Page 152 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 152

UZMAN                    ‹flyeri politikas› ve motivasyon

                                       ‹  nsanlar› yönetmek ve motive etmek  Bunlara ifl ortam›nda SONUÇLAR - HE-
                                                                          DEFLER - ÇIKTILAR - SORUMLULUKLAR
                                          için ‘’en iyi yol’’ denebilecek bir yol
                                                                          vb. adlar verilir.
                                          yoktur. Tak›m üyeleri yeterli ve istek-
                                        li de¤il ise d›fl motivasyon genellikle  Örne¤in: Verimlili¤i % 3, müflteri mem-
                                        sonuç almay› sa¤lamayacakt›r. Önemli  nuniyetini % 10, müflteri ba¤l›l›¤›n› % 5
                                        olan iç motivasyonlar› yüksek do¤ru in-  art›ral›m. ‹fle geç kalmalar› % 20, de-
                                        sanlar› bulmak ve onlar› demotive et-  vams›zl›¤› % 5, kalitesizlik maliyetlerini
                                        memektir.                         % 5, sabit giderleri % 3, de¤iflken gi-
                                        Bir çal›flan›n belli bir ifli etkin ve verim-  derleri % 5 azaltal›m. Stok devir h›z›n›n
                                        li flekilde yapabilme ihtimali; gayretten  hedefi? 5 devir/y›l.
                                        performans beklentisinden do¤an GÜ-  Vb. sonuçlara yönelik ifadeler kullan-
                                        DÜ veya ‹HT‹YACIN; di¤er güdülere gö-  malar› çal›flanlara hedefler belirleyecek-
                                        re daha kuvvetli olmas›na ve kiflinin  tir. Hedefler o yöndeki davran›fllar› bafl-
                                        performansla iliflkilendirilen TEfiV‹K ya  latacakt›r. Yöneticinin çal›flanlar›n ça-
                                        da ÖDÜLE verdi¤i de¤ere ba¤l›d›r.  balar›n›n ifle yaramas› için elemanlar›n›
                                        Motivasyon Kullanarak Sonuca Ulafl-  performans seviyeleri hakk›nda sürekli
                                        mak: Motivasyon GÖNÜLLÜ davran›fllar›  olarak bilgilendirmesi flartt›r. Hedefler
                                        GÜÇLEND‹REN bir dizi PS‹KOLOJ‹K süre-  davran›fllar› bafllat›r, geribildirim ise
                                        cin bileflimidir. Motivasyon, ihtiyaçlar›  kararl›l›k sa¤lar. Motivasyonu art›r›r.
             MEM‹fi YILMAM               karfl›lama temelli, amaçlara yönelik bir  Nerede olduklar›n› bilen çal›flanlar dav-
                                        eylemdir. Motivasyon, performansla ay-  ran›fllar›n› kararl›l›kla sürdüreceklerdir.
             Uzman E¤itmen/             n› fley de¤ildir. Motivasyon için, çal›flan-
             Yönetim Dan›flman›          lar›n beklentileri (sayg›nl›k) ile flirket  Yap›c› iflyeri politikas› da çal›flanlar›n
                                        beklentilerinin (etkinlik) UYUMLU hale  motivasyonu üzerinde etkili olacakt›r.
             memis@yilmam.com           getirmenin yollar›n› bulmak gerekir.  1-Neler yapt›n? (Çal›flmalar›n belgelen-
                                                                          mesi için kay›t tutmalar›n› ve raporla-
          Bir çal›flan›n belli           ‹yi bir motivasyon için gerekli olan flu  malar›n› sa¤la)
                                        üç unsuru bilmemiz gerekir :
                                                                          2-Çal›flanlara karfl› dürüst davran, ayn›
             bir ifli etkin ve           BEKLENT‹: Kiflinin çabas›n›n sonuç ola-  zamanda sayg› göster.
                                        rak bir performans oluflturaca¤› inanc›.  3-Yanl›fl anlama varsa karfl› taraf ile bi-
            verimli flekilde             VASITA: Kiflinin performans›n›n ödül-  re-bir görüfl.
