi           Planlama, Tart›flma                gulayan kiflisel sald›r›lara baflvurma-
               karfl› tarafa             Pazarl›k sürecine girmeden önce ev  y›n. Daha çok sorun üzerinde sakin,
                                        ödevlerimizi yapmal›y›z. Özellikle karfl›  serinkanl›l›kla durun.
          fark ettirmelisiniz.          taraf›n ihtiyaçlar›n›n ne oldu¤unu ince-  Karfl› Taraf›n Ç›karlar›n› ‹çeren Bir Lis-
               Ev ödevinizi             lemeye zaman ay›rmal›y›z. Pazarl›k  te Haz›rlay›n: Bu size pazarl›¤›n derin-
                                                                          leflmesi halinde, karfl› taraf›n ç›karlar›-
                                        aflamas›nda ortaya ç›kacak tart›flmalar›
                çal›fl›n, iyi            çözmeye ve uygulayaca¤›m›z taktikleri  n› tam olarak anlaman›za yard›mc› ola-
                                                                          cakt›r. Kiflinin ç›karlar›n› tatmin edecek
                                        belirlemeye çal›flmal›y›z. Bir sonraki
             iliflkilere girin           aflama tart›flmad›r. Tart›flma tarafs›z ol-  alternatifler aray›n. Karfl›n›zdaki belirli
                                        mal›, iflin içine duygu ve kiflilikleri ka-  bir hususta ›srar ederken kolayca su-
             ve karfl› taraf›n           r›flt›rmamal›y›z. Hakl› ç›kmak için de¤il,  nabilece¤iniz di¤er bir seçenekle tat-
           ç›karlar›n› içeren           karfl›l›kl› kazanç sa¤lama fikri üzerinde  min olabilir. Ancak bu nokta ortaya
                                        yo¤unlaflmal›y›z. Pazarl›k yapanlar›n  at›lmadan di¤er taraf asla bunun üzeri-
                  bir liste             insan olduklar›n› unutmamal›y›z.  ne odaklanamaz ya da böyle bir seçe-
                haz›rlay›n.             Pazarl›k aflamas›nda baz› fleyler düz-  ne¤i düflünemez.
                                                                          Son söz: Tart›flma fikir al›flveriflidir,
                                        gün gitmiyorsa mola alabiliriz. Karfl› ta-
                                        raftan ek bir süre isteyebiliriz. Birini  münakafla duygu al›flverifli.
           128 KobiEfor Aral›k 2012
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133