Page 44 - KobiEfor_Subat_2011
P. 44

‹HRACAT



                             ‹hracatta hedef; geliflmekte olan ülkeler

                 ‹hracatta “Jeopolitik”




                                                          Son dönemlerde Brezilya, Çin, Rusya ve
                                                             Hindistan’a ihracat›n› ciddi oranda
                                                            artt›ran Türkiye, Ortado¤u ve Afrika
                                                               pazarlar›nda hedef büyütüyor.

                                                          T     ürkiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M) Baflkan› Meh-
                                                                met Büyükekfli ile Türkiye’nin ihracat strateji-
                                                                sini ve ihracatç›lar›n sorunlar›n› masaya yat›r-
                                                                d›k. Yapt›¤›m›z söyleflide Büyükekfli’den aç›k-
                                                          lanan Sanayi Strateji Belgesi çerçevesinde Türkiye
                                                          ihracat›n›n gelece¤ini de¤erlendirmesini istedik.

                                                            Türkiye’nin 2011 y›l› ihracat stratejisi miktar
                                                            bak›m›ndan de¤il ama mevcut pazarlar›n
                                                            korunmas› ve yeni pazarlar gelifltirmek aç›s›ndan
                                                                    s
                                                            nas›l olmal›d›r?
                                                            Kal›c› ve sürdürülebilir ihracat art›fl›, orta-uzun ih-
                                                          racat stratejilerine odaklanmaktan geçiyor. Bu yüz-
                                                          den 2011 y›l›nda da daha kaliteli ürün üretmeye, mo-
                                                          da ve tasar›ma önem vermeye, inovasyon ve Ar-Ge
                                                          odakl› ürünlere yönelmeye devam edece¤iz. Bunu
                                                          yaparken pro-aktif pazarlama stratejileri uygulayarak
                                                          hem mevcut pazarlar›m›za daha fazla ihracat yapma-
                                                          ya çal›flaca¤›z hem de alternatif pazarlara yönelme-
                                                          ye devam edece¤iz.

                                                                                              r
                                                            ‹hracat›n büyümeye katk›s› 2010’da (cari a盤›n
                                                            afl›r›l›¤› nedeniyle) yok mertebesinde say›ld› ve
                                                            yap›sal çözümlere iflaret edildi. 2011 y›l›nda bu
                                                            sorun ihracat çizginize ne ölçüde yans›yacak ve
                                                                                                    r
                                                            bu konuda ne gibi çözüm perspektifleriniz var?
                                                            Türkiye’nin büyümesinde ihracat önemli bir motor
                                                          gücü olmaya 2010 y›l›nda da devam etti. ‹thalat›n ve
                                                          d›fl ticaret a盤›n›n patlamas› döviz kurunun düflük
                                                          olmas›yla ilgili bir nedendir. Buna ra¤men ihracatç›-
                                                          lar›m›z büyük fedakarl›k göstererek önemli ihracat
                                                          art›fllar›na imza att›lar. Afrika baflta olmak üzere al-
                                                          ternatif pazarlara odaklanan Türk ihracatçısı, 2010
                                                          yılında 113 milyar doları geçti. ‹hracatta rekor kırılan
                                                          2008’de 12 il 1 milyar dolar sınırını aflarken, geçti¤i-
                                                          miz yıl bu sayı 14’e ulafltı. ‹hracatı en fazla artan il
                                                          yüzde 31 artıfl ile Kocaeli oldu. Denizli’nin ihracatı
                                                          yüzde 23, Hatay’ın ihracatı yüzde 20, Gaziantep’in
                                                          ihracatı ise yüzde 19 arttı. ‹stanbul’un ihracatı 2010
                                                          yılında yüzde 14 arttı. Türkiye’de 14 ilin ihracatı 1
                                                          milyar doları geçti. Bu çok önemli bir seviyedir. ‹h-
                                                          racat mayasının Anadolu’da tuttu¤unu gösteriyor.
                                                          Kayseri ve Antalya ilk defa 1 milyar doların üzerinde
                                                          ihracat gerçeklefltiren iller oldu. Arjantin, Singapur
                                                          ve Malezya gibi ülkelerde Türk mallarının gücü artt›.
                                                            2011 y›l›nda da ayn› baflar›y› gösterece¤imize ina-

          44 KobiEfor fiubat 2011
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49