Page 133 - KobiEfor_Kasim_2012
P. 133

UZMAN                             Stratejik Konumland›rma:
                                                    Rekabetçilik Ortam›

                                     R    ekabet, hep futbol sahas›nda   di¤inden ya da yüksek teknoloji içe-
                                                                         rip, içermedi¤inden ziyade; endüstri-
                                          ya da basketbol potas›n›n alt›n-
                                          da yaflanm›yor. Performans›n
                                      ortaya konaca¤› her türlü oyun saha-  nin yap›s›na ba¤l› oldu¤unu ortaya
                                                                         koymaktad›r. Endüstrinin yap›s› ya
                                      s›, rekabete aç›k. Aile, kardefllik, ar-  da ekonomik ve teknik özellikleri,
                                      kadafll›k, ifl dünyas› olsun; ulusal,  karl›l›¤› etkiler. ‘Befl Rekabet Gücü’
                                      bölgesel, küresel ölçekte olsun; üs-  de fiyat, maliyet ve yat›r›m unsurla-
                                      tün gelme ve yenme arzusu, önemli  r›n› etkiledi¤inden, endüstrinin karl›-
                                      befleri dürtüler aras›nda yer almakta.  l›¤›n› etkileyici rol oynar. ‘Rekabet
                                      Kazanmak ve di¤erlerinden daha iyi,  Güçleri’ ne denli kuvvetli olursa ifl
                                      daha h›zl› olmak arzusu insan do¤a-  ortam› o derece zorlaflacakt›r.
                                      s›nda var. Rekabetçilik, baflar›n›n  fiimdi gelelim, bu 5 Gücü ortaya ko-
                                      önemli bir tetikleyicisi. ‹fl dünyas›n-  yacak sorulara: “1. ‘Yeni Rakiplerin
                                      da rekabetçilik ise iyice kaç›n›lmaz;  Endüstriye Girifli’, ne denli kolay ya
                                      dürtülerin ötesinde, bir gereksinim,  da zordur? Pazara girifl engelleri ne-
                                      hatta ön koflul. Nihayetinde, pasta-  lerdir? 2. Bir ürün ya da hizmet, ne
           IfiIK DEL‹ORMAN             dan pay alabilmenin yolu ‘rekabetçi-  denli kolayl›kla ikame edilebilir ve
           AYDIN                      lik’ten geçmekte.                  özellikle daha ucuza mal edilebilir?
                                      Di¤er firmalar›n, kurulufllar›n faaliyet  3. Sat›n al›c›lar ne kadar kuvvetli ko-
           isikaydin@novida.com.tr    gösterdi¤i pazardan müflteri kazan-  numa sahiptirler? Örne¤in, büyük
           www.novida.com.tr          ma çabas›nda oldu¤u çevreye, ‘reka-  miktarl› siparifl vermek için biraraya
                                      bet ortam›’ diyoruz. Rekabeti, aflama  gelebilirler mi? 4. ‘Sat›c›lar/Tedarikçi-
                                      aflama ele almak mümkün: Örne¤in,   ler’ ne kadar kuvvetli konuma sahip-
                                      ayn› pazar segmentine ‘ürün konum-  tirler? Endüstride potansiyel birçok
                                      land›rma’ çabas›nda olanlar aras›n-  sat›c› m› var, sadece birkaç tane mi
                                      da rekabet yaflanabilir; Cola’l› içe-  ya da tekel mi? 5. Mevcut oyuncular
                                      cekler pazar› gibi. Ya da meflrubat  aras›nda kuvvetli bir rekabet söz ko-
                                      pazar› gibi benzer karakteristiklerde-  nusu mu? Tek bir oyuncu mu bask›n
            Kurulufllar›n,             ki ‘ürün kategorileri’ aras›nda yafla-  konumda? Yoksa tüm oyuncular güç
          rekabet avantaj›            n›r. Müflterilerin ortak gereksinimle-  ve ölçek olarak benzer konumda
                                      rine yan›t vermek üzere rekabet ya-  m›?” Ülke ve endüstri koflullar›na gö-
           kazanabilmesi              flanabilir, içecek pazar› gibi. Veya yi-  re hükümet ve/veya bas›n da etkin
           için herfleyden             yecek ve e¤lence sektörleri gibi da-  birer rekabet gücü olarak eklenebilir.
                                      ha da üst seviyede, müflteri ya da  Bölge ve ülkelerin rekabetçili¤ini in-
         önce rekabetçi bir           tüketicilerin harcamalar›ndan pay  celemede, Dünya Ekonomik Forumu
          zihniyete sahip             kapabilmek ad›na rekabet söz konu-  (WEF) için haz›rlanan “Küresel Reka-
                                                                         betçilik Endeksi”ne göz atmakta fay-
                                      su olabilir.
              olabilmesi              Michael Porter taraf›ndan gelifltiril-  da olacakt›r. WEF, Küresel rekabetçi-
                                      mifl ‘Befl Rekabet Gücü Modeli’ (Five  li¤i 3 boyutta ele almakta: “1. Temel
              gerekiyor.              Competitive Forces), endüstrilerin  Gereksinimler: makro-ekonomik is-
             Kazanmay›                çekicili¤ini (de¤erini) analiz etmek  tikrar, altyap›, kurumlar, sa¤l›k ve
                                      amac› ile gelifltirilmifl bir ifl stratejisi-  temel e¤itim; 2. Verimlilik: pazar bü-
                 seven,               ni temsil etmekte: Kurulufla, pazar  yüklü¤ü, yüksek e¤itim ve ö¤retim,
           kaybetmekten               ve endüstriden içe do¤ru bakabilme  borsa verimlili¤i, iflgücü piyasas›n›n
                                      flans› tan›makta. Porter’a göre, “Bir  verimlili¤i, finansal piyasalar›n derin-
         hofllanmayan bir              iflletmenin karl›l›¤›n› belirleyen önce-  li¤i, teknolojiye uyum sa¤lama h›z›;
         kurum kimli¤i ve             likli etmen  ‘endüstrinin çekicili-  3. Yenilikçilik ve ‹fl Dünyas›n›n De-
                                      ¤i’dir.” Kurulufllar, rekabet stratejile-  rinli¤i.”
          anlatacak iyi bir           rini flekillendirirken öncelikle endüs-  Kurulufllar›n, rekabet avantaj› kaza-
          ‘hikaye’si olmal›           trinin çekicili¤ini belirleyen ‘rekabet  nabilmesi için herfleyden önce reka-
                                      kurallar›n›’ iyi anlamal›d›r. Rekabet  betçi bir zihniyete sahip olabilmesi
         ki müflterilerin ve           stratejisi, kuruluflun kendi etki saha-  gerekiyor. Kazanmay› seven, kaybet-
           pazar›n ilgisini           s› d›fl›ndaki güçleri, de¤ifltirmekten  mekten hofllanmayan bir kurum kim-
                                                                         li¤i ve anlatacak iyi bir ‘hikaye’si ol-
                                      ziyade; bu kurallar› kuruluflun lehine
              çekebilsin.             çevirmekle u¤rafl›r. Porter, endüstri-  mal› ki müflterilerin ve pazar›n ilgisi-
                                      nin karl›l›¤›n›n, ürünün neye benze-  ni çekebilsin.

          133 KobiEfor Kas›m 2012
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138