Page 136 - KobiEfor_Kasim_2012
P. 136

UZMAN                              Hayali Olan Öndedir

                                     B    afll›k iki türlü okunabilir. Bura-  anlat›yorlard› sinema yap›mc›lar›…
                                          da vurgulanmak istenen hayal-
                                                                         Otomobiller yeni üretilmeye bafllan-
                                          leri olan›n ve hayallerini gelifl-
                                      mek için kullananlar›n fark yarataca-  d›¤›nda hiçbir fleyin at›n yerine ge-
                                                                         çemeyece¤ini söylüyorlard› yine ba-
                                      ¤› anlam›ndad›r.                   z›lar›.
                                      ‹steyen ilk anlam›yla okursa; yani  Ta ki birileri farkl› fleyleri hayal ede-
                                      hayali olan öndedir dersek ve vurgu  ne ve onu gerçeklefltirene kadar…
                                      hayali olana yap›l›rsa ki gerçeklerin  Birçok düflünce, geliflme, de¤iflim,
                                      yok edildi¤i veya çarp›t›ld›¤› anlam›  istenen veya istenmeyen herfley
                                      yüklenirse ki “Ülkemizde hayali icra-  ama herfley insan›n kafas›nda bafll›-
                                      atlardan ihracatlara çok hayali ifller  yor bir hayal olarak. Sonra flekille-
                                      oldu” o zaman ifller de¤iflmeye bafl-  niyor ve istenilen fleyler bir süre
                                      lar; niyetimiz o de¤il.            sonra insan akl›n›n gücü kadar fle-
                                      Fizikçi düflünür ve bilim insan› Eins-  kil almaya bafll›yor…
                                      tein, “Bilgi hayal gücü kadar de¤er-  Bir kilo üç yüz gram a¤›rl›¤› olan ve
                                      lidir” derken kendi kuram›n› labora-  ad›na beyin denen o gri maddede
                                      tuvar ortam›nda de¤il kendi zihnin-  oluyor her fley. Herkeste ayn› olan,
                                      de tasarlad›. Bilgin uzun süre üze-  glikoz ve oksijenle beslenen, ayn›
           Prof. Dr.                  rinde düflündü¤ü çal›flmas›na ken-   yap›y› tafl›yan ve hala gizemini sür-
                                                                         düren, cenneti de cehennemi de ya-
                                      dine farkl› ve anlaml› bir soru sora-
           TURGAY B‹ÇER               rak bafllad›. “Bir kuyruklu y›ld›z›n  ratan o gizemli organ.
                                      kuyru¤una otursam acaba olaylar    Baz›lar› iyi ve yararl› fleyler ad›na
           turgay@marmara.edu.tr
                                      nas›l görünür?” diye düflünceye da-  kullan›yor baz›lar› da bozmak ve y›k-
                                      l›p hayal ederek E=mc kare sonucu-  mak için kullan›yor. Biraz tercih ve
                                      na ulaflt›.                         kullan›m meselesi…
                                      “Enerji eflittir; ›fl›k h›z›n›n karesi, çar-  “Hayalgücü bilgiden önemlidir” der-
                                      p› kütle” formülü dünyan›n önde ge-  ken bilgin, bilginin s›n›rlar›n›, bir
                                      len keflif ve bulufllar›ndan birisi oldu  yerde bilgilerin yetersiz kalaca¤›n›,
                                      ve 20. yüzy›la damgas›n› vurdu.    son kullanma tarihinin geçece¤ini ve
                                      Arflimed de hamamda “Buldum, bul-   yaflamak ve daha ileri gitmek için
                                      dum” diye ba¤›rarak d›flar› f›rlad›¤›n-  yeni ve farkl› bilgilere ihtiyaç duya-
                                      da asl›nda hayallerinin sonucuna   ca¤›m›z› biliyordu…
                                      ulaflm›flt› ve suyun kald›rma kuvveti-  Üretemeyece¤imiz zaman geri kala-
                                      ni aç›klayan bilim insan› olmufltu.  ca¤›m›z›, düflünmenin temelinin “ya-
                                      Milyonlarca insan suyun cisimleri  ratmak” ve “üretmek” oldu¤unu,
           Hayal kurun;               kald›rd›¤›n› biliyordu ama kimse ni-  herkesin üretmekten sorumlu oldu-
              olabilir…               çin oldu¤unu bilmiyordu.           ¤unu, tüketmenin bir erdem de¤il,
                                      Ve daha yüzlerce keflfin oldu¤u gibi  “geri kalmak” oldu¤unu anlatmak
        Asla pes etmeyin.             hayalgücü çok fleyi aç›klamak için  istiyordu asl›nda bizlere…
       Olursa flansl›s›n›z,            çal›flmaya bafllarken bugün sahip ol-  Hayal ise üretmeye, yeniliklere yel-
                                      du¤umuz ve olunan birçok kolayl›k-
                                                                         ken açman›n birinci ad›m›d›r. Hayal
        olmazsa da belki              lar›n temeli hayal gücüyle at›l›yordu.   kurmak tasarlamak, do¤urmak ve
            baflkalar›na               Hayalgücünün en önemli besin kay-  yeni bir fley dünyaya getirmek de-
                                                                         mektir t›pk› bir anne gibi…
                                      na¤› ise “merak”t›r. Merak kal›plafl-
          ilham kayna¤›               mamay›, s›rad›fl› olmay›, bazen ayk›-  Hayal kurup eyleme geçmeyen, geçe-
                                      r›l›¤›, farkl› bakmay›, denemeyi, gör-  meyen veya hayaller denizinde kay-
           olabilirsiniz.             meyi, söylemeyi, hissetmeyi getirir  bolanlar ne yaz›k ki hayal kurman›n
           Biraz cesaret              tabi kifli kafas›nda özgürse…       gücünü anlayamam›fl olanlar olarak
                                      Özgün ve özgür olamayanlar için
                                                                         yaflamak zorunda kal›yorlar isteksiz-
               yeter…                 merak ve hayal gücü fersah fersah  ce… Hayal kurmak tek bafl›na yetmi-
                                      uzaktad›r. Yakalamas› da kolay de-  yor tabii ki. Hayalleri gerçeklefltirme-
                                      ¤ildir.                            ye çal›flmak, bilgi, cesaret, eyleme
                                      Jules Verne’de aya seyahati anlatt›  geçme baflar›s›, inanmak ve sürekli
                                      çocuklara daha insano¤lu aya gitme-  ö¤renmek insan› daha farkl› limanla-
                                      den. Hatta IBM Baflkan›’n›n vizyonu  ra götürebiliyor e¤er istenirse…
                                      o kadar k›sayd› ki “Dünyada bilgisa-  Hayal kurun; olabilir…  Asla pes et-
                                      yar ihtiyac› befli geçmez” diyordu  meyin. Olursa flansl›s›n›z, olmazsa
                                      daha yetmifllerin ortas›nda.        da belki baflkalar›na ilham kayna¤›
                                      Sinema sessiz oynarken sinemalarda  olabilirsiniz.
                                      filmleri seslendirmenin önemsizli¤ini  Biraz cesaret yeter…

          136 KobiEfor Kas›m 2012
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141