Türkiye perakende sektörü 320 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşmış durumda ve her yıl Türkiye ekonomisinin de üzerinde yüzde 12’ye yakın büyüme gösteriyor.
Perakende sektörünün “altın ay”ı kuşku yok ki yılın son ayıdır. Aralık ayı perakende cirosu diğer ayların ciro ortalamasının yüzde 15 üstünde olur. Bunun, yılbaşına hazırlık gibi bir nedeni vardır. Bir diğer neden ise şirketler için yılın son tanıtım harcama bütçelerinin Aralık ayında harcanarak tasfiye edilmesidir. Ama herhalde en önemli nedenlerden biri de tüketim mallarına uygulanan bazı vergilerin gelen yeni yıl ile birlikte artacak olmasıdır. Ayrıca şirketler Aralık ayında kampanyalarla geçmiş aylarda kaybedilen satışlarını telafi etme yarışı içine girmektedirler.
Giyim: Hazır giyim ve ayakkabıda yıllık 45 milyar TL'lik ciro yapan şirketlerin, bunun yüzde 14'ünü bu ayda gerçekleştirdiği hesaplanıyor. Ayın ortasına kadar cironun yüzde 30'u, kalan günlerinde ise yüzde 70'i yapılıyor. 2014 Aralık’ında ise geçen yıldan daha çok satış beklentisi var. 2014 yılı için özel olarak bakıldığında durum değişmiyor. Özellikle Kasım sonlarına kadar havaların sıcak geçmesi, tüketicilerin rutin kış harcamalarını da Aralık ayına aktarması sonucunu verdi.
İndirimler: Aralık ayında şirketler hem kış hem de yılbaşına özel indirimleri başlattı. İndirimler yüzde 20 ila 50 arasında olabiliyor. Perakendeciler indirimli ürün, hediye çeki, bedava akaryakıt kuponu, eve çiçek göndermeye kadar birçok yöntemle müşteri çekmeye çalışıyor.
Aralık ayında online perakende satışlar da hızlanıyor. Aralık ayı satışlarında yabancıların da payı artıyor."
Kış stokları: Gıda sektörü açısından Aralık ayının önemi, bazı ürünlere talebin artmasıyla şekilleniyor. Özellikle bakliyata olan talep artıyor.
Hediyelikler: Gençlerin tablet bilgisayar ve telefona yoğun ilgisi biliniyor. Aralık ayında bu ürün gruplarında satışlar artıyor. Çünkü anne ve babalar, yıl boyu erteledikleri hediye alımını Aralık ayına sıkıştırıyorlar. Zaten prim ve sair ek gelirlerin Aralık ayında oluşması da bu durumu normalleştiriyor.
Aralık ayının bir diğer özelliği de Dolar ve Avro’daki rutin yükselişin tersine dönmesidir. Çünkü şirketler yatırım sepetlerinin bileşimini Aralık ayında yeniden tanzim ederler ve bu da “para”dan vazgeçme, “mal”a yönelme eğilimini destekler.
Fiyat artışları: Otomotiv, gayrimenkul, tüketici elektroniği ve perakende sektörlerini Aralık aylarında canlandıran ve ciro artışı getiren bir faktör de pek çok malda piyasa fiyatının yılbaşından sonra yeniden belirleneceği beklentisidir.
Taksitli satışlarda takvimlendirme genel olarak yıl dilimlerine göre yapıldığı için yılın son ayı tüketiciler için yeni alım kararları vermede olumlu bir ortam oluşturmakta bu özel durum ise perakende satışlara olumlu olarak aksetmektedir.
Alışveriş turizmi: Türkiye komşuları ve bölgesi için en büyük tedarikçi konumunda olduğundan alışveriş turizmine de sahne olmaktadır. Alışverişe dışarıdan gelenlerinin sayısının Aralık ayında istikrarlı biçimde arttığı ve bunun da Türkiye perakende pazarını büyüttüğü gözlenmektedir.
AVM cazibesi: Aralık ayında AVM cirolarında da önemli oranda artışlar yaşanıyor. AVM ciro endeksi Aralık ayında genellikle 170 puanın üstüne çıkıyor. Burada en önemli faktörlerin başında perakendecilerin yılbaşı öncesi kampanyaları geliyor. Tüketici perakendecinin sunduğu direkt veya kartlı ödeme kampanyaları doğrultusunda karar değiştirebiliyor veya yönlenebiliyor.
Yılın son haftası özellikle oyuncak sektörü bakımından piyasa ivme kazanıyor.
Ancak Kasım ayına kadar sıcak giden hava şartları özellikle hazır giyim sektöründe satışların gerilemesine neden olmuştu. Yaz aylarında düşen satışlar, havanın soğuması ve yılbaşı hazırlıkları nedeni ile hareketlendi.
Franke’den yeni ankastreler
100 yıllık tecrübesi ile evye batarya ve ankastre cihaz üreticilerinden olan Franke, yeni yılı Trendline Vintage Serisi ankastre ürünleri ile karşılıyor. Buzdolabı, ocak, fırın ve davlumbazlardan oluşan seri, krem ve bordo olmak üzere iki farklı renk alternatifi sunuyor.
