Page 116 - KobiEfor_Mart_2011
P. 116
UZMAN “Marka” Olmak ‹stedi¤inizden
Emin Misiniz?
S a¤l›kl›, esnek ve yeniliklerle bes- hayatlar›n› nas›l kolaylaflt›racaks›n›z?
lenen bir Yönetim Sistemi kurma-
Sundu¤unuz de¤er, uygun fiyat, kalite,
elveriflli flartlar, kolay eriflim ve kulla-
ya haz›r olun! ‹lla ki Coca-Cola,
Microsoft ya da IBM gibi dünyan›n en n›m, zamandan tasarruf…Hepsi müflte-
de¤erli markalar› de¤il; kendi mahalle, rilerin hayat›n› ve karar vermelerini ko-
flehir, ülke ya da bölgenizde “be¤eni- laylaflt›rmak amaçl›.
len, tercih edilen” olmak… Bak›n, zorlu Örne¤in, 30 y›l sonra, su ve deterjanla
bir yolculuktan bahsediyoruz! F›rt›nas›, m› çamafl›r y›kanacak; günümüzün de-
depremi, s›ca¤›, so¤u¤u, inifli, ç›k›fl›, terjan markalar›ndan kaç› ikame yakla-
bol badiresi olan, meflakkatli; zaman fl›m gelifltirebilecek? Nanoteknolojideki
zaman yak›t›n tükendi¤i, nefesin daral- geliflmeleri es geçen tekstil firmalar› ne
d›¤›, çetin ve uzun soluklu bir yolculuk. olacak? Ya elektrikli veya enerji tasar-
Her koflulda, özünüzü, kiflili¤inizi kay- ruflu araçlara kay›fl› göremeyen otomo-
betmeden vakur bir flekilde boynunuzu tiv firmas›? Genetik bilime bihaber ya-
dimdik tuttu¤unuz; resme yeniden ye- flayan sa¤l›k firmas›? G›da güvensizli¤i-
niden bak›p, ç›k›fl yollar›, yenilikler ara- ne çözüm üretemeyenler? Mobile kay›-
d›¤›n›z; yeni rotalar ve hedefler belirle- fl›, internet-eriflimli TV’lerdeki geliflme-
yip, ilerledi¤iniz bir yolculuk. “Yürek ve leri, bütünleflik teknolojileri göremeyen
IfiIK DEL‹ORMAN tutku” ifli. Her flartta metanet, disiplin elektronik ve iletiflim firmalar›? Kirala-
ve dirayet ile yola devam etme irade ma ak›m› geliflirken ifl modelleri gelifl-
AYDIN ve davran›fl› göstereceksiniz. Emin mi- tiremeyenlerin ak›beti ne olacak?
isikad@hotmail.com siniz? Hem de öylesine bir gezinti de- Müflterileri dijital ve sosyal medyada
¤il; müflterilerinizin, ifl ortaklar›n›z›n, gezinen firmalar, salt geleneksel ifl ya-
çevre ve toplumun zihnini ve gönlünü p›flla daha ne kadar ayakta kalabilir?
kazanman›z gerekecek. Siz kimsiniz, Müflterisi onu nerede bulacak? Sanal
kiflilik özellikleriniz, itibar›n›z ne? ‹hti- dünyada ürün ve hizmet çeflitlili¤i ar-
yaçlar›n› karfl›layacak ne sunuyorsu- tarken illa sadece vitrine ürün koyarak
Zor zamanlar› nuz? Vaadiniz ne? Ürün ve hizmetinizin ne kadar yaflanabilir? Geleneksel ve
fark› ne? Ulafl›labilir ve iletiflim içinde büyük marka olan Coca-Cola, yarat›c›
nas›l misiniz? Sizi biliyorlar m›? Size güvene- ve h›zl› olamasa idi 124 y›ll›k logosunu
bilirler mi? Sizi tercih etmelerini sa¤la- gururla tafl›yabilecek miydi? Her ülke-
yönetti¤iniz, yacak neler yap›yorsunuz? Sundu¤unuz nin kültüründen beslenmese, sosyal
nas›l de¤er, fiyat ve performans›n›z nas›l al- mecrada aktif olmasa, sürekli genç kal-
masa, bizler bu ismi duyabilecek miy-
g›lan›yor? Can al›c› soru: “Neden siz?”
