Page 60 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 60

UZMAN                              ‹nsan haklar›na sayg›

                                          ‹nsan haklar›na sayg›l› olabilmek için  lü¤ü sa¤lar. Bu özgürlükler baflkalar›n›n
                                       ‹  öncelikle kendimize yap›lmas›n› iste-  haklar›na sayg›l› olmak sorumlulu¤unu
                                                                          da getirmektedir. ‹HEB’in 19. maddesine
                                          mediklerimizi baflkalar›na da  yapma-
                                          ma temel ilkesini benimsemeliyiz. Dü-
                                        flünce özgürlü¤ü dedi¤imizde, farkl› gö-  göre  “Herkesin düflünce ve anlat›m öz-
                                                                          gürlü¤üne hakk› vard›r. Bu hak düflünce-
                                        rüfl ve düflüncelerin özgürce tart›fl›labildi-  lerinden dolay› rahats›z edilmemek, ülke
                                        ¤i bir ortam akla gelmektedir. Kendimiz-  s›n›rlar› söz konusu olmaks›z›n, bilgi ve
                                        den farkl› düflünenleri, d›fllay›p, ötekilefl-  düflünceleri her yoldan araflt›rmak, elde
                                        tirmek yerine onlar› aç›k yüreklilikle din-  etmek ve yaymak hakk›n› gerekli k›lar.”
                                        leyip anlayabilme becerisini gelifltirmeli-  Birleflmifl Milletler Genel Sekreteri Kofi
                                        dir. Ayd›nlanma felsefesinin temsilcisi  Annan’›n Ocak 1999’da Davos’da düzen-
                                        olarak tan›nan Frans›z düflünürü Voltaire,  lenen Dünya Ekonomik Forumunda ifl
                                        “Söylediklerinizin hiçbirinde sizinle ayn›  dünyas›n›n liderleriyle paylaflt›¤› Küresel
                                        düflüncede de¤ilim. Ancak onlar› söyle-  ‹lkeler Sözleflmesi (K‹S), Türkiye’de ilk
                                        me hakk›n›z› ölünceye de¤in savunaca-  olarak 29 May›s 2002’de KalDer taraf›n-
                                        ¤›m” diyerek olmas› gereken düflünsel  dan imzalanm›flt›r. Sözleflmede insan
                                        ortam› en iyi flekilde tan›mlam›flt›r.     haklar›, çal›flma standartlar›, çevre ve
                                        Bireyler aras›nda sa¤l›kl› iletiflim için,  yolsuzlukla mücadele ana bafll›klar› al-
                                        karfl› taraf› do¤ru alg›layabilmek ciddi ça-  t›nda toplam 10 evrensel ilke yer almak-
                                        ba gerektirir.  Aksi durumda zaman za-  tad›r. Çal›flma standartlar› bafll›¤› alt›n-
             AL‹ RIZA KAYLAN            man yanl›fl alg›lamalarla, tart›flman›n öf-  da sendikalaflma ve toplu sözleflme öz-
                                        ke ve tepkiye dönüflmesi kaç›n›lmazd›r.  gürlü¤ü, zorla iflçi çal›flt›rma uygulama-
             KalDer Yönetim Kurulu
                                        Tart›flma kültürümüzün yetersiz kalmas›,  s›na son verilmesi, çocuk iflçilerin çal›fl-
             Baflkan›                    sevgi, sayg› ve sorumluluk duygular›n›  t›r›lmas›na son verilmesi, ifl gücünde ay-
             kaylan@kalder.org          köreltebilmektedir.               r›mc›l›k yap›lmamas› fleklinde dört ilke
                                        Ayn› resme bak›p farkl› fleyler görebil-  belirtilmifltir. Çevreye iliflkin üç ilke ise,
                                        mek, bu gözlemler paylafl›ld›¤› sürece bir  ifl dünyas› çevre sorunlar›na karfl› ihti-
              Ayd›nlanma                zenginlik oluflturur ve bütünsel resmi ya-  yati yaklafl›mlar› desteklemeli, çevresel
                                        kalamakta katk› sa¤lar. Bir fille karfl›la-  sorumlulu¤u art›racak her türlü faaliye-
              felsefesinin              flan üç körün öyküsünü bir ço¤umuz din-  te ve olufluma destek vermeli, çevre
                                        lemifltir. Filin kula¤›na, hortumuna ve ba-  dostu teknolojilerin geliflmesini ve yay-
           temsilcisi olarak            ca¤›na dokunan körler, do¤al olarak fili  g›nlaflmas›n› desteklemeli fleklindedir.
