Page 90 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 90

UZMAN                               ‹fller neden büyümüyor?
                                     H     arika bir fikrim vard›... Yat›r›m›m›  bafllayan bir di¤eri eline menüyü tutufl-
                                           yapt›m, ekibimi kurdum... Faali-
                                                                         turmufl: “Al abicim flunu, sen yapars›n
                                           yete geçtim... Peki, ifller neden
                                      büyümüyor?                         merak etme!” Ve eklemifl, “Bak flu tiple-
                                                                         re dikkat et, onlardan iyi bahflifl ç›kar!”
                                      Öncelikle “Müflterilerinize sundu¤unuz  Yegane oryantasyon. Peki, büyük umut-
                                      deneyime bir göz at›n” derim.      larla aç›lan restoran›n sahibi fark›nda m›-
                                      Fabrikas›na yüzbinlerce dolarl›k yat›r›m  d›r ki? Tabeladaki isim, mekan, masala-
                                      yapm›fl; bafllang›çta herfley yolunda gidi-  r›n düzeni, aflç›n›n becerileri harikalar ya-
                                      yormufl, tam planlad›¤› gibi! Aradan bir-  ratsa da; ifl garsonda bitti. Müflteri gitti
                                      kaç ay geçmifl; ürünlerine olan talepte  mi, gelmez! Zira, seçim hakk› ve seçe-
                                      önemli bir art›fl yok! Reklam vermifl, sa-  nekleri var.
                                      t›fl ekibi oluflturmufl, yine de fazla bir de-  Ailenizle hofl bir müzik sedas› ve buram
                                      ¤ifliklik söz konusu de¤il. Oysa ki fark›n-  buram yemek kokular› gelen mekana
                                      da bile de¤il, ürünü duyanlar, ustaya so-  do¤ru yöneldiniz. O da ne! Nadide me-
                                      ruyor: “Yeni ç›kan marka iyi de¤il mi?”  kan›n kap›s›nda, body-guardlar dikil-
                                      Ustan›n cevab›: “Yok abi, y›llard›r filanca  mifl. B›rak›n içeri girmeyi, 50 metre öte-
                                      markas›n› kullan›r›z, üzerine tan›mam.”  den yürümeyi tercih edersiniz. Ayn› ge-
                                      Ürün henüz denenmedi bile, ifl ustada  ce, mekan›n iflletmecisi, kara kara dü-
                                      bitti!  Peki, fabrikatörün hikayesini anla-  flünmektedir: “Aileler neden benim me-
                                      tan, ürününü tan›tan sözcüsü kim, nas›l  kan›ma gelmiyor?” Engelleri aflabilse-
                                      anlat›yor?                         lerdi, geleceklerdi!
           IfiIK DEL‹ORMAN             Y›llarca memuriyet yapt›¤› iflinden emek-  Ofisinize mobilya alacaks›n›z. ‹thal ürün-
           AYDIN                      li olmufl. ‹lk ifl, ailece biriktirdi¤i paralar›,  ler satan bir markan›n web sitesine gir-
                                      alt›nlar› yast›k alt›ndan ç›kar›p, bir miktar  diniz; tam istedi¤iniz modeller! Modeller
           Microsoft Türkiye Müflteri  da banka kredisi almak kayd›yla ufak bir  iyi de sayfa karmakar›fl›k! ‹kinci t›klama,
           ve ‹fl Ortaklar› ‹liflki     “Muhasebe Bürosu” açmak olmufl. Koca-  üretici firman›n ‹talyanca web sitesi, kay-
           Yönetimi Genel Müdür       man da bir levha asm›fl. Aileden yadigar,  boldunuz gitti!. “En iyisi, telefonla bilgi
           Yard›mc›s›                 bir ömür gururla tafl›d›¤› soyad›n› kullan-  alay›m!”dediniz. Vaktiniz k›ymetli. Tele-
           isikad@hotmail.com         mayacak da, ne yapacakt›? ”Özbalç›k  fon tam 8 kere çalar, açan yok! Israrla
                                      Muhasebe”. Hemen soka¤›n karfl›s›nda  beklersiniz. T›k yok! Ulafl›lamayan firma-
                                      ise “Güven Muhasebe Hizmetleri”. Sizce  dan ne hizmet alabilirsiniz? Firma sahibi
                                      bu kifliyi tan›mayanlar, hikayesini bilme-  ne bilsin ki hikayesini anlatacak, marka-
                                      yenlerin, içgüdüsel yönelece¤i yer neresi  s›n› temsil edecek eleman sigara mola-
                                      olur? Markam›z, “basit bir detay” deyip  s›nda! Ne yerine bakan var, ne tele-sek-
                                      geçemeyece¤imiz kadar önemli.      reter notu… Baflka markayla irtibata geç-
                                      Banka hesaplar›mla ilgili s›k›nt› olufltu,  mek üzere uçan giden müflteriyi, patro-
                                      Ça¤r› Merkezi’ni ar›yorum. Dakikalarca  nun ruhu duydu mu?