                                        lendirilece¤i inanc›.             4-Verdi¤in sözleri tut. Oldu¤un gibi gö-
               yapabilme                ÖDÜLÜN  DE⁄ER‹: Kiflinin somut kaza-  rün, göründü¤ün gibi ol. (Özü sözü bir ol)
          ihtimali; gayretten           n›mlar›.                          5-Do¤ru dürüst çal›fl, do¤ru iflleri yap
                                                                          ve zaman› kiflisel konular için harcama.
              performans                Yüksek performans, düflük performans›  6-Hata yapt›¤›nda bunun sorumlulu¤u-
                                        gerçeklefltiren çal›flanlar›n CEZALANDI-  nu üstlen. Ekip baflar›s›z ise “BEN ha-
            beklentisinden              RILMASI ile elde edilemez, Yönlendiri-  tal›y›m”, baflar›l› ise “B‹Z yapt›k” diye-
                                        len, desteklenerek ve gelifltirilerek güç-  bilmelisin. Liderin baflar›daki pay› %50,
          do¤an GÜDÜ veya               lendirilmifl (YETK‹LEND‹R‹LM‹fi) çal›flan-  baflar›s›zl›ktaki pay› ise %100 dür.
                                        lar ve yöneticiler aras›nda oluflturulan  7-Harcama faturalar›nda ve bütçe ko-
           ‹HT‹YACIN; di¤er             KARfiILIKLI ANLAYIfi VE GÜVEN’e daya-  nusunda dürüst ol.
             güdülere göre              narak gerçeklefltirilir. Yönetimin ceza-  8-Do¤ru zamanda, do¤ru insana do¤ru
                                        land›rma yerine, düflük performansa
                                                                          sözcükleri söyle.
             daha kuvvetli              sebep olan sorunlar›n giderilmesi, en-
                                        gellerin ortadan kald›r›lmas› ve bir da-  Yap›c› ‹flyeri Politikas› ve Motivasyonun
              olmas›na ve               ha tekrarlanmamas› için önlemler alma-  Özünde fiunlar  Olmal›d›r:
                                        s› gerekir.                       “Yap›lanlar, ‹LET‹fi‹M‹, ÜRÜN VE H‹Z-
                  kiflinin               ‹flletmelerin çevrenin de¤iflim h›z›ndan  MET KAL‹TES‹N‹ art›rmaya, MORALLER‹
                                        daha yavafl kalmamalar› için inisiyatif  yükseltmeye, ‹L‹fiK‹LER‹ daha iyi hale
             performansla               kullanan say›s›n› art›rmal›d›r. Bunun en  getirmeye ve flirketin MADD‹ DURUMU-
            iliflkilendirilen            önemli yolu da yetkilendirmedir. Çal›-  NU iyilefltirmeye, MÜfiTER‹ MEMNUN‹-
                                                                          YET‹N‹ ve BA⁄LILI⁄INI  artt›rmaya, YE-
                                        flanlar›m›z›n inisiyatif kullanmalar›n› is-
             TEfiV‹K ya da               teriz, ama onlar›n hata yapmalar›na  N‹L‹⁄E, YARATICILI⁄A, BULUfiCULU⁄A
                                        müsaade etmeyiz. Hata yapmaktan   yap›lan katk›ya,  iyi iflin daha iyi ve
            ÖDÜLE verdi¤i               korkanlar potansiyellerini tam olarak  müflteri yarar›na olmak kofluluyla rakip-
                                        kullanamad›klar› gibi gerekti¤inde inisi-  lerden farkl› yap›lmas›na, MÜfiTER‹
           de¤ere ba¤l›d›r.             yatiflerini de kullanamazlar. ‹steksiz bir  BEKLENT‹LER‹N‹ aflmaya yard›mc› ol-
                                        çal›flan inisiyatif kullanmak istemeye-  mal›d›r.”
                                        cektir.                           E¤er bunlardan farkl› bir durum ortaya
                                        Yönetici motivasyonu sa¤lamak için ör-  ç›k›yorsa, mevcut iflletme politikas› ve
                                        gütsel amaçlara ulaflmaya yönelik SO-  motivasyon iflletmeye zarar veriyor de-
                                        NUÇLAR fleklinde ifadeler kullanmal›d›r.  mektir.

           152 KobiEfor Nisan 2010
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157