                                        çok farkl› flekillerde yorumlayacaklard›r.  Görüldü¤ü gibi K‹S, çevre duyarl›l›¤›yla,
            tan›nan Frans›z             Fili do¤ru olarak tan›mlayabilmek için  gelecek nesillerin haklar›n› da güvence
          düflünürü Voltaire,            toplanan veri ve deneyimler birlefltirilme-  alt›na almaktad›r.
                                        li, parçalar aras›ndaki etkileflim ortaya ç›-
                                                                          K‹S’in web sitesi (www.unglobalcom-
          “Söylediklerinizin            kart›lmal›d›r. Gerçek hayatta yaflad›¤›m›z  pact.org/participants/search) incelendi-
                                        bireysel, kurumsal ve toplumsal sorunlar  ¤inde, kat›l›mc› say›s›n›n Mart 2010’da
           hiçbirinde sizinle           da bu fili an›msatmaktad›r. Gözlem ve  130 ülkeden 7972’ye ulaflt›¤› görülmek-
                                        deneyimlerimize dayal› olarak toplad›¤›-  tedir. Türkiye’den ise 168 kat›l›m vard›r.
            ayn› düflüncede              m›z veriler bütünsel resmin tamam›n›  Tamam›yla gönüllülük temelli olan kat›-
                                        yans›tmayabilir.                  l›mda, Birleflmifl Milletler’deki K‹S mer-
                 de¤ilim.               Erkek, kad›n ve çocuk, tüm insanlar›n te-  kezi, kurulufllardan dönemsel rapor ala-
              Ancak onlar›              mel hak ve özgürlüklerinin belirlendi¤i  rak kurumsal geliflmeleri izlemektedir.
                                        ‹nsan Haklar› Evrensel Bildirgesi (‹HEB)
                                                                          Türkiye’deki 168 kurumdan 33’ünün ge-
          söyleme hakk›n›z›             1948 y›l›nda Birleflmifl Milletler taraf›n-  liflme raporunu göndermedi¤i ilgili site-
                                        dan benimsenmifltir. Otuz madde içeren  de görülmektedir. Öncü ve örnek kuru-
            ölünceye de¤in              ve ‹nsan Haklar›n›n Anayasas› olarak ta-  lufllar›n yerel ve küresel sorun ve çö-
                                        n›mlanan bu bildirge birçok ulusal ve  zümleri tart›flt›¤› ve iyi uygulamalar›n›
             savunaca¤›m”               uluslararas› yasan›n temelini oluflturmak-  paylaflt›¤› sürece K‹S giriflimi güç kaza-
                                        tad›r. Bildirgenin birinci maddesine göre  nacakt›r.  Ülkemizden çok daha fazla
            diyerek olmas›              “Bütün insanlar özgür, onur ve haklar  kurumun K‹S’e etkin kat›l›m› ve baflar›l›
          gereken düflünsel              bak›m›ndan eflit do¤arlar. Ak›l ve vicda-  uygulamalar›n uluslararas› platformlar-
                                                                          da paylafl›lmas›yla ülke itibar›m›z da
                                        na sahiptirler, birbirlerine karfl› kardefllik
              ortam› en iyi             anlay›fl›yla davranmal›d›rlar.”    olumlu yönde etkilenecektir.
                                        ‹nsan haklar›, ›rk, din, dil ve cinsiyet ay-  KalDer, K‹S çerçevesinde “Yönetimde
                 flekilde                r›m› gözetmeksizin tüm insanlar›n hak ve  Kad›n Erkek Eflitli¤i” konusunda bir dizi
                                        sayg›nl›k aç›s›ndan eflit ve özgür olarak  çal›fltay düzenlemifl, “Yönetim Kad›n›n
             tan›mlam›flt›r.             do¤du¤u anlay›fl›na dayan›r. Her insan›n  Hakk›d›r” temas›yla bir bildirge haz›rla-
                                        yasa önünde eflit oldu¤unu, iflkenceye,  m›fl ve bu alanda kurumsal karnenin
                                        kötü muameleye ve onur k›r›c› cezalara  belirlenmesi için bir taslak model gelifl-
                                        tabi tutulamayaca¤›n› vurgular. ‹nsan  tirerek anket çal›flmas› gerçeklefltirmifl-
                                        haklar›, her bir bireye ba¤›ms›z seçim  tir. Bu projeyle ilgili çal›flmalar devam
                                        yapma ve yeteneklerini gelifltirme özgür-  etmektedir.
           60 KobiEfor Nisan 2010
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65