Page 99 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 99
Dizel’de yüksek büyüme geçen y›l›n aynı döneme göre yüzde 161,3 oranında
Ocak-Nisan 2011 döneminde otomobil pazarı mo- artarak 10 bin 857 adete ulaflm›fl oldu.
tor hacmine göre tasnif edildi¤inde yüzde 85
oranıyla 1600 cc altındaki otomobillerin 150 bin 221 De¤erlendirme
adet ile en büyük paya sahip oldu¤u görülüyor. Di- Ticari araçlar pazar›m›z, bir yan›yla ekonomik bü-
zel otomobil satıfllarında ise geçen yıla oranla yüz- yümenin iç dinamiklerine tabi, di¤er yandan Lojistik
de 100 artıfl yakaland›. 2011 yılı Ocak-Nisan döne- Sektörümüzün dünya ticaretinden ald›¤› paya ba¤l›
minde 176 bin 730 adet olan toplam otomobil olarak devinmektedir. Bu gerçek ›fl›¤›nda sektöre
satıflının yüzde 60’ı olan 106 bin 300’ü dizel araçlar kan veren ana etmenin iç ticaretimiz oldu¤unun sap-
oldu. Tüm segmentler içindeki dizel payı ise yüzde tanmas› gerekir. 2010 y›l› ile 2011 y›l›n›n ilk dört ay›
51’den yüzde 60’a yükseldi. aç›s›ndan Türkiye’de iç ticaretin canland›¤›n› görü-
rüz. Canlanma olgusuna bafllang›çta “toparlanma”
AB daral›rken Türkiye’de yükselifl diye bak›lm›fl ve desteklenmifltir. Bugün ise “›s›n-
AB (27) ve EFTA ülkeleri otomobil pazarında, Mart ma” diye bak›lmakta ve kösteklenmesi gerekti¤i sa-
2011’de, yüzde 4,7 daralma yaflandı. Toplam Avru- vunulmaktad›r. Sektörün perspektifine tercüme edil-
pa otomobil satıfllarındaki daralma ise yüzde 2 oldu. di¤inde bu geliflme, 12 Haziran seçimlerinden sonra
Bu durumda ilk dört ay›n ortaya koydu¤u sonuçlar al›nacak ekonomik önlemlerin “daralt›c›” olaca¤›na
bak›m›ndan Türkiye AB27 –ve EFTA– oto pazar›nda iflaret etmektedir. Ticari araçlarda pazar trendinin bu
7. büyük olarak görünüyor. yöne evrildi¤i de zaten, 2011 y›l›n›n ilk dört ay›n›n
Ayn› pazar mukayesesi hafif ticari araçlar için ya- kendi içinde gösterdi¤i geliflmeden anlafl›l›yor: Tica-
p›ld›¤›nda durum flöyle: Ocak-Mart 2011 dönemi top- ri araç pazar›m›z, tekrar edelim; 2011 yılının ilk
lam Avrupa hafif ticari araç pazar satıflları önceki ayında yüzde 98.92 büyürken, büyüme fiubat ayında
yılın aynı dönemine göre yüzde 10,6 artarak 430 bin yüzde 86.20’ye, Mart ayında
533 adete ulafltı. Buna mukabil ayn› dönemde yüzde 36.01’e ve
Türkiye hafif ticari araç satıflları, yüzde 63.9 arta- Nisan ayında yüz-
rak 58 bin 736 adet seviyesinde gerçekleflti. de 28.91’e gerile-
Türkiye hafif ticari araç pazarı, Mart ve miflti.
Ocak-Mart 2011 döneminde en yüksek
satıfl de¤erine ulafltı ve Avrupa otomobil
satıflları sıralamasında 3. sırada yer aldı.
AB (27) ve EFTA a¤ır ticari araç pa-
zarında, Ocak-Mart 2011 döneminde ger-
çekleflen art›fl yüzde 36 oldu ve 34 bin
658 adete ulaflt›. Ocak-mart dönemi top-
lam Avrupa satıflları önceki yılın aynı dö-
nemine göre yüzde 42.9 artıflla 86 bin 824
adet oldu.
Türkiye a¤ır ticari araç pazarı ise y›l›n ayn› döne-
minde yüzde 129.5 oranında artıflla 4 bin 725 adete
yükseldi. Ocak-mart dönemi a¤ır ticari araç pazarı
Haziran 2011 KobiEfor 99