Page 69 - KobiEfor_Ekim_2010
P. 69
Yurtd›fl›na belgesel ihraç ediyor
Türkiye’de reklam ve iletiflim kültürünün de¤iflti- ATAKÖYDE B‹R ÇAY BAHÇES‹
¤ini ancak hala al›nmas› gereken bir mesafe oldu¤u-
nu vurgulayan Çiftçi, bu ifle bafllad›klar›nda müflteri- Kemal Çiftçi, Yedirenk ‹letiflim Grubu’nun kuru-
lerinin yurtd›fl›n›, ihracat›, ithalat› ve yabanc› dili, lufl öyküsünü flöyle anlat›yor: “Bizim ekibin tama-
reklam›n önemini bilmedi¤ini, zamanla hem dünya- m›, TGRT’de birlikte çal›fl›yorduk, o arada
ya aç›ld›klar›n› hem de reklama ve tan›t›ma daha TGRT’de eleman› azaltma politikas› bafllad›. Biz
fazla önem vermeye bafllad›klar›n› dile getiriyor. Tür- de bir gün Ataköy’de bir çay bahçesinde oturduk,
kiye’nin globallefltikçe reklam ve tan›nma ihtiyac›n›n ‘Bir prodüksiyon flirketi kural›m’ dedik, hepimiz
daha çok öne ç›kt›¤›n› an›msatan Çiftçi, “Pazarlama gazeteciydik. Y›l 1996’yd›. 7 ortak olarak ifle bafl-
iletifliminde 10’a yak›n müflterimiz var, prodüksiyon- lad›k. ‹fl ve sektörel anlamda herkese hizmet et-
da proje bazl› çal›fl›yoruz, y›lda ortalama 50 kadar meyi amaçlad›k, bir nevi gökkufla¤› felsefesiyle
belgesel ve tan›t›m filmi yap›yoruz, portalda ise 60 hareket ettik. fiu anda ise ‹srafil Kuralay, Bilal Ar›-
portalle çal›fl›yoruz” diye konuyor. burnu ve ben 3 ortak olarak yolumuza devam
ediyoruz.
Müflteriye veya ürüne inanmak önemli Yedirenk bafllang›çta bir prodüksiyon flirketi
Müflterilerini zaman zaman kendilerinin buldu¤u- olarak kuruldu. fiimdi iletiflim ajans›m›z ve görün-
nu, kimi zaman konkurlara girdiklerini kimi zamanda tü bankam›z Yedimage de var. ‹nternet üzerinden
müflterilerinin onlar› buldu¤unu bildiren Çiftçi, inan- görüntü ve foto¤raf sat›yor. Türkiye’den video sa-
mad›klar› ürün veya müflterinin tan›t›m›n› üstlenme- tan siteler yok, biz buradan dünyaya video sat›-
diklerinin alt›n› çiziyor: “Öncelikle müflterinin back- yoruz. Dördüncü iflimizse portal reklam. Orada
grounduna bak›yoruz, müflteri ilk defa piyasaya gir- da internet medyas›na yönelik medya sat›n alma
miflse müflteri güven vermeli. Biz MÜS‹AD üyesi ol- ve pazarlama yap›yoruz. ‹nternet medyas› Türki-
du¤umuz için buna özellikle dikkat ediyoruz, yo¤ur- ye’de yeni yeni gelifliyor. KOB‹’lere biliflimin dili-
du üfleyerek yiyoruz. Müflterinin dürüstlü¤ü bizim ni ö¤retiyoruz, internet portallar›n›n ciddi bir ifl
için çok önemli. Bizim portal reklam ise KOB‹’ler için yapt›¤›n› düflünüyoruz. Büyük haber kartelleriyle
biçilmifl kaftan. Biz KOB‹’lere küçük bütçelerle de yar›fl›yorlar, hatta ciddi anlamda onlar›n hatalar›-
reklam yapabileceklerini anlat›yoruz. ‹stanbul’daki n› düzeltiyorlar. Büyük medyayla ilgili olarak in-
ajanslarda çal›flanlar›n en büyük handikaplar›ndan ternet medyas›yla en az›ndan bir f›rsat eflitli¤i or-
biri de Anadolu’yu bilmemeleri. Anadolu’yu tan›ma- taya ç›k›yor. Biz de bu anlamda internet medya-
y›nca ülkeyi, müflteriyi, hedef kitleyi nas›l tan›yacak- s›na destek olmaya çal›fl›yoruz, Baz› yerel web si-
s›n›z?” teleri Anadolu’nun herhangi bir flehrinde hizmet
veriyor, biz de onlara destek oluyoruz, onlar› sis-
Gelecek y›l yüzde 25 büyüyecek temimize dahil ediyoruz. fiu anda 60 civar›nda
Geçmifl y›llarda her y›l ortalama yüzde 20-25 bü- web sitesi ile çal›fl›yoruz, Türkiye’nin her yerinden
yüdüklerini bu y›lda yüzde 20-25 büyümeyi hedefle- haber portal›m›z var. Geçenlerde bir grup memu-
diklerini aç›klayan Çiftçi, “Uluslararas› iflbirlikleriyle run kurdu¤u bir portal bize baflvurdu, onlar› da
farkl› film flirketleriyle sinema filmi, daha büyük çap- listemize dahil ettik.”
l› belgeseller düflünüyoruz. TRT’yle dönem dönem
çal›fl›yoruz, yak›n dönemde TRT’ye 13 bölümlük Ku- leflti, büyüdü mesaj›n› verdik. 1 hafta içinde o be-
zey Y›ld›z› diye bir belgesel yapt›k” diyor. nimsendi. Halkbankas› imaj› da iyi bir noktaya gel-
miflti, dolay›s›yla insanlara güven verdi.”
Baflar›l› reklam, satt›r›r
Çiftçi’ye göre; baflar›l› reklam, satan reklamd›r. Zoru hemen, imkans›z›
Ürünün pazarlamas›n›, sat›fl›n› yapan reklam. Son zamanla baflarmak
günlerde Telekom’un reklamlar›n›n dikkat çekti¤ini “‹maj koca bir yalan, itibar ise yak›c› bir gerçek”
ve Arçelik’in reklamlar›n› baflar›l› buldu¤unu ifade diyen Çiftçi, “Zoru hemen baflar›r›z, imkans›z az›c›k
eden Çiftçi, kendi baflar›lar›na flu örne¤i veriyor: zaman ister” slogan›yla hareket ettiklerini aç›kl›yor.
“Halkbankas› ile Pamukbank’›n birleflme kampanya- Müflterilerinin hedefi olmamas› halinde onlarla bir-
s›n› yapm›flt›k. Olumsuz gibi görünen bu haberin likte bir hedef belirlediklerini ve öyle çal›flt›klar›n›,
olumlu yönlerini vurgulam›flt›k. Ekonomist dergisi o bir sektörden bir alandan bir müflteriyle çal›flmaya
reklama ödül vermiflti. Büyüyen bir banka, kifli bir- dikkat ettiklerini dile getiriyor.