Page 92 - KobiEfor_Aralik_2011
P. 92

UZMAN                     Marka Tescili Neden Gerekli?

                                     E    konomik yar›fl›n h›zlanmas› ve  nin yasal haklar›n› kullanabilmesi için
                                          sanayi üretiminin artmas›na para-
                                                                         s›nai haklar kapsam›nda mutlaka tes-
                                          lel olarak firmalar›n ürünlerini ra-
                                                                         cil müracaat› yap›lmadan önce de
                                      hat pazarlayabilmeleri için marka tes-  cil iflleminin yap›lmas› gerekiyor. Tes-
                                      cili de zorunlu koflullardan birisi haline  markan›n hedef pazarlarda ve orijin
                                      geldi. Özellikle ihracata yönelik çal›flan  ülkedeki tescil durumunun araflt›r›l-
                                      firmalar marka, patent ve endüstriyel  mas› gerekiyor. Çünkü markan›n s›nai
                                      tasar›m tescilinin önemini iyi kavrad›-  haklar aç›s›ndan durumu araflt›r›lma-
                                      lar. Küreselleflmeyle birlikte tüm ifllet-  dan yap›lacak olan yat›r›mlar›n da bo-
                                      meler; teknolojik geliflmenin yaratt›¤›  fla gitme ihtimali her zaman var. Ürün
                                      rekabet ortam›, s›f›r hata, yüksek kali-  ya da hizmete konulacak markan›n
                                      te ve tam zaman›nda üretim gibi konu-  tescilli olup olmad›¤›, benzerlerinin
                                      lar›n üretimin olmazsa olmaz koflullar›  bulunup bulunmad›¤› ve hangi ürün
                                      oldu¤unu kabul ettiler.            ya da hizmetler için tescil ettirilebile-
                                      Bugün dünyada ve ülkemizde yafla-   ce¤inin ö¤renilmesi gerekiyor. Hele
                                      nan pazar daralmas›, tüm iflletmeleri  hele d›fl piyasalarda rekabetin çok
                                      d›fl piyasalara aç›lmaya zorluyor. Di-  yo¤un oldu¤u bir dönemde marka ta-
                                      ¤er taraftan ço¤unlukla fason ya da  n›t›m›na yap›lacak yat›r›mlar›n çok
           KEMAL                      lisansl› üretimle belli bir noktaya ge-  dikkatli bir flekilde kullan›lmas› gere-
           YAMANKARADEN‹Z             len Türk firmalar› dünya pazarlar›nda  kiyor. Yat›r›m öncesi araflt›rma yap›-
                                                                         l›p, tescilinin sa¤lanmas› en sa¤lam
                                      h›zla geliflen rekabet ortam› nedeniy-
           Destek Patent A.fi.         le art›k markalaflman›n önemine ve  ve ak›lc› yol.
           Yönetim Kurulu Baflkan›     gere¤ine daha da inan›yorlar. Çeflitli  Öte yandan marka, patent ve endüs-
                                      sektörlerde faaliyet gösteren firmalar,  triyel tasar›m tescillerini içeren s›nai
                                      kendi sektörlerindeki yar›fltan geri  haklar konusunda Türkiye 90’l› y›llar-
             Sanayicilerin            kalmamak için marka olmaya ve buna  dan sonra ciddi bir yol ald›. Gümrük
                                      paralel büyük yat›r›mlara giriyorlar.
                                                                         Birli¤i’ne giriflle birlikte yasal düzen-
            markalar›n›n              Ulusal ve uluslararas› pazarlarda yer  lemeler Avrupa Birli¤i normlar›na
                                      alabilecek bir marka yaratmak ise güç  uyumlaflt›r›l›rken yeni tescil sistemi
             taklidi ya da            ve uzun süreli bir çal›flman›n yan›s›ra  ile ilgili çok ciddi, etkin koruma ve
                                      ciddi maliyetli bir yat›r›m gerektiriyor.  yapt›r›mlar sa¤land›. Bunun yan›nda
                 haks›z               Marka olabilecek ürünü ortaya ç›kar-  s›nai mülkiyet haklar› ile ilgili ulusla-
             kullan›m›yla             man›n yan›s›ra o markan›n tan›t›lmas›  raras› anlaflmalar ve organizasyonlara
                                      da ciddi bir koordinasyon, stratejik  taraf olmak için taahhütler verildi.
              ilgili sorun            bir iletiflim süreci gerektiriyor. Ulusla-  Markalar›n birden fazla ülkede tü-
                                      raras› piyasalarda güçlü bir marka  müyle tesciline olanak veren toplu
            yaflamamalar›              olabilmek için uzun süreli tan›t›m  tescil sistemi kapsam›nda Türkiye iki
              için hedef              yapmak ve yüksek kaliteli bir ürüne  anlaflmaya taraf oldu. Bunlar Toplu-
                                      sahip olmak olmazsa olmaz koflullar-  luk Markas› (CTM) ve Madrid Protoko-
              pazarlarda              d›r. Bunun yan›nda markalaflman›n   lü’dür. Her iki sistemde de bir müra-
                                      di¤er önemli bir boyutu ise tüketici-  caatla birden fazla ülkede marka tes-
                mutlaka               nin ürünü ve markay› nas›l alg›lad›¤›-  cili gerçeklefltirilmektedir. Sanayicile-
            markalar›n›n              d›r. Bu noktada bir markan›n tan›n-  rin markalar›n›n taklidi ya da haks›z
                                      m›fll›¤›nda, o markan›n tan›t›m› için  kullan›m›yla ilgili sorun yaflamamalar›
                tescilini             yap›lan harcamalar tek bafl›na bir öl-  için hedef pazarlarda mutlaka marka-
                                      çüt olam›yor. Ürünün kalitesi yan›nda  lar›n›n tescilini yapt›rmalar› gerekir.
             yapt›rmalar›             üreten firman›n tüketici zihninde alg›-  Yukar›da da belirtildi¤i gibi Gümrük
                gerekir.              lan›fl› yani tüketiciyle kurdu¤u duygu-  Birli¤i ile birlikte s›nai haklar konu-
                                      sal ba¤ markan›n oluflumunda çok    sunda çok ciddi yapt›r›mlar söz konu-
                                      önemli rol oynuyor.                sudur.  Örne¤in, 2001 y›l› itibariyle
                                      Bir markan›n oluflmas› ve tüketici ta-  Gümrük Birli¤i çerçevesinde tüm ihra-
                                      raf›ndan aran›l›r hale gelmesinden  cat ve ithalatlarda ürünlerle ilgili mar-
                                      sonra ise en büyük sorun taklitlerle  ka tescil belgesinin gösterilmesi zo-
                                      ortaya ç›k›yor. Bu sorunla karfl›laflma-  runlulu¤u vard›r. Bu zorunluluk çerçe-
                                      mak için yo¤un bir emek ve maliyet  vesinde tüm sanayicilerin ihracat yap-
                                      gerektiren tan›t›m çal›flmalar›na bafl-  t›klar› ülkelerde, markalar›n› tescil et-
                                      lamadan önce markan›n tescil edilme-  tirmeleri gerekmektedir.
                                      si gerekiyor. Taklit ya da benzeri bir
                                      sorun ortaya ç›kt›¤›nda marka sahibi-  Güzel günler dileklerimle…

          92 KobiEfor Aral›k 2011
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97