Page 69 - KobiEfor_Ocak_2012
P. 69
“Dünyan›n pek çok ülkesinden farkl› insanlarla çal›- renklerinden, insan›n do¤ayla bar›fl›k halinden, Ka-
fl›yorsunuz. Farkl› kültürlerin çal›flma prensiplerini nada’da farkl› kültürlerin birarada huzur içinde yafla-
ö¤rendim. ‹ngilizler, politik ve so¤ukkanl›. Japon- mas›ndan, Japonya’daki Zen felsefesi ve insana say-
lar’dan planl› ve belki de çok fazla detayl› çal›flma- g›dan çok etkilenmifl: “Japonya çok kalabal›k bir ül-
y›, sayg›lar›n› ö¤rendim. ‹yiyi de kötüyü de görüyor- ke, Tokyo dünyan›n en kalabal›k flehri. Ancak flehir-
sunuz. ‘Mükemmel iyiyi de kovar’ derler. Bir ifli za- de yürürken kimse kimseye çarpm›yor ve dünyan›n
man›nda yapman›n, karar› zaman›nda vermenin her en güvenli flehirlerinden biri, suç oran› çok az. Top-
fleyin önünde oldu¤unu görüyorsunuz. Plan olma- lumun yap›s› ve kültürü bunu sa¤l›yor.” Adut’un ho-
dan baflar›ya ulaflmak olmaz, bir rotan olmas› laz›m. bilerinden biri güneflin bat›fl›n›n foto¤raf›n› çekmek.
Yabanc›larda bu disiplini görüyorsunuz. Türkler ise F›rsat buldu¤unda hangi foto¤raf› hangi ülkede çek-
son dakikac›. Bunun da bir art›s› var, afl›r› pratikler, ti¤ini yazacak ve foto¤raflar›n› arflivleyecek. Adut’un
problemler karfl›s›nda hemen çözüm buluyorlar. Sü- bir baflka hobisi ise yemek piflirmek: “Beni rehabili-
rekli krizle bafla ç›kan bir ortamday›z. Avrupa’da ise te ediyor.” Üniversiteye giden bir k›z› olan Adut,
sistem çal›fl›yor, sistem çökünce herkes flafl›rd›. Tür- spor yapmay› da ihmal etmiyor, efliyle haftasonlar›
kiye’de ise insan çal›fl›yor, sistemde zay›fl›¤›m›z var. en büyük zevki ise do¤a yürüyüflü yapmak.
‹nsan iyi çal›fl›rsa sistem de olufluyor, o çökerse sis- Sanata düflkün Adut, resim müzelerini gezmeyi,
tem de çöküyor. ‹nsan› tan›rsan do¤ru ifl yapars›n. özellikle sinemay›, Avrupa sinemas›n› ve kendi deyi-
Her fleyin temelinde insan var. Türkiye’de iyi ekibi- miyle biraz demlenmifl, zaman›n süzgecinden geçmifl
nizin olmas› çok de¤erli. Çal›flanlar, sürekli de¤iflken eserleri seviyor. Kitaplarda ise tercihi belgesel, tarih
bir ortamda yafl›yor, her yenili¤e adapte olmak zo- ve biyografi türü kitaplardan yana. Birden fazla kita-
runda. Türkiye’de genellikle adaptasyon çok yüksek, b› birarada okuyor. Yurtd›fl› seyahatlerinde en büyük
bunun sak›ncas›ysa flu; kriz d›fl› dönemlerde bu afl›- zevki ise kitap almak ve kitapç›larda zaman geçir-
r› güven getiriyor, ‘yapar›m, nas›lsa’ deniyor, bu da mek. fiu aralar okudu¤u kitaplardan biri de dijital
s›k›nt›ya dönüflüyor. Bir de erteleme huyu ortaya ç›- yaflam üzerine: “‹nternet düflünme fleklimizi nas›l
k›yor. Ben hep ‘ertelemeyin’ diyorum. Bu, biraz bi- de¤ifltiriyor, onu anlatan bir kitap okuyorum. Günü-
zim hastal›¤›m›z, hep ‘hallederiz’ yaklafl›m› sözkonu- müzde her fley çok çabuk. Detay, derinleflme, o fik-
su. Japonlar nas›l halledece¤ini bir y›l düflünüyor. Bir rin üzerinde düflünmek azalm›fl vaziyette, bu yaflad›-
Japon flirketinde çal›fl›yorum, merkez ofis ‹ngilte- ¤›m›z ça¤›n bir sonucu asl›nda.”
