Page 128 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 128
ADANA HACI SABANCI OSB
Ali Gizer Ali Gizer
Adana Ticaret Odas› Yönetim Kurulu Baflkan›
Adana ‘Milli Otomobil’i istiyor
Adana Ticaret Odas› Yönetim Kurulu Baflkan› Ali
Gizer, Adana’n›n Türkiye’nin en uygun yat›r›m ala-
n› olmaya aday bölgelerden biri oldu¤unu söylü-
yor. Tar›m, organize tar›m, sanayi, tersane gibi is-
tihdama dönük büyük yat›r›mlar› bünyesinde ba-
r›nd›rabilecek potansiyele sahip olduklar›n›n alt›n›
çizen Gizer, “Burada yat›r›mc›ya düflen görev, böl-
gemizin art›lar›n› iyi analiz etmektir” diyor. Ada-
na’n›n sahip oldu¤u köklü sanayi kültürü ve altya-
p›s›na vurgu yapan Gizer, Baflbakan Recep Tayyip merkezi olan Körfez bölgesi art›k t›kanma noktas›-
Erdo¤an taraf›ndan gündeme getirilen “Yerli Oto- na gelmifltir ve yerli otomobilin getirece¤i yükü ta-
mobil Üretim Projesi”nin, Adana için büyük önem fl›yamayacakt›r. Bu nedenle özellikle Temsa gibi
tafl›d›¤›na dikkat çekiyor. Yerli otomobil üretimine otomotiv alan›nda baflar›l› bir örne¤i de bünyesin-
en uygun bölgenin Adana oldu¤unu vurgulayan Gi- de bar›nd›ran Çukurova, gerek yat›r›m, gerek altya-
zer, projenin Adana’da hayata geçirilmesinin Türki- p›, gerekse de otomotiv yan sanayisi ile yerli oto-
ye için de en rantabl yat›r›m olana¤›n› beraberin- mobilin üretiminde müthifl bir potansiyele evsa-
de getirece¤ini ifade ediyor. G‹zer, Adana’n›n ya- hipli¤i yapmaya haz›r durumdad›r. Adana’da oto-
t›r›mlar konusunda müthifl bir altyap›s› bulundu¤u- motiv yan sanayi sektöründe faaliyet gösteren çok
na iflaret ediyor: say›da firman›n, günümüzde birçok ülkeye ihracat
“Adana’n›n mevcut olanaklar› sadece deneyim- yap›yor olmas› da bu konudaki öngörülerimizin
le s›n›rl› kalmay›p, de¤iflik alanlarda önemli avan- do¤ru oldu¤unu zaten ortaya koymaktad›r.”
tajlar sunmaktad›r. Bölgemiz, uluslararas› büyük- Gizer, Adana’n›n Gayri Safi Milli Has›la’ya sa¤la-
lükteki ‹skenderun, Yumurtal›k ve Mersin limanla- d›¤› 6 milyar dolarl›k katk› ile ekonomik anlamda
r›n› bünyesinde bar›nd›rmaktad›r. Limanlardan, Türkiye’nin en geliflmifl alt›nc› ili konumunda oldu-
Adana’da üretimi yap›labilecek yerli otomobillerin ¤unun alt›n› çiziyor. 2010 y›l›nda ihracat›n yüzde
dünyan›n her noktas›na kolayl›kla ihraç edilebil- 27 art›fl kaydederek 1 milyar 378 milyon dolara it-
mesi mümkündür. Bu özelliklere, otomotiv üreti- halat›n ise yüzde 31,7 art›fl kaydederek 2 milyar
minde Türkiye’yi d›fla ba¤›ml› hale getiren kaporta 228 milyon dolara yükseldi¤ini kaydeden Gizer,
sac›n›n hammaddesi konumundaki krom rezervle- Adana’dan son befl y›lda dünyan›n 188 ülkesine
rini de eklemek durumunday›z. Bu projenin Ada- ihracat yap›ld›¤›n› belirtiyor. En fazla ihracat 150
na’da hayata geçirilmesi, ifllenmeden yurtd›fl›na ih- milyon dolar ile Irak’a yap›l›rken, ülke grubu ola-
raç etti¤imiz, ifllendikten sonra ise oldukça yüksek rak en fazla ihracat 567 milyon dolar ile Avrupa
miktarlardaki paralarla tekrar ithal etti¤imiz kro- Birli¤i ülkelerine gerçeklefltirildi¤ini söyleyen Gizer,
mun ifllenmesi sürecini de beraberinde getirecek- ihracat yap›lan di¤er önemli ülkeleri ise Almanya,
tir. Bugün için otomobil üretiminin ülkemizdeki Rusya, Fransa ve ‹talya olarak s›ral›yor.
Türkiye’nin en ucuz su ve
elektrik maliyetleri
AOSB, sanayicilere birçok konuda kolayl›k sa¤lar-
ken bu avantajlar›n bafl›nda enerji maliyetleri geli-
yor. Bölgede faaliyet gösteren firmalar, d›flar›daki te-
sislere oranla elektri¤i yüzde 12 daha ucuz maliyet-
lerle kullan›yor. Mülkiyeti tamam›yla AOSB’ye ait
olan 83 kilometre uzunlu¤undaki enerji nakil hatt›
sayesinde bölgede faaliyet gösteren firmalara enerji
konusunda büyük avantajlar sa¤l›yor. Sanayiciler,
bölgede bulunan ar›tma tesisleri sayesinde elektrik
gibi suyu da ucuz kullan›yor. Ceyhan Nehri’nden al›-
nan suyu yine kendi tesislerinde ar›tarak sanayicile-
re kulland›ran AOSB, ayn› zamanda Türkiye’nin en
ucuz suyunu kulland›r›yor. Bölgede faaliyet gösteren
sanayicilerin karl›l›¤›n› artt›ran, ulusal ve uluslarara-
s› pazarlarda rekabet gücü sa¤layan tüm bu avantaj-
lar›n yan› s›ra do¤algaz da¤›t›m hizmeti ile de üre-
128 KobiEfor Kas›m 2011