Page 66 - KobiEfor_Kasim_2012
P. 66
HABER
Krizden sonraki dünyan›n
gündeminde, Türkiye’nin de...
Zengin
vergisi!...
Türkiye 1995 y›l›nda ‘zengin vergisi’ne k›smen baflvurmufltu.
Geçmiflimizde ‘Varl›k Vergisi’ tecrübemiz de var.
Gelirden veya varl›ktan, vergi bir varolufl sorunu haline gelmiflse elzemdir.
Yeter ki sapt›r›lmas›n, makul çizgi afl›lmas›n,
adil olsun ve amaca hizmet etsin.
A vrupa’da önce krizdeki Fransa devlet bafl- bir defal›k net aktif vergisi al›nmas› gibi.
kan› Holland gündeme getirdi. Baflbakan
‘Varl›k vergisi’ sözünden kaç›nmak gerekir çünkü
Erdo¤an Türkiye için sorulunca ‘niçin ol-
uygulan›fl› tam bir fiyaskodur. Türkiye’de vergilendi-
rilmeyen kazançlar var; menkul de¤erden gelirler gi-
mas›n?’ dedi. Ad›na ‘Zengin vergisi’ deni-
yor ama gerçekte bambaflka bir ba¤lam›
var. Olmak-olmamak! bi, önce bunun konuflulmas› gerekir. Sermaye biriki-
mini destekleyen ve tasarrufu özendiren çizgiden
Gelir vergisi hakk›yla al›n›yor ya da veriliyorsa kopulmamal›d›r. Söylenen sözlerde
zengin vergisi gibi sapmalara ihtiyaç kalmaz. de, panik olabilecek tonlardan
Ancak Türkiye’de devlet adil vergi alam›- kaç›n›lmal›d›r.
yor, insanlar da gerçek kazanc›n›n Türkiye’de De¤er Art›fl Ver-
gerçek karfl›l›¤› olan vergiyi ver- gisi’ne ihtiyaç oldu¤u kesin-
mekten kaç›n›yor. dir; yabanc›lar›n “Capital Ga-
Servetin de¤il ama servet ar- in Tax” dedikleri. Artan varl›-
t›fl›n›n vergilendirilmesine Tür- ¤›n belirlenmifl bir oran› vergi
kiye yabanc› de¤ildir. Geçerli olarak ödenir. Türkiye, ‘Kent-
vergi mevzuat› bu vergiye el- sel Dönüflüm’ dedi¤imiz girifli-
verifllidir. Servet art›fl›, e¤er miyle ayn› zamanda ve bir boyu-
beyan› varsa ‘Nerden buldun?’ tuyla önemli bir rant ekonomisinin
sorusuna gerek kalmadan ver- kap›s›n› aralam›flken salt bu alanda
gilendirilebilmektedir. Artan ser- kay›t d›fl›n› ortadan kald›r›p tüm faaliyeti
vetten vergi al›n›nca zengin olan- vergi denetimi içine alabilirse özel olarak zen-
dan vergi al›nm›fl olmaz, vergilendirilen ginlerin yakas›na yap›flmak zorunda kalmayacakt›r.
sadece ‘zenginleflme’dir. Unutulmamal› ki Türkiye’de son y›llarda servetler-
Zengin vergisi bir kerelik, zenginleflme vergisi ise deki h›zl› büyümenin ana kayna¤› arsa rantlar›, imar
süreklidir. ‹slam’›n da yabanc›s› olmad›¤› “zekat” gi- rantlar›d›r. S›rf ‹stanbul’da geçen 5 y›ll›k dönemde
bidir. 4500 imar düzenlemesi yap›lm›flt›r. Arsa rantlar› ve
Maliye Bakan› Mehmet fiimflek, “Zenginden daha imar rantlar› nas›l vergilendirilecek, çözülmesi gere-
çok vergi almak için baz› inisiyatifler bafllatt›k!” di- ken vergilendirme sorunu budur. Ayr›ca alt›na ba¤l›
yor. Burada vergi sistemine yönelik yeni bir düzen- servetin vergilendirilmesi de yap›lamamaktad›r. Bu
lemeden de¤il, bütçe a盤›n›n beklenenden çok ç›k- arada, “Nereden Buldun?” kanununun iflletilmesini
mas› üzerine bu a盤› kapatmak için geçici olarak önerenler de mevcut ama bunun kötü bir tecrübesi-
baflvurulan bir önlemden söz edilmektedir. nin yafland›¤› da unutulmamal›.
‹nönü döneminde 1942’de harp nedeniyle zengin- Sonuç olarak, kay›t içindeki zenginlerden daha
lerden bir defal›k varl›k vergisi al›nmas›, Çiller döne- fazla vergi almak yerine kay›td›fl›n› ortadan kald›r›p
minde 1994’te ekonomik kriz nedeniyle flirketlerden vergi veren zengin say›s›n› artt›rmal›y›z.
66 KobiEfor Kas›m 2012