Page 68 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 68
KAL‹TE
Yal›n Üretim
Verimlili¤in yüksek s›n›r›
Üretime yük getiren tüm israflardan ar›nma, ekipmanlar› iyilefltirme,
sistem senkronizasyonu, h›z› art›r›p ak›fl süresini azaltarak kalite, maliyet,
teslimat performans›n› ayn› anda iyilefltirme, müflteri ihtiyaçlar› do¤rultusunda
de¤er ilave etmeyen ve katma de¤er yaratmayan faaliyeti ay›rt etme…
Tüm bu kavramlar›n temeli 1950’li y›llar›n Japonya’s›na dayan›yor.
kinci Dünya Savafl› sonras›nda ekonomisi dar- ve ilk seferde do¤ru olarak
‹ mas› mühendisleri Taiichi Ohno ve Shigeo Shin- ¤inin alt›n› çiziyor. ‹pbüken,
yapman›n bir anlam ifade etti-
bo¤azlar içinde k›vranan Japonya’da Toyota fir-
go'nun ve Toyoda ailesinden Eiiji Toyoda'n›n ön-
çal›flan insanlar›n durumu ve
cülü¤ünde, Bat›'daki üretim yönetimi anlay›flla-
r›ndan oldukça farkl› bir sistem do¤ar. Zamanla Ja- yönetilme biçimlerinin önemini
de vurgulayarak, flunlar› anlat›-
ponya'daki tüm sanayi dallar›na yans›yan bu sistem, yor: “20. yüzy›l süresince ha-
1980’lere gelindi¤inde ABD’yi sarar. Art›k birbirinden kim olan, yönetmek kontrol et-
farkl› üretim kollar›nda uygulama alan› bulan Toyo- mekle efl anlaml›yd›. Bunun ye-
ta Üretim Sistemi yerine Yal›n üretim' (lean product) rini, art›k yetkin insanlar›n, ne-
terimi kullan›l›yor. yi, ne zaman, nas›l ve kiminle
2002'den bu yana ‹stanbul'da hizmet veren Yal›n yapaca¤› konusunda olabildi- Yalç›n
‹pbüken
Enstitü Derne¤i’nin Yönetim Kurulu Baflkan› Yalç›n ¤ince özgür oldu¤u bir çal›flma
‹pbüken, yal›n üretim anlay›fl›n›n sanayinin tüm sek- ortam› ald›. Bu ortam iflyerinin
törlerinde uygulanabilece¤ini, çünkü 'yal›n üretim'in giriflinden, ortal›¤› temizleyenden, üretim hatlar›nda
genel anlamda rekabet flartlar›n› 'h›z› fazla, israf› az' çal›flanlardan, tasar›m›n, sat›fl ve planlaman›n yap›l-
bir anlay›flla iyilefltirdi¤ini belirtiyor. Yal›n düflünce d›¤› bütün birimlerde çal›flanlara kadar kendini gös-
sisteminin günümüz dünyas›n›n içinde bulundu¤u teriyor.”
ç›kmazdan kurtulabilmesini mümkün k›labilen temel “Yal›n prensiplerin iyice yerleflti¤i firmalarda her
kurtulufl yollar›ndan birisi oldu¤unu söyleyen ‹pbü- fley bir saatin iflleyifli gibi t›k›r t›k›r çal›fl›r, adeta bü-
ken, “Yal›n düflünce sisteminin üzerinde oturdu¤u yük bir orkestra gibi enerji dolu ancak telafls›z” di-
temel ilke, baflta insan olmak üzere kulland›¤›m›z yen ‹pbüken, yal›n üretimle ilgili flu bilgileri veriyor:
tüm kaynaklar› bafltan sona israf etmeden, müflteri- “Bütün üretim birimleri ayn› tempoda hareket eder;
mizin yani insan›n temel ve gerçek ihtiyaçlar›na ce- etrafta bekleyen, duran hiç bir makine, oradan ora-
vap vermesidir” diyor. “Art›k pazarda tek tabanca ya koflturan çal›flanlar görmeyiz. Faaliyet ve perfor-
olma dönemi bitmifl, arkas›na s›¤›n›lacak korunakl› manslar›n görsel olarak izlenebildi¤i bir ortam yarat-
duvarlar kalmam›flt›r” diyen ‹pbüken, sadece kalite- mad›kça süreklili¤i sa¤lamak mümkün de¤il. Bunu
li ve uygun maliyetli ürün yapman›n rekabetçi avan- için çok büyük hatalar olmad›¤› sürece çal›flanlar›n
taj sa¤lamad›¤›n›n, bunu mutlaka en yüksek h›zda sürekli¤ini sa¤lamak gerekir.”
ÇALIfiANLARIN REFAHI ‹Ç‹N
Yal›n Enstitüsü Derne¤i’nin konu¤u olarak Nisan’da Türkiye gelen ve bir dizi seminer ve-
ren ‹nsan ve Organizasyon Kalitesi Merkezi (CQPO) ‹cra Direktörü ve Kentucky Üniversitesi
e¤itmenlerinden Michael Hoseus, yal›n üretimle ilgili flunlara dikkat çekiyor: “Yal›n kültürün
hakim oldu¤u iflyerlerinde çal›flanlarla iflyeri aras›nda adeta yaz›l› olmayan bir ‘ortakl›k’ an-
laflmas› söz konusudur. Bu anlaflmaya göre flirket çal›flanlar›na uzun vadeli ifl güvenli¤i sa¤-
larken, çal›flanlar da tüm becerilerini ortaya koyarak problemleri tespit eder ve çözerler. Ya-
l›n organizasyonun temelini sayg›, güven ve sürekli iyilefltirme fikri oluflturur. Karfl›l›kl› güven,
çal›flanlar›n hatalar›n› kolayl›kla ifade ettikleri ve bunun için cesaretlendirildikleri bir ortam ya-
rat›r. Sürekli iyilefltirmeyi sa¤layabilmek için çal›flanlar›n problem tespiti ve çözümü ile ilgili
tüm yal›n araçlar konusunda e¤itilmeleri gerekir. Son olarak da flirket yönetimi her gün ye-
rinde koçluk yaparak çal›flan›n kabiliyetlerini gelifltirir. Bu herkesi içine alacak flekilde gelifltirildi¤inde flirketin
rekabetçi avantaj› geliflir. Bu yolla hem flirketin hem çal›flanlar›n uzun sürekli refahlar› sa¤lan›r.”
68 KobiEfor Haziran 2011