Page 116 - KobiEfor_Mart_2011
P. 116

UZMAN                          “Marka” Olmak ‹stedi¤inizden
                                                           Emin Misiniz?

                                       S    a¤l›kl›, esnek ve yeniliklerle bes-  hayatlar›n› nas›l kolaylaflt›racaks›n›z?
                                            lenen bir Yönetim Sistemi kurma-
                                                                          Sundu¤unuz de¤er, uygun fiyat, kalite,
                                                                          elveriflli flartlar, kolay eriflim ve kulla-
                                            ya haz›r olun! ‹lla ki Coca-Cola,
                                        Microsoft ya da IBM gibi dünyan›n en  n›m, zamandan tasarruf…Hepsi müflte-
                                        de¤erli markalar› de¤il; kendi mahalle,  rilerin hayat›n› ve karar vermelerini ko-
                                        flehir, ülke ya da bölgenizde “be¤eni-  laylaflt›rmak  amaçl›.
                                        len, tercih edilen” olmak… Bak›n, zorlu  Örne¤in, 30 y›l sonra, su ve deterjanla
                                        bir yolculuktan bahsediyoruz! F›rt›nas›,  m› çamafl›r y›kanacak; günümüzün de-
                                        depremi, s›ca¤›, so¤u¤u, inifli, ç›k›fl›,  terjan markalar›ndan kaç› ikame yakla-
                                        bol badiresi olan, meflakkatli; zaman  fl›m gelifltirebilecek? Nanoteknolojideki
                                        zaman yak›t›n tükendi¤i, nefesin daral-  geliflmeleri es geçen tekstil firmalar› ne
                                        d›¤›, çetin ve uzun soluklu bir yolculuk.  olacak? Ya elektrikli veya enerji tasar-
                                        Her koflulda, özünüzü, kiflili¤inizi kay-  ruflu araçlara kay›fl› göremeyen otomo-
                                        betmeden vakur bir flekilde boynunuzu  tiv firmas›? Genetik bilime bihaber ya-
                                        dimdik tuttu¤unuz; resme yeniden ye-  flayan sa¤l›k firmas›? G›da güvensizli¤i-
                                        niden bak›p, ç›k›fl yollar›, yenilikler ara-  ne çözüm üretemeyenler? Mobile kay›-
                                        d›¤›n›z; yeni rotalar ve hedefler belirle-  fl›, internet-eriflimli TV’lerdeki geliflme-
                                        yip, ilerledi¤iniz bir yolculuk. “Yürek ve  leri, bütünleflik teknolojileri göremeyen
             IfiIK DEL‹ORMAN             tutku” ifli. Her flartta metanet, disiplin  elektronik ve iletiflim  firmalar›? Kirala-
                                        ve dirayet ile yola devam etme irade  ma ak›m› geliflirken ifl modelleri gelifl-
             AYDIN                      ve davran›fl› göstereceksiniz. Emin mi-  tiremeyenlerin ak›beti ne olacak?
             isikad@hotmail.com         siniz? Hem de öylesine bir gezinti de-  Müflterileri dijital ve sosyal medyada
                                        ¤il; müflterilerinizin, ifl ortaklar›n›z›n,  gezinen firmalar, salt geleneksel ifl ya-
                                        çevre ve toplumun zihnini ve gönlünü  p›flla daha ne kadar ayakta kalabilir?
                                        kazanman›z gerekecek. Siz kimsiniz,  Müflterisi onu nerede bulacak? Sanal
                                        kiflilik özellikleriniz, itibar›n›z ne? ‹hti-  dünyada ürün ve hizmet çeflitlili¤i ar-
                                        yaçlar›n› karfl›layacak ne sunuyorsu-  tarken illa sadece vitrine ürün koyarak
             Zor zamanlar›              nuz? Vaadiniz ne? Ürün ve hizmetinizin  ne kadar yaflanabilir? Geleneksel ve
                                        fark› ne? Ulafl›labilir ve iletiflim içinde  büyük marka olan Coca-Cola, yarat›c›
                   nas›l                misiniz? Sizi biliyorlar m›? Size güvene-  ve h›zl› olamasa idi 124 y›ll›k logosunu
                                        bilirler mi? Sizi tercih etmelerini sa¤la-  gururla tafl›yabilecek miydi? Her ülke-
