Page 147 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 147
Türkiye’de Makine Üretimi
Türk makine sanayisini, 3.000 kadar› makina ima- MÜfiTER‹ ODAKLI E⁄‹T‹M
lat flirketi olmak üzere, yaklafl›k 11.000 makine ve Demir çelik, çimento, demir
aksam imalatçısı firman›n toplam› ve son üç y›l iti- d›fl› metaller, enerji ve çev-
bar›yla ortalama 25 milyar dolarlık bir satıfl hacmi re sanayii sektörlerinde 45
olarak düflünebiliriz. En dinamik sektörlerimizdendir, y›ld›r hizmet veren Süpera-
yıllık üretim artıflı istikrarl› olarak yüzde 20 seviye- tefl, 600 bin ton üretim ka-
sinde seyretmektedir. Üretimde kullanılan girdilerin pasitesi ile yoluna devam
yüzde 80’i Türkiye’de üretildi¤i için sektör stratejik ediyor. 1976 y›l›na kadar 19
de¤er tafl›r. Desteklerle ihracat kapasitesini art›racak bin ton/y›l kapasite ile çal›-
durumdad›r. Ar-Ge faaliyetlerini, kalite ve teknoloji- flan firma, 1986-1989 y›llar›
ye önemi sektör içinde geniflletmek, güncel görevle- aras›nda kuru pres flamot
rimiz aras›ndad›r. ve yüksek alümina esasl›
Sektörün kapsam›nda bir alt bafll›¤› da 1.000 ka- tu¤lalar› üretmeye bafllad›.
dar tarım makinesi imalatçısı oluflturuyor. Burada az Daha sonra alümina silikat bazl› tu¤lalara tale-
sayıda orta ölçekli kurulufl dıflında, son derece kü- bin düflmesi ile magnezit esasl› tu¤lalara dönü-
çük boyutta iflletme söz konusudur ve kapasite faz- lünce, firma yeni yat›r›mlar yapt›. 1991 y›l›nda re-
lalı¤› vard›r. Sektörün büyük kapasitesini Türkiye’nin çine ba¤l› Magnezit Karbon tu¤lalar›n üretimine
komflu ülke ve Asya pazarlar›na ihracatta avantaja bafllad›. Bunun ard›ndan, yine talebe göre mo-
dönüfltürmek mümkün gözükmektedir. nolitik ünitesinde yat›r›mlar gerçeklefltirildi. Fir-
Makine imalat sanayinin toplam imalat sanayi man›n 2003 ve 2007 y›llar› itibariyle yapt›¤› pres
içindeki payı yüzde 4.7 olup toplam istihdam yat›r›mlar›yla kalitede ve üretim kapasitesinde
500.000 civar›ndad›r. Sektörde yabancı sermayeli s›k› bir yükselifle geçti¤i belirtiliyor. Türkiye’de
flirket say›s› 25 adettir.
çeflitli firmalara tedarikçilik yapmas›n›n yan› s›ra
yurt d›fl›na yapt›¤› ihracatlar da firman›n faaliyet-
De¤erlendirme leri aras›nda. Teknolojik geliflmeleri güncel bir
“Metal Teknolojileri Alan›” ile Türkiye’nin ilk te- flekilde gözlemleyerek, bunu hizmetlerine yans›-
mas noktalar› 1960’lardan bafllayarak olufltu. Uzun tan firman›n en büyük amac› müflterilerinin “çö-
y›llar, Sanat Okullar› ve Teknik Okullar’›n oluflturdu- züm orta¤›” olarak aç›klan›yor.
¤u vasat düzeyinde seyrettikten sonra d›fla aç›lma
ve küreselleflme ba¤lam›nda, 1990’lardan itibaren
bir üst basama¤a geçti. Geliflmede rekabet önemli de¤il, Ar-Ge ve ‹novasyona, bilgiye ve kalifiye insan
bir itici güç oluflturdu. Gümrük Birli¤i ile birlikte kü- kaynaklar›n›n gelifltirilmesine dayan›yor. Bu neden-
resel rekabet daha da derinleflti ve k›sa bir “bocala- le Metal Teknolojileri sektöründe gereksinmemiz,
ma” dönemi yaflansa da “Yeni ekonomi”nin koflulla- vasat› aflk›n yarat›c› faaliyet alan›nda boy göstere-
r›na uymada, tahmin edilenden daha yüksek bir ka- bilmektir.
biliyet sergileyen sektör, örne¤in Çin ve Uzakdo- Sektörle ilgili geliflmelerden biri olan ANK‹ROS
¤u’nun performans›na yenilmeyece¤ini gösterdi. Fuar› Kas›m ay›nda ‹stanbul’da gerçeklefltirildi ve
Ancak yenilmemek, kazanmak anlam›na gelmi- fuardan ald›¤›m›z iki örnek firmay› okurlar›m›z›n
yor. Sektörde “yüksek kapasite”, fiziki büyüme ile dikkatine sunuyoruz.
DURER: “KAL‹TE B‹Z‹M FARKIMIZ”
Kuruldu¤undan bu yana Türk sanayisine verdi¤i hizmetlerle Monolitik refrak-
ter üretiminde iddial› olan Durer, Haznedar Refrektar Sanayi A.fi.’nin kardefl
kuruluflu olarak faaliyetlerini sürdürüyor. Düflük oranda çimento içeren mo-
nolitik malzemeler, haz›r mastik harçlar ve precast flekilli refrakter malzeme-
ler Durer’in Türkiye’de öncülük etti¤i üretim türlerinden baz›lar›. Firma, son
iki y›lda piyasaya sundu¤u Düflük Çimentolu Püskürtme Malzemeler ile Tür-
kiye’de bir ilki gerçeklefltirdi. Bunun d›fl›nda Durer Petrokimya tesisleri ve
Petrol Rafinerileri refrakterleri konusunda gelifltirdi¤i yeni ürünler ile yurtiçi
ve yurtd›fl›nda bu tesislere mühendislik hizmeti veren uluslararas› firmalar›n
refrakter malzeme partneri olarak hizmet vermeye bafllad›. Firman›n Ar-Ge
Müdürü ‹brahim Büyükçay›r, “‹hracata çok önem veriyoruz. Zira iç tüketim azal›yor ihracat olmasa ayakta
duramay›z. ‹hracat oran› Haznedar’da yüzde 45-50, Durer’de yüzde 25 ve Vardar’da yüzde 90 civar›d›r”
diyor. Firma olarak rakiplerine göre fark yaratmalar›n› kalitelerine ba¤layan Büyükçay›r, “Fark›m›z kaliteyi
üretiyor ve ödün vermeksizin sat›yor olmam›zd›r. Bu nedenle fiyatlar›m›z yüksek kal›yor. Ancak kaliteyi
ucuza satmak amac›m›z ve bunu da baflar›yoruz. Öyle olmasayd› satamazd›k” diye aç›kl›yor.
Aral›k 2010 KobiEfor 147