Page 156 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 156

SEKTÖR/PLAST‹K



              Orta vadede Avrupa’da
              liderlik hedefleniyor                                                        Türk plastik
              Türkiye plastik sektörünün hedefledi¤i rakamlar›                              sektörünün
           tutturmas› halinde, 2014 y›l›nda Avrupa’n›n en bü-                    hedefledi¤i rakamlar›
           yük plastik iflleme kapasitesine sahip ülkesi konu-
           muna yükselmesi bekleniyor. Türkiye plastik mamul                        tutturmas› halinde,
           üreticileri, ihracat pazarlar›n› çeflitlendiriyor, ihracat-                      2014 y›l›nda
           lar›n› art›r›yor. Sektör, imalat sanayinin en genç sek-                Avrupa’n›n en büyük
           törlerinin bafl›nda geliyor, oldukça dinamik ve gelifl-                         plastik iflleme
           melere h›zl› ayak uydurabilen bir yap› sergiliyor. Tür-
           kiye plastik üretiminde her ne kadar Avrupa’n›n sa-                      kapasitesine sahip
           y›l› üreticilerinden biri olsa da iç pazardaki plastik                    ülkesi konumuna
           tüketimi Avrupa’n›n çok gerisinde kal›yor. Türkiye iç                            yükselmesi
           pazar›n›n doygunlu¤a ulaflmas› için daha uzun sene-                               bekleniyor.
           ler var ve bu da sektörün önemli bir geliflme potan-
           siyeli tafl›d›¤›n›n en önemli göstergesi. Türkiye’nin,
           gerek hammadde üreticisi ülkelere, gerekse Bat› pa-
           zarlar›na yak›nl›¤› sektörün geliflmesinde ve büyü-
           mesinde önemli bir itici güç olacak.

              Sektörün temel sorunu hammadde
              PAGDER Baflkan› Hüseyin Semerci, son dönemde
           sektörle ilgili yapt›klar› en önemli çal›flmalardan biri
           olarak PAGDER önderli¤inde yap›lan Özde¤erlendir-
           me Çal›fltay›'n› iflaret ediyor. Çal›fltayda, sektörün
           güçlü ve zay›f yönleri, önemli sorunlar›
           ve çözüm önerileri üzerinde durul-
           du¤unu söyleyen Semerci,                                    de de üretimi olumsuz etkiliyor. Semer-
           sonuçlar›n da rapor olarak                                    ci, bir di¤er s›k›nt› olarak plastik sek-
           yay›nland›¤›n› belirtiyor.                                   törünü mamul ve makine ithalat›nda
           Semerci, rapora göre, plas-                                  koruyacak devlet politikas›n›n ve de-
           tik sektörünün çözülmesi gereken                           netiminin olmamas›ndan yak›n›yor. Se-
           8 ana sorunu bulundu¤unun alt›n› çiziyor.                merci, pazar kurucu ve denetleyici meka-
           Rapor, sorunlardan biri olarak hammaddede d›-          nizmalar›n›n yetersizli¤i nedeniyle s›k›nt›lar›n
           fla ba¤›ml›l›¤› iflaret ediyor. Semerci konuyla ilgili  yafland›¤›n› belirtirken, konuflmas›n› flöyle sür-
           flunlar› söylüyor: “Sektör flu anda yerli hammadde  dürüyor: “Sahipsiz ve kontrolsüz bir pazar ile sürek-
           üreticilerinin ihtiyac›n›n sadece yüzde 15’ini karfl›la-  lili¤in sa¤lanmas› mümkün de¤il. Sektörde fiyat is-
           yabiliyor ve geriye kalan yüzde 85’ini ithal etmek  tikrar›n›n olmay›fl› ve kârl›l›¤›n az oluflu da s›k›nt›
           zorunda kal›yor. Sektörün hammaddede d›fla ba¤›m-  yarat›yor. Plastik sektöründe ifl ve güçbirli¤inin ol-
           l›l›ktan kurtulmas› için Türkiye’nin acilen petrokimya  mamas› ve nitelikli ara eleman bulmakta yaflanan s›-
           yat›r›mlar› yapmas› ve mevcut kapasitenin art›r›lma-  k›nt›lar di¤er ana sorunlar aras›nda yer al›yor.”
           s› gerekiyor.”                                     Sektörün di¤er önemli sorunlar›ndan biri de kali-
              Enerji maliyetlerinin yüksekli¤i, plastik sektörün-  fiye eleman yetersizli¤i. Türk plastik sektörü, her y›l
                                                            büyümeye devam ediyor ve büyümeye paralel ola-
                                                            rak y›lda ortalama 20 bin kalifiye elemana ihtiyaç
                                                            duyuyor. Ancak Türkiye’de plastik alan›nda e¤itim
                                                            veren okullar, bu ihtiyac› karfl›layabilecek nitelikte
                                                            ve nicelikte de¤il. Bu sorunu aflmak için PAGEV bir
                                                            yandan okullar yapt›r›yor di¤er taraftan mesleki e¤i-
                                                            tim programlar›na önderlik ediyor.
                                                              Plastik sektörü için di¤er bir önemli konu ise kat-
                                                            ma de¤eri daha yüksek ürünlerin üretimi. Türk plas-
                                                            tik sektörünün yurt d›fl›ndaki pazarlarda rekabet gü-
                                                            cünü art›rmas› için katma de¤eri yüksek ürünlere yö-
                                                            nelmesi gerekiyor. Bu do¤rultuda plastik sektörün-
                                                            de, üretim ve yat›r›m önceliklerinin belirlenmesi ve
                                                            bu alanda çal›flmalar yap›lmas› özelde plastik sektö-
                                                            rünün genelde ise Türkiye’nin ihracat›na ivme ka-
                                                            zand›racak.

           154 KobiEfor  Nisan 2011
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161