Page 94 - KobiEfor_Temmuz_2010
P. 94
PAZAR ÜLKE
ler, temel sa¤lık hizmetlerinin kapsam›n›n ve iflsiz-
lere yönelik sigorta sisteminin iyilefltirilmesi, 34 bin
yeni sa¤lık klini¤i ve 2 bin hastanenin yapımı, çev-
re koruma yat›r›mlar›n›n artmas› ve enerji tasarru-
funa gidilmesi, Çin pazar›nda imkanlar› genifllete-
cek.
Çin pazar› nitelikli bir pazard›r. Çin'de internet
kullanıcı sayısı 385 milyonu aflm›fl. Cep telefonuyla
internete girenler 233 milyon olarak hesapland›.
Dünya ortalamasında, küresel krizle birlikte lüks tü-
ketim yüzde 35 düflerken, Çin’deki lüks tüketim sa-
dece yüzde 5 düfltü. Çünkü Çin’de 340.000’in üze-
rinde dolar milyoneri bulunuyor. mak zorundasınız.
Belli bir yat›r›m yapma-
Yat›r›mlar artacak dan, araflt›rma ve ön ha-
Çin, örne¤in 1997 yılında z›rl›klar için para harca-
bütçesinin yüzde 32’si ci- madan Çin pazarına giril-
varında olan yat›r›m›n› 2009 mez, bu unutulmamal›d›r.
yılında yüzde 47’ye ç›karm›flt›. Çin büyük bir tüketici
Böylece, kriz nedeniyle Gu- ama gün geçtikçe, refah
angdong bölgesinde, 20 mil- arttıkça seçici bir tüketici
yondan fazla ihracat sektörü durumuna geliyor. Tem-
iflçisi ifllerini kaybetmiflti, ye- silcilik ofisi açmak, ya-
niden ifle dönmeleri sa¤land›. bancı sermayeli bir flirket
Çin’e yapılan yabancı yatırımlar büyük oranda Ar- kurmak veya Çinli bir fir-
Ge yatırımını içeriyor. Yabancı Ar-Ge’nin Çin’deki ifl mayla ortakl›k biçiminde
dünyasının gerçeklefltirdi¤i toplam Ar-Ge’nin yüzde Çin pazar›na girebilirsiniz,
25-30’una karflılık geldi¤i tahmin ediliyor ve bunlar ancak mal›n›z›n Çin’de
biliflim teknolojileri, biyoteknoloji, ilaç ve otomotiv yeniden marka tescili ih-
gibi alanlarda yo¤unlafl›yor. Sanayi-bilim iliflkilerinin mal edilmemelidir.
hızla geliflmesi ve bununla ilgili kamu politika- Yükselen sektörler ma-
larındaki geliflme, dünyan›n bilgi için Çin’e gitmek kina ekipmanlarının imal
istemesi gibi yeni bir trendi beraberinde getiriyor. edilmesi elektronik sana-
Çin’in bunlar› yapacak paras› var. Döviz rezervle- yinde entegre devreler gelifltirilmesi, bilgisayar ve
ri 2009 y›l›nda 453 milyar dolar artıfl göstererek 2.4 iletiflim ekipmanları ve bilgi teknolojisi üretimidir.
trilyon dolara ulafltı. Dünyanın en büyük döviz re- ‹nflaat sektöründe ise öncelik kent ve kırsal alanda
zervine sahip ülkesi durumundad›r. konut yapımı ve yeni inflaat malzemelerinin geliflti-
rilmesi konusundad›r. Karo seramik, mermer, mut-
Analiz: fak, banyo- alanında büyük bir pazar mevcuttur. Ke-
Çin pazar›na so- reste, ka¤ıt, kontrplak, mobilya di¤er büyük ihtiyaç-
mut iliflki ve iflbirlik- lar›d›r.
leri kurularak girilir. Deri, deri iflleme makinaları, cam, kristal, her tür-
Kurulan iliflkiyi güve- lü cam süsleme eflyası, telekomünikasyon cihazları,
nilir bir dan›flmanl›k telefon setleri, elektrikli ev aletleri, markalaflmıfl
firmas›na veya Türk tekstil ürünleri, otomotiv ürünleri, binek otomobil
Ticaret atefleli¤ine otobüs, traktör, otomotiv yan sanayi Çin pazar›na
do¤rulatmak gerekir. yat›r›mla girilecek alanlardand›r.
Çin’de her ürün tut- Çin’e mal satabilmek için öncelikle Çin’de fuarla-
maz, araflt›rma yapmak, ürün üzerinde Çin’e has de- ra katılmak flarttır. Çin ticaret fuarlarının çok yo¤un
¤ifliklikler yaratmak gerekebilir. Sektörel ihtisas› oldu¤u bir ülkedir.
olan büyük ithalatç› Çin firmalar›n› bulup ürün tan›-
t›m› yapman›z uygun bir yöntemdir. FAYDALI ADRESLER
Çin pazar›n› bir bütün olarak görmemek, bölgesel
özelliklerine yönelmek gerekir. Her bölgenin büyük Çin Ankara Büyükelçili¤i
ithalatçıları vardır, Çini bölgelere ayırarak projelen- Tel : 0 312 436 06 28 Fax : 0 312 446 42 48
dirmeniz gerekir. Web : www.chinaembassy.org.tr
Fiyat politikan›z esnek olmal›d›r çünkü bölgeler Adres : Gölgeli Sk. No: 34 06700
aras›nda al›m gücü fark› bulunmaktad›r. Çin’in iç Gaziosmanpafla/Ankara
bölgelerine girmek istiyorsanız fiyatları afla¤ıda tut-
94 KobiEfor Temmuz 2010