Page 74 - KobiEfor_Mart_2010
P. 74
UZMAN Yenilenebilir enerji kaynaklar›n›n
etkin kullan›m›
M evcut enerji kaynaklar›- likler gere¤i, yenilenebilir enerji
n›n önemli bir k›sm›n›
alan›na yat›r›m yapmak isteyen
fosil bazl› yak›tlar olufl-
turmaktad›r. Fosil bazl› yak›tla- yat›r›mc› 24 ayr› resmi kurum ve
kuruluflun olur ve onay›n› almak
r›n enerji üretiminde kullan›lma- durumundad›r. Ayr›ca mevcut
s›, do¤aya sald›klar› CO2‘den kanun ve yönetmeliklerdeki bir
dolay› havan›n kirlenmesine ne- tak›m belirsizlikler yap›lacak
den olmaktad›r. Dünyan›n önde olan bu yeni kanun ve yönetme-
gelen geliflmifl ülkeleri CO2 sal›- lik haz›rl›klar›nda giderilmelidir.
n›m›n› kontrol alt›na almak için Bu belirsizliklere bir örnek ola-
Kyoto Protokolü’nü haz›rlam›fl- rak, Elektrik Piyasas› Lisans Yö-
lard›r. Ülkemiz 2009 y›l›nda netmeli¤i’nce 500 kW alt› yeni-
Kyoto Protokolü’nü imzalaya- lenebilir enerji kayna¤› kullan›-
rak, bu protokolü kabul etmifl- m› için herhangi bir lisans al›m›-
tir. Kyoto Protokolü’nün kabulü- na gerek yoktur; ancak yap›la-
Sena ‹nflaat Yön. nün bir gere¤i olan, yenilenebi- cak olan 500 kW alt› bir yenile-
Krl. Baflkan› lir enerji kaynaklar›n›n etkin bir nebilir enerji santralinden üreti-
FAHRETT‹N flekilde kullan›lmas› mevcut CO2 lecek olan elektrik enerjisinin,
TANINMIfi sal›n›m›n›n azalt›lmas›na neden mevcut flebekeye ba¤lant›s› için
ftaninmis@senainsaat.com.tr olacak en önemli etkendir. Elektrik Da¤›t›m fiirketlerinde
Yenilenebilir enerji kaynaklar› bir yönetmelik bulunmamakta-
kendi aralar›nda de¤erlendirme- d›r. Ve dolay›s›yla lisans almaya
Ülkemizde rüzgar ye al›nd›¤›nda, gerek teknoloji- gerek olmayan 500 kW alt› yeni-
lerinin belirli bir aflamay› kat et- lenebilir bir enerji kayna¤› ile
enerjisi ve günefl mifl olmas›, gerekse dünya ça- üretilecek olan elektrik enerjisi-
enerjisinin etkin p›nda yap›lan MW seviyelerin- nin mevcut flebekeye nas›l ba¤-
deki santral uygulamalar›n neti- lanaca¤› konusunda bir belirsiz-
bir biçimde cesinde rüzgar enerjisi ve günefl lik vard›r.
kullan›lmas› için enerjisi di¤er yenilenebilir enerji Ülkemizdeki mevcut durumun
kaynaklar› aras›ndan öne ç›k- bu halde olmas›ndan dolay›, bi-
gerekli kanun ve maktad›r. Bu ba¤lamda mevcut zim gibi yenilenebilir enerji kay-
yönetmeliklerin durum itibari ile kullan›lmaya en naklar›n› kullanmak isteyen yat›-
uygun yenilenebilir enerji kay- r›mc›lar, ülkemizin co¤rafyas› iti-
tam olarak naklar› rüzgar enerjisi ve günefl bari ile sahip oldu¤u hat›r› say›-
haz›rlanmas› enerjisidir. l›r rüzgar enerji potansiyeli ve
Ülkemizde rüzgar enerjisi ve gü- günefl enerji potansiyeline ra¤-
gerekmektedir. nefl enerjisinin etkin bir biçimde men yat›r›m yapmak için yurtd›-
Bu haz›rl›klar, kullan›lmas› için gerekli kanun fl›n› tercih etmektedir. Alternatif
ve yönetmeliklerin tam olarak enerji kaynaklar›na yat›r›m ya-
devletin resmi haz›rlanmas› gerekmektedir. Bu pacak ya da yapmay› düflünen
haz›rl›klar, devletin resmi kurum gerçek veya tüzel kifliliklerin ya-
kurum ve ve kurulufllar› taraf›ndan yap›la- t›r›mlar›n› ülkemizde yapmalar›
kurulufllar› cakt›r. Ancak tüm bu haz›rl›klar için resmi kurum ve kurulufllar
yap›l›rken, yenilenebilir enerji bu konudaki kanun ve yönetme-
taraf›ndan konusunda yat›r›m yapmak iste- likleri bir an evvel tamamlaya-
yap›lacakt›r. yen yat›r›mc›lar›n bürokratik en- rak, ülkemizin sahip oldu¤u bu
gellere ve uzun süreçlere maruz yüksek potansiyeldeki rüzgar
b›rak›lmamas›na azami dikkat enerjisini ve günefl enerjisini ül-
sarf edilmelidir. Çünkü mevcut ke ekonomimize kazand›rmal›-
durumdaki kanun ve yönetme- d›rlar.
74 KobiEfor Mart 2010