Page 144 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 144

TÜM SEKTÖRLER/B‹L‹fi‹M



            SEKTÖRLER‹N PENCERES‹




              Türkiye 2010/2011 kavfla¤›nda, küresel krizden en h›zl› ç›km›fl ve krizden sonras› için
                iddias›n› büyütmüfl bir ülke olarak dünyan›n dikkatini üzerine toplad›. Türkiye’nin
               gösterdi¤i bu dinamizmin bir sektörel temeli bulunuyor. 2010 y›l› toparlanmas›n› öne
              ç›kan baz› sektörler omuzlad›lar. 2011 y›l› için her sektörün kendine özel bir konsepti,
                 hedefleri ve çözümünü talep etti¤i sorunlar› da var. Mevcut sektörlere 2010 y›l›
                durumlar›, sorunlar› ve 2011 için koyduklar› hedefler aç›s›ndan bak›yor ve sektörel
                              dinami¤i oluflturan firma örneklerine dikkati çekiyoruz.


                                Turgut Gürsoy
                                TÜB‹SAD (Biliflim Sanayicileri Derne¤i) Baflkan›

                                Biliflim sektöründe devrim oldu ama ...
                                2    010  durumu:  Avrupa   nun 20 milyar dolar› telekom sektörü, 7.5 milyar do-

                                                            lar› ise bilgi teknolojileri sektörü. 2010 y›l›nda dona-
                                     biliflim pazar› 2010 y›-
                                     l›nda, yüzde 1.2 bü-
                                                            dolara ulaflt›.
                                yüme gerçeklefltirdi. 2010   n›m›n toplam büyüklü¤ü yüzde 8 art›flla 5.6 Milyar
           y›l›nda 2.5 trilyon Euro’ya ulaflan dünya biliflim pa-  Sektörde 2010 yılının en önemli olayı, 3G adl›
           zar›ndan Türkiye binde 8 pay ald›. Türkiye toplam  “Üçüncü Nesil Mobil ‹letiflim Sistemleri”ne geçifl ol-
           sektör büyüklü¤ü 27.3 milyar dolar gerçekleflti. Bu-  du. Bir “sosyal dönüflüm”ün temeli at›ld›. Çok
                                                            önemli Ar-Ge merkezleri aç›ld›. Lisans sahibi iflletme-
                                                            cilerin yatırımlarının en az yüzde 10’unun Türkiye’de
                                                            ürün ve sistem gelifltirmek üzere kurulmufl olan KO-
                                                            B‹’lerden temin edilmesi zorunlulu¤u getirildi. Ara-
                                                            ba¤lantı ücretleri yüzde 52’ye düfltü. BT cihazlarının
                                                            Türkçe deste¤i konusunda sonuç al›nd›. Kısa mesaj
                                                            hizmetlerinde Türkçe karakter kullan›m›na geçildi.
                                                            Türkçe’ye uygun bir klavye düzeni giriflimleri baflla-
                                                            d›.
                                                              2010 y›l›nda, 1.3 milyon adet PC sat›fl› gerçeklefl-
                                                            ti. Pazar›n yüzde 68’i tafl›nabilir yüzde 32’si masaüs-
                                                            tü bilgisayar olarak flekillendi. Biliflim hizmetleri seg-
                                                            mentinin hacmi 1.1 milyar dolara ulaflt›. Yaz›l›m hac-
                                                            mi yüzde 4.1’lik büyüme ile 753 milyon dolar oldu.

                                                              Sektörün sorunlar›: TÜB‹SAD (Biliflim Sanayicileri
                                                            Derne¤i) Baflkan› Turgut Gürsoy biliflim sektörü so-
                                                            runlar›n› flöyle özetliyor: Yazılım ihracatının gelifltiril-
                                                            mesi için yeni düzenlemeler. Ölçek, yetkinlik, dene-
                                                            yim ve finansal güç açısından devam eden problem-
                                                            ler. BT sektöründe pazarın darlı¤ı ve dikey pazarlar-
                                                            daki sınırlı geliflim sorunlarına sektör dinamiklerinin
                                                            çözüm bulamamas›. Dıfl pazarlara açılım yetersizli¤i.
                                                            ‹ç pazarda fiyata dayalı rekabet. BT sektörünün
                                                            standartların›n hayata geçmeyifli.

                                                              2011 için sektörel hedefler:
                                                              2011’deki Türkiye bilgi ve iletiflim teknolojileri
                                                            sektöründeki büyüme yüzde 7.2 olarak tahmin edili-
                                                            yor. Bu büyüme h›z›yla Türkiye bilgi ve iletiflim tek-
                                                            nolojileri sektörü Avrupa’n›n en dinamik pazar› olma

           142 KobiEfor Ocak 2011
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149