              yönetti¤iniz,             yacak neler yap›yorsunuz? Sundu¤unuz  nin kültüründen beslenmese, sosyal
                   nas›l                de¤er, fiyat ve performans›n›z nas›l al-  mecrada aktif olmasa, sürekli genç kal-
                                                                          masa, bizler bu ismi duyabilecek miy-
                                        g›lan›yor? Can al›c› soru: “Neden siz?”
             davrand›¤›n›z,             Harvard Business Review’da yay›nla-  dik? Demokratik tasar›m markas› ‹kea,
                                        nan ve 75 binden fazla kifliyle görüfle-  tasar›m› eriflilir k›lmak, fiyatlar› düflük
            hangi tercihleri            rek yap›lan bir araflt›rma, müflterilerin  tutmak, bol çeflit ve rahat al›flverifl or-
                                        asl›nda sadece “hizmetlerle ilgili so-  tam› sunmak, sosyal mecrada aktif ol-
               yapt›¤›n›z,              runlar›na tatminkar bir çözüm istedik-  mak, çarp›c› pazarlama çal›flmalar› yap-
                                        lerini” söylüyor. Vaad edildi¤i gibi mü-  mak tutumunda olmasa bir flekilde her
               markan›z›n               kemmel hizmetler, ola¤anüstü dene-  birimizin ev ya da ofisinde yer alabilir
                                        yimler falan sunulabildi¤i de yok. Gö-  miydi? 1940’lar›n Avrupas›’ndan ç›kan
               itibar›n› ve             receksiniz, hizmet, çok önemli farkl›-  Lego, E¤itim Merkezi, Tak›m Park›, Ke-
            gücünü etkiler.             laflt›rma yöntemi olacak. “Neden siz?”  flif Merkezi, “Lego Universe” sanal or-
                                                                          tam› gibi yenilikler gelifltirmeseydi, ço-
                                        çok net; hizmetleriniz, sundu¤unuz de-
           Yar›n da “marka”             neyim de hat›r› say›l›r düzeyde! “Marka  cuklar›m›z›n oyun deneyimine katk›da
                                        oldum, tamamd›r…” I ›h! Finansal ola-  bulunabilir miydi? Dijital dünya denk-
                  olarak                rak ne derece sa¤l›kl›s›n›z, nakit duru-  lemlerini anlamak daha zor. Alt› ayda
                                        munuz ne, yat›r›m yapabilecek gücü-  hiç yoktan var olup, uluslararas› ün ka-
            kalabilmek için             nüz var m›? Borsaya aç›ksan›z, hissele-  zan›p, 2 y›lda yat›r›mc› ilgisini çeken
                                        rinizin seyri nedir? Topluma katk›n›z  firmalar birer marka m›d›r, dönemsel,
                   neler                var m›?  Markalar, yaflamlar›nda hata-  ticari iflletme mi? Amazon.com bu
                                        lar yapar, krizler yaflar. Sad›k kullan›c›-  denklemin neresinde?
             yap›yorsunuz?              lar, güvendi¤i ve sevdi¤i markaya tole-  Zorlu dalgalarda baflar›yla sörf yapabi-
                                        ransl›d›r, tabii bardak taflmad›kça! Zor  len, yerini 5. nesil aile bireylerine ya
                                        zamanlar› nas›l yönetti¤iniz, nas›l dav-  da profesyonel yöneticilere b›rakmakta
                                        rand›¤›n›z, hangi tercihleri yapt›¤›n›z,  olan aile flirketlerinin, dünya lig s›rala-
                                        markan›z›n itibar›n› ve gücünü etkiler.  mas›nda önemli firmalar› bulunan hol-
                                        S›navlar, zor zamanlarda veriliyor. Ya-  dinglerin, globalleflme yolunda emin
                                        r›n da “marka” olarak kalabilmek için  ad›mlarla ilerleyen Türk firmalar›n›n
                                        neler yap›yorsunuz? De¤iflen koflul ve  önünde sayg›yla e¤iliyorum. Yollar›n›n
                                        trendlere nas›l uyum sa¤layacaks›n›z?  aç›k, baflar›lar›n›n kal›c› olmas›n› dili-
                                        Ne de¤er sunacaks›n›z? Müflterilerin  yorum!

           116 KobiEfor Mart 2011
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121