Page 47 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 47

TEfiV‹K S‹STEM‹ VE YEN‹ TEfiV‹K UNSURLARI       Projesi’nin önemine vurgu yaparak tüm taraflarca destek-
              7. KOB‹ Zirvesi’nin dikkat çekti¤i ihtiyaçlardan biri de, uy-  lenmesi gerekti¤ini ifade etmifltir.
            gulamadaki teflvik sisteminin aksayan yönlerinin giderilmesi
            olmufltur. Sistem, özellikle ve yat›r›mlar yönünden belli bir  BÖLGESEL KALKINMA VE KOB‹’LER
            KOB‹ perspektifi içermemektedir. Mevcut teflvik sisteminde  KOB‹’lere dayal› yeni bir stratejik kalk›nma hamlesinin
            yer alan asgari yat›r›m tutarlar› ve kapasiteleri Küçük ve Or-  araçlar›ndan birini, Bölgesel Kalk›nma Ajanslar› olufltur-
            ta Ölçekli ‹flletmelerin boyutlar›n› aflmaktad›r. Sistemde böl-  maktad›r. Bölgesel Kalk›nma Ajanslar›’n›n mümkün oldu-
            gesel teflviklerin sektörel yap›s› ile sektörlerin bölgedeki du-  ¤unca özerklefltirilmesi ve yerel dinamiklere ba¤lanmas›,
            rumu tam manas› ile örtüflmedi¤i gibi, iller ile bölgeler ara-  bölgesel geliflme ve kalk›nma planlar›n›n KOB‹ temelli bir
            s›nda da uyumsuzluklar bulunmaktad›r. Bu nedenlerle 7.  stratejiye oturtulmas› hedeflenmelidir.
            KOB‹ Zirvesi, sistemin yeni düzenlemelerle güçlendirilmesi
            ihtiyac›na, bütün destek ve teflvik kriterlerinin KOB‹ ölçe¤i-  KOSGEB-KOB‹’LER VE TEK H‹ZMET ÇATISI
            ne göre yenilenmesine, Ar-Ge, ‹novasyon önceli¤inin siste-  Kriz döneminde ve krizden sonraki son bir y›lda KOS-
            me konmas›na dikkat çekmifltir.                  GEB, hem kredi faiz deste¤i, hem de proje bazl› destekle-
                                                            riyle KOB‹’lere k›smen nefes ald›rd›¤› gibi, gelinen son
              KOB‹’LER VE F‹NANSMANA ER‹fi‹M                 aflamada giriflimci yetifltirme ve giriflimciye sa¤lad›¤› Bafl-
              KOB‹’lerdeki de¤iflimin çap›n› ve h›z›n›, uygun finan-  lang›ç Sermayesi destekleri ile  dikkat çekmifltir. Hedef
            sa eriflim belirliyor; aksi, de¤iflimi güçlefltiriyor. Bu çer-  kitlesine ulaflmak için ald›¤› prensip kararlar› çerçevesin-
            çevede,                                         de KOSGEB’e sahip ç›k›lmas›n› 7. KOB‹ Zirvesi bir kere da-
              l KOB‹’lerimizin hem klasik, hem de alternatif   ha telaffuz etmeyi uygun görmüfl, perspektif olarak da
                finans kaynaklar›na uzak olmas›,            KOSGEB’in “Tek Hizmet Noktas›” olarak yeniden yap›lan-
              l K›sa ve orta vade yap›l› banka kredilerine   d›r›lmas›n›, kat›l›mc› bir temelde KOB‹’lerle ilgili çal›flma-
                mahkum kalmas›,                             lar yapan, politika üreten, karar alan, destek sa¤layan ve
              l Teminat sorunlar›n›n çözülememifl olmas›,    izleyen tek bir çat› olmas›n›, önermifltir.
              l Her ne kadar bafllam›fl ve görece geliflmifl olsa   Bunun yan›nda Türkiye’nin KOB‹’lerle ilgili bilgi ve uy-
                bile kurumsallaflm›fl bir KOB‹  bankac›l›¤›m›z›n   gulama tecrübesinin en ileri kurumsal ifadesi olan KOS-
                bulunmamas›,                                GEB’in hedef kitlesi imalat sanayinden tüm sektörlere ge-
              l Uzun vadeli ve düflük faizli kredi olanaklar›n›n   niflleyerek milyonu aflm›fl bulundu¤u hususu dikkate al›-
                sistemdeki marjinalli¤i, çözümü gerekli finansal   narak  kuruma personel, donan›m ve teçhizat aç›s›ndan
                sorunlar olarak varl›¤›n› sürdürmektedir.   gerekli takviyelerin yap›lmas› ve kaynaklar›n›n art›r›lmas›,
              Ayr›ca mevcut Bankac›l›k anlay›fl› ile KOB‹’ler aras›nda  hareket serbestisini sa¤layacak mevzuat de¤iflikliklerinin
            belli bir iletiflim sorunu yaflanmaktad›r. Bankalar›n KO-  yap›lmas›  gerekli görülmektedir
            B‹’lere yaklafl›m›nda kriterler standartlaflmam›flt›r.
