Page 103 - KobiEfor_Eylul_2010
P. 103
Suriye’nin ana sektörel yap›s› flöyledir:
GSY‹H’nin Sektörlere Göre Da¤ılımı (%)
2003 2004 2005 2006 2007
Tarım 25.0 22.7 23.4 24.5 24.0
Sanayi 28.3 30.2 29.1 28.1 27.9
Hizmet 46.7 47.1 47.5 47.3 48.2
Kaynak: Economist Intelligence Unit, Suriye Ülke Profili 2008.
Sanayisi petrol ve do¤algaz sektörlerine göre fle-
killenmifl olan Suriye’de KOB‹ ölçekli gıda iflleme te-
sislerinin ço¤u, tarım alanlarına yakın olan Halep ve
Homs flehirlerinde toplanm›flt›r. Ticareti, Akdeniz k›-
y›s›ndaki iki ana liman flehri olan Lazkiye ve Tar-
tus’ta yo¤unlaflm›flt›r. Küçük ve orta ölçekli sanayi-
sinin yay›ld›¤› sektörler flunlard›r:
● Yiyecek ve ‹çecek sanayisi ● Tekstil ve ‹plikçilik
sanayi ● Ahflap ve Mobilya sanayi ● Kâ¤ıt, Baskı ve
Ciltleme sanayi ● Kimyasal Ürünler sanayi ● Su ve
Elektrik sanayi ● Maden sanayisi
Suriye’de, san›ld›¤›n›n aksine, Emlak piyasası ser-
besttir, yatırımcılar için güvenli ve karlı bir yatırım
alanıdır. fiam ve Halep’te önemli konut projeleri yü- lat sektöründe çeflitlilik sa¤lan-
rütülmektedir. Bu sektör yak›n tedarikçiler için genifl makla birlikte, birçok ürün hala
f›rsatlarla doludur çünkü malzeme arzı inflaat sektö- geliflen piyasaların benzer ihraç
rü açısından önemli bir sorun teflkil etmektedir ve ürünlerinin kalitesiyle rekabet
aç›k ithalatla karfl›lanmaktad›r. edememektedir. AB ile Ortaklık
Anlaflması imzalam›flt›r, GAF-
Turizm TA’nın (Arap Ülkeleri Serbest Ti-
Canl› bir sektördür çünkü Suriye; Roma ve Bizans caret Bölgesi) da üyesidir.
kalıntıları, antik kentleri, kutsal mekanları, kaleleri Önemli ihraç ürünleri flunlard›r: ●Ham Petrol ●Canlı
ve Akdeniz’e açılan kıyılarıyla çok sayıda turistin il- Koyun ve Keçi ●Bu¤day, Çavdar ●Tabii Kalsiyum Fos-
gisini çeken bir ülkedir. Yabancı ziyaretçi sayısı y›l- fatlar ●Tabii Alüminyum ●Domates ●Zeytinya¤ı ●Pa-
l›k 7 milyon kifliye yaklaflm›flt›r. muk ‹pli¤i ●Pamuk ●Kablo, Optik Lif ●Anason, Reze-
ne, Kiflnifl, Kimyon, Ardıç Tohumu ●Koyun ve Kuzu-
Ticareti liberaldir ve h›zla büyümektedir: ların Hazırlanmıfl Derileri ●Tiflörtler, Fanilalar, ‹ç Gi-
Suriye’nin dıfl ticaret politikası son yıllarda ithal yim Eflyası ●Kabuklu Meyvalar ●Aluminyum Plaka,
ikamesine dayanmaktadır. Yat›r›mc›y› çeken yönü Levha ve fleritler ●‹nflaata Elveriflli ‹fllenmifl Tafllar
budur. ‹hracatta henüz rekabetçi olamam›flt›r. ‹ma- ●Baklagil Kuru Sebzeler ●Kayısı, Kiraz, fieftali, Erik,
p›lan reformlar›n as›l hedefi Suriye ekonomisinin s›, kim ne derse desin devam edecek. Türkiye'nin
yeterlili¤ini yükseltmek ve gümrükleri ortadan kal- büyümesinden, kendi komflular›yla ve çevre ülkeler-
d›rmakt›r.” le ifl yapmas›ndan rahats›z olanlar›n Türkiye'nin ek-
seninin kayd›¤› yönünde do¤ru olmayan görüfllerini
Zafer Ça¤layan k›n›yorum. Türkiye'nin ekseni belli, Türkiye'nin ek-
D›fl Ticaretten Sorumlu Devlet Bakan› seni dünya eksenidir.”
“3 y›l önce iki ülke aras›ndaki toplam d›fl ticaret
hacmi 795 milyon dolarken, küresel krize ra¤men
bunu 2009 y›l›nda 1.8 milyar dolara ç›kard›k. Suri-
ye ile d›fl ticareti dengeli flekilde daha fazla art›rma
planlar› yapt›k. May›s 2010 itibar›yla ilk 5 ayl›k top-
lam d›fl ticaret 1 milyar dolar› buldu.
Suriye ile gerçeklefltirilen Yüksek Düzeyli Stratejik
Ortakl›k Konseyi ile vizenin kald›r›lmas› birçok ülke-
ye örnek oldu.
Türkiye'nin komflu ve çevre ülkelerle siyasi ve eko-
nomik iliflkilerini maksimum düzeye ç›karma çaba-
Eylül 2010 KobiEfor 103