Page 102 - KobiEfor_Ekim_2010
P. 102
DOSYA/KABLO
dönem geçirdi. Uzun vadeli ev kredisi, havai hatla- ‹SO EN BÜYÜK 500’DE
r›n yeralt›na al›nmas›, özellefltirme at›l›mlar› iç talebi
art›rd›. Üreticiler de pazar paylar›n› koruyabilmek KABLOCULAR
için yat›r›m yar›fl›na girdiler. Pazar 2005-2006 döne- 70 . HES HACILAR ELEKTR‹K SAN.
minde yüzde 25 büyüdü. Büyüme 2007-2008 döne-
minde de sürdü. Ama büyüme sektörün bütün alt 73 . TÜRK PRYSMIAN KABLO
kategorilerini kapsamad›. Telefon kablolar› pazar› 132. NEXANS TÜRK‹YE ENDÜSTR‹
darald›. Bu alanda ürün de¤iflimine gidemeyenler 267. BEMKA EMAYE BOB‹N TEL‹ ve KABLO
yabanc› ortak aray›fl›na girdi veya tasfiye oldu. Bu 292. DEM‹RER KABLO
yeni trend yeni yat›r›mc›lar›n ilgisini çekiyor. Ama 329. ÖZNUR KABLO
hala dikkatli olunmas› gereken bir dönem yaflan›yor. 353. PAMUKKALE KABLO
454. TÜMKA KABLO
Kablo sektörümüzün d›fl pazarlar› 459. ATOM KABLO
Kablo sektörümüz 2006 y›l›nda ihracat›n› yüzde
60 art›rd›, 1.143 milyar dolara ulaflt›rd›. 2007 y›l›nda
yüzde 49 art›rd›, 1.704 milyar dolara ç›kard›. ‹hracat- ‹MM‹B ‹HRACAT YILDIZLARINDA
ta en önemli pay, 1.14 milyar dolar ile enerji ve te- KABLOCULAR
lekom kablolar›na aittir. Enerji kablolar› bu ihracat›n 1. NEXANS TÜRK‹YE ENDÜSTR‹
büyük ço¤unlu¤udur. Emaye bobin telleri 120 milyon 2. TÜRK PRYSMIAN KABLO
dolar ihracata ulaflt›. Fiber optik, koaksiyel ve di¤er 3. ATOM KABLO
telekom kablolar›n›n ihracat içinde pay› düflüktür. 4. HES HACILAR ELEKTR‹K SAN.
AB ülkeleri aras›nda en fazla ihracat ‹ngiltere’ye 5. DELPHI AUTOMOTIVE SYSTEMS
yap›lmaktad›r. Irak, ‹srail, ‹talya, Bulgaristan, Ro-
manya. Suriye, ‹rlanda, S.Arabistan, Almanya ve Ka- 6. TÜMKA KABLO
zakistan sektörün yükselen pazarlar›d›r. 7. DEM‹RER KABLO
8. PAMUKKALE KABLO
Sektörümüzün iç pazar› 9. BEMKA EMAYE BOB‹N TEL‹ ve KABLO
Türkiye’de kifli bafl›na elektrik enerjisi kullan›m› 10. MASS KABLO
Avrupa ortalamas›n›n sadece yüzde 25-30’udur. Bu
nedenle iç pazar›m›z sektör için bafll›ca geliflme sa-
has›d›r. Enerji üretimi ve bunun da¤›t›lmas› gittikçe
önem kazand›¤› için küresel aktörler de Türkiye pa-
zar›na ilgi duyacaklard›r. Bu yar›flta öne ç›kan stra-
tejik faktör, “her fleyi üretirim”den, “flu 1-2 ürünü en
iyi ben üretirim” anlay›fl›na geçmektir.
Türkiye’de bir iç pazar devrimi
yaflanacak
Türkiye’de enerji pazar›
önümüzdeki bir kaç y›l içinde
çok h›zl› biçimde de¤iflecek.
Çünkü da¤›t›m a¤lar› özelleflti-
rilecek, alternatif enerji uygu-
lamalar› büyük at›l›m kazana-
cak, al›nan fakat uygulamaya daki bu geliflme, sektörü kendi problemlerinin çözü-
geçemeyen lisans potansiyeli müne yöneltmelidir. Bafll›ca problemler flunlard›r:
yat›r›m olarak patlayacak. Bu l Kalite bilincinin toplumda yayg›n olmamas›.
geliflme kablo sektörünü atefl- l Devlet yat›r›mlar›n›n belirli planlar çerçevesinde
leyecek. aç›klanmas›, k›sa zamanda talep karfl›lama zorunlu-
Yeni santraller kurulacak lu¤u oluflmas›.
flebeke ba¤lant›lar ve indirme merkezleri, mevcut l Özellefltirmenin yavafl ilerlemesi.
altyap›n›n ›slah› ve yeni hat gereksinmeleri genifl bir l Uluslararas› emsallerine göre finans kaynaklar›-
tüketim kapasitesi yaratacak. Ama dikkat, bütün bu n›n, enerji ve sektörel ana girdilerin pahal› olmas›.
geliflmelerde verimlilik ve tüketici bilinci esas al›na- l Özellikle ‹hracat yapan firmalarda döviz kurlar›-
ca¤›ndan, kalite tercihleri ve tüketici seçimi önem n›n hareketlili¤i.
kazanacak. ‹novasyon yo¤unlaflacak. l Global krizin getirdi¤i belirsizlik.
l Çin’den yaln›zca data ve lan kablolar geliyor.
Kablo sektörümüzün sorunlar› Oldukça ucuz ve standartlara uymayan bu ürünlerin
Bir tür pazar devrimi niteli¤i tafl›yacak olan kap›- pazara ithalinin önlenmesi.
102 KobiEfor Ekim 2010