Page 46 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 46
KAPAK
VII. KOB‹ Z‹RVES‹ SONUÇ B‹LD‹RGES‹
16-17 Mart 2011 tarihlerinde ‹stanbul Ticaret Odas› Mec- Ar-Ge, ‹NOVASYON,
lis Salonu’nda, “KOB‹’ler için Rekabetçi Stratejiler ve Ulus- TEL‹F HAKLARI VE KOB‹’LER
lararas› ‹flbirli¤i ‹mkanlar›“ ana temas› alt›nda, Türkiye Türkiye’de KOB‹’lerin de¤iflme ve küresel rekabette et-
Küçük ve Orta Ölçekli ‹flletmeler, Serbest Meslek Mensup- kin olma istek ve iradeleri canlanm›flt›r. KOB‹’ler artan
lar› ve Yöneticiler Vakf› (TOSYÖV), Türkiye Odalar ve Bor- oranda yenilikçi ve yarat›c› faaliyetlere yönelmifllerdir.
salar Birli¤i (TOBB), Küçük ve Orta Ölçekli ‹flletmeleri Ge- Toplam patent baflvurular› 2010’da yüzde 16 artarken yer-
lifltirme ve Destekleme ‹daresi Baflkanl›¤› (KOSGEB) ve ‹s- li patent baflvurular›n›n yüzde 26 artmas›nda, Türkiye’nin
tanbul Ticaret Odas› (‹TO), iflbirli¤i içinde ve genifl bir tem- bulufl yap›s›n›n Faydal› Model’den Patent’e kayarak de¤ifl-
sili kurumsal kat›l›mla gerçeklefltirilen 7. KOB‹ Zirvesi so- mesinde ifadesini bulan bu geliflme, Ar-Ge ve ‹novasyon’a
nuçlar›n› kamuoyu ile paylaflmaktad›rlar. dönük yeni ve güçlü bir eylem plan› ihtiyac›na iflarettir.
Ancak ayn› zamanda, KOB‹’lerde patent ön araflt›rmas› ya-
DÜNYA EKONOM‹S‹NDE DE⁄‹fi‹M VE KOB‹’LER p›lmamakta, zaman ve kaynak israf edilmektedir. Keza,
l Küresel krizden sonra dünya ekonomisinin, klasik al- yönetime yans›t›lmad›¤› ve kay›t sistemine intikal ettiril-
g›lar› de¤ifltiren ve geleneksel stratejileri geçersiz k›lan bir medi¤i için patent de¤eri olan yenilikçi pek çok bulufl KO-
kökten de¤iflim sürecine girdi¤i noktas›nda herkes hem fi- B‹’lerde kaybolup gitmektedir. Çarp›c›, marifetli ve s›rad›-
kirdir. Buna ba¤l› olarak bütün ülkelerde ve Türkiye’de fl›, rasyonel fiyatlarda marka ürün gelifltirmenin flart› olan
KOB‹ alg›s› da de¤iflmektedir. Bu tespitten hareketle 7. tasar›m kültürü KOB‹’lerde eksiktir. Bütün bu nedenlerle
KOB‹ Zirvesi, KOB‹’lerimizi de¤ifltirecek, güçlendirecek kü- rekabetçi olabilmenin de olmazsa olmaz› olan yarat›c› ve
resel de¤iflimin bir parças› haline getirmek suretiyle daya- yenilikçi faaliyete dönük tüm yasal ve idari düzenlemeler
n›kl› k›lacak yaklafl›mlara yo¤unlaflm›flt›r. Ayr›ca, Türki- ile teflvik ve desteklerin KOB‹’lere öncelik veren yeni bir
ye’de de¤iflimin ancak kendini de¤ifltiren KOB‹’ler temelin- yaklafl›mla ele al›nmas› istenmektedir.
