Page 147 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 147

Türkiye’de Makine Üretimi
            Türk makine sanayisini, 3.000 kadar› makina ima-  MÜfiTER‹ ODAKLI E⁄‹T‹M
          lat flirketi olmak üzere, yaklafl›k 11.000 makine ve  Demir çelik, çimento, demir
          aksam imalatçısı firman›n toplam› ve son üç y›l iti-  d›fl› metaller, enerji ve çev-
          bar›yla ortalama 25 milyar dolarlık bir satıfl hacmi  re sanayii sektörlerinde 45
          olarak düflünebiliriz. En dinamik sektörlerimizdendir,  y›ld›r hizmet veren Süpera-
          yıllık üretim artıflı istikrarl› olarak yüzde 20 seviye-  tefl, 600 bin ton üretim ka-
          sinde seyretmektedir. Üretimde kullanılan girdilerin  pasitesi ile yoluna devam
          yüzde 80’i Türkiye’de üretildi¤i için sektör stratejik  ediyor. 1976 y›l›na kadar 19
          de¤er tafl›r. Desteklerle ihracat kapasitesini art›racak  bin ton/y›l kapasite ile çal›-
          durumdad›r. Ar-Ge faaliyetlerini, kalite ve teknoloji-  flan firma, 1986-1989 y›llar›
          ye önemi sektör içinde geniflletmek, güncel görevle-  aras›nda kuru pres flamot
          rimiz aras›ndad›r.                                ve yüksek alümina esasl›
            Sektörün kapsam›nda bir alt bafll›¤› da 1.000 ka-  tu¤lalar› üretmeye bafllad›.
          dar tarım makinesi imalatçısı oluflturuyor. Burada az  Daha sonra alümina silikat bazl› tu¤lalara tale-
          sayıda orta ölçekli kurulufl dıflında, son derece kü-  bin düflmesi ile magnezit esasl› tu¤lalara dönü-
          çük boyutta iflletme söz konusudur ve kapasite faz-  lünce, firma yeni yat›r›mlar yapt›. 1991 y›l›nda re-
          lalı¤› vard›r. Sektörün büyük kapasitesini Türkiye’nin  çine ba¤l› Magnezit Karbon tu¤lalar›n üretimine
          komflu ülke ve Asya pazarlar›na ihracatta avantaja  bafllad›. Bunun ard›ndan, yine talebe göre mo-
          dönüfltürmek mümkün gözükmektedir.                 nolitik ünitesinde yat›r›mlar gerçeklefltirildi. Fir-
            Makine imalat sanayinin toplam imalat sanayi    man›n 2003 ve 2007 y›llar› itibariyle yapt›¤› pres
          içindeki payı yüzde  4.7 olup toplam istihdam     yat›r›mlar›yla kalitede ve üretim kapasitesinde
          500.000  civar›ndad›r. Sektörde yabancı sermayeli  s›k› bir yükselifle geçti¤i belirtiliyor. Türkiye’de
          flirket say›s› 25 adettir.
                                                            çeflitli firmalara tedarikçilik yapmas›n›n yan› s›ra
                                                            yurt d›fl›na yapt›¤› ihracatlar da firman›n faaliyet-
            De¤erlendirme                                   leri aras›nda. Teknolojik geliflmeleri güncel bir
            “Metal Teknolojileri Alan›” ile Türkiye’nin ilk te-  flekilde gözlemleyerek, bunu hizmetlerine yans›-
          mas noktalar› 1960’lardan bafllayarak olufltu. Uzun  tan firman›n en büyük amac› müflterilerinin “çö-
          y›llar, Sanat Okullar› ve Teknik Okullar’›n oluflturdu-  züm orta¤›” olarak aç›klan›yor.
          ¤u vasat düzeyinde seyrettikten sonra d›fla aç›lma
          ve küreselleflme ba¤lam›nda, 1990’lardan itibaren
          bir üst basama¤a geçti. Geliflmede rekabet önemli  de¤il, Ar-Ge ve ‹novasyona, bilgiye ve kalifiye insan
          bir itici güç oluflturdu. Gümrük Birli¤i ile birlikte kü-  kaynaklar›n›n gelifltirilmesine dayan›yor. Bu neden-
          resel rekabet daha da derinleflti ve k›sa bir “bocala-  le Metal Teknolojileri sektöründe gereksinmemiz,
          ma” dönemi yaflansa da “Yeni ekonomi”nin koflulla-  vasat› aflk›n yarat›c› faaliyet alan›nda boy göstere-
          r›na uymada, tahmin edilenden daha yüksek bir ka-  bilmektir.
          biliyet sergileyen sektör, örne¤in Çin ve Uzakdo-  Sektörle ilgili geliflmelerden biri olan ANK‹ROS
          ¤u’nun performans›na yenilmeyece¤ini gösterdi.  Fuar› Kas›m ay›nda ‹stanbul’da gerçeklefltirildi ve
            Ancak yenilmemek, kazanmak anlam›na gelmi-    fuardan ald›¤›m›z iki örnek firmay› okurlar›m›z›n
          yor. Sektörde “yüksek kapasite”, fiziki büyüme ile  dikkatine sunuyoruz.


                                             DURER: “KAL‹TE B‹Z‹M FARKIMIZ”
                                     Kuruldu¤undan bu yana Türk sanayisine verdi¤i hizmetlerle Monolitik refrak-
                                     ter üretiminde iddial› olan Durer, Haznedar Refrektar Sanayi A.fi.’nin kardefl
                                     kuruluflu olarak faaliyetlerini sürdürüyor. Düflük oranda çimento içeren mo-
                                     nolitik malzemeler, haz›r mastik harçlar ve precast flekilli refrakter malzeme-
                                     ler Durer’in Türkiye’de öncülük etti¤i üretim türlerinden baz›lar›. Firma, son
                                     iki y›lda piyasaya sundu¤u Düflük Çimentolu Püskürtme Malzemeler ile Tür-
                                     kiye’de bir ilki gerçeklefltirdi. Bunun d›fl›nda Durer Petrokimya tesisleri ve
                                     Petrol Rafinerileri refrakterleri konusunda gelifltirdi¤i yeni ürünler ile yurtiçi
                                     ve yurtd›fl›nda bu tesislere mühendislik hizmeti veren uluslararas› firmalar›n
                                     refrakter malzeme partneri olarak hizmet vermeye bafllad›. Firman›n Ar-Ge
           Müdürü ‹brahim Büyükçay›r, “‹hracata çok önem veriyoruz. Zira iç tüketim azal›yor ihracat olmasa ayakta
           duramay›z. ‹hracat oran› Haznedar’da yüzde 45-50, Durer’de yüzde 25 ve Vardar’da yüzde 90 civar›d›r”
           diyor. Firma olarak rakiplerine göre fark yaratmalar›n› kalitelerine ba¤layan Büyükçay›r, “Fark›m›z kaliteyi
           üretiyor ve ödün vermeksizin sat›yor olmam›zd›r. Bu nedenle fiyatlar›m›z yüksek kal›yor. Ancak kaliteyi
           ucuza satmak amac›m›z ve bunu da baflar›yoruz. Öyle olmasayd› satamazd›k” diye aç›kl›yor.

                                                                                    Aral›k 2010 KobiEfor 147
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152