Page 152 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 152
UZMAN ‹flyeri politikas› ve motivasyon
‹ nsanlar› yönetmek ve motive etmek Bunlara ifl ortam›nda SONUÇLAR - HE-
DEFLER - ÇIKTILAR - SORUMLULUKLAR
için ‘’en iyi yol’’ denebilecek bir yol
vb. adlar verilir.
yoktur. Tak›m üyeleri yeterli ve istek-
li de¤il ise d›fl motivasyon genellikle Örne¤in: Verimlili¤i % 3, müflteri mem-
sonuç almay› sa¤lamayacakt›r. Önemli nuniyetini % 10, müflteri ba¤l›l›¤›n› % 5
olan iç motivasyonlar› yüksek do¤ru in- art›ral›m. ‹fle geç kalmalar› % 20, de-
sanlar› bulmak ve onlar› demotive et- vams›zl›¤› % 5, kalitesizlik maliyetlerini
memektir. % 5, sabit giderleri % 3, de¤iflken gi-
Bir çal›flan›n belli bir ifli etkin ve verim- derleri % 5 azaltal›m. Stok devir h›z›n›n
li flekilde yapabilme ihtimali; gayretten hedefi? 5 devir/y›l.
performans beklentisinden do¤an GÜ- Vb. sonuçlara yönelik ifadeler kullan-
DÜ veya ‹HT‹YACIN; di¤er güdülere gö- malar› çal›flanlara hedefler belirleyecek-
re daha kuvvetli olmas›na ve kiflinin tir. Hedefler o yöndeki davran›fllar› bafl-
performansla iliflkilendirilen TEfiV‹K ya latacakt›r. Yöneticinin çal›flanlar›n ça-
da ÖDÜLE verdi¤i de¤ere ba¤l›d›r. balar›n›n ifle yaramas› için elemanlar›n›
Motivasyon Kullanarak Sonuca Ulafl- performans seviyeleri hakk›nda sürekli
mak: Motivasyon GÖNÜLLÜ davran›fllar› olarak bilgilendirmesi flartt›r. Hedefler
GÜÇLEND‹REN bir dizi PS‹KOLOJ‹K süre- davran›fllar› bafllat›r, geribildirim ise
cin bileflimidir. Motivasyon, ihtiyaçlar› kararl›l›k sa¤lar. Motivasyonu art›r›r.
MEM‹fi YILMAM karfl›lama temelli, amaçlara yönelik bir Nerede olduklar›n› bilen çal›flanlar dav-
eylemdir. Motivasyon, performansla ay- ran›fllar›n› kararl›l›kla sürdüreceklerdir.
Uzman E¤itmen/ n› fley de¤ildir. Motivasyon için, çal›flan-
Yönetim Dan›flman› lar›n beklentileri (sayg›nl›k) ile flirket Yap›c› iflyeri politikas› da çal›flanlar›n
beklentilerinin (etkinlik) UYUMLU hale motivasyonu üzerinde etkili olacakt›r.
memis@yilmam.com getirmenin yollar›n› bulmak gerekir. 1-Neler yapt›n? (Çal›flmalar›n belgelen-
mesi için kay›t tutmalar›n› ve raporla-
Bir çal›flan›n belli ‹yi bir motivasyon için gerekli olan flu malar›n› sa¤la)
üç unsuru bilmemiz gerekir :
2-Çal›flanlara karfl› dürüst davran, ayn›
bir ifli etkin ve BEKLENT‹: Kiflinin çabas›n›n sonuç ola- zamanda sayg› göster.
rak bir performans oluflturaca¤› inanc›. 3-Yanl›fl anlama varsa karfl› taraf ile bi-
verimli flekilde VASITA: Kiflinin performans›n›n ödül- re-bir görüfl.
lendirilece¤i inanc›. 4-Verdi¤in sözleri tut. Oldu¤un gibi gö-
yapabilme ÖDÜLÜN DE⁄ER‹: Kiflinin somut kaza- rün, göründü¤ün gibi ol. (Özü sözü bir ol)
ihtimali; gayretten n›mlar›. 5-Do¤ru dürüst çal›fl, do¤ru iflleri yap
ve zaman› kiflisel konular için harcama.
performans Yüksek performans, düflük performans› 6-Hata yapt›¤›nda bunun sorumlulu¤u-
gerçeklefltiren çal›flanlar›n CEZALANDI- nu üstlen. Ekip baflar›s›z ise “BEN ha-
beklentisinden RILMASI ile elde edilemez, Yönlendiri- tal›y›m”, baflar›l› ise “B‹Z yapt›k” diye-
len, desteklenerek ve gelifltirilerek güç- bilmelisin. Liderin baflar›daki pay› %50,
do¤an GÜDÜ veya lendirilmifl (YETK‹LEND‹R‹LM‹fi) çal›flan- baflar›s›zl›ktaki pay› ise %100 dür.
lar ve yöneticiler aras›nda oluflturulan 7-Harcama faturalar›nda ve bütçe ko-
‹HT‹YACIN; di¤er KARfiILIKLI ANLAYIfi VE GÜVEN’e daya- nusunda dürüst ol.
güdülere göre narak gerçeklefltirilir. Yönetimin ceza- 8-Do¤ru zamanda, do¤ru insana do¤ru
land›rma yerine, düflük performansa
sözcükleri söyle.
daha kuvvetli sebep olan sorunlar›n giderilmesi, en-
gellerin ortadan kald›r›lmas› ve bir da- Yap›c› ‹flyeri Politikas› ve Motivasyonun
olmas›na ve ha tekrarlanmamas› için önlemler alma- Özünde fiunlar Olmal›d›r:
s› gerekir. “Yap›lanlar, ‹LET‹fi‹M‹, ÜRÜN VE H‹Z-
kiflinin ‹flletmelerin çevrenin de¤iflim h›z›ndan MET KAL‹TES‹N‹ art›rmaya, MORALLER‹
daha yavafl kalmamalar› için inisiyatif yükseltmeye, ‹L‹fiK‹LER‹ daha iyi hale
performansla kullanan say›s›n› art›rmal›d›r. Bunun en getirmeye ve flirketin MADD‹ DURUMU-
iliflkilendirilen önemli yolu da yetkilendirmedir. Çal›- NU iyilefltirmeye, MÜfiTER‹ MEMNUN‹-
YET‹N‹ ve BA⁄LILI⁄INI artt›rmaya, YE-
flanlar›m›z›n inisiyatif kullanmalar›n› is-
TEfiV‹K ya da teriz, ama onlar›n hata yapmalar›na N‹L‹⁄E, YARATICILI⁄A, BULUfiCULU⁄A
müsaade etmeyiz. Hata yapmaktan yap›lan katk›ya, iyi iflin daha iyi ve
ÖDÜLE verdi¤i korkanlar potansiyellerini tam olarak müflteri yarar›na olmak kofluluyla rakip-
kullanamad›klar› gibi gerekti¤inde inisi- lerden farkl› yap›lmas›na, MÜfiTER‹
de¤ere ba¤l›d›r. yatiflerini de kullanamazlar. ‹steksiz bir BEKLENT‹LER‹N‹ aflmaya yard›mc› ol-
çal›flan inisiyatif kullanmak istemeye- mal›d›r.”
cektir. E¤er bunlardan farkl› bir durum ortaya
Yönetici motivasyonu sa¤lamak için ör- ç›k›yorsa, mevcut iflletme politikas› ve
gütsel amaçlara ulaflmaya yönelik SO- motivasyon iflletmeye zarar veriyor de-
NUÇLAR fleklinde ifadeler kullanmal›d›r. mektir.
152 KobiEfor Nisan 2010