Page 141 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 141
POLONYA’NIN GENEL EKONOM‹K YAPISI
2000 2009 2010
GSY‹H [milyar dolar] 171.263 688.761 725.249
GSY‹H’nın Da¤ılımı [%]
Tarım 5 4 4
Sanayi 32 30 32
Hizmetler 63 66 64
Kifli Baflna Gelir [dolar] 10.555 17.989 18.800
GSY‹H Artıfl Oranı [%] 4.0 1.7 3.8
Enflasyon Oranı [%] 10.1 3.5 2.6
‹flizlik Oranı [%] 15.1 11.9 12.3
Sanayi Üretimi Artıfl› [%] 11.2 -0.3 9.1
Tarım Üretimi Artıfl› (%) -5.6 10.5 -1.2
‹nflaat [%] 1.4 9.9 3.8
Dıfl Ticaret [Milyar dolar] 80.591 276.211 329.367
‹hracat [Milyar dolar] 31.651 136.641 155.717
‹thalat [Milyar dolar] 48.940 149.570 173.650
Denge [Milyar dolar] -17.289 -12.929 -17.933
‹hracat/‹thalatı [%] -10.1 -3.0 -3.8
‹hracatın GSY‹H’na Oranı [%] 27.1 31.5 33.2
Dıfl Borç Stoku [Milyar Avro] 74.670 195.025 233.677
Uzun vadeli 64.403 146.450 178.913
Kısa vadeli 10.267 48.575 54.764
D›fl borç /GSY‹H [%] 38.7 59.6 65.5
önemsizdir. Polonya’nın 2010 yılında ihracatın›n til imalat pazar›na ise hammaddesi Türkiye’den ge-
yüzde 78.6’sı, ithalatın›n ise yüzde 58.8’i AB üyesi tirilmek üzere yat›r›mla girmek uygundur.
ülkelerledir. Türkiye gibi, Polonya’n›n da en büyük ● Do¤rudan perakende sektörü da¤›t›m a¤lar› ye-
ticari partneri, Almanya’d›r. terince tekelleflmemifl oldu¤u için, depolama, amba-
Polonya ile Türkiye ticareti 2011 sonu itibar›yla 5 lajlama gibi gibi yat›r›mlar avantaj sa¤lar.
milyar dolar toplam hacmi aflacak gözükmektedir. ● Ham deri kaynakları açısından potansiyeli olan
Ticaret Türkiye aleyhine 1 milyar dolar› aflk›n aç›k Polonya ile deri iflleme konusunda iflbirli¤i yap›larak
veren bir yap›dad›r. her iki ülkedeki mevcut ayakkabı, mobilya ve deri
konfeksiyon sektörüne girdiler üretilebilir.
Genel de¤erlendirme ● Polonya’da yetifltirilemeyen s›cak iklim ürünle-
Türk ifl dünyas› için Polonya pazar›na yönelik rini Türkiye’den getirip Polonya’da nihai iflleme/am-
stratejik unsurlar› flöyle özetleyebiliriz: balajlama sürecine tabi tutarak pazarlamak stratejik
● Tekstil, konfeksiyon ve deri ürünleri alanında üstünlük sa¤lar.
Polonya perakende pazar›na marka yaratarak, teks- ● Türk ürünlerinin mevcut imaj bozuklu¤unu gi-
dermeleri için markalı ve kaliteli ürünlerle pazara gi-
TÜRK‹YE-POLONYA T‹CARET‹ rilmesi gerekir.
● Özel ekonomik bölgelerde yatırım yapmak
Yıl ‹hracat ‹thalat Denge Hacim Türk firmalarına avantaj sa¤layacaktır. Yeni teflvik-
ler de Türk yatırımcılar için iflbirli¤i olana¤ını
2010* 1.504.569 2.620.928 –1.116.359 4.125.497
arttırmaktadır.
2009 1.321.118 1.999.386 –678.268 3.320.504
● Baflta tekstil ve hammaddeleri, beyaz eflya,
2008 1.586.771 1.977.851 –391.080 3.564.622 mobilya, yafl-kuru meyve sebzeler, mücevherat, oto
2007 1.436.402 1.646.231 –209.829 3.082.633 yan sanayi olmak üzere bir çok fasılda Türk ürünle-
2006 1.060.078 1.436.586 –376.507 2.496.664 rinin fiyat hususunda rekabet gücünün bulunması,
2005 830.482 1.244.447 –413.964 2.074.929 hipermarket zincirlerinde yer almalarına imkan sa¤-
2004 697.677 996.104 –298.427 1.693.781 layacaktır.
2003 486.046 415.359 +70.687 901.405 Hedef sektörler
2002 342.646 245.133 +97.512 587.779
Kozmetik ürünleri: Türk ürünleri uygun kalite/fiyat
2001 241.233 168.069 +73.163 409.302
olanakları sunmaktadır. Türk firmalarının istikrarlı
2000 174.593 164.680 +9.914 339.273 bir tutunma politikası oluflturmalar› gerekir.
*2010 için Ocak-Kasım dönemidir Konfeksiyon (bay-bayan hazır giyim): Türkiye’nin
Kaynak: Türkiye ‹statistlik Kurumu Yıllık Verileri
Polonya’ya ihracatının yüzde 40’nı tekstil-konfeksi-
Kas›m 2011 KobiEfor 141