Page 154 - KobiEfor_Haziran_2010
P. 154

MARD‹N OSB


                                   Aras Kargo’nun katk›lar›yla haz›rlanm›flt›r
           www.arascargo.com
              Mardin’in deste¤e ihtiyac› var
              Mardin OSB, uzun tarihine ra¤men hak etti¤i ye-
           rin uza¤›nda. Ancak son y›llarda bölgenin geliflimi
           için at›lan ad›mlar y›llar içinde at›lmayan ad›mlar›
           kapatmada umut oluyor. Duyan, sorunu çözmek ad›-
           na elini tafl›n alt›na koymaktan çekinmiyor. Sanayi-
           cileriyle bölgeyi kalk›nd›rmak için mücadele veren
           Duyan, flu bilgileri veriyor: “Geliflme bak›m›ndan çok
           geç kald›k. Bölge hem Türkiye’nin ilk OSB’leri ara-
           s›nda yer al›yor hem de Türkiye’nin 7. Serbest Böl-
           gesi OSB’nin içinde. Ama bir türlü bu iki faktörü
           ateflleyip h›zl› bir geliflim geçiremedik. Bölgeye sa-
           dece Duyan ailesi olarak büyük a¤›rl›k verdik. Ra-
           kamlarla ifade edersek OSB’de Duyan Ailesi’ne ait
           22 fabrika yer al›yor. Duyan Ailesi’nin bölgedeki sa-
           nayicili¤e itibar kazand›rmas› di¤er ailelere di¤er gi-
           riflimcilere örnek oldu. Duyanlar’dan sonra birçok gi-  Suriye ile vize uygulamas›n›n kald›r›lmas›,
                                                             Irak’la iliflkilerin normale dönmesi Mardin ekonomisini
           riflimci bölgeye geldi. OSB’nin as›l geliflimi ise  hareketlendirdi.
           1996’dan sonra bafllad›. Ondan önce bölgenin ileri
           gelenleri yat›r›mlar›n› nakliye ve tar›ma yo¤unlaflt›r-
           m›flt›. Sanayiciler bu zinciri bölgemizde k›rd›.”
              Bölgede sanayicili¤in geliflimine vesile olan bir di-
           ¤er etken ise e¤itime yönlendirilen ikinci kuflak. Bir-
           çok aile yaflça küçük veya istekli gençlerini e¤itime
           zorluyor. E¤itimli bireyler ise sanayicili¤in geliflmesi-
           ne katk› sa¤l›yor.

              Bedelsiz arsa avantaj› kalmad›
              Mardin OSB’nin gelifliminde hükümetin teflvik
           desteklerinin hiçbir katk› sa¤lamad›¤›n›n alt›n› çizen
           Duyan, flunlar› kaydediyor: “Teflvik ve destek bölge-
           nin geliflimine katk› sa¤lamad›. Ama bu sa¤lamaya-
           ca¤› anlam›na gelmiyor. Bölgemizin toparlanmas›,
           hareketlenen giriflimcinin istihdam sa¤layarak so-  alan›nda da gündeme ald›klar›n› belirtiyor. OSB’yi
           rumluluklar›n› yerine getirmesi için bir tak›m destek-  d›flar›dan korumak için 2 bin 400 metre duvar inflaa-
           lere ihtiyaç duyuyoruz. Bunlardan biri enerji avanta-  t› yapt›klar›n› bildiren Duyan, duvarlara yaklafl›k 300
           j› di¤eri ise bedelsiz arsa deste¤inin sa¤lanmas›d›r.  bin TL yat›r›m gerçeklefltirdiklerini aç›kl›yor. Bölge-
           Bölgemizin en önemli avantajlar›ndan biri olan be-  nin tamam›n›n duvarlarla çevrilmesi için 6 kilometre-
           delsiz arsa deste¤i 6 fiubat 2010 itibariyle kalkt›. Ar-  lik duvar yat›r›m› yap›lmas› gerekiyor. OSB Yönetimi,
           t›k arsay› parayla vermek zorunda kal›yoruz.”    duvar yat›r›m›n› uzun vadeye yaym›fl durumda.

              Sosyal tesis geniflleme alan›nda                 Ulafl›m avantaj›
              Mardin OSB’nin sosyal tesislerine iliflkin bilgi ve-  Mardin ulafl›m›n merkezinde. Tarihi ‹pek Yolu’nun
           ren Duyan, “Mardin OSB’nin kanun gere¤i 60 bin   üzerinde bulunan flehirde eskiye dönüflün heyecan›
           metrekare alandan oluflan iki sosyal tesis alan› bu-  yaflan›yor. Suriye ile vizelerin kald›r›lmas› bölge için
           lunuyordu. Bu iki alan› spor ve sa¤l›k merkezi ola-  büyük avantaj yarat›yor. As›l avantaj ise yeniden ya-
           rak planlad›k. Ancak sosyal tesisler OSB Kanunu ç›k-  p›lanma sürecine giren Irak. Bölgenin sanayicileri ve
           madan önce planland›¤› için o dönemin kanunu ge-  ticaret erbaplar›n›n yüzde 99’u Kuzey Irak’ta ifl yap›-
           re¤i Mardin Belediyesi’ne verdik. Dolay›s›yla OSB  yor. OSB, havaalan›na 3, E24 Karayolu’na 15 kilo-
           içindeki sosyal tesisler ve yeflil alanlar belediyenin  metre uzakl›kta. Demiryolu ise 1 kilometre uzakl›kta
           elinde kald›. Daha sonra ilgili yerleri belediyeden  yer al›yor. Demiryolunun iyilefltirilmesi gerekti¤ini
           OSB Kanunu çerçevesinde yasal hakk›m›z› kullana-  belirten Nas›r Duyan, “Birçok sanayicimiz hammad-
           rak istedik. Belediye ise söz konusu alanlar karfl›s›n-  deyi ülkenin güney ve bat› bölgelerinden temin edi-
           da bizden para talep ediyor. Kendi yerimizi yeniden  yor. Demiryolu bu bak›mdan bölge için çok önemli.
           bize satmak isteyenlere karfl› s›k›nt›l›y›z. OSB olarak  Bildi¤im kadar›yla çal›flmalar bafllad›. Çal›flmalar bi-
           buna kesinlikle s›cak bakm›yoruz” diye konufluyor.   tince sanayicilerin nakliye giderleri de büyük ölçüde
              Duyan, bölgenin sosyal tesis ihtiyac›n› geniflleme  azalacak” fleklinde konufluyor.

           154  KobiEfor Haziran 2010
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159