              7. KOB‹ Zirvesi bu somut  durumdan hareketle, KO-
            B‹’lerin  kaliteli finansmana eriflim ihtiyac›n›n alt›n› çizmifl,  AYRICA;
            kredi pastas›ndaki KOB‹ dilimini yüzde 30’lar›n üstüne ç›-  l KOB‹’lerin profesyonel yönetim sistemleri çerçevesin-
            karmay› tüm finans kurumlar›na düflen önemli bir görev  de kurumsallaflmas›na dönük programlar›n gelifltirilmesi,
            olarak saptam›flt›r. Bu ba¤lamda KOB‹’leri bir an önce ku-  yayg›nlaflt›r›lmas›,
            rumsallaflmaya, kay›tl›l›¤a ve fleffafl›¤a ça¤›rm›fl;   l KOB‹’lerimizin en az yararland›klar› ama derin ihtiyaç
              l Kredi Garanti Fonu’nun teminat kapasite ve vasf›n›n  duyduklar› Dan›flmanl›k Hizmetlerinin belli bir akreditas-
            yükseltilerek ifllevli k›l›nmas› ve KOB‹’lerin hizmetine su-  yon sistemine kavuflturulmas›,
            nulmas›n›,                                        l KOB‹’ler lehine kabul edilebilir kapsamda yeni bir
              l Halkbank, Vak›fbank, Türkiye Kalk›nma Bankas› ve  vergi düzenlemesi, KOB‹’lerin yenilefltirici makine-teçhizat
            Ziraat Bankas›’n›n, sektörel ihtisaslaflma temelinde ve KO-  ve donan›m yat›r›mlar›na KDV istisnas› getirilmesi
            B‹ bankac›l›¤›n› içerecek biçimde yeniden yap›land›r›lma-  l Üretim zincirinin daha genifl bir bölümünü ülke içeri-
            s›n›,                                           sinde tutacak ve KOB‹’leri öne ç›karacak tedbirlerin al›n-
              l KOB‹’lerimizin iç ve d›fl kaynakl› çeflitli fonlara ulafl›-  mas›,
            m›n›n ihtisaslaflm›fl temas noktalar› ile kolaylaflt›r›lmas›n›,   l Offset anlaflmalarla yabanc› yat›r›mlarda yerli al›m
              l Yeni kredi sigorta sistemlerinin yarat›lmas›n› ve;   oranlar›n›n KOB‹’ler ad›na yükseltilmesi,
              l Bölgesel Kalk›nma Ajans’lar›na merkezi bütçeden da-  l KOB‹ alacaklar›na öncelik tan›yan yasal düzenleme-
            ha fazla kaynak aktar›lmas›n› al›nacak acil tedbirler olarak  lerin titizlikle uygulanmas›, takibi ve bir ticaret kültürü ha-
            s›ralam›flt›r.                                   line getirilmesi,
                                                              l Kamu  al›mlar›nda KOB‹’lerin a¤›rl›n›n, fleffaf bir sis-
              PLANLI VE PLANSIZ KOB‹ E⁄‹T‹M‹                temle desteklenerek art›r›lmas›,
              KOB‹’lerin rekabetçi bir güç kazanmalar›, e¤itimin üreti-  l ‹hracata dönük yerel kaynaklar› harekete geçiren KO-
            ci bir güç olarak organizasyonunu ve kullan›lmas›n›, KOB‹  B‹’lerin ödüllendirilmesi,
            kurumu içinde yer alan çal›flanlarla yönetenlerin ortak bir  l ‹hracatç›ya verilen desteklerin ayn› zamanda üretici
            sistem dahilinde e¤itilmesini ve ara eleman ihtiyac› aç›s›n-  olan KOB‹’lere kayd›r›lmas›,
            dan da Mesleki E¤itim’in güçlendirilmesini zorunlu k›lmak-  l Rekabet Hukukunun KOB‹’lerin ma¤duriyetine yol
            tad›r. Orta ve uzun dönemli bir e¤itim stratejisi kapsam›n-  açan eksikliklerinin giderilmesi, hakim durumdaki iflletme-
            da özel sektör, devlet ve üniversitenin bir araya geldi¤i,  lerin bu durumlar›n› kötüye kullanmalar›n›n engellenmesi,
            mesleki e¤itimin istihdam garantileriyle desteklendi¤i, so-  l Birleflme ve devralmalar›n s›k› denetimi,
            mut ihtiyaçlar temelinde planlanm›fl bir mesleki e¤itim se-  l Kalk›nma planlar›n›n, KOB‹’leri daha çok dikkate alan
            ferberli¤inin bafllat›lmas›n›, bu seferberli¤in OSB’ler, KSS’ler  revizyonlarla tazelenmesi,
            ve münferit sanayi bölgelerinden oluflan birlefltirilmifl Bölge  l AVM raflar›nda yerli KOB‹ ürünlerinin artan oranda
            Meslek Okullar› temelinde yürütülmesini öneren 7. KOB‹  yer alabilmesini sa¤layacak düzenlemelerin yap›lmas›.
            Zirvesi, iflsizli¤in Ülkemizde büyük ölçüde “mesleksizlik” ol-
            du¤u gerçe¤ine de iflaret etmifltir. Ayr›ca, bu çerçevede yü-  Hususlar›n›n da haz›rlanacak bir KOB‹ eylem plan›nda
            rütülen UMEM Beceri’10 “Meslek Edindirme Seferberli¤i”  dikkate al›nmas› gereklili¤i üzerinde uzlafl›lm›flt›r.
                                                                                       Nisan 2011 KobiEfor 45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52