re’de, bölge ofisimiz Polonya’da. Masaya oturdu¤u- “Çok enerjik, dinamik, çal›flkan ve kolay pes et-
nuzda bütün bu insanlar› do¤ru anlamak ve yorum- meyen, dirayetli” bir yap›s› oldu¤undan sözeden
lamak zorundas›n›z. Uluslararas› flirketin katk›s› bu, Adut, OKI Türkiye için “Biz bir ekibiz, ben genel mü-
farkl› kültürlerden gelen insanlara nas›l davranman›z dürlü¤ü yap›yorum. Biz ortak bir hedefe do¤ru koflu-
gerekti¤ini görüyorsunuz, perspektifinizi çok daha yoruz. Pratik oldu¤umu düflünüyorum, h›zl› çözüme
geniflletiyor.” ulafl›r›m” diyor. Adut’un yaflam mottosu ise “Yaflam
Seyahat etmeyi çok seven Adut, “Dünyan›n her zor ama güzeldir.” Lusi Adut’a emeklilik döneminde
taraf›na gidebilirim” diyor. Finlandiya’da kutup nok- ifl yaflam›ndaki tecrübelerini paylaflabilece¤i gönüllü
tas›na da gitmifl, Hindistan’a da, Brezilya’ya da. Tür- kurulufllarda çal›flmak cazip geliyor. Bir de Büyük
kiye içinde pek çok yere de… Adut, Hindistan’›n Ada’da yaflamak.
OK‹ TÜRK‹YE ‹Ç‹N ATILIM YILI
Lusi Adut, 2011 y›l›n›n, zor bir y›l olmas›na kar- gelmifl, Avrupa’da öne ç›kmaya bafllam›fl. Kaliteye
fl›n OKI Türkiye için verimli geçti¤ini, Milli E¤itim, ve istikrara önem veren marka, pek çok yenili¤e
Gelirler ‹daresi’nde, perakende, sa¤l›k, üretim ve imza at›yor. Adut, renkli ürünlerin önem kazand›¤›-
finans alanlar›nda pek çok projeye imza att›klar›n› n›, art›k “bast›kça öde” ve yönetilebilir bask› sis-
kaydediyor. 2012 y›l›n›n hem Türkiye hem de OKI temleri yönteminin öne ç›kt›¤›n› dile getiriyor.
Türkiye aç›s›ndan bir at›l›m y›l› olaca¤›n› öngörü-
yor: “Avrupa krizi sonuçta Türkiye’yi de etkileye-
cek. Türkiye, bir süredir çok h›zl› kofltu¤u için tem-
kinli bir iyimserlik içindeyiz. Biz her zaman krizler-
le yaflad›¤›m›z için bir flekilde buna adapte olaca-
¤›m›za inan›yorum. Çok genç bir nüfusumuz var,
bizim çok daha fazla çal›flmam›z ve bunun için
üretmemiz gerekiyor.” OKI, 120 ülkede faaliyet
gösteren bir Japon flirketi ve bu ülkelerde tek ka-
d›n üst düzey yönetici, ülke müdürü Lusi Adut.
1881’de kurulmufl çok köklü bir marka olan OKI,
Türkiye’de sürekli ödülle taçland›r›lan bir noktaya
Ocak 2012 KobiEfor 69