Page 92 - KobiEfor_Aralik_2011
P. 92
UZMAN Marka Tescili Neden Gerekli?
E konomik yar›fl›n h›zlanmas› ve nin yasal haklar›n› kullanabilmesi için
sanayi üretiminin artmas›na para-
s›nai haklar kapsam›nda mutlaka tes-
lel olarak firmalar›n ürünlerini ra-
cil müracaat› yap›lmadan önce de
hat pazarlayabilmeleri için marka tes- cil iflleminin yap›lmas› gerekiyor. Tes-
cili de zorunlu koflullardan birisi haline markan›n hedef pazarlarda ve orijin
geldi. Özellikle ihracata yönelik çal›flan ülkedeki tescil durumunun araflt›r›l-
firmalar marka, patent ve endüstriyel mas› gerekiyor. Çünkü markan›n s›nai
tasar›m tescilinin önemini iyi kavrad›- haklar aç›s›ndan durumu araflt›r›lma-
lar. Küreselleflmeyle birlikte tüm ifllet- dan yap›lacak olan yat›r›mlar›n da bo-
meler; teknolojik geliflmenin yaratt›¤› fla gitme ihtimali her zaman var. Ürün
rekabet ortam›, s›f›r hata, yüksek kali- ya da hizmete konulacak markan›n
te ve tam zaman›nda üretim gibi konu- tescilli olup olmad›¤›, benzerlerinin
lar›n üretimin olmazsa olmaz koflullar› bulunup bulunmad›¤› ve hangi ürün
oldu¤unu kabul ettiler. ya da hizmetler için tescil ettirilebile-
Bugün dünyada ve ülkemizde yafla- ce¤inin ö¤renilmesi gerekiyor. Hele
nan pazar daralmas›, tüm iflletmeleri hele d›fl piyasalarda rekabetin çok
d›fl piyasalara aç›lmaya zorluyor. Di- yo¤un oldu¤u bir dönemde marka ta-
¤er taraftan ço¤unlukla fason ya da n›t›m›na yap›lacak yat›r›mlar›n çok
KEMAL lisansl› üretimle belli bir noktaya ge- dikkatli bir flekilde kullan›lmas› gere-
YAMANKARADEN‹Z len Türk firmalar› dünya pazarlar›nda kiyor. Yat›r›m öncesi araflt›rma yap›-
l›p, tescilinin sa¤lanmas› en sa¤lam
h›zla geliflen rekabet ortam› nedeniy-
Destek Patent A.fi. le art›k markalaflman›n önemine ve ve ak›lc› yol.
Yönetim Kurulu Baflkan› gere¤ine daha da inan›yorlar. Çeflitli Öte yandan marka, patent ve endüs-
sektörlerde faaliyet gösteren firmalar, triyel tasar›m tescillerini içeren s›nai
kendi sektörlerindeki yar›fltan geri haklar konusunda Türkiye 90’l› y›llar-
Sanayicilerin kalmamak için marka olmaya ve buna dan sonra ciddi bir yol ald›. Gümrük
paralel büyük yat›r›mlara giriyorlar.
Birli¤i’ne giriflle birlikte yasal düzen-
markalar›n›n Ulusal ve uluslararas› pazarlarda yer lemeler Avrupa Birli¤i normlar›na
alabilecek bir marka yaratmak ise güç uyumlaflt›r›l›rken yeni tescil sistemi
taklidi ya da ve uzun süreli bir çal›flman›n yan›s›ra ile ilgili çok ciddi, etkin koruma ve
ciddi maliyetli bir yat›r›m gerektiriyor. yapt›r›mlar sa¤land›. Bunun yan›nda
haks›z Marka olabilecek ürünü ortaya ç›kar- s›nai mülkiyet haklar› ile ilgili ulusla-
kullan›m›yla man›n yan›s›ra o markan›n tan›t›lmas› raras› anlaflmalar ve organizasyonlara
da ciddi bir koordinasyon, stratejik taraf olmak için taahhütler verildi.
ilgili sorun bir iletiflim süreci gerektiriyor. Ulusla- Markalar›n birden fazla ülkede tü-
raras› piyasalarda güçlü bir marka müyle tesciline olanak veren toplu
yaflamamalar› olabilmek için uzun süreli tan›t›m tescil sistemi kapsam›nda Türkiye iki
için hedef yapmak ve yüksek kaliteli bir ürüne anlaflmaya taraf oldu. Bunlar Toplu-
sahip olmak olmazsa olmaz koflullar- luk Markas› (CTM) ve Madrid Protoko-
pazarlarda d›r. Bunun yan›nda markalaflman›n lü’dür. Her iki sistemde de bir müra-
di¤er önemli bir boyutu ise tüketici- caatla birden fazla ülkede marka tes-
mutlaka nin ürünü ve markay› nas›l alg›lad›¤›- cili gerçeklefltirilmektedir. Sanayicile-
markalar›n›n d›r. Bu noktada bir markan›n tan›n- rin markalar›n›n taklidi ya da haks›z
m›fll›¤›nda, o markan›n tan›t›m› için kullan›m›yla ilgili sorun yaflamamalar›
tescilini yap›lan harcamalar tek bafl›na bir öl- için hedef pazarlarda mutlaka marka-
çüt olam›yor. Ürünün kalitesi yan›nda lar›n›n tescilini yapt›rmalar› gerekir.
yapt›rmalar› üreten firman›n tüketici zihninde alg›- Yukar›da da belirtildi¤i gibi Gümrük
gerekir. lan›fl› yani tüketiciyle kurdu¤u duygu- Birli¤i ile birlikte s›nai haklar konu-
sal ba¤ markan›n oluflumunda çok sunda çok ciddi yapt›r›mlar söz konu-
önemli rol oynuyor. sudur. Örne¤in, 2001 y›l› itibariyle
Bir markan›n oluflmas› ve tüketici ta- Gümrük Birli¤i çerçevesinde tüm ihra-
raf›ndan aran›l›r hale gelmesinden cat ve ithalatlarda ürünlerle ilgili mar-
sonra ise en büyük sorun taklitlerle ka tescil belgesinin gösterilmesi zo-
ortaya ç›k›yor. Bu sorunla karfl›laflma- runlulu¤u vard›r. Bu zorunluluk çerçe-
mak için yo¤un bir emek ve maliyet vesinde tüm sanayicilerin ihracat yap-
gerektiren tan›t›m çal›flmalar›na bafl- t›klar› ülkelerde, markalar›n› tescil et-
lamadan önce markan›n tescil edilme- tirmeleri gerekmektedir.
si gerekiyor. Taklit ya da benzeri bir
sorun ortaya ç›kt›¤›nda marka sahibi- Güzel günler dileklerimle…
92 KobiEfor Aral›k 2011