                                      çalan telefonda bol bol reklam dinlemek-  Sat›fl›n gerçekleflti¤i, iflin bitti¤i yer; as-
              Harika bir              teyim (üstelik kendi paramla ve r›zam ol-  l›nda müflteri deneyiminin yafland›¤› uç
            fikrim vard›...           madan). Yanl›fll›kla biri telefonu devral›r,  nokta. Deneyime katk›s› bulunanlar, de-
                                      daha a¤z›m› açamadan, “Bir dakika efen-
                                                                         ¤er zincirinin tamam›. Markan›z, itibar›-
              Yat›r›m›m›              dim!” der ve yine reklam. “Tamam art›k,  n›z, tesisiniz, web sitenizdeki içerik, ta-
                                      karfl›ma bilgili ve ilgili biri ç›kt›” diyece-
                                                                         beladaki yaz›, reklamdaki mesaj, asista-
                yapt›m,               ¤im ki: “Sorun neydi?”, anlat›yorum, “Bir  n›n›z, yöneticileriniz, uzmanlar›n›z, bak›m
                                      dakika efendim”… Hattan düflüyorum ve  ve onar›m teknisyeleriniz, sat›fl ve pazar-
         ekibimi kurdum...            sorunumla baflbaflay›m… Banka yönetici-  lama uzmanlar›n›z, santralinizdeki me-
                                      leri, müflterinin en uçta yaflad›¤› ›st›rab›n  mur, ma¤azan›zdaki tezgahtar, güvenlik
               Faaliyete              fark›nda m›d›r? Muhtemelen hay›r!  görevliniz… hepsi, ama hepsi hikayenizin
                                      Hizmet sektörü, deneyimi birebir, canl›  sözcüsü ve oluflturulan deneyimin baflrol
               geçtim...              olarak, an›nda yaflad›¤›m›z ortam. Res-  kahramanlar›.
                                      torana girdiniz, yer gösteren bekliyor-  Sizi temsil edenler hikayenize ne denli
         Peki, ifller neden            sunuz; garsonlar adeta sizi görmüyor-  vak›f, ne denli sahip ç›k›yorlar ve bafla-
             büyümüyor?               lar, önünüzden geçip gidiyorlar. Bir  r›yla anlatabiliyorlar? Sinir uçlar›nda neler
                                      atak, bir tane daha! Nafile! En sonunda
                                                                         oluyor, temas noktalar›nda ne deneyim
                                      inisiyatifi ele al›p, bofl gördü¤ünüz ma-  sunuluyor? Müflteri beklentilerinin karfl›-
                                      saya yöneliyorsunuz. ‹lgiyi çektiniz! Ko-  lanamad›¤› anlar›n; teklifinize göz bile
                                      fla kofla yan›n›za gelen garson, “Oras›  at›lmadan, bafllamadan biten, web site-
                                      rezerve efendim!” der ve flansl›ysan›z,  sinde kaybetti¤iniz, Ça¤r› Merkezinizde
                                      size bir yer gösterilir. S›ra menüde; ye-  yitirdi¤iniz, kap›dan dönen iliflkilerin far-
                                      me¤in tam olarak ne oldu¤unu anlaya-  k›nda m›s›n›z?
                                      bilene aflk olsun! Garsona sorars›n›z:  Strateji, planlar, iflleyifl ve önyüz ara-
                                      “fiu ne demek?” Yan›t: “Bir soray›m”.  s›ndaki köprüyü kurabilmek bafll›bafl›-
                                      Yan›t hak getire! Siz en iyisi, akl›n›za  na bir yetkinlik! Deneyimi tasarlayan,
                                      ve midenize yatan baflka bir seçene¤e  ard›na sistem kurabilen ve “insan” un-
                                      geçin.                             surunu baflar›yla entegre edebilenler
                                      Garson ifle bafllam›fl, birkaç ay önce ifle  kal›c› olmaya aday!

          90 KobiEfor Aral›k 2010
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95