de süreklilik kazanabilece¤ini, bu nedenle ülke genelinde
“Lider ülke Türkiye” olarak tan›mlanan 2023 y›l› hedefle- DIfi T‹CARET - YEN‹ PAZARLAR VE KOB‹’LER
rine, KOB‹’lere dönük stratejik bir eylem plan› gereklili¤i Küresel Rekabet ayn› zamanda KOB‹’ler aras› rekabet
hususunda uzlaflmaya var›lm›flt›r. biçiminde gerçekleflti¤i için, KOB‹’lerimizin kal›c› bir güç
l 7. KOB‹ Zirvesi’nde, aç›klanm›fl bulunan Sanayi Stra- olmas›n›n yolunun küresel rekabeti hem iç, hem de d›fl
teji Belgesi, KOB‹’lerin kurumsallaflmas›nda önemli rol oy- pazarlarda kazanmalar›ndan geçti¤i aç›kt›r. Krizden sonra-
nayacak Yeni Türk Ticaret Kanunu, Kamu Alacaklar›n›n Ye- ki dünya ekonomisinde yeni e¤ilimler yeni pazarlar› yük-
niden Yap›land›r›lmas›, izlenen mali politikalar ve elde seltmifl, bu ba¤lamda KOB‹’lerimizin alternatif d›fl pazarla-
edilen makro ekonomik sonuçlar “uygun iklim” olarak de- ra yönlendirilmesi büyük önem kazanm›flt›r. 7. KOB‹ Zirve-
¤erlendirilmifltir. Ancak, dünyan›n 17. büyük ekonomisi si, Türk KOB‹’leri için Avrasya, Afrika ve Asya pazarlar›n›
olmas›na ve makro düzeyde elde edilen iyi sonuçlara ra¤- stratejik pazarlar olarak tan›mlam›fl, bu noktada Pazar
men Türkiye’nin hala Uluslararas› Rekabet Endeksinde 61., Araflt›rmas›n›n önemini vurgulam›flt›r. Etkin bir organizas-
‹novasyonda 67. s›rada olmas›ndan hareketle, KOB‹’lerin yon yap›s› içinde gerçeklefltirilmesi gereken yaflamsal bir
de¤iflime ayak uydurmada önemli güçlüklerle karfl›laflt›k- faaliyet, mevcut durumda bazen çantas›n› alan›n yurtd›fl›-
lar›n›n alt›n› çizmifltir. na gitmesi, baflar›n›n bireysel beceriye indirgenmesi ve
l Dünyadaki de¤iflimin eksenine Ar-Ge ve ‹novasyon; flansa b›rak›lmas› fleklinde gerçekleflmektedir. Bu nedenle
Bilgi ve ‹letiflim Teknolojileri; kaliteli, h›zl› ve düflük mali- KOB‹’lerin yeni pazarlara aç›lmalar›na, küçük olman›n
yetle üretim; giriflimcilik gibi temel unsurlar yerleflmifltir. avantajlar›n› kullan›rken ayn› zamanda birleflerek ölçek
Dünya üretim ve ticaretinde özellikle rekabetçilik eksenin- güç yaratmalar›na yönelik yeni politikalar›n gelifltirilmesi
de oluflan yeni denge ve a¤›rl›klar; KOB‹’lerimizi güçlü ve önem arz etmektedir.
dayan›kl› k›lacak kapsaml› ve kal›c› politikalar›n gerekli ol-
du¤u sonucunu ortaya koymaktad›r. KOB‹’LERDE G‹R‹fi‹MC‹L‹⁄‹N
GEL‹fiT‹R‹LMES‹
AB V‹ZYONUMUZ VE KOB‹’LER Türkiye’nin de¤iflim, geliflim ve çok yönlü kalk›nmada
KOB‹’lere yaklafl›mda Türkiye’nin temel do¤rultusunun temel dayana¤›, d›fl bas›nç ve sapt›rmalardan korundu-
her durumda, AB Küçük ‹flletmeler Yasas›’na (SBA Small ¤unda muhteflem at›l›mlar yapabilece¤i defalarca kan›tlan-
Business Act) paralellik arzetmesi beklenmektedir. m›fl olan, befleri sermayesinin giriflimci özelli¤idir. Türki-
Bu ba¤lamda 7. KOB‹ Zirvesi, Türkiye’nin; ye’nin bu giriflimci potansiyelinin kayna¤›, e¤itimli genç
l Giriflimcili¤i ve KOB‹ ölçe¤ini zenginlefltiren nüfusu ile birlikte, çal›flanlar› ve sahipleriyle say›lar› mil-
ortam› yaratmak, yonu aflan KOB‹’leridir. Bu yüksek giriflimci potansiyelini
l Dürüst giriflimcilere s›k›nt›ya düfltükleri zaman en üst düzeylere ç›karmak suretiyle Türkiye’nin ufkunu aç-
özel destekler vermek, mak için her tür düzenleme ve politikan›n acilen gelifltiril-
l Düzenlemede ve uygulamada “önce küçük olan› mesine ihtiyaç vard›r. Bu nedenle, giriflimcili¤imizin iktisa-
düflünmek”, di, siyasi ve mali ikliminin oluflturulmas› baflta olmak üze-
l Kamu idaresinde KOB‹ departmanlar›n› birlefltirerek, re, giriflimci yetifltirmek, bafllang›ç sermayesi dahil giriflim-
güçlendirmek, ci desteklerini bir ak›l zinciri içinde zenginlefltirmek ve
l Kamu politika araçlar›n› KOB‹ ihtiyaçlar›na adapte derinlefltirmek, kamunun ve özel kesimin boynunun borcu
etmek, haline gelmifl bulunmaktad›r. KOSGEB’in bu konuda gelifl-
l KOB‹’lerin kamu al›mlar›ndaki a¤›rl›¤›n› artt›rmak, tirdi¤i yeni yaklafl›m ve uygulad›¤› giriflimci destek prog-
l KOB‹’lerin finansmana eriflimlerini kolaylaflt›rmak, ramlar› ile YÖK’ün giriflimci e¤itimini tüm üniversiteleri-
l Ticari ödeme ifllemlerinde KOB‹’leri öne almak, mizde yayg›nlaflt›racak olmas› ve TOBB’un Genç ve Kad›n
l KOB‹’leri küresel pazara yak›nlaflt›rmak, Giriflimciler Kurullar› vas›tas›yla gerçeklefltirmifl oldu¤u ça-
l KOB‹’lerde yarat›c›l›k ve yenilikçili¤i yükseltmek, l›flmalar 7. KOB‹ Zirvesi taraf›ndan takdire de¤er bulun-
ilke ve prensiplerinden hareketle stratejik mufl, ayn› ruh ve heyecan› ifl aleminin bütün kurumlar›n›n
yürüyüflünü daha da güçlendirmesini beklemektedir. da duyumsamas› ve uygulamaya aktarmas› önerilmifltir.
44 KobiEfor Nisan 2011