Page 78 - KobiEfor_Mart_2010
P. 78
HABER/GALVAN‹Z
2009 y›l›nda sat›fllar düfltü, karlar eridi
2009 y›l›nda sat›fllar düfltü, karlar eridi
KR‹Z SDG’Y‹ VURDU
KR‹Z SDG’Y‹ VURDU
Daralan piyasa koflullar›nda azalan ifller ve projeler, s›cak dald›rma galvaniz
hizmeti veren firmalar›n daha düflük fiyatlarla çal›flmas›na neden oldu.
M itafl Galvaniz Sat›fl Müdürü Tolga Günefl, ve kredi olanaklar›n k›s›tl› oldu¤u ödeme vadeleri-
2008 y›l›n›n son çeyre¤inde ekonomiyi et-
nin ve nakit s›k›nt›lar›n›n hat safhaya geldi¤i bu sü-
kisi alt›na alan global krizin pek çok sek-
reç SDG üretim hizmeti yapan firmalar›nda riskleri-
törde oldu¤u gibi s›cak dald›rma galvaniz
el sektörden oluflan bu firmalar en büyük zarar› gör-
(SDG) sektöründe de piyasa daralmas›na neden ol- nin artmas›na neden olmufltur. Müflteri portföyü re-
du¤unu söyledi. 2009 y›l› bafl›nda ‹lk etapta otomo- müfltür. Ancak ihracat, farkl› üretim alanlar› firmala-
tiv ve inflaat sektörünü etkileyen bu durum zaman- r›n kurtar›c›s› olmufltur. Daralan piyasa koflullar›nda
la tüm reel sektörü etkiledi¤ini belirten Günefl, “Bu azalan ifller ve projeler sektördeki SDG üretim hiz-
etki ile hammadde kalitesi, ürün kalitesi, do¤ru fi- meti veren firmalar›n daha düflük fiyatlarla müflteri-
yat politikas›, iflçilik ve kalite gibi konularda taviz nin karfl›s›na ç›kmas›na neden olurken üçüncü fir-
verip düflük fiyat politikas› ile ifl yapan SDG üretici- malar için bu kriz bir avantaj oldu.
lerinin belki büyüme oranlar›n› yüksek ç›karm›flt›r; Bütün bu nedenlerden dolay› 2009 y›l› SDG üre-
ancak y›l sonunda karl›l›klar› düflük yada hiç ç›kma- ticileri için karl›l›k temel hedef de¤il, aksine ayakta
yacakt›r. kalma mücadelesi hedefti. Tasviyeler, yat›r›mlar›n
Bu bofla kürek çekme politikas› sektörde vadele- durdurulmas›, flirket evlikleri vb. durumlar sektörün
rin uzamas›, tavizlerin artmas›na neden olmufltur. haberleri olmufltur.”
Finansal olarak güçlü olanlar kalacak zay›f flirketler Günefl, bu darbo¤az›n yan› s›ra çinko (Zn/EU-
de küçülmeye yada sars›lmaya neden olacakt›r. RO/USD) fiyatlar›ndaki dalgalanman›n piyasa tuzak-
Dolay›s›yla art›k verimli çal›flmak, maliyet fiyatla- lar›ndan kurtulan SDG firmalar›na istikrars›zl›k getir-
r›n› do¤ru hesaplamak, otomasyonla maliyet disipli- di¤ini belirtiyor. Özellikle 2009 son çeyre¤inde artan
ni, kaliteli ürün sunmak, do¤ru hizmet anlay›fl›, bu hammadde (Zn) fiyatlar› karl›l›k beklentilerinin afla-
ekonomik süreçte firmalar›n k›lavuzu olmufltur. ¤› çekilmesine neden oldu¤unu aktaran Günefl, “Gö-
Bunu sa¤layamayan firmalar›n bilançolar› beklen- rülen bu siyah tablo 2009 y›l› ekonomisi gerçe¤idir
tilerin çok alt›nda kalm›flt›r. Bunun yan› s›ra do¤ru ve her piyasada oldu¤u gibi bu
strateji ve politikalar oluflturabilen firmalar en az piyasada da kendini göstermifl-
olumsuzlukla bu krizden s›yr›lacakt›r” diyor. tir. Bütün bu de¤erlendirmele-
rin ›fl›¤›nda 2010 y›l›nda hare-
Kredi s›k›nt›s› ketli bir kaç sektör can simidi
SDG pazar›na en fazla ifl olana¤› sa¤layan KO- olabilir, ancak beklentilerin faz-
B‹’lerin bu dönemde ciddi bir darbo¤az içinde oldu- la olmamas› gerçekçi bir yakla-
¤unu aktaran Günefl, flöyle konufluyor: “Bankalar›n fl›m olacakt›r” diye konufluyor.
78 KobiEfor Mart 2010