Page 45 - KobiEfor_Subat_2011
P. 45
n›yorum. Beklentimiz Türkiye’nin 2011’de yüzde 5-6
aralı¤ında büyümesidir, hedefimiz ise 127 milyar do-
lar, ama biz 2008 yılındaki 132 milyar dolar rekoru-
nu da egale etmek istiyoruz.
‹hracatç›n›n kur sorunu 2011 y›l› bafl›nda yön
de¤ifltirmifl görünüyor mu (dolar 1.55’in üzerinde
kal›r m›)? Problem sürecekse ne gibi önlemler
a
önereceksiniz?
Merkez Bankas›’n›n ald›¤› önlemleri geç kalm›fl
ama önemli ad›mlar olarak görüyoruz. E¤er faizler
2011 y›l›nda da indirilmeye, döviz rezervi artt›r›lma-
ya devam ederse döviz kurlar›n›n dengesini bulaca-
¤›na inan›yoruz.
Türkiye Avrasya’n›n teknoloji üssü olmma
iddias›yla yeni bir strateji benimsedi. Bu
ba¤lamda sizce Avrasya neresidir? Türkiye’nin
mevcut bilimsel araflt›rma ve inovasyon
kapasitesi bu iddiay› yeterince
temellendirmekte midir?
Türkiye büyük düflünüyor. Sahip oldu¤umuz po-
tansiyel sayesinde büyük düflünmemiz gerekti¤ine
inan›yoruz. Ortaya konan stratejilere k›sa vadeli bak-
mamak gerekiyor. Hemen bugünden yar›na büyük
de¤ifliklikler yaflanmas›n› beklememek gerekir. Biz
iddiam›z› orta ve uzun vade hedefte koyuyoruz. Tür-
kiye, Avrupa ve Asya’n›n kesiflme noktas›nda oldu-
¤u için Avrasya’n›n teknoloji üssü iddias›, jeopolitik
olarak da çok do¤ru bir mant›¤a dayan›yor.
Devlet Bakan› Zafer Ça¤layan, “50 bin ihracatç›y›
100 bine ç›karaca¤›z” diyor. Siz flimdi, ihracatç›
olmak iisteyen onbinlerce KOB‹’ye bunu baflarmak
için ne yapmas› gerekti¤ini somut bir yol haritas›
fleklinde gösterebilir misiniz?
‹lk olarak üretim kalitesi önemlidir. Kaliteli üreti-
mi makul fiyata satabilmek ihracat›n en önemli flar- ka’ya dönük ihracatta yaflanan yüzde 90.9’luk artıfl
t›. Ard›ndan hangi pazarlar›n ihracat için uygun oldu- önemliydi. 2011 y›l› için geliflmekte olan ülkelerde
¤una bakmak gerekiyor. Türkiye’nin ihracat›nda pazar kazanmaya devam etmeyi planl›yoruz.
AB’nin a¤›rl›¤› büyük. Bunun yan›s›ra Ortado¤u ve
Afrika’da alternatif pazarlar›m›z h›zla büyüyor. ‹çinde 2011 y›l›nda odaklan›rsak yüksek baflar› elde
bulundu¤u sektöre göre müflteri ve pazar araflt›rma- edece¤imiz spesifik d›fl pazarlar var m›?
s›n›n iyi yap›lmas› gerekiyor. Bu do¤rultuda ihracata Hangileridir?
yönelmek, kal›c› ve sürekli ihracat için kritiktir. Geliflmekte olan ülkeler, Ortado¤u ve Afrika bafla-
r› elde etmeye devam edece¤imiz ülkeler olacak.
Geliflmekte olan ülke pazarlar›nda Türk
ihracatç›s›n›n performans› 2010 y›l›nda ne Son olarak ve kur meselesinden baflka,
olmufltur? 2011 y›l›nda ne olabilecektir? ihracatç›lar›n 2011’de çözmesi ya da aflmas›
2010 y›l›nda önemli geliflmekte olan ülkelere ihra- gerekenler; sorunlar tablosu nedir? Sizin çözüm
cat›m›z› ciddi oranda artt›rd›k. Brezilya’ya ihracat›- önerileriiniz nelerdir? Bu konuda iyimserseniz
m›z yüzde 55, Çin’e ihracat›m›z yüzde 43, Rusya’ya veya kötümserseniz bunun nedenleri nelerdir?
ihracat›m›z yüzde 40, Hindistan’a ihracat›m›z yüzde Maliyetlerin düflürülmesi 2011 y›l›nda da afl›lmas›
28 artt›. Irak, Türkiye’nin en büyük 5. ihracat pazarı gereken en önemli s›k›nt›lar aras›nda yer al›yor. ‹flçi-
haline geldi. Bu yüzden Irak, bizim için stratejik lik ve enerji maliyetleri hala yüksek seyrediyor. Bu
önem taflıyor. Irak’a ihracat 2010 yılında yüzde 18 konuda at›lacak ad›mlar oldu¤una inan›yoruz. Bu-
arttı. Asya ülkelerine ihracattaki artıfl yüzde 23.2, nun yan› s›ra 2011 y›l›nda Ar-Ge ve inovasyonun da-
Amerika ülkelerine ihracattaki artıfl ise yüzde 26.3 ha genifl ölçekte desteklenilmesi gerekti¤ini düflünü-
seviyelerinde gerçekleflti. Özellikle Güney Ameri- yoruz.
fiubat 2011 KobiEfor 45