davrand›¤›n›z, Harvard Business Review’da yay›nla- dik? Demokratik tasar›m markas› ‹kea,
nan ve 75 binden fazla kifliyle görüfle- tasar›m› eriflilir k›lmak, fiyatlar› düflük
hangi tercihleri rek yap›lan bir araflt›rma, müflterilerin tutmak, bol çeflit ve rahat al›flverifl or-
asl›nda sadece “hizmetlerle ilgili so- tam› sunmak, sosyal mecrada aktif ol-
yapt›¤›n›z, runlar›na tatminkar bir çözüm istedik- mak, çarp›c› pazarlama çal›flmalar› yap-
lerini” söylüyor. Vaad edildi¤i gibi mü- mak tutumunda olmasa bir flekilde her
markan›z›n kemmel hizmetler, ola¤anüstü dene- birimizin ev ya da ofisinde yer alabilir
yimler falan sunulabildi¤i de yok. Gö- miydi? 1940’lar›n Avrupas›’ndan ç›kan
itibar›n› ve receksiniz, hizmet, çok önemli farkl›- Lego, E¤itim Merkezi, Tak›m Park›, Ke-
gücünü etkiler. laflt›rma yöntemi olacak. “Neden siz?” flif Merkezi, “Lego Universe” sanal or-
tam› gibi yenilikler gelifltirmeseydi, ço-
çok net; hizmetleriniz, sundu¤unuz de-
Yar›n da “marka” neyim de hat›r› say›l›r düzeyde! “Marka cuklar›m›z›n oyun deneyimine katk›da
oldum, tamamd›r…” I ›h! Finansal ola- bulunabilir miydi? Dijital dünya denk-
olarak rak ne derece sa¤l›kl›s›n›z, nakit duru- lemlerini anlamak daha zor. Alt› ayda
munuz ne, yat›r›m yapabilecek gücü- hiç yoktan var olup, uluslararas› ün ka-
kalabilmek için nüz var m›? Borsaya aç›ksan›z, hissele- zan›p, 2 y›lda yat›r›mc› ilgisini çeken
rinizin seyri nedir? Topluma katk›n›z firmalar birer marka m›d›r, dönemsel,
neler var m›? Markalar, yaflamlar›nda hata- ticari iflletme mi? Amazon.com bu
lar yapar, krizler yaflar. Sad›k kullan›c›- denklemin neresinde?
yap›yorsunuz? lar, güvendi¤i ve sevdi¤i markaya tole- Zorlu dalgalarda baflar›yla sörf yapabi-
ransl›d›r, tabii bardak taflmad›kça! Zor len, yerini 5. nesil aile bireylerine ya
zamanlar› nas›l yönetti¤iniz, nas›l dav- da profesyonel yöneticilere b›rakmakta
rand›¤›n›z, hangi tercihleri yapt›¤›n›z, olan aile flirketlerinin, dünya lig s›rala-
markan›z›n itibar›n› ve gücünü etkiler. mas›nda önemli firmalar› bulunan hol-
S›navlar, zor zamanlarda veriliyor. Ya- dinglerin, globalleflme yolunda emin
r›n da “marka” olarak kalabilmek için ad›mlarla ilerleyen Türk firmalar›n›n
neler yap›yorsunuz? De¤iflen koflul ve önünde sayg›yla e¤iliyorum. Yollar›n›n
trendlere nas›l uyum sa¤layacaks›n›z? aç›k, baflar›lar›n›n kal›c› olmas›n› dili-
Ne de¤er sunacaks›n›z? Müflterilerin yorum!
116 KobiEfor Mart 2011