Page 156 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 156
SEKTÖR/PLAST‹K
Orta vadede Avrupa’da
liderlik hedefleniyor Türk plastik
Türkiye plastik sektörünün hedefledi¤i rakamlar› sektörünün
tutturmas› halinde, 2014 y›l›nda Avrupa’n›n en bü- hedefledi¤i rakamlar›
yük plastik iflleme kapasitesine sahip ülkesi konu-
muna yükselmesi bekleniyor. Türkiye plastik mamul tutturmas› halinde,
üreticileri, ihracat pazarlar›n› çeflitlendiriyor, ihracat- 2014 y›l›nda
lar›n› art›r›yor. Sektör, imalat sanayinin en genç sek- Avrupa’n›n en büyük
törlerinin bafl›nda geliyor, oldukça dinamik ve gelifl- plastik iflleme
melere h›zl› ayak uydurabilen bir yap› sergiliyor. Tür-
kiye plastik üretiminde her ne kadar Avrupa’n›n sa- kapasitesine sahip
y›l› üreticilerinden biri olsa da iç pazardaki plastik ülkesi konumuna
tüketimi Avrupa’n›n çok gerisinde kal›yor. Türkiye iç yükselmesi
pazar›n›n doygunlu¤a ulaflmas› için daha uzun sene- bekleniyor.
ler var ve bu da sektörün önemli bir geliflme potan-
siyeli tafl›d›¤›n›n en önemli göstergesi. Türkiye’nin,
gerek hammadde üreticisi ülkelere, gerekse Bat› pa-
zarlar›na yak›nl›¤› sektörün geliflmesinde ve büyü-
mesinde önemli bir itici güç olacak.
Sektörün temel sorunu hammadde
PAGDER Baflkan› Hüseyin Semerci, son dönemde
sektörle ilgili yapt›klar› en önemli çal›flmalardan biri
olarak PAGDER önderli¤inde yap›lan Özde¤erlendir-
me Çal›fltay›'n› iflaret ediyor. Çal›fltayda, sektörün
güçlü ve zay›f yönleri, önemli sorunlar›
ve çözüm önerileri üzerinde durul-
du¤unu söyleyen Semerci, de de üretimi olumsuz etkiliyor. Semer-
sonuçlar›n da rapor olarak ci, bir di¤er s›k›nt› olarak plastik sek-
yay›nland›¤›n› belirtiyor. törünü mamul ve makine ithalat›nda
Semerci, rapora göre, plas- koruyacak devlet politikas›n›n ve de-
tik sektörünün çözülmesi gereken netiminin olmamas›ndan yak›n›yor. Se-
8 ana sorunu bulundu¤unun alt›n› çiziyor. merci, pazar kurucu ve denetleyici meka-
Rapor, sorunlardan biri olarak hammaddede d›- nizmalar›n›n yetersizli¤i nedeniyle s›k›nt›lar›n
fla ba¤›ml›l›¤› iflaret ediyor. Semerci konuyla ilgili yafland›¤›n› belirtirken, konuflmas›n› flöyle sür-
flunlar› söylüyor: “Sektör flu anda yerli hammadde dürüyor: “Sahipsiz ve kontrolsüz bir pazar ile sürek-
üreticilerinin ihtiyac›n›n sadece yüzde 15’ini karfl›la- lili¤in sa¤lanmas› mümkün de¤il. Sektörde fiyat is-
yabiliyor ve geriye kalan yüzde 85’ini ithal etmek tikrar›n›n olmay›fl› ve kârl›l›¤›n az oluflu da s›k›nt›
zorunda kal›yor. Sektörün hammaddede d›fla ba¤›m- yarat›yor. Plastik sektöründe ifl ve güçbirli¤inin ol-
l›l›ktan kurtulmas› için Türkiye’nin acilen petrokimya mamas› ve nitelikli ara eleman bulmakta yaflanan s›-
yat›r›mlar› yapmas› ve mevcut kapasitenin art›r›lma- k›nt›lar di¤er ana sorunlar aras›nda yer al›yor.”
s› gerekiyor.” Sektörün di¤er önemli sorunlar›ndan biri de kali-
Enerji maliyetlerinin yüksekli¤i, plastik sektörün- fiye eleman yetersizli¤i. Türk plastik sektörü, her y›l
büyümeye devam ediyor ve büyümeye paralel ola-
rak y›lda ortalama 20 bin kalifiye elemana ihtiyaç
duyuyor. Ancak Türkiye’de plastik alan›nda e¤itim
veren okullar, bu ihtiyac› karfl›layabilecek nitelikte
ve nicelikte de¤il. Bu sorunu aflmak için PAGEV bir
yandan okullar yapt›r›yor di¤er taraftan mesleki e¤i-
tim programlar›na önderlik ediyor.
Plastik sektörü için di¤er bir önemli konu ise kat-
ma de¤eri daha yüksek ürünlerin üretimi. Türk plas-
tik sektörünün yurt d›fl›ndaki pazarlarda rekabet gü-
cünü art›rmas› için katma de¤eri yüksek ürünlere yö-
nelmesi gerekiyor. Bu do¤rultuda plastik sektörün-
de, üretim ve yat›r›m önceliklerinin belirlenmesi ve
bu alanda çal›flmalar yap›lmas› özelde plastik sektö-
rünün genelde ise Türkiye’nin ihracat›na ivme ka-
zand›racak.
154 KobiEfor Nisan 2011