Çiçek Sepeti’nde yılbaşı teması
Çiçek Sepeti, yeni yılda her bütçeye uygun birbirinden farklı ürünler sunuyor. Aralık ayı itibarıyla açılacak olan yılbaşı kategorisi altında yılbaşı konseptli çiçekler, yılbaşı temalı butik pastalar, cupcakeler, kek ve kurabiyeler, çikolata soslu meyve sepetleri satışa sunuluyor.
Crispino'da yeni yıl fırsatları
Crispino, yenilikçi tasarımlarıyla yılbaşını fırsatlar ve özel hediye setleri ile karşılıyor. Aralık ayı boyunca Crispino'da kaban, ceket, gömlek, triko, pantolon ve ayakkabı uygun fiyatlarla satışa sunuluyor. Parfüm ve kravat seti de yanında hediye veriliyor. Crispino geniş koleksiyonu farklı model ve renk seçenekleri ile tüm beylere hitap ediyor.
Hilton'da yılbaşı gecesi
Hilton İstanbul Bosphorus, Conrad İstanbul ve Hilton ParkSA, yılbaşı ve noel programlarıyla misafirlerini ağırlamaya hazırlanıyor. Hilton İstanbul Bosphorus’un boğaz manzaralı Bosphorus Terrace Restaurant’ında yılbaşı eğlencesine, açık büfe yemek servisi, vals orkestrasının canlı müzik performansı ve ardından DJ eşlik ediyor. Conrad İstanbul, yılbaşı gecesinde misafirlerini yeni restaurantı Manzara’da, boğaz manzarası eşliğinde ağırlıyor. Hilton ParkSA ise konuklarına zengin içerikli bir gece hazırlıyor.
İoki'den kişiye özel konsept
İoki, yılbaşı gecesi akşam yemeği için İoki Kandilli ve İoki İstinye restoranlarında hizmet veriyor. İoki şeflerinin, ‘kişiye özel’ konseptiyle sunduğu İoki Catering ile siparişleri evinize veya ofisinize getiriyor. Şef Keizo Okita yılbaşı gecesinde şu lezzetleri sunacak: Karides Tempura, İstanbul Ebi Roll, Tornado, Somon Nigiri, Sashimi, Maki Sushi, Teppanyaki Beef ve Japon Usulü Acılı Levrek.
Hediye alternatifleri Keskin Color'da
50 yıllık deneyimi ile kırtasiye sektörünün öncü isimlerinden Keskin Color, not defteri, defter ve ajanda alternatifleri ile yeni yıl için hediye alternatifleri sunuyor. Birbirinden farklı serilerde ve renklerde ürettiği ajanda tasarımları, defter ve not defterleri, ister büyük ister küçük, öğrenci veya çalışan olmak üzere her kesimden insana hitap ediyor.
Özdilek'te yeni yıl hediyeleri
Kadın, erkek, çocuk giyim, dekorasyon, kozmetik, mutfak, banyo, ayakkabı ve ev tekstilinde çeşitli markalara evsahipliği yapan Özdilek, yılbaşı alışverişini tek adreste bitirmek isteyenlere çözümler sunuyor. Özdilek’te çocuklar için süper kahramanların yeraldığı uyku seti ve nevresim takımları, oyuncak koleksiyonu, erkekler için ayakkabı, cüzdan, kemer ve parfüm, ayrıca yılbaşına özel kırmızı dekoratif mumlar, melekli biblolar, saatler, yılbaşı temalı mutfak aksesuarları ve yılbaşı süsleri gibi farklı hediye alternatifleri bulunuyor.
Kiğılı'dan yeni ‘sen’
2015’e yeni bir ‘sen’ ile girmek isteyenler için Kiğılı, sezonun trendy parçalarını birleştirerek farklı kombinleri mağazalarında görücüye çıkarıyor. Yeni yılda erkeklere trendy seçenekler sunan Kiğılı, pantolondan takım elbiseye, ceketlerden aksesuarlara kadar geniş ürün yelpazesini, yılbaşına özel canlı renkler ve farklı desenler ile birleştiriyor.
Pierre Cardin 2015 tarzı
Elegan koleksiyonu ile erkeklere geniş seçenekler sunan Pierre Cardin, yeni yılı her tarza uygun farklı alternatifler ile kutluyor. Pierre Cardin'de slim fit takımlardan gömleklere, ince trikolardan aksesuarlara kadar farklı seçenekler bulunuyor. Marka, vintage görünümlü ekose ceketler, renkli chino pantolonlar, yünlü takımlar, slim fit kalıplı ceketler, fonksiyonel sweatshirtler, palto ve montlar, ekose gömlekler ve ayakkabı-çanta koleksiyonlarını da müşterilerine sunuyor.
Perakende sektörü canlanıyor çünkü; “Altın ay” Aralık
Yılın Aralık ayı perakende sektörünün ayıdır. Çünkü sektör yılın son ayında yüzde 15-20 oranında daha fazla büyür. 2015’te vergilerin artacak, fiyatların yeniden düzenlenecek olması yılın son ayında tüketiciyi piyasaya çekti. Perakende satışlarda yüzde 15’lik artış yaşanıyor